NFT'er og muglig kyptofup

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
MrDomoon
Superliga
Superliga
Indlæg: 591
Tilmeldt: 4. dec 2017, 09:21
Geografisk sted: Geografisk sted

NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af MrDomoon » 3. nov 2021, 19:00

... SERIØST?!?!? :@ 🤦

"Som den første danske klub bliver AaB en del af den globale online platform Sorare. I det innovative nye spil, baseret på blockchain teknologi, kan fans samle, købe og sælge digitale NFT-spillerkort, samt ikke mindst dyste mod hinanden om ugentlige præmier i drømmeholdskonkurrencer."
Er der simplehen ingen i administrationen som har taget et diskussion med Support clubben eller andre resperantater som kan se det skade NFT-scams har på mennesker og fodbold verden generelt?

Hvis du altså ikke ved hvad et "NFT" er så må jeg lige hurtigt forklare det...
NFT'er er et digitalt "værdiful"hyperlink som er "unikt", altså at det kunne være et fil som er helt individuel og findes ingen steder i nettet takket være et blockchain.

(Jeg siger "unikt" med repliktegn fordi scammers kan godt sægle et digitalt værk med NFT-banneret og stikke af med millioner, se https://www.computerworld.dk/art/257704 ... ner-kroner)
("Hacker sælger falskt Banksy NFT gennem kunstnerens egen hjemmeside for 2,1 millioner kroner")
(Og nej, jeg uddyber ikke hvad et "blockchain" er, jeg har ikke hele dagen.)

Der er nul værdi for NTF'er, det kræver at man investerer penge i et digitalt datasæt som ikke engang kan ses som at være meningsfuldt i det virklige verden. NFT'er er også miljøskadligt. (https://www.theverge.com/2021/3/15/2232 ... ate-change"
(The climate controversy swirling around NFTs)
Det er også helt ureguleret, så hvis Sorare nogensiden valgte at indkassere på deres krypto-token, såhvem ved hvís det er overhoved sikket at smide mormor Tande's penge i market.



I denne video for eksempel, ser The Athletic på hvordan NFT scam sider som F.eks. Socios (Socios er blevet kritiseret for at selv eje deres "selvstændige" token, $CHZ; Hvor derefter de tjener penge fra investorer som køber disse tokens. Blandtandet er Socios også )

Jeg siger altså ikke at Sorare er 100% et scam, men jeg siger bare at der er så mange eskempler på hvordan Cryptobros har taget masser af folk, institutter og banker på røven. *Host Host Bitconnect, Host Host*

Jeg er lidt trist og målløst at klubben ikke vægler at bringe det op til fansene indtil at det er for sent. Man sukker sig bare.

Jeg er brange for at Sorare kommer til at ende op på samme møde "NFT-monkeys", og at vi ender på med vores busker nede økonomisk vis.

https://hypebeast.com/2021/10/evolved-a ... lions-news (På engelsk)
('Evolved Apes' NFT Investors Scammed for Millions After Creator Bails)

Cryptovalutaer er enddnu et grim bastardisering af modere fodbold som skal SÅ LANGT VÆK fra vores klub. Det lort kan hede-ulverne lege med.

Jeg håber på at klubben vægler at trække tilbage og stoppe alt sammearbejde med Sorare og andre "entreprenørers" og "influensers".
Drengene. Klubben. Byen. | JYLLAND ER RØD OG HVID! | Aalborg Boldklubspil Af 1885

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5106
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af Jakobsen » 3. nov 2021, 20:52

Kan ikke rigtigt tage stilling til det, men min tanke var "Hvad pokker skal vi med det?"
Det virker ikke til at NFT for alvor er bevet så trendy, at det er noget hr. og fru Danmark eller teenagerne derude går op i endnu. Det der med digital kunst er hvis mest noget i små nørdede kredse på nettet. Kan ikke rigtigt set det her gavner AaB kommericielt eller skulle skabe nogen større glæde blandt vores fans.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2433
Tilmeldt: 1. sep 2020, 14:22
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af Moen » 4. nov 2021, 00:32

Har tidligere set det på Twitter, men blev nødt til at undersøge det nærmere på baggrund af dit indlæg, @MrDomoon.

Det virker godt nok som et utroligt underligt og unødvendigt foretagende af AaB. Det virker alt i alt ret fishy og ikke som noget, der er venligt for børn, som man må formode, bliver tiltrukket af fodboldkort i udgangspunktet.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af gravballe » 4. nov 2021, 23:32

Den nft var jo ikke falske som i det ikke var et rigtigt nft. Den var falsk som i det værk de blev solgt ikke var af ham kunstneren. Men kunstnerens hjemme side blev hacker og så havde man lagt et link til en auktion til en nft til det billede der var falsk. Det har intet med nft teknologien at gøre som sådan.

Om det har værdi for AaB skal jeg ikke kunne sige, men det skader ikke at prøve noget nyt.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af Legum Magister » 5. nov 2021, 22:23

MrDomoon skrev:
3. nov 2021, 19:00
Jeg er lidt trist og målløst at klubben ikke vægler at bringe det op til fansene indtil at det er for sent. Man sukker sig bare.
Jeg har ikke nogen holdning til brugen af Non-Fungible Tokens, det er samlerobjekter, der som så mange andre samlerobjekter alene har den værdi, som dedikerede samlere tillægger dem.

Jeg synes til gengæld, at det er besynderligt, at man kan forestille sig, at AaB skulle sende forretningsmæssige tiltag i høring hos, eller sidde til rundbordspædagogisk møde med klubbens fans. For hvilke fans er i så fald de "rigtige" fans, der er værdige til at blive hørt, og hvordan skulle en konsensus i øvrigt nogensinde kunne opnås? AaB må træffe de forretningsmæssige beslutninger, som de mener er rigtige, og så må fansene derefter agere som de finder det rigtigst, alt andet er utopisk.

MrDomoon
Superliga
Superliga
Indlæg: 591
Tilmeldt: 4. dec 2017, 09:21
Geografisk sted: Geografisk sted

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af MrDomoon » 6. nov 2021, 11:43

Legum Magister skrev:
5. nov 2021, 22:23
MrDomoon skrev:
3. nov 2021, 19:00
Jeg er lidt trist og målløst at klubben ikke vægler at bringe det op til fansene indtil at det er for sent. Man sukker sig bare.
Jeg har ikke nogen holdning til brugen af Non-Fungible Tokens, det er samlerobjekter, der som så mange andre samlerobjekter alene har den værdi, som dedikerede samlere tillægger dem.

Jeg synes til gengæld, at det er besynderligt, at man kan forestille sig, at AaB skulle sende forretningsmæssige tiltag i høring hos, eller sidde til rundbordspædagogisk møde med klubbens fans. For hvilke fans er i så fald de "rigtige" fans, der er værdige til at blive hørt, og hvordan skulle en konsensus i øvrigt nogensinde kunne opnås? AaB må træffe de forretningsmæssige beslutninger, som de mener er rigtige, og så må fansene derefter agere som de finder det rigtigst, alt andet er utopisk.
Jeg kan godt se din pointe med at det forretningsmæssige skal prioriteres først, for vi jo se klubben triumferer økonomisk og sportsligt vis, det er også derfor jeg gerne vil håbe på at der er et bedere sammenhæng mellem klubben og fansens gennem et "Fan Konsultationsgruppe" der kan anbefale i forhold til nye kommercielle ruter, men nogengange kan det gnaves med at få set perspektiver fra fans og eksperter når det kommer til helt nye og uprøvet måder at få skabt kapital i klubben. Spectalt når det kommer til kryptovalutaer.

Jeg ville ønske at fan Konsultationsgruppen bestod af repræsentanter fra ASC som kunne anbefale administration hvorfor og hvordan der skal tages valg.
Drengene. Klubben. Byen. | JYLLAND ER RØD OG HVID! | Aalborg Boldklubspil Af 1885

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af Legum Magister » 6. nov 2021, 16:04

MrDomoon skrev:
6. nov 2021, 11:43
Legum Magister skrev:
5. nov 2021, 22:23
MrDomoon skrev:
3. nov 2021, 19:00
Jeg er lidt trist og målløst at klubben ikke vægler at bringe det op til fansene indtil at det er for sent. Man sukker sig bare.
Jeg har ikke nogen holdning til brugen af Non-Fungible Tokens, det er samlerobjekter, der som så mange andre samlerobjekter alene har den værdi, som dedikerede samlere tillægger dem.

Jeg synes til gengæld, at det er besynderligt, at man kan forestille sig, at AaB skulle sende forretningsmæssige tiltag i høring hos, eller sidde til rundbordspædagogisk møde med klubbens fans. For hvilke fans er i så fald de "rigtige" fans, der er værdige til at blive hørt, og hvordan skulle en konsensus i øvrigt nogensinde kunne opnås? AaB må træffe de forretningsmæssige beslutninger, som de mener er rigtige, og så må fansene derefter agere som de finder det rigtigst, alt andet er utopisk.
Jeg kan godt se din pointe med at det forretningsmæssige skal prioriteres først, for vi jo se klubben triumferer økonomisk og sportsligt vis, det er også derfor jeg gerne vil håbe på at der er et bedere sammenhæng mellem klubben og fansens gennem et "Fan Konsultationsgruppe" der kan anbefale i forhold til nye kommercielle ruter, men nogengange kan det gnaves med at få set perspektiver fra fans og eksperter når det kommer til helt nye og uprøvet måder at få skabt kapital i klubben. Spectalt når det kommer til kryptovalutaer.

Jeg ville ønske at fan Konsultationsgruppen bestod af repræsentanter fra ASC som kunne anbefale administration hvorfor og hvordan der skal tages valg.
Det bliver bare rigtigt svært at overbevise aktionærer, der så at sige har betalt for gildet, om at forretningsmæssige beslutninger skal forbi et forum, hvor fans - hvis ønsker ikke altid flugter med de realiteter, som ledelsen i klubben skal forholde sig til - skal tages med på råd. Og hvor stor en del af selvdefinerende AaB-fans er egentlig medlem af ASC, og hvor mange af medlemmerne af ASC ville kunne bakke op om en given linje lagt af ASC i forhold til et givent spørgsmål. Jeg tror ikke, at man kan komme længere; end måske at få klubbens ledelse/ejerskab til at medvirke til dialogmøder, hvor fans kan pitche ideer og/eller kommentere på mulige tiltag.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5173
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af R Rosenberg » 6. nov 2021, 22:18

EDB er roden til alt ondt.
Ædruelighedens stemme

abbifar
Superliga
Superliga
Indlæg: 664
Tilmeldt: 17. sep 2008, 21:32
Favoritspiller: Alle der hedder Prica
Geografisk sted: 6933 Kibæk

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af abbifar » 7. nov 2021, 14:35

R Rosenberg skrev:
6. nov 2021, 22:18
EDB er roden til alt ondt.
Enig. Har ikke stolet på elektronik, siden hulkortet udgik.
/Thomas
Proud fan of AaB since 1983

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: NFT'er og muglig kyptofup

Indlæg af Pastorius » 7. nov 2021, 14:57

abbifar skrev:
7. nov 2021, 14:35
R Rosenberg skrev:
6. nov 2021, 22:18
EDB er roden til alt ondt.
Enig. Har ikke stolet på elektronik, siden hulkortet udgik.
Jeg har en bunke liggende - just in case. Og en manual hvis man er interesseret i det grundlæggende:
https://www.dropbox.com/s/iyxadlgtn8ykaud/OS360.pdf
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar