Okay fair nok – nu har jeg lavet en grundig tjek – og min liste var lidt forkert sidste…
fakta: Vi har 14 spillere siden 2014 som nåede flere end 30 kampe i AaB inden de blev 21 år. Noel er ikke blandt dem, da han stadigvæk er under 21 år - men vil komme på listen selvfølgelige så snart han når 21 år. Listen er
Jakob Blåbjerg (stoppet)
Frederik Børsting (lig med)
Magnus Christensen (under)
Mathias Ross (over)
Malthe Højholt (over)
Marcus Hannesbo (lig med)
Oliver Ross (over)
Sebastian Otoa (over)
Kasper Davidsen (over)
Mads Bomholt (over)
Lukas Spalvis (stoppet - men var over)
Wessam Abou Ali (MEGET OVER)
Tim Prica (under)
Ementa (over)
Men jeg vil så sige 10 ud af de 12 spillere (som stadigvæk spiller), som nogle mener fik for mange minutter, spiller i dag på et højere niveau eller lig med det AaB spiller på. Og 8 ud af de 12 kom efterfølgende til at spille på et højere niveau eller lig med superligaen.
Derudover var der også nogle unge spillere, som blev solgt, inden de nåede 30 kampe (Joakim Mæhle, Kaufmann fx.) – men fair nok, de havde nok også et større talent, som selv AaB ikke kunne fucke up
Så hvis vi går ud fra, at samtlige unge spillere i Nordjylland ikke pludselig bliver dårligere, bare fordi AaB spiller i 1. division frem for Superligaen, så synes jeg faktisk, at en hitrate på omkring 67% faktisk er ret godt, og derved kan vi tro på at dem der spiller nu, som er unge, også er gode nok til fx. Superligaen - hvis de får 30 kampe eller flere inden de er 21 altså - som Noel. Så han har statistikken på hans side.
Og det må jo også betyde, at folkene i AaB’s akademi og omkring førsteholdet generelt er forholdsvis gode til at vurdere, hvilke unge spillere der har niveauet til at få mange kampe. Og derfor er det tilbagevende augment om at vi giver kontinuerligt minutter/kampe til unge spillere der er for dårlige til AaB ikke valid. Medmindre man ALDRIG skal sælge nogle unge spillere eller spille nogle, som man tænker på kan blive på AaB og bedre niveau.
Jeg vil egentlig bare gerne have lidt fakta på plads i debatten.
Og ja, så kan man selvfølgelig sige: “Dig og dine fakta…” Det hele ville være meget nemmere uden dem – I know.
Det her er i øvrigt ikke møntet på nogle personligt. Det er bare et input til den generelle debat, der kører omkring AaB’s unge spillere.
Jeg mener så bare, at det er lidt utroligt at vi i 12 år kun har disse 12 plus selvfølgelig Noel, og hvis der er en mere jeg ikke kan huske på vores hold nu. Jeg mener der skal være mere end kun en per årgang. OG nok det mest vilde - vi har kun 2 Mæhle og Kaufmann der blev solgt inden de nåede 30 kampe som 21 årige - begge var 19 år. Det burde altså være muligt på 12 år at få flere igennem vores system.
EDIT:
Det skal siges at når man kigger på andre klubber, med samme kriterier, samtidig med de skal være danske statsborger - så siger den:
FCN - 8
FCK - 7
BIF - 7
OB - 6
Randers - 5
Silkeborg - 5
Lyngyby 5
AGF - 3
FCM - 3
VIF - 3
Sønderjyske - 2
ACH - 1
Så må vi sige, vi på den måde jo har klaret os RET godt. Men det beviser jo også bare, vi er LANGT bagefter på køb af spillere.....da vi jo kan være enig om at der er mange af ovenstående klubber der klare sig bedre end os

Så det er bestemt IKKE på talentudvikling - med mindre du tager FCN's akademi i udlandet med - det er jo på økonomi vi er LANGT LANGT bagefter!!!! Så jeg mener med ovenstående, at man skal droppe at snakke og diskutere talentudvikling, der er vi nogle af de bedste i DK, hvis ikke DEN bedste i DK, hvis det er danske statsborgere. Og det hænger også meget godt sammen med vores opland der er markant større end resten af ovenstående klubber. MEN på økonomi delen - hold da op!!!!