AaB´ere i andre klubber / udlandet

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: AaB´ere i andre klubber / udlandet

Indlæg af Sønderhof » 24. aug 2026, 12:06

R Rosenberg skrev:
24. aug 2026, 10:42
haghdk skrev:
24. aug 2026, 09:59
Jakobsen skrev:
24. aug 2026, 09:43
Sønderhof skrev:
24. aug 2026, 09:35
Forza skrev:
24. aug 2026, 08:58
Superior skrev:
23. aug 2026, 23:06
Alene det nonsens med “strategiske kompetencer “ uden den fjerneste form for konkretisering af, hvad disse i praksis måtte indebære, er jo SSE/AaB - klassiker på linje med bæredygtighed, holisme og andet udefinerbart bras af samme tredjerangsspin.

Og Cortsens baggrund er absolut ikke imponerende, aldeles blottet for praksiserfaring, som den er. Langt under hvad det burde sidde i en bestyrelse af en klub af AaBs størrelse; men det forhold gør sig jo efterhånden gældende over hele linjen i den klub, jævnfør dens tilstand på det sportslige og økonomiske plan.

Til gengæld anede jeg ikke, at bemeldte Cortsen tilsyneladende skulle have været involveret i SSEs indtog i klubben, hvilket i sig selv ville kvalificere ham til en tur i gabestok på Nytorv en dags tid afhængig af omfanget af SSE-engagement.

Nå, bortset derfra: På hvilken måde var Cortsen angiveligt involveret i denne dubiøse affære? Måske han trods alt kan undskylde sig med at være blevet taget ved næsen, dersom han alene var involveret i en form for kontaktetablering eller lignende?
Mener der var et interview om SSE22 med Cortsen inden deres indtog, hvor han blåstemplede dem på baggrund af hans kendskab til dem. Husker ikke hvor det var, måske ripodsten eller rød Aalborg?
Jeg husker heller ikke kilden, men det var fremme under mediedækningen da overtagelsen blev offentliggjort.

Fortællingen går jo på, at det faktisk ikke var SSE, der gjorde kur til AaB, men daværende bestyrelse, der henvendte sig og bad det eventyrlige konglomerat om at redde dem fra den reddelighed de havde bragt AaB i. Udover Cortsen, skulle Claus Fallingborg have spillet en central rolle i den due diligence der gik forud for overdragelsen.

Er der nogen der kan henvise til et Mediano, Rød Aalborg eller Ripodsten afsnit, hvor processen bliver udfoldet?

Apropos, så er Randers ved at blive afhændet til nogle japanske investorer. Kan varmt anbefale Medianos podcast om netop dette, hvor Søren Pedersen nærmest priser sig lykkelig over at deres tidligere overtagelse er gået i vasken, nu man ser hvad andre klubber(læs AaB) har været udsat for af overgreb. Det gør at de er ekstra omhyggelige og opmærksomme på hvad de nye ejer forpligtiger sig på.
Jeg husker det på nøjagtigt samme måde, men også lidt i tvivl om hvor det kom fra. Jeg hælder til, at det har været på Podcast.
Det skræmmer mig også, at Fallingborg som 1885 mand har været med til det her. Mit indtryk er, at han var blandt SSEs venner. Han stod jo også sammen med Kappmeier osv. og tog imod folk da der var dialogmøde ude på stadion i sin tid.
Men vi ved vel reelt ikke om Peters og Peters har stukket dem blår i øjnene præcis som de gjorde med os fans? De sagde jo alle de rigtige ting da de kom, og mange af os blev forblændet af snakken (inkl. mig selv). Det viste sig dog at være det rene fup og fidus.
Det har de da. Det er jo så tydeligt, hvad der er sket.

Fallingborg (og Cortsen måske) har måske opdyrket kontakten. Peters og Søn er kommet svansende ind med bevingede ord, Bælum som gerne ville fremstå som verdensmand og business-konge hopper på idéen, fordi han så kan opdyrke sit selvbillede. Sammen får de sweet talked bondepingerne Niels David og salig Torben, som ikke har begreb om noget som helst henførende til fodbold.

I øvrigt er Cortsen 100% tyskernes mand i bestyrelsen, selvom han først kom in i 2026, efter de havde "trukket sig". De har bare været snu og fået loyale folk med danske navne i stedet, så de kan afbøde noget af kritikken på den måde.
Det er bestemt ikke for at pudse min egen glorie, men jeg har aldrig troet på tyskernes projekt. Jeg har skrevet mange kritiske indlæg herinde fra første færd, hvor jeg er blevet ved med at vende tilbage til den manglende lyst til at investere tilstrækkelig kapital til at lave en turnaround.

Den her ide om at de qua deres ekspertise kunne "moneyballe" konkurrenterne og gennem generisk vækst vende butikken, var for mig aldeles utroværdig, når regnskaberne allerede dengang var komplet håbløse.

Jeg er overbevist om, at de daværende nordjyske pengemænd var lykkelige over at slippe af med en gigantisk hovedpine.

Når det har været muligt at overbevise fans, medier og investorer om SSE22 som et troværdigt projekt, skyldes det den desperate situation klubben allerede befandt sig i. Hvad var alternativet? Lidt ligesom da europæerne migrerede til USA eller afrikaner ditto til EU anno 2026. Når man står i lort til halsen, siger man ja til første og bedste tilbud, også selvom det virker for godt til at være sandt.

Jeg er dog overrasket over hvor mange, der går og tror at tyskerne ikke influere på tingene i AaB længere. De ejer klubben og alle overordnede beslutningerne bliver naturligvis klappe af fra Hamborg. Når en tysker træder ud af bestyrelsen og en dansker træder ind, er det fortsat med et SSE22-mandat i hånden. "Vi trækker os fra den daglige drift" mig i røven!

Jeg samtidig overrasket over den pludselige stilhed der har været omkring ejerskabet det sidste halve år. Er der planer for at Søren Rasmussen skal drive det videre sammen med en anden ejergruppe, og er man ved at finde en konstellation herfor? Vil tyskerne have en pris der er helt off i forhold til det køberne vil give? Venter tyskerne "bare" på den rigtige køber i det globale marked, og risikere vi at komme i hænderne på en kasakstansk oligark? Venter tyskere på at at klubben går konkurs af ren og skær bitterhed?

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 24. aug 2026, 12:23

R Rosenberg skrev:
24. aug 2026, 10:42
haghdk skrev:
Jakobsen skrev:
Sønderhof skrev:
Forza skrev:
Superior skrev:
Alene det nonsens med “strategiske kompetencer “ uden den fjerneste form for konkretisering af, hvad disse i praksis måtte indebære, er jo SSE/AaB - klassiker på linje med bæredygtighed, holisme og andet udefinerbart bras af samme tredjerangsspin.

Og Cortsens baggrund er absolut ikke imponerende, aldeles blottet for praksiserfaring, som den er. Langt under hvad det burde sidde i en bestyrelse af en klub af AaBs størrelse; men det forhold gør sig jo efterhånden gældende over hele linjen i den klub, jævnfør dens tilstand på det sportslige og økonomiske plan.

Til gengæld anede jeg ikke, at bemeldte Cortsen tilsyneladende skulle have været involveret i SSEs indtog i klubben, hvilket i sig selv ville kvalificere ham til en tur i gabestok på Nytorv en dags tid afhængig af omfanget af SSE-engagement.

Nå, bortset derfra: På hvilken måde var Cortsen angiveligt involveret i denne dubiøse affære? Måske han trods alt kan undskylde sig med at være blevet taget ved næsen, dersom han alene var involveret i en form for kontaktetablering eller lignende?
Mener der var et interview om SSE22 med Cortsen inden deres indtog, hvor han blåstemplede dem på baggrund af hans kendskab til dem. Husker ikke hvor det var, måske ripodsten eller rød Aalborg?
Jeg husker heller ikke kilden, men det var fremme under mediedækningen da overtagelsen blev offentliggjort.

Fortællingen går jo på, at det faktisk ikke var SSE, der gjorde kur til AaB, men daværende bestyrelse, der henvendte sig og bad det eventyrlige konglomerat om at redde dem fra den reddelighed de havde bragt AaB i. Udover Cortsen, skulle Claus Fallingborg have spillet en central rolle i den due diligence der gik forud for overdragelsen.

Er der nogen der kan henvise til et Mediano, Rød Aalborg eller Ripodsten afsnit, hvor processen bliver udfoldet?

Apropos, så er Randers ved at blive afhændet til nogle japanske investorer. Kan varmt anbefale Medianos podcast om netop dette, hvor Søren Pedersen nærmest priser sig lykkelig over at deres tidligere overtagelse er gået i vasken, nu man ser hvad andre klubber(læs AaB) har været udsat for af overgreb. Det gør at de er ekstra omhyggelige og opmærksomme på hvad de nye ejer forpligtiger sig på.
Jeg husker det på nøjagtigt samme måde, men også lidt i tvivl om hvor det kom fra. Jeg hælder til, at det har været på Podcast.
Det skræmmer mig også, at Fallingborg som 1885 mand har været med til det her. Mit indtryk er, at han var blandt SSEs venner. Han stod jo også sammen med Kappmeier osv. og tog imod folk da der var dialogmøde ude på stadion i sin tid.
Men vi ved vel reelt ikke om Peters og Peters har stukket dem blår i øjnene præcis som de gjorde med os fans? De sagde jo alle de rigtige ting da de kom, og mange af os blev forblændet af snakken (inkl. mig selv). Det viste sig dog at være det rene fup og fidus.
Det har de da. Det er jo så tydeligt, hvad der er sket.

Fallingborg (og Cortsen måske) har måske opdyrket kontakten. Peters og Søn er kommet svansende ind med bevingede ord, Bælum som gerne ville fremstå som verdensmand og business-konge hopper på idéen, fordi han så kan opdyrke sit selvbillede. Sammen får de sweet talked bondepingerne Niels David og salig Torben, som ikke har begreb om noget som helst henførende til fodbold.

I øvrigt er Cortsen 100% tyskernes mand i bestyrelsen, selvom han først kom in i 2026, efter de havde "trukket sig". De har bare været snu og fået loyale folk med danske navne i stedet, så de kan afbøde noget af kritikken på den måde.
Utroligt hvis ingen har kigget dybere på BPTC emperiet og konstateret, at udover Bernhard Peters's erfaringer fra Hoffenheim og måske Kappmeier så var der ikke for fem flade ører faglighed og erfaring i den organisation. Jeg tror faktisk, at en fyr som Kappmeier kunne være blevet en dygtig sportsdirektør eller lign, men selv han kom jo med et virkelig tyndt CV dengang. Når Kappmeier var nr. 2 efter Peters tør jeg slet ikke tænke på, hvor lav den øvrige kompetence er i BPTC. Meincke, Peters Jr. osv. har jo absolut intet brugbart på CV'et og når man så finder Gow og Nagel - jøsses mand. Selvom jeg var på "vi giver det en chance" holdet kan jeg huske, at det var noget det der bekymrede mig i sin tid, at de kom med så uprøvede folk og den dur i hvert fald ikke når den "voksne" de kunne ringe til så var Bernhard Peters.
RAUS RAUS SSE!

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 24. aug 2026, 13:56

Jakobsen skrev:
24. aug 2026, 10:05
haghdk skrev:
Jakobsen skrev:
Sønderhof skrev:
Forza skrev:
Superior skrev:

Som bestyrelsesmedlem har man også bare en helt anden forpligtelse til at lave sin due dilligemce. Det har jo f.eks. været at Peters og Co havde møgsager i deres virke i HSV. Det burde saglige folk jo have borret i.
I forlængelse af ovenstående præsenterer jeg SSE 22s "visioner" for klubben, som de blev formuleret af ingen ringere end Jan Peters i marts 2023:

Vi er overbeviste om, at en holistisk strategi er drivkraften bag en bæredygtig udvikling i en fodboldklub. Sammen med staben og spillerne I AaB, byen Aalborg og regionen Nordjylland vil vi i de kommende år forsøge at udnytte klubbens fulde potentiale gennem et langsigtet samarbejde.

Med andre ord: Varm luft fra ende til anden uden den blotte antydning af en konkret plan. Om end ovenstående citat fra Jan Peters indeholder et fint latinsk modeudtryk som "holistisk", hvilket i kombination med et andet modeudtryk "bæredygtig" - som lige præcis fra det tidspunkt begyndte at dukke op som ukrudt i Debatsidens have og andre AaB-fora - og kan fremstå reflekteret og fornuftigt for det blotte øje, findes der en uhyre let måde at afsløre kommunikativt bullshit på: ikke-testen!

Indsæt et ikke i en sætning - og hvis sætningen udsat for denne meget simple test derpå fremstår meningsløs, er den kommunikative bullshitter nådesløst afsløret!

I flæng kan nævnes politikerklassikere som "det skal kunne betale sig at arbejde", "vi arbejder for et rigere Danmark" - i modsætning til alle dem, som arbejder for at fattigere Danmark, og som ønsker, at det skal kunne betale sig ikke at arbejde.

Hvis man for alvor ville have set en Peters På Glatis, kunne den marginalt årvågne have bedt samme Peters om at angive konkrete punkter i den "holistiske strategi" - og derpå have fået ham til at fremstå som en groggy bokser ved henkastet at spørge ind til, hvilke konkrete handlinger man ville sætte i værk for at "implementere og optimere den holistiske strategi", og hvorledes denne konkret ville agere drivkraft for og udmønte sig i "en bæredygtig udvikling i en fodboldklub".

Skulle man have afrundet med en sådan seance med en fiks lille modbydelighed, kunne man have spurgt samme Peters om, hvem der blev danske mestre og pokalvindere i fodbold i sæsonen 2013/2014!

På daværende tidspunkt havde kontakten med SSE 22 stået på i flere år, og ingen havde i tidens løb tilsyneladende haft åndsnærværelse til at stille et par simple spørgsmål! Det er vanskeligt at forsvare de skyldige med potentielt at være blevet "stukket blår i øjnene", for Peters og Co. havde absolut ingen redskaber til at kunne gøre det, spejlblanke i forhold til både dansk fodbold og forretningsførelse som sådan, som de jo er.

Kombineret med let tilgængelig viden om deres "virke" i HSV burde der have været sat en stopper for dette sammenrend fra helvede, allerede inden den første kop kaffe var drukket.

Så på sæt og vis kan man således godt fremhæve "tidligere ledelser" - in casu Thomas Bælum og lige præcis dén ledelse, der var ansvarlig for tyskernes indtog i AaB - som den allerstørste skurk i den tragedie, vi har været og beklageligvis stadig er vidner til.

AalborgLife
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Bjarne Pudel

Indlæg af AalborgLife » 24. aug 2026, 17:34

Kaufmann kan eftersigende ende i den femte tyske klub i karrieren

https://campo.dk/2026/05/18/transfer-li ... #showfocus

Besvar