Uldahl skrev:Jeg går til fodbold for at se bold, det gør jeg fint på Weber. Jeg gider sgu ikke kor sang, bankene trommer og idiotiske sange. Jeg er glad for bare at kunne råbe min glæde eller frustrationer. Men jeg er sgi nok også snart for gammel til at tage på stadion.
Det der lokker folk til staadion er noget seværdigt bold, det blevet en mangelvare. Ikke kun godt AaB spil, men modstandere der tør spille lidt med i stedet for at pakke sig og håbe på et kontramål eller endnu være som Horsens der kun spiller på dødbolde og indkast.
At man så prøver på at få den umulige udvidelse af suppen nemmere igennem blandt fans ved at lave en håbløs liga stuktur med sluspil kvalifikationer til det ene og det andet. Umulige spille tidspunkter for alle kampene skal kunne vises på TV. and the list goes on.
Aalborg har ændret sig markant fra en arbejder by til studie by. Og AaB fra en arbejder klub til et firma med alt overvejende fokus på bundlinien. Det har jeg svært ved ar begejstres over, skønt jeg forstår nødvendigheden. Mony rules.
Alt bliver lagt som viasat vil have det. De betaler jo meget store penge for retighederne, og dem har lubberne desværre set sig blinde på. Tror det bliver mere end svært at ændre noget på fan siden. Fra at være en del af klubben er vi reduceret til fobrugere af uderholdning og tv pakker.

Jeg tror, at det er ganske forskelligt fra person til person, hvad der trækker ved stadionoplevelsen. Hvis det udelukkende handler om flot fodboldspil, så skulle FC Nordsjælland have flere tilskuere end Brøndby, Handler det kun om gode resultater, så var Lyngbys tilskuertal alt for lavt i sidste sæson, mens AGFs var alt for højt.
Selvfølgelig har underholdningsværdien af spillet samt resultaterne betydninger, men der er masser af eksempler på, at det langt fra er alt. Stemningen betyder ganske givet meget for mange. Flere nævner store kampe, hvor der har været noget på spil, som kampene mod Samdoria m.m. Her er det nok både stemningen og det mere udefinerbare "lysten til at være en del af noget stort og noget der samler byen", som spiller ind.
Forleden mødte jeg min gamle fodboldtræner. Han ser stort set ikke fodbold mere, fortalte han mig. I stedet er han - til min store overraskelse - blevet håndboldentusiast. Det er min fornemmelse, at det gælder for mange i generationen, der er 50+ år (og dem er der mange af!). En del af forklaringen er måske tv-aftalerne, som i sin tid sendte fodbold væk fra DR og TV2 og senere også fra TV3+, så kampene nu er spredt på en masse obskure kanaler, som selv en forholdsvis ung mand som jeg knapt kan finde rundt i. Det har simpelthen fjernet Superligafodbolden fra manges bevidsthed.