Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Peter A.
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Stone Cold Steve Austin
Geografisk sted: Nordenfjords

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Peter A. » 17. okt 2013, 09:46

Jeg synes helt klart at AaB's ledelse nu bør bruge alle kræfter på at få afsluttet feriepengesagen - uanset udfaldet og om Lynges fejl kommer til at koste os livet.

Ingen interessenter omkring klubben(ikke mindst de der har stillet kapital til rådighed) kan være tjent med den uro og usikkerhed det giver. Vi får heller ikke sikret klubbens økonomi på lang sigt før der er klarhed over denne sag. Ingen vil smide flere efter penge efter AaB før det reelle omfang af sagen er kendt.

Så få nu taget hånd om denne sag, som så mange af de andre klubber efterhånden har gjort. Det er det sidste "lig i lasten" der mangler før vi for alvor kan skue fremad.

Men i øvrigt når det er sagt synes jeg også de seneste udmeldinger tyder på at man desværre stadig er et pænt stykke vej fra at skabe balance i den daglige drift..men det går dog den rette vej!
Hey AaB!

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 17. okt 2013, 09:50

AaB går under ingen omstændigheder konkurs. Der bliver helt sikkert fundet en løsning. Om det medfører aktieemission, afbetalingsordning ift. feriepenge må fremtiden vise. Jeg er ret skeptisk ang. det beløb som Ekstra Bladet igen bringer på banen. EB har det med at overdrive temmelig voldsomt.

Nu hvor borgmester Henning Gunner Nielsen snart fratræder, har han forhåbentlig nogle gode erhvervskontakter, som kan komme AaB til gode.

Anyway så skal det nok gå. Min største bekymring er om det fremadrettet efterlader AaB med et meget lavt spillerbudget, og gør klubben endnu mindre konkurrencedygtig i forhold til konkurrenterne.

Som selve definitionen af udkantsdanmark er de nordjyske klubber vant til, at der skal arbejdes benhårdt. Her er der ingen rigmænd der smider penge ud til højre og venstre (læs Brøndby, OB mv.). Trods økonomisk smalhals er de nordjyske klubber gode til mod alle odds, at distancere økonomisk overlegne modstandere. AaB, Hobro og Vendsyssel viser hver på deres måde, at med hårdt og målrettet arbejde når man langt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 17. okt 2013, 09:53

Helt kort. Hader at skrive på en telefon.

@fcm : AaBs ledelse har måske en interesse i at få situationen til at se værre ud end den er - overfor spillerforeningen.

Der er intet nyt i de seneste artikler, og intet nyt i at der er smalhans i AaB. Det var der i sidste uge og det vil der også være i næste uge.

Heller ikke noget nyt i at der kun er afsat omkring 3 mill til feriepenge. Det eneste nye er at vi åbenbart skal i voldgiften 18. December.

Uden at have nærlæst ekspertkommentarerne vil jeg mene at 50 mill lyder som et beløb der passer meget. Det er deromkring vi skal op for at overleve på sigt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brent
Allstar
Allstar

Indlæg af Brent » 17. okt 2013, 09:54

Peter A. skrev:Jeg synes helt klart at AaB's ledelse nu bør bruge alle kræfter på at få afsluttet feriepengesagen - uanset udfaldet og om Lynges fejl kommer til at koste os livet.

Ingen interessenter omkring klubben(ikke mindst de der har stillet kapital til rådighed) kan være tjent med den uro og usikkerhed det giver. Vi får heller ikke sikret klubbens økonomi på lang sigt før der er klarhed over denne sag. Ingen vil smide flere efter penge efter AaB før det reelle omfang af sagen er kendt.

Så få nu taget hånd om denne sag, som så mange af de andre klubber efterhånden har gjort. Det er det sidste "lig i lasten" der mangler før vi for alvor kan skue fremad.

Men i øvrigt når det er sagt synes jeg også de seneste udmeldinger tyder på at man desværre stadig er et pænt stykke vej fra at skabe balance i den daglige drift..men det går dog den rette vej!
Hvad er det du tror, de er igang med netop nu i samarbejde med spillerforeningen?
AaB - the Nordic gateway to Europe

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af jernskjorten » 17. okt 2013, 10:01

Pastorius skrev:(...) Uden at have nærlæst ekspertkommentarerne vil jeg mene at 50 mill lyder som et beløb der passer meget. Det er deromkring vi skal op for at overleve på sigt.
Kommentarerne kommer ellers fra din og hele fodbold-Danmarks yndlings-økonom mr. Troels Troelsen, så det er bare med at spidse ører.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 17. okt 2013, 10:05

jernskjorten skrev:
Pastorius skrev:(...) Uden at have nærlæst ekspertkommentarerne vil jeg mene at 50 mill lyder som et beløb der passer meget. Det er deromkring vi skal op for at overleve på sigt.
Kommentarerne kommer ellers fra din og hele fodbold-Danmarks yndlings-økonom mr. Troels Troelsen, så det er bare med at spidse ører.
Av, det var det jeg frygtede. Godt jeg tog lidt forbehold.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 17. okt 2013, 10:34

Pastorius skrev: @fcm : AaBs ledelse har måske en interesse i at få situationen til at se værre ud end den er - overfor spillerforeningen.
Ja, det kan du have ret i, og det overvejede jeg også. Men tænker bare, at det vil passe meget dårligt med udmeldingerne om konstruktiv dialog mv, ligesom erfaringerne fra Brøndby vel også viser, at det ikke hjælper noget at spille 'truende konkurs'-kortet.

Men det med voldgiften er interessant, da det vel tyder på, at dialogen ikke er helt så konstruktiv, og at der er forhold i sagen som den ene part (sandsynligvis AaB) mener ikke er dækket af Brøndby-sagerne. Det kunne meget vel være denne uenighed, der afgøre om det skyldige beløb er 3.2 mio eller 20 mio... Så d. 18. december kan blive en meget afgørende dato for AaB.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 17. okt 2013, 10:56

FCM skrev:
Pastorius skrev: @fcm : AaBs ledelse har måske en interesse i at få situationen til at se værre ud end den er - overfor spillerforeningen.
Ja, det kan du have ret i, og det overvejede jeg også. Men tænker bare, at det vil passe meget dårligt med udmeldingerne om konstruktiv dialog mv, ligesom erfaringerne fra Brøndby vel også viser, at det ikke hjælper noget at spille 'truende konkurs'-kortet.

Men det med voldgiften er interessant, da det vel tyder på, at dialogen ikke er helt så konstruktiv, og at der er forhold i sagen som den ene part (sandsynligvis AaB) mener ikke er dækket af Brøndby-sagerne. Det kunne meget vel være denne uenighed, der afgøre om det skyldige beløb er 3.2 mio eller 20 mio... Så d. 18. december kan blive en meget afgørende dato for AaB.
det er der intet nyt i. AaB / Lynge har flere gange, været ude og udtale at deres kontrakter ikke var magen til brøndbys, og derfor ikke mente de i samme grad, havde bevist at snyde deres spillere. Noget som flere ex AaB spillere også har været ude og sige.

Der er stor forskel på at man aftaler at de 10% man får som bonus indeholder ferie penge, end man forsøger at snyde dem. At selve ordlyden så i kontrakten så er forkert, og det burde hedde 8% bonux + ferie penge, er en anden sag. Men man har ikke bevist forsøgt at snyde nogle, der kom det jo frem, at brøndby bevist havde forsøgt at snyde spillerne..

Men når alt kommer til alt, så er det næppe noget der får betydning for dommen. Lov er lov, og den skal følges, men man kan vel altid håbe på et mindre slag over fingerne, når man ikke snød spillerne. I så fald virker det forkert at spillerne skal have pengene 2 gange.

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 17. okt 2013, 10:58

jernskjorten skrev:
Jeg ved, at mange ikke bryder sig om Troels Troelsen, men han jo haft ret i de fleste af hans udtalelser. Derfor hælder jeg mig også til de betragtninger, han i den lokale kommer med om fremtiden for AaB.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 17. okt 2013, 14:47

Vil gerne lige stille to simple spørgsmål til de økonomi-saglige

Er det rigtig forstået, at det mest interessante nøgletal vi kommer til at se i årsregnskabet er driftresultatet?

Kan man have overskud på driften, men samtidig have underskud samlet set (pga. nedskrivninger)?
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

seamann

Indlæg af seamann » 17. okt 2013, 15:10

doukas skrev:Vil gerne lige stille to simple spørgsmål til de økonomi-saglige

Er det rigtig forstået, at det mest interessante nøgletal vi kommer til at se i årsregnskabet er driftresultatet?

Kan man have overskud på driften, men samtidig have underskud samlet set (pga. nedskrivninger)?

Ja, man kan have overskud på den ordinære drift og samtidig have et samlet underskud.

Nej, det mest interessante nøgletal er ikke driftsresultatet (IMO). Mest interessant er den likvide beholdning og de fremtidige lånegarantier.

Kasper Møller
AaB Tifo Kaos
AaB Tifo Kaos
Kontakt:

Indlæg af Kasper Møller » 17. okt 2013, 15:24

doukas skrev:Er det rigtig forstået, at det mest interessante nøgletal vi kommer til at se i årsregnskabet er driftresultatet?
Det er svært at sige. Det er ihvertfald et af de mere interessante. Oplysninger om indregnede beløb til feriepengesagen bliver sandsynligvis også interessant, ligesom oplysninger om likvider i kassen, låneaftaler og ikke mindst vores forventninger til fremtiden også bliver interessant.
doukas skrev:Kan man have overskud på driften, men samtidig have underskud samlet set (pga. nedskrivninger)?
Jep. Det har vi jo f.eks. nok pr. 31/10, hvis man forestillede sig, at vi lavede en delperiodeopgørelse pr denne dato.
Vi meldte som jeg husker et driftsoverskud på 0,8 mio. ud pr. 30/6.
Og mon ikke vi med lidt held har tjent lad os sige 1,0 mio. (bare et skud, men med lidt held er det vel i det niveau) i månederne juli - oktober. Det vil sige, at vi pr. 31/10 så har 1,8 mio. i overskud på den løbende, daglige drift.

Samtidig har vi set, at vi havde et aktiv i balancen, som har vist sig ikke at være penge værd. I vores tilfælde var det som jeg husker i niveauet 12 mio., der er nedskrevet. Kredit aktiv, debet drift, og vupti - så har vi forvandlet et driftsresultat på 1,8 mio. til et underskud på 12,0 - 1,8 = 10,2.

Sådan lidt groft forklaret.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 17. okt 2013, 18:04

jensemand57 skrev:
jernskjorten skrev:
Jeg ved, at mange ikke bryder sig om Troels Troelsen, men han jo haft ret i de fleste af hans udtalelser. Derfor hælder jeg mig også til de betragtninger, han i den lokale kommer med om fremtiden for AaB.
Han har ment så mange ting at det ville være helt utroligt hvis han ikke havde ret nogle gange.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Dissing
1. div
1. div

Indlæg af Dissing » 17. okt 2013, 19:04

jensemand57 skrev:
jernskjorten skrev:
Der er mange der hader Troelsen fordi han for det første ikke har forstand på fodbold, og for det andet fordi han alligevel udtaler sig i alle landets medier om vores hjertebørn - de klubber vi elsker.
Men han er en fyr medierne godt kan lide at spørge om råd, når det handler om den finansielle og lovtekniske del af fodboldforretningerne, og så har han vist nok ikke tidligere været på lønningslisten i nogle af klubberne, og kan derfor udtale sig objektivt.
Jeg synes det er i orden at medierne henter ekspertudtalelser hos Troelsen - alternativet er værre, for de kunne finde på at udspørge det økonomiske orakel Flemming Østergaard. :@

I øvrigt er det ikke særlig in blandt økonomer at kloge sig på fodbold, fordi det i bund og grund er dårlige forretninger. Jeg har foreksempel aldrig hørt om fodboldaktier der har givet udbytte. Og fodbold er for økonomer hvad Skalborg Bakke er for bjergbestigere.
Hvad kom først, hønen eller ægget ?? - Det gjorde hanen.

Plum
Drenge
Drenge

Indlæg af Plum » 17. okt 2013, 22:43

Hovedet skrev:Tillad en lettere regnskabsukyndig at spørge: Vil det sige, at de bygninger, som AaB ejede, var en del af egenkapitalen på det tidspunkt? Og at selv nok så stor en egenkapital ikke er en garanti for likviditet?

I øvrigt mener jeg at huske, at der i AaBs seneste regnskab figurerede en udgift på 800.000 kr. som følge af de nu (forhåbentligt) afhændede butikker. I så fald endnu mere imponerende at det fremviste overskud på den daglige drift.
Egenkapitalen er forskellen på virksomhedens aktiver og passiver.

Har virksomheden flere aktiver (ejd., datterselskaber, tilgodehavender, likvider o.a.) end passiver (lån) så er der positiv egenkapital. Er der mere lån end aktiver er der negativ egenkapital.

Men som andre skriver så er det ikke ensbetydende med konkurs hvis man har negativ EK så længe man tjener penge nok til at betale sine regninger. Dog er det ikke velset at en virksomhed har negativ egenkapital over længere tid da alle interessenter har interesse i at virksomheden har værdi, ikke mindst for dem der smider penge i virksomheden.
OB fan men med respekt for andre klubber og deres fans.

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 18. okt 2013, 08:37

Det totale krav er åbenbart ikke gjort op endnu, men såfremt det er korrekt, at AJ alene har over en mio til gode i feriepenge, så virker det noget urealistisk, at det samlede krav kun skulle løbe op i 3.2 mio kr: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ung-ud-AaB" onclick="window.open(this.href);return false;
En ting er hvor meget de har tilgode, men renter og renters renter igennem en lang periode løber bestemt også op.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar

Indlæg af jernskjorten » 18. okt 2013, 09:30

En lille vurdering fra Jesper Jørgensen, Deloitte:
http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... ekonomisk/

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 18. okt 2013, 09:47

Nu virkede det til, at BIF betalte fuld pris, så det ender vi nok også med. Men selv med cl-bonus er det vel svært at fatte at vi skal betale mere end det halve af BIF.

Mange penge, men bør være muligt at skaffe. Det er tankevækkende at der ikke er flere klubber, som har sluttet fred med spillerforeningen. Det tyder på at AGF, FCM, ob og Randers også skal med mange penge. Så vi bliver nok ikke sendt bagud af dansen ift. Dem.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 18. okt 2013, 10:17

Andreas Johansson er vel også den spiller, der må have klart mest til gode - han blev signet på en fri transfer og fik sikkert en stor sign on-fee, ligesom han var med i CL-eventyret og derfor har fået en del i bonus. Ingen andre har fået så stor sign on + bonus som ham, så alle andre spillere må have væsentligt mindre til gode.

Brøndbys problem var, at de i perioden udbetalte enormt store sing on-fees - jeg tror og håber på, at vi skrev kontrakter på en lidt anderledes måde.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 18. okt 2013, 10:22

BoT skrev:Andreas Johansson er vel også den spiller, der må have klart mest til gode - han blev signet på en fri transfer og fik sikkert en stor sign on-fee, ligesom han var med i CL-eventyret og derfor har fået en del i bonus. Ingen andre har fået så stor sign on + bonus som ham, så alle andre spillere må have væsentligt mindre til gode.

Brøndbys problem var, at de i perioden udbetalte enormt store sing on-fees - jeg tror og håber på, at vi skrev kontrakter på en lidt anderledes måde.
Enig. Jeg tror nu også Chanko fik en pæn sign-on-fee (mit gæt! Ved ikke en pind om det) - samt Michael Jacobsen (der også høstede væsentlige CL bonus).
Bienvenu Bassogog!

Besvar