Hvad sker der for AaB´s andethold?
-
calciomania
- 2. div

- Geografisk sted: Aalborg
Hvad sker der for AaB´s andethold?
Jeg ved godt, at divisionsklubbernes andethold ikke længere kan spille i f.eks. 2. eller 3. division, som de kunne for nogle år siden. Og derfor er andetholdene måske efterholden blevet næsten irrelevante som fødekæde til især superligaklubberne, fordi springet simpelthen er for stort. Og i dag satses der nok i højere grad på akademiholdene, altså U19 og U17.
Men hvordan kan det mon være, at AaB´s andethold er gået SÅ meget i opløsning de sidste par år? Sidste år rykkede de ned i Jyllandsserien 1, men spillede dog stadig af og til gode kampe og var nogenlunde konkurrencedygtige i Danmarksserien. I år har det været en ren katastrofe i Jyllandsserien 1, hvor man efter seks spillerunde ligger nr. sidst med NUL points og en horribel målscore på 5-37!! Hvilket svarer til, at man i snit har sluppet uhørte 6 mål ind pr. kamp. Det er jo helt absurd!
Er der nogle, der har indsigt i andetholdet og ved, hvorfor det sejler sådan for dem? Det virker for mig som om, at man på en måde har ofret andetholdet og fra den nye ledelses side har tænkt, at andetholdet er komplet ligegyldigt og derfor bruges intet krudt på holdet mere. Senest tabte man hele 13-0 (!!!) til VRI. Det er jo helt absurd, at man kan tabte 13-0.
Når jeg ser holdopstillingen fra 0-13 kampen mod VRI, springer især én ting i øjnene. Gæt selv hvad...
Jhelvan Ravn
Miklo Hjort Møller
Abdal Kareem El-Hussein
Ellyas Zazi
Daniel Belousov
Abo Ahadi
Vitalii Tsimerman
Samir Doshi
Tais Pendergast-Fischer
Ryan Mbuagbaw
Alexander Richard Arboite
Ser I det samme som jeg?
Der er jo nærmest kun 2-3 etniske danskere på holdet og resten synes at være indvandrere. Misforstå mig ikke. Jeg har intet imod integration af indvandrere og hvis indvandrerspillere er gode nok, skal de selvfølgelig også have plads i AaB. Men det her virker lidt udefra set som om, at andetholdet er blevet et slags integrationsprojekt, hvor det gælder om at have så mange indvandrere med på holdet som muligt. Det kan i og for sig være fint nok med et integrationsprojekt. Men burde man så ikke bare være ærlige omkring det og sige, at man har ofret andetholdet på det sportslige plan og gjort det til et integrationsprojekt? Så har man da rene linjer!
Betyder andetholdet overhovedet noget for jer og for AaB eller er det bedøvende ligegyldigt hvad der foregår på andetholdet?
Jeg synes et eller andet sted, at det er lidt pinligt, at de er blevet SÅ ringe, at de kan tabte 13-0 til VRI og ligge nr. sidst med en så horribel målscore, som tilfældet er.
Hvad siger I andre?
Men hvordan kan det mon være, at AaB´s andethold er gået SÅ meget i opløsning de sidste par år? Sidste år rykkede de ned i Jyllandsserien 1, men spillede dog stadig af og til gode kampe og var nogenlunde konkurrencedygtige i Danmarksserien. I år har det været en ren katastrofe i Jyllandsserien 1, hvor man efter seks spillerunde ligger nr. sidst med NUL points og en horribel målscore på 5-37!! Hvilket svarer til, at man i snit har sluppet uhørte 6 mål ind pr. kamp. Det er jo helt absurd!
Er der nogle, der har indsigt i andetholdet og ved, hvorfor det sejler sådan for dem? Det virker for mig som om, at man på en måde har ofret andetholdet og fra den nye ledelses side har tænkt, at andetholdet er komplet ligegyldigt og derfor bruges intet krudt på holdet mere. Senest tabte man hele 13-0 (!!!) til VRI. Det er jo helt absurd, at man kan tabte 13-0.
Når jeg ser holdopstillingen fra 0-13 kampen mod VRI, springer især én ting i øjnene. Gæt selv hvad...
Jhelvan Ravn
Miklo Hjort Møller
Abdal Kareem El-Hussein
Ellyas Zazi
Daniel Belousov
Abo Ahadi
Vitalii Tsimerman
Samir Doshi
Tais Pendergast-Fischer
Ryan Mbuagbaw
Ser I det samme som jeg?
Der er jo nærmest kun 2-3 etniske danskere på holdet og resten synes at være indvandrere. Misforstå mig ikke. Jeg har intet imod integration af indvandrere og hvis indvandrerspillere er gode nok, skal de selvfølgelig også have plads i AaB. Men det her virker lidt udefra set som om, at andetholdet er blevet et slags integrationsprojekt, hvor det gælder om at have så mange indvandrere med på holdet som muligt. Det kan i og for sig være fint nok med et integrationsprojekt. Men burde man så ikke bare være ærlige omkring det og sige, at man har ofret andetholdet på det sportslige plan og gjort det til et integrationsprojekt? Så har man da rene linjer!
Betyder andetholdet overhovedet noget for jer og for AaB eller er det bedøvende ligegyldigt hvad der foregår på andetholdet?
Jeg synes et eller andet sted, at det er lidt pinligt, at de er blevet SÅ ringe, at de kan tabte 13-0 til VRI og ligge nr. sidst med en så horribel målscore, som tilfældet er.
Hvad siger I andre?
Re: Hvad sker der for AaB´s andethold?
Er 2. Holdet ikke bare et breddehold hvor det er betalende medlemmer i klubben der spiller.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
-
calciomania
- 2. div

Sådan tror jeg efterhånden det er blevet, ja. Men så sent som for et par år siden var andetholdet da i Danmarksserien og præsterede ganske fint og var f.eks. ofte at se på TV Fritid´s kanal.
Men jeg tænker stadig, at når man kalder sig AaB og ifører sig en så hæderkronet klub´s trøje, burde man kunne præstere et bedre andethold.
Hvis det nu var et Serie 4- eller et Serie 5-hold, ville jeg have været ligeglad. Men vi taler jo stadig om andetholdet.
Jeg forstår hvad du siger, og man skulle da mene det var muligt at stille et hold der kan spille danmarksserie i byens og landsdelens største klub. Det er jeg enig i.calciomania skrev: ↑6. maj 2025, 22:19Sådan tror jeg efterhånden det er blevet, ja. Men så sent som for et par år siden var andetholdet da i Danmarksserien og præsterede ganske fint og var f.eks. ofte at se på TV Fritid´s kanal.
Men jeg tænker stadig, at når man kalder sig AaB og ifører sig en så hæderkronet klub´s trøje, burde man kunne præstere et bedre andethold.
Hvis det nu var et Serie 4- eller et Serie 5-hold, ville jeg have været ligeglad. Men vi taler jo stadig om andetholdet.
Men 2. hold i dag, er uden egentlig interesse for professionelle fodboldklubber, og det er vel i øvrigt også under regi af AaB af 1885, altså amatørafdelingen.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Jeg siger du virker ret mørkeræd, fordi spillerne har navne du ikke kan kende fra din ligustervej.calciomania skrev: ↑6. maj 2025, 21:33Jeg ved godt, at divisionsklubbernes andethold ikke længere kan spille i f.eks. 2. eller 3. division, som de kunne for nogle år siden. Og derfor er andetholdene måske efterholden blevet næsten irrelevante som fødekæde til især superligaklubberne, fordi springet simpelthen er for stort. Og i dag satses der nok i højere grad på akademiholdene, altså U19 og U17.
Jhelvan Ravn
Miklo Hjort Møller
Abdal Kareem El-Hussein
Ellyas Zazi
Daniel Belousov
Abo Ahadi
Vitalii Tsimerman
Samir Doshi
Tais Pendergast-Fischer
Ryan Mbuagbaw
Ser I det samme som jeg?
Hvad siger I andre?
Dem der spiller på det hold, er almindelige medlemmer af foreningen, der betaler kontingent på lige fod med dem i serie 4. De har ikke noget at gøre med den professionelle afdeling, som har Future Cup til de spillere der ikke får meget spilletid i SL.
At de ikke præsterer ret godt, hænger måske sammen med, at de ikke kan rykke længere op en DS og derfor fravælger spillere med ambitioner om at rykke op i divisionerne at spille i AaB, frem for fx Vejgaard og NFB.
At navnene har lidt udenlandsk krydderi, kan måske også forklares med, at AaB er den lokale klub i et område, hvor der bor mange mennesker, der kan lide andet end salt og peber.
Legaliser pyro!
Lige præcis - og hvis man vil se tidligere AaB ungdomsspillere spille er det Vejgaard og NFB man skal tage ud og se fraset dem som er rykket til Thisted, Skive, Hobro osv. Christian Wagner har f.eks. fået godt gang i målscoringen oppe/ude i Thisted.AaBager skrev: ↑7. maj 2025, 08:24Jeg siger du virker ret mørkeræd, fordi spillerne har navne du ikke kan kende fra din ligustervej.calciomania skrev: ↑6. maj 2025, 21:33Jeg ved godt, at divisionsklubbernes andethold ikke længere kan spille i f.eks. 2. eller 3. division, som de kunne for nogle år siden. Og derfor er andetholdene måske efterholden blevet næsten irrelevante som fødekæde til især superligaklubberne, fordi springet simpelthen er for stort. Og i dag satses der nok i højere grad på akademiholdene, altså U19 og U17.
Jhelvan Ravn
Miklo Hjort Møller
Abdal Kareem El-Hussein
Ellyas Zazi
Daniel Belousov
Abo Ahadi
Vitalii Tsimerman
Samir Doshi
Tais Pendergast-Fischer
Ryan Mbuagbaw
Ser I det samme som jeg?
Hvad siger I andre?
Dem der spiller på det hold, er almindelige medlemmer af foreningen, der betaler kontingent på lige fod med dem i serie 4. De har ikke noget at gøre med den professionelle afdeling, som har Future Cup til de spillere der ikke får meget spilletid i SL.
At de ikke præsterer ret godt, hænger måske sammen med, at de ikke kan rykke længere op en DS og derfor fravælger spillere med ambitioner om at rykke op i divisionerne at spille i AaB, frem for fx Vejgaard og NFB.
At navnene har lidt udenlandsk krydderi, kan måske også forklares med, at AaB er den lokale klub i et område, hvor der bor mange mennesker, der kan lide andet end salt og peber.
-
calciomania
- 2. div

Jeg synes ikke, at jeg generelt er "mørkeræd". F.eks. har jeg altid haft lige så mange udlændinge i min omgangskreds som danskere. Jeg synes i øvrigt også, at jeg pointerer i mit indlæg, at jeg ikke har noget imod etniske minoriteter på holdet, så længe de er fodboldmæssigt kvalificerede.AaBager skrev: ↑7. maj 2025, 08:24Jeg siger du virker ret mørkeræd, fordi spillerne har navne du ikke kan kende fra din ligustervej.
Men det er de jo ikke HER, når de hele tiden taber og i snit lukker SEKS mål ind pr. kamp. Det er derfor, jeg spørger i mit indlæg, om der i virkeligheden er tale om et slags integrationsprojekt, siden at vi ser et hold næsten udelukkende bestående af ikke etniske danskere, som taber hele tiden og endda kæmpestort.
Med hensyn til integration, så er jeg af den opfattelse, at der alle steder burde være en overvægt af etniske danskere/oprindelige danskere og at det er et samfundsproblem, når vi har enklaver og ghettoer, hvor dette ikke er tilfældet. Det har intet med mørkerædhed at gøre, men handler om noget så simpelt, som at integration bare er mest succesfuldt, hvis det er mindretallet af ikke etniske danskere, som integrerer sig blandt et flertal af etniske danskere og ikke omvendt. Jeg har selv engang boet overfor Gellerpparken i Aarhus og der oplevede jeg netop det problem, at der nærmest var ghettolignende tilstande, fordi alle etniske ikke danskere blev stuvet sammen samme sted.
På AaB´s andethold har vi netop det tilfælde, hvor der ser ud til kun at være 2-3 etnisk dansk klingende navne ud af 11 i startopstillingen. Det mener jeg faktisk er lidt tankevækkende for hvordan situationen er i Aalborg Øst og her vil jeg argumentere for, at integrationen igen ville være mere succesfuld, hvis de etniske minoriteter var spredt over hele kommunen i stedet for at man har enklaver ude i Aalborg Øst, hvor de er stuvet sammen. F.eks. bor der stort set kun hvide danskere i Hasseris. Der burde man lave en bedre fordeling, så f.eks. Hasseris også havde (flere) etniske minoriteter og så kunne Aalborg Øst have lidt færre.
Prøv at se en kamp mellem AaB og Aalborg KFUM og jeg tror folk vil kunne se, hvad jeg taler om. KFUM har nærmest kun hvide spillere, mens AaB´s andethold nærmest kun har etniske ikke danskere. Er det ikke forkert, at det ikke er mere jævnt fordelt? Det synes jeg!
Så som svar på din bemærkning om ligusterhækdanskere, er mit modsvar, at jeg faktisk giver dig ret i, at der burde være flere ikke etniske danskere i ligusterhækområder som Hasseris. Men færre i Aalborg Øst, fordi jeg tror at en mere jævn fordeling ville være mere gavnligt for alle parter. Bandekriminalitet foregår jo også nærmest kun i de områder, hvor man har store grupper af udlændinge - netop i Aalborg Øst og ved Grønlands Torv. Hvis man fordelte folk bedre, ville en del af disse samfundsproblemer forsvinde, tror jeg...
Det kan godt være du har ret i, at AaB´s andethold/amatørafdeling fravælges, fordi de er afskåret fra at rykke længere op end i Danmarksserien, hvad de jo ikke er I Vejgaard, Freja, KFUM, Chang eller Nørresundby. Men det synes jeg stadig ikke forklarer, at nedgangen for AaB´s andethold har været så ekstremt markant bare i løbet af ét år. Derfor undrer jeg mig over, om det mon er noget man bevidst gør, fordi man nu åbenlyst nedprioriterer andetholdet rent sportsligt. Hvad jeg ikke syntes man gjorde for bare et eller to år siden, hvor Danmarksserieholdet stadig var konkurrencedygtigt med Vejgaard og Nørresundby.
Uden at blande mig for meget i debatten, så vil jeg lige sige at i lyder til at have et forskruet billed af Aalborg øst. Jeg bor midt i "orkanens øje" på fyrkildevej, og jeg har aldrig boet et mere roligt sted. Det er ingen bandeproblemer herude, det største problem er faktisk de midaldrende danske kvinder der antaster børn og unge og beskylder dem for alt fra væltede havemøbler til forkert sffalds sortering. "Det har i nok ikke lært i hullabulla land" hørte jeg forleden en dame sige til en snot forvirret knægt der smed en tom dåse i en skraldespand..calciomania skrev: ↑7. maj 2025, 12:26Jeg synes ikke, at jeg generelt er "mørkeræd". F.eks. har jeg altid haft lige så mange udlændinge i min omgangskreds som danskere. Jeg synes i øvrigt også, at jeg pointerer i mit indlæg, at jeg ikke har noget imod etniske minoriteter på holdet, så længe de er fodboldmæssigt kvalificerede.AaBager skrev: ↑7. maj 2025, 08:24Jeg siger du virker ret mørkeræd, fordi spillerne har navne du ikke kan kende fra din ligustervej.
Men det er de jo ikke HER, når de hele tiden taber og i snit lukker SEKS mål ind pr. kamp. Det er derfor, jeg spørger i mit indlæg, om der i virkeligheden er tale om et slags integrationsprojekt, siden at vi ser et hold næsten udelukkende bestående af ikke etniske danskere, som taber hele tiden og endda kæmpestort.
Med hensyn til integration, så er jeg af den opfattelse, at der alle steder burde være en overvægt af etniske danskere/oprindelige danskere og at det er et samfundsproblem, når vi har enklaver og ghettoer, hvor dette ikke er tilfældet. Det har intet med mørkerædhed at gøre, men handler om noget så simpelt, som at integration bare er mest succesfuldt, hvis det er mindretallet af ikke etniske danskere, som integrerer sig blandt et flertal af etniske danskere og ikke omvendt. Jeg har selv engang boet overfor Gellerpparken i Aarhus og der oplevede jeg netop det problem, at der nærmest var ghettolignende tilstande, fordi alle etniske ikke danskere blev stuvet sammen samme sted.
På AaB´s andethold har vi netop det tilfælde, hvor der ser ud til kun at være 2-3 etnisk dansk klingende navne ud af 11 i startopstillingen. Det mener jeg faktisk er lidt tankevækkende for hvordan situationen er i Aalborg Øst og her vil jeg argumentere for, at integrationen igen ville være mere succesfuld, hvis de etniske minoriteter var spredt over hele kommunen i stedet for at man har enklaver ude i Aalborg Øst, hvor de er stuvet sammen. F.eks. bor der stort set kun hvide danskere i Hasseris. Der burde man lave en bedre fordeling, så f.eks. Hasseris også havde (flere) etniske minoriteter og så kunne Aalborg Øst have lidt færre.
Prøv at se en kamp mellem AaB og Aalborg KFUM og jeg tror folk vil kunne se, hvad jeg taler om. KFUM har nærmest kun hvide spillere, mens AaB´s andethold nærmest kun har etniske ikke danskere. Er det ikke forkert, at det ikke er mere jævnt fordelt? Det synes jeg!
Så som svar på din bemærkning om ligusterhækdanskere, er mit modsvar, at jeg faktisk giver dig ret i, at der burde være flere ikke etniske danskere i ligusterhækområder som Hasseris. Men færre i Aalborg Øst, fordi jeg tror at en mere jævn fordeling ville være mere gavnligt for alle parter. Bandekriminalitet foregår jo også nærmest kun i de områder, hvor man har store grupper af udlændinge - netop i Aalborg Øst og ved Grønlands Torv. Hvis man fordelte folk bedre, ville en del af disse samfundsproblemer forsvinde, tror jeg...
Det kan godt være du har ret i, at AaB´s andethold/amatørafdeling fravælges, fordi de er afskåret fra at rykke længere op end i Danmarksserien, hvad de jo ikke er I Vejgaard, Freja, KFUM, Chang eller Nørresundby. Men det synes jeg stadig ikke forklarer, at nedgangen for AaB´s andethold har været så ekstremt markant bare i løbet af ét år. Derfor undrer jeg mig over, om det mon er noget man bevidst gør, fordi man nu åbenlyst nedprioriterer andetholdet rent sportsligt. Hvad jeg ikke syntes man gjorde for bare et eller to år siden, hvor Danmarksserieholdet stadig var konkurrencedygtigt med Vejgaard og Nørresundby.
Er der ikke en Junta, der kan få lukket den her ‘clusterfuck’ af en tråd?
-
calciomania
- 2. div

Jeg indrømmer at jeg ikke kommer så meget derude, men når jeg alligevel undertiden er kommet der, har jeg da heller ikke oplevet noget negativt. Og jeg synes også der er nogle pæne og hyggelige grønne områder derude plus også et par spændende kulturelle institutioner. Men min pointe var mere, at jeg tror, at det er sundest for integrationen, hvis indvandrere bliver bedre fordelt over hele byen. I Hasseris er der nærmest kun etniske danskere. Men måske vil de rige magthavere ikke have dem boende hos dem selv. Eller også er det bare et simpelt spørgsmål om økonomi, når forskellige områder tiltrækker forskellige personer. I så fald burde kommunen måske prøve også at oprette nogle sociale boligbyggerier i f.eks. Hasseris eller andre steder, hvor ligusterhækken er blevet lidt for høj (nu en anden bruger omtalte ligusterhæk-Danmark!).RicoBR02 skrev: ↑7. maj 2025, 23:10Uden at blande mig for meget i debatten, så vil jeg lige sige at i lyder til at have et forskruet billed af Aalborg øst. Jeg bor midt i "orkanens øje" på fyrkildevej, og jeg har aldrig boet et mere roligt sted. Det er ingen bandeproblemer herude, det største problem er faktisk de midaldrende danske kvinder der antaster børn og unge og beskylder dem for alt fra væltede havemøbler til forkert sffalds sortering. "Det har i nok ikke lært i hullabulla land" hørte jeg forleden en dame sige til en snot forvirret knægt der smed en tom dåse i en skraldespand..
Men jeg vil dog sige, at det er velkendt, at vi har bandegrupperinger omkring Grønlands Torv og ude nær Vangen i Nørresundby. Så der er jo områder i Aalborg, hvor vi ved, at der er visse problemer/grupperinger.
Med hensyn til om tråden skal lukkes, som én lige foreslog ovenover, så er det rigtigt at den kørte lidt væk fra min hensigt, fordi vi kom til at diskutere integration. Men er der egentlig noget galt i, at vi også diskuterer den slags her, så længe tonen er respektfuld og saglig? Måske skulle det så have været i Off Topic. Blot var der en naturlig overgang fra at diskutere AaB´s Jyllandsseriehold og integration, da der i de senere kampe har været 8-9 etniske minoritetsspillere på holdet. Så var det, at jeg syntes, det egentlig var naturligt at spørge, om man ikke går ind og piller lidt for meget ved AaB´s lokale og danske identitet ved at have så mange udlændinge. Det mener jeg ikke har noget med racisme eller mørkeræde at gøre. Det er meget naturligt, at man som aalborggenser og dansker vel gerne vil se spillere, som man kan identificere sig med på et lokalt fodboldhold. Men den diskussion kan vi også overføre til international klubfodbold generelt. For vi ser jo også mange af de internationale topklubber have meget få lokale spillere efterhånden. FCK har næsten heller ingen danskere mere. Brøndby havde engang et stort flertal af lokale danske spillere. I dag er de også bare en samling udlændinge plus enkelte lokale.
Diskussionen er vel også relevant for førsteholdet, som jo groft sagt også er en samling af upåagtede unge talenter samt B-spillere fra udlandet, hvor der kun er ganske få lokale gutter på holdet. Jeg kan jo huske AaB´s mesterhold fra 2014, som var meget lokalt forankret. Det kan man ikke rigtigt sige om dagens sammenbragte flok.
Jo, tråden kan da lukkes. Men jeg mener stadig, at det er en spændende diskussion, når vi diskuterer et holds og en klubs lokale forankring og identitet og hvor meget man bør gå ind og ændre på denne, så klubben ender med at blive noget helt andet end den oprindeligt var...
Man kan godt være dansker, selvom man ikke er bleg og hedder Peter Jensen. At du har svært ved at identificere dig med det, ligger alene på dig og virker ærlig talt som noget du burde arbejde med. Du virker et par århundrede bagud.calciomania skrev: ↑9. maj 2025, 11:27Jeg indrømmer at jeg ikke kommer så meget derude, men når jeg alligevel undertiden er kommet der, har jeg da heller ikke oplevet noget negativt. Og jeg synes også der er nogle pæne og hyggelige grønne områder derude plus også et par spændende kulturelle institutioner. Men min pointe var mere, at jeg tror, at det er sundest for integrationen, hvis indvandrere bliver bedre fordelt over hele byen. I Hasseris er der nærmest kun etniske danskere. Men måske vil de rige magthavere ikke have dem boende hos dem selv. Eller også er det bare et simpelt spørgsmål om økonomi, når forskellige områder tiltrækker forskellige personer. I så fald burde kommunen måske prøve også at oprette nogle sociale boligbyggerier i f.eks. Hasseris eller andre steder, hvor ligusterhækken er blevet lidt for høj (nu en anden bruger omtalte ligusterhæk-Danmark!).RicoBR02 skrev: ↑7. maj 2025, 23:10Uden at blande mig for meget i debatten, så vil jeg lige sige at i lyder til at have et forskruet billed af Aalborg øst. Jeg bor midt i "orkanens øje" på fyrkildevej, og jeg har aldrig boet et mere roligt sted. Det er ingen bandeproblemer herude, det største problem er faktisk de midaldrende danske kvinder der antaster børn og unge og beskylder dem for alt fra væltede havemøbler til forkert sffalds sortering. "Det har i nok ikke lært i hullabulla land" hørte jeg forleden en dame sige til en snot forvirret knægt der smed en tom dåse i en skraldespand..
Men jeg vil dog sige, at det er velkendt, at vi har bandegrupperinger omkring Grønlands Torv og ude nær Vangen i Nørresundby. Så der er jo områder i Aalborg, hvor vi ved, at der er visse problemer/grupperinger.
Med hensyn til om tråden skal lukkes, som én lige foreslog ovenover, så er det rigtigt at den kørte lidt væk fra min hensigt, fordi vi kom til at diskutere integration. Men er der egentlig noget galt i, at vi også diskuterer den slags her, så længe tonen er respektfuld og saglig? Måske skulle det så have været i Off Topic. Blot var der en naturlig overgang fra at diskutere AaB´s Jyllandsseriehold og integration, da der i de senere kampe har været 8-9 etniske minoritetsspillere på holdet. Så var det, at jeg syntes, det egentlig var naturligt at spørge, om man ikke går ind og piller lidt for meget ved AaB´s lokale og danske identitet ved at have så mange udlændinge. Det mener jeg ikke har noget med racisme eller mørkeræde at gøre. Det er meget naturligt, at man som aalborggenser og dansker vel gerne vil se spillere, som man kan identificere sig med på et lokalt fodboldhold. Men den diskussion kan vi også overføre til international klubfodbold generelt. For vi ser jo også mange af de internationale topklubber have meget få lokale spillere efterhånden. FCK har næsten heller ingen danskere mere. Brøndby havde engang et stort flertal af lokale danske spillere. I dag er de også bare en samling udlændinge plus enkelte lokale.
Diskussionen er vel også relevant for førsteholdet, som jo groft sagt også er en samling af upåagtede unge talenter samt B-spillere fra udlandet, hvor der kun er ganske få lokale gutter på holdet. Jeg kan jo huske AaB´s mesterhold fra 2014, som var meget lokalt forankret. Det kan man ikke rigtigt sige om dagens sammenbragte flok.
Jo, tråden kan da lukkes. Men jeg mener stadig, at det er en spændende diskussion, når vi diskuterer et holds og en klubs lokale forankring og identitet og hvor meget man bør gå ind og ændre på denne, så klubben ender med at blive noget helt andet end den oprindeligt var...
Legaliser pyro!
-
calciomania
- 2. div

Nu tillægger du mig så en holdning, jeg på intet tidspunkt har givet udtryk for.
Men det er dog en lidt kompliceret diskussion, hvornår man er dansker. Ingen tvivl om at der kan være forskellige holdninger til dette. Er det blot ens pas, der afgør det eller handler det også om kultur, sædvaner, traditioner, tanker, handlemønstre o.s.v.?! Vil jeg f.eks. blive kineser, hvis jeg flytter til Kina og får kinesisk pas, men f.eks. ellers fortsætter med at leve som dansker, uden at gide lære sproget og integrere mig?
Men jeg har stadig aldrig givet udtryk for, at man skal være bleg og have et dansk klingende navn for at være dansker. Det burde du også kunne se, hvis du læser ordentligt, hvad jeg har skrevet. Men skal jeg skære det ud i pap, mener jeg da bestemt at David Nielsen er dansker, selvom han er sort. Fordi han er født og opvokset i Danmark og i øvrigt altid har opført sig præcist lige så dansk som alle vi andre. Der vil jeg så sige, at jeg er mere i tvivl om, når vi f.eks. taler om en Wilson Kipketer, der groft sagt bare blev hentet til Danmark fra Kenya, fordi han var sindssygt god til at løbe. Han FIK dansk statsborgerskab og vandt VM. Men var han egentlig dansker? Han havde jo som sådan ingen relation til landet. Man kan så sige, at han lærte sig ganske godt dansk og efterhånden også blev fint integreret. Så møder man ham i dag, vil han måske nok fremstå som dansker. Men det var han måske ikke nødvendigvis lige i starten, da han kom til Danmark og med lynets hast fik dansk statsborgerskab, fordi staten gerne ville have han til at vinde guld for Danmark. Men som sagt er det ret subjektivt, hvornår folk mener, at man er dansker. Jeg har dog aldrig givet udtryk for, at jeg mener, at det har noget med hudfarve eller navn at gøre!
Min pointe handler mere om, at AaB efter min mening bør passe på med at miste sit tilhørsforhold, som jeg mener lidt man gør ved at sælge klubben til en flok tyskere og ved at rive op i klubbens sædvaner og traditioner. Og ved også at hente en masse lejespillere og spillere ind fra fjerne egne, som intet som, helst tilhørsforhold har til AaB eller Aalborg. Og så var det, at jeg bare undrede mig over, at andetholdet er faldet så meget i niveau netop i en periode, hvor vi ser en kæmpestor overvægt af spillere af anden etnisk herkomst. Og jeg spurgte så bare, om folk tror der ligger noget bevidst i dette eller om det bare et tilfældigt. Og jeg kunne så egentlig bare godt tænke mig at høre, hvad andre mener om, at AaB synes at have ændret fuldstændigt identitet de senere år. Om man så stadig kan føle sig repræsenteret af holdet/klubben. Den samme diskussion kan man jo for så vidt have i FCK, FCM eller i andre klubber, hvor der er meget få lokale spillere.
Men måske var det en fejl af mig at åbne en sådan tråd. Måske er emnet lidt for ømtåleligt. Jeg har det dog selv sådan, at jeg mener, at vi ikke bør være bange for at diskutere ømtålelige emner, så længe de har en vis relevans. Der kan der så være delte meninger om, hvornår et emne er relevant....