Altså, medmindre man er fuldstændigt ude af stand til at aflæse stillingen i Danmarksturneringen og forholde sig til slutfacit på et årsregnskab - alternativt være en del af SSE-banden eller arving til Petersklanen; skulle man godt nok mene, at 5-øren efterhånden måtte være faldet for selv den største Prins Knud i dette fansegment. I modsat fald står det ligeså sløjt til på tribunen som på banen og i ejerkredslokalerne...R Rosenberg skrev: ↑31. jan 2026, 21:09Bare lige for overskuelighedens skyld, hvis der er nogen, der ikke gider at pløje årsrapporterne sammen:
2010 -50,119 mio. kr.
2011 -39,800 mio. kr.
2012 -14,400 mio. kr.
2013 -27,069 mio. kr.
2014 41,079 mio. kr.
2015 0,541 mio. kr.
2016 7,062 mio. kr.
2017 12,761 mio. kr.
2018 -22,762 mio. kr.
2019 -33,478 mio. kr.
2020 11,783 mio. kr.
2021 -15,288 mio. kr.
2022 -15,766 mio. kr.
2023 -34,397 mio. kr.
2024 -44,176 mio. kr.
2025 ventes mellem -5 og 5. Dette inkluderer salg for omkring 80 mio kr., hvor man solgte rub og stub af værdi.
2026 ventes i spændet -30 til -50 mio, afhængigt af oprykning eller ej, hvor de -50 mio lige nu er mest sandsynligt. Dette i lyset af formodentlig salg af Bomholt.
Så nej, jeg synes ikke, at det går fremad under tyskerne på nogen som helst parametre, uagtet hvor vanvittigt elendige alle andre ejere og bestyrelser har været. Tværtimod er det hele meget værre:
På deres vagt er der skabt/skabes et samlet underskud på måske 100 mio. på 3 år (jeg tæller ikke 2023 med, for nogen mener jo, at det ikke må medregnes i tyskernes portefølje).
Truppen er nærmest støvsuget for spillere, der er "sikkert superliganiveau".
Truppen har ikke mange salgbare varer på hylderne.
Det er ikke et overdrevet statement, at vi kunne friste en fremtid i midten af den næstbedste række. Hvis ikke værre.
Økonomitråden
Re: Økonomitråden
Det er simpelthen lykkedes at formøble et trecifret millionbeløb ud af en historisk lav omsætning på et par år - uden finanskrise, bygninger, håndbold og ishockey ? Og stå tilbage med det ringeste fodboldhold i klubbens historie? Well, i det lys kan jeg bedre forstå trangen til at bagatellisere det årlige millionhonorar til de ansvarlige ejere…R Rosenberg skrev: ↑31. jan 2026, 21:09Bare lige for overskuelighedens skyld, hvis der er nogen, der ikke gider at pløje årsrapporterne sammen:
2010 -50,119 mio. kr.
2011 -39,800 mio. kr.
2012 -14,400 mio. kr.
2013 -27,069 mio. kr.
2014 41,079 mio. kr.
2015 0,541 mio. kr.
2016 7,062 mio. kr.
2017 12,761 mio. kr.
2018 -22,762 mio. kr.
2019 -33,478 mio. kr.
2020 11,783 mio. kr.
2021 -15,288 mio. kr.
2022 -15,766 mio. kr.
2023 -34,397 mio. kr.
2024 -44,176 mio. kr.
2025 ventes mellem -5 og 5. Dette inkluderer salg for omkring 80 mio kr., hvor man solgte rub og stub af værdi.
2026 ventes i spændet -30 til -50 mio, afhængigt af oprykning eller ej, hvor de -50 mio lige nu er mest sandsynligt. Dette i lyset af formodentlig salg af Bomholt.
Så nej, jeg synes ikke, at det går fremad under tyskerne på nogen som helst parametre, uagtet hvor vanvittigt elendige alle andre ejere og bestyrelser har været. Tværtimod er det hele meget værre:
På deres vagt er der skabt/skabes et samlet underskud på måske 100 mio. på 3 år (jeg tæller ikke 2023 med, for nogen mener jo, at det ikke må medregnes i tyskernes portefølje).
Truppen er nærmest støvsuget for spillere, der er "sikkert superliganiveau".
Truppen har ikke mange salgbare varer på hylderne.
Det er ikke et overdrevet statement, at vi kunne friste en fremtid i midten af den næstbedste række. Hvis ikke værre.
Det er vist blevet spurgt før, men trækker ejerne flere midler ud af AaB en blot deres honorar?
I forhold til antal ansatte virker det jo næsten som om, at underskuddet modsvarer, at der ikke er nogen indtægter overhovedet?
Det synes ubegribeligt.
I forhold til antal ansatte virker det jo næsten som om, at underskuddet modsvarer, at der ikke er nogen indtægter overhovedet?
Det synes ubegribeligt.
Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Jeg tror bare AaB er som et offentligt bureaukratisk helvede, hvor der trænger til at blive “strammet op” i organisationen. Det er gammel vin på nye flasker, vi havde samme problem før 2014.
Men boget er galt når vi bruger flere personaleudgifter på folk der befinder sig uden for kridtstregerne, og vores udgifter er højere er højere end mange superligaklubber.
Det der kunne være interessant at få indblik i er, hvad der reelt er blevet betalt af BPTC.troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Jeg tror bare AaB er som et offentligt bureaukratisk helvede, hvor der trænger til at blive “strammet op” i organisationen. Det er gammel vin på nye flasker, vi havde samme problem før 2014.
Men boget er galt når vi bruger flere personaleudgifter på folk der befinder sig uden for kridtstregerne, og vores udgifter er højere er højere end mange superligaklubber.
Jeg er med på, at der en rammeaftale på et beløb, men dygtige konsulenthuse (det kan man så diskutere om BPTC er) ville sørge for, at det var meget nøje defineret hvad der indgår og ikke indgår i en aftale når der er angivet en fast pris på forhånd.
I konsulentbranchen vil man helst ikke de her kontrakter, hvor det er en fastpris fordi der er en risiko for, at der bliver klemt så meget ekstra ind i aftalerammen, at du reelt udhuler din fortjeneste fordi du bruger mange flere timer end der var budgetteret med.
Derfor kan det jo sagtens tænkes, at Gow og kompanerne har købt flere ydelser af BPTC på Bernhards ordre som er blevet faktureret udover den månedlige aftale.
Derudover kan der jo være også være softwarelicenser og andet, som BPTC har skulle bruge som de har faktureret videre til AaB. Det vil nok heller ikke indgå i en månedlig aftale.
Og så er der selvfølgelig også en dimension som heder rejseomkostninger for de udenlandsbaserede folk, som har arbejdet for AaB/BPTC. Der kan vi helt sikekrt regne med, at hotel, transport og mad/drikke er blevet faktureret til AaB. Når der en gang kommer aktier til salg og der bliver generalforsamlinger er det virkelig en ting der skal spørges kritisk ind til. Forhåbentlig er vi ikke blevet snydt her, men selv hvis vi ikke er så er det helt sikkert værd bare for at genere BPTC/SSE.
RAUS RAUS SSE!
-
DenSataniskeHest
- Allstar

- Favoritspiller: Frank
Jeg har længe undret mig over man kan generere så store tab med så nedskåret trup, I starten blev det forsvaret med det er pga man opsagde en masse aftaler med spiller og det var dyrt, men pengene fosser ud og vores trup har vel aldrig været billigere (og dårligere) end nu. Der er snak om man har invisteret I flere trænere osv som giver god mening, men igen så mange millioner kan det jo heller ikke være, så hvor fanden forsvinder de penge hen? Hvis de skal gøre sig nogen god håb om at få nogle til at skyde penge i klubben igen må de kunne forklare det. For med det minus man har burde man kunne have en rimelig habil super liga trup
Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Så mange voldsomt relevante spørgsmål som en lokalsprøjte kunne bore lidt i, hvis altså den gad.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14
95 - 99 - 08 - 14
Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Så mange voldsomt relevante spørgsmål som en lokalsprøjte kunne bore lidt i, hvis altså den gad.
På keepersiden, har AaB 3 trænere på fuld tid, og 2 på deltid.
Og det giver det rette output... tja. Må tiden vise når forsyningen til 1. holdet forhåbentligt kommer til at give afkast.
hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Så er alle dem der koordinere med samarbejdsklubberne.
Og det giver det rette output... tja. Må tiden vise når forsyningen til 1. holdet forhåbentligt kommer til at give afkast.
Jeg går ud fra, at AaB også før 2024 havde trænere tilknyttet ungdomsafdelingen. Så med mindre at disse ekstra tilknyttede trænere fra U-12 og opefter skulle oppebære lønninger på niveau med de 4-5 højst lønnede Superligaspillere i klubbens historie, mangler vi stadig at redegøre for adskillige håndfulde millioner kroner i dette alle dræns moder af et regnskab, som AaB i SSE-versionen er i stand til at diske op med år efter år.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Det nytter heller intet at blive med at henvise til potentielle og dertil ekstremt tvivlsomme output i en eller udefinerbar fremtid. Hvornår skal SSE 22 så stå på mål for endnu en af disse "talentsatsninger", som AaB med jævne mellemrum har lanceret siden 2014, alt afhængig hvor omfattende den aktuelle katastrofetilstand i klubben har været? Vi venter nu på 12. år på outputtet af Gaardes nabosønneprojekt - som lanceredes i en tid, hvor AaB var danske mestre, danske pokalvindere, 1/16 - finalister i Europa League rådende over en likvid egenkapital på langt over 100 millioner kroner (i 2014-mønt!) og med balance mellem indtægter og udgifter på bagkant af finanskrise, bygninger- og feriepengekaos.
Med andre ord: Så længe AaB bliver ved at ignorere slukning af stadig flere brande i nutiden, bliver fremtiden et mere og mere dystert sted at opholde sig for stadig færre fans.
Og apropos fremtid: Som jeg forstår dit indlæg, skulle AaB pt. have fem - 5(!!!) - trænere tilknyttet målmandsdelen. Jeg har rimeligvis ikke undersøgt dette.
Ser man så i øvrigt bort fra det tragikomiske faktum, at AaB aldrig har været ringere kørende på keeperposten i klubbens historie end nu, og samtidig aldrig har anvendt så mange ressourcer på samme; virker det så som rettidig omhu at anvende lønmidler på fem målmandstrænere - bevares da, to på deltid - når man påtænker, at AaB befinder sig på sit suverænt laveste sportslige niveau i klubbens sammenlignelige historie og dertil præsiderer over en økonomi, der efterhånden kvalificerer sig til anmeldelse til bagmandspolitiet eller dog et forbrugerprogram på en landsdækkende TV-kanal?
Er der u12 trænere på fuldtid? I så fald forstår jeg godt, at man ikke kan få sin økonomi til at hænge sammen.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Det kan godt være at trænere på akademiet er en væsentlig del af forklaringen, så kunne jeg bare godt tænke mig at få det forklaret lidt nærmere... Der skal i så fald være tale om en regulær eksplosion af antallet af kontraktansætte i staben, og så ville det være nærliggende at spørge, om man har prioriteret sine begrænsede ressourcer hensigtsmæssigt. Igen, en redegørelse for de økonomiske budgetter og prioriteringer ville jeg som AaB fan finde meget interessant og relevant.
Så længe AaB er en alvorligt syg patient rent økonomisk, kommer vi ikke tilbage i det gode selskab. Tværtimod har vi retning mod hjertestop.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14
95 - 99 - 08 - 14
Hanga skrev: ↑2. feb 2026, 17:49Er der u12 trænere på fuldtid? I så fald forstår jeg godt, at man ikke kan få sin økonomi til at hænge sammen.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Skulle man lave sådan et regnestykke så må man jo også vurdere hvor penge det er ud fra, hvad der er normalt i markedet og vi ser jo bare stabene blivet større og større undtagen i klubber trænet af Kent Nielsen. Det er en del af udviklingen, at der skal være et større og større apperat og der er også noget i, at vi selv kan fastholde den kvalificerede arbejdskraft.
Det kan godt være at trænere på akademiet er en væsentlig del af forklaringen, så kunne jeg bare godt tænke mig at få det forklaret lidt nærmere... Der skal i så fald være tale om en regulær eksplosion af antallet af kontraktansætte i staben, og så ville det være nærliggende at spørge, om man har prioriteret sine begrænsede ressourcer hensigtsmæssigt. Igen, en redegørelse for de økonomiske budgetter og prioriteringer ville jeg som AaB fan finde meget interessant og relevant.
Så længe AaB er en alvorligt syg patient rent økonomisk, kommer vi ikke tilbage i det gode selskab. Tværtimod har vi retning mod hjertestop.
RAUS RAUS SSE!
Jeg vil snarere sammenligne AaB med en hjernedød patient, der holdes kunstigt i live med henblik på et stadig mere urealistisk ønske fra en udenlandsk ejers om at få en forlængst formøblet investering tilbage igen. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på et perspektiv i klubbens nuværende babylonske fangenskab.Hanga skrev: ↑2. feb 2026, 17:49Er der u12 trænere på fuldtid? I så fald forstår jeg godt, at man ikke kan få sin økonomi til at hænge sammen.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Jeg bliver i grunden stadig mere lun på tanken om en konkurs - såfremt altså, at en sådan udløser den samme skæbne som overgik Lyngby tilbage i startnullerne, hvilket vil sige en degradering til en position to rækker lavere end den nuværende.
-
DenSataniskeHest
- Allstar

eller så giver de os samme tur som Chang fik, helt ned i danmarkserien....Hovedet skrev: ↑2. feb 2026, 20:12Jeg vil snarere sammenligne AaB med en hjernedød patient, der holdes kunstigt i live med henblik på et stadig mere urealistisk ønske fra en udenlandsk ejers om at få en forlængst formøblet investering tilbage igen. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på et perspektiv i klubbens nuværende babylonske fangenskab.Hanga skrev: ↑2. feb 2026, 17:49Er der u12 trænere på fuldtid? I så fald forstår jeg godt, at man ikke kan få sin økonomi til at hænge sammen.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Jeg bliver i grunden stadig mere lun på tanken om en konkurs - såfremt altså, at en sådan udløser den samme skæbne som overgik Lyngby tilbage i startnullerne, hvilket vil sige en degradering til en position to rækker lavere end den nuværende.
Du er med på, at det er DBU-modellen, der gør det så bureaukratisk og presser administrationsudgifterne op. Allerede i lokalunionerne stilles der krav til klubberne helt ned på U13-niveau, der gør at de 3 øverste niveauer (ligaerne) er forbeholdt licensklubberne. For at være licensklub - og særligt på liga 1-niveau - skal man have tilpas mange stjerner i DBU-systemet, der stiller krav til bemanding omkring holdene, dokumentation af metodik og dedikeret økonomisk ramme. At drive akademier er derfor hamrende dyrt. Det var derfor Jakob Friis på en pæn måde blev sat til at redde akademiet, og måtte supplere op med en masse overskud fra sjællandske akademier. De fleste duede ikke, men samlet holdt den satsning vand, da der blev cashet ind på Otoa. Og pt er det hamrende vigtigt, at vi fastholder vores hold i hhv. U17 og U19 ligaerne for ellers er det for alvor frit fald.troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Summasummarum - der er en masse drift og logistik der skal finansieres inden en topklub - i DBU øjne - kan bruge penge på transfers. Det er lidt som i forsvaret, hvor indkøb og logistik tegner sig for 60-70 pct af butikken, mens mandskabet - soldaterne i frontlinjen - står for 30 pct.
In verbis simus faciles
AaB leger fortsat topklub i Danmark uden at være det
Lad os sammenligne med andre som er nogenlunde størrelse:
Seneste regnskab for AaB - personaleomkostninger på 63 millioner til 84 ansatte
Seneste regnskab for Viborg - personaleomkostninger på 54 millioner til 100 ansatte
Seneste regnskab for Vejle - personaleomkostninger på 45 millioner til 69 ansatte
Seneste regnskab for Randers - personaleomkostninger på 74 millioner til 81 ansatte
Silkeborg og OB har mange andre aktiviteter så deres regnskaber kan ikke sammenlignes
Vi bruger alt for mange penge. For høje lønninger til spillere, til trænere til alt. For mange ansatte osv.
Lad os sammenligne med andre som er nogenlunde størrelse:
Seneste regnskab for AaB - personaleomkostninger på 63 millioner til 84 ansatte
Seneste regnskab for Viborg - personaleomkostninger på 54 millioner til 100 ansatte
Seneste regnskab for Vejle - personaleomkostninger på 45 millioner til 69 ansatte
Seneste regnskab for Randers - personaleomkostninger på 74 millioner til 81 ansatte
Silkeborg og OB har mange andre aktiviteter så deres regnskaber kan ikke sammenlignes
Vi bruger alt for mange penge. For høje lønninger til spillere, til trænere til alt. For mange ansatte osv.
Jeg skrev netop udtrykkeligt Lyngby af ovenstående årsag. Chang røg helt ned i serie 6 ved den lejlighed!DenSataniskeHest skrev: ↑2. feb 2026, 23:54eller så giver de os samme tur som Chang fik, helt ned i danmarkserien....Hovedet skrev: ↑2. feb 2026, 20:12Jeg vil snarere sammenligne AaB med en hjernedød patient, der holdes kunstigt i live med henblik på et stadig mere urealistisk ønske fra en udenlandsk ejers om at få en forlængst formøblet investering tilbage igen. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på et perspektiv i klubbens nuværende babylonske fangenskab.Hanga skrev: ↑2. feb 2026, 17:49Er der u12 trænere på fuldtid? I så fald forstår jeg godt, at man ikke kan få sin økonomi til at hænge sammen.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38
Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Men pointen er, at AaB i mine øjne ville være bedre tjent med en konkurs, der indebærer tvangsnedrykning til 3. division. Mit bud ville være, at klubben i løbet af 3-4 år ville befinde sig et bedre sted end det nuværende AaB SSE. For dén klub har ingen fremtid, der rækker udover en stadig mere ynkelig tilværelse i divisionerne - og det her stopper ikke i 1. division, får det lov til at fortsætte uantastet. Og det gør det formentlig, så længe der kan trækkes penge ud af klubben, jf. bøvlet med den aktieemission, som ganske rigtigt langt fra kan stå alene, hvis AaB skal hives ud af dette kviksand. Men som omvendt er en helt nødvendig begyndelse til en genetablering af AaB.
Det giver mening, og det kommer ikke bag på mig, at DBU opfinder nogle regler der gør det besværligt at drive en fodboldklub.Rams skrev: ↑3. feb 2026, 10:50Du er med på, at det er DBU-modellen, der gør det så bureaukratisk og presser administrationsudgifterne op. Allerede i lokalunionerne stilles der krav til klubberne helt ned på U13-niveau, der gør at de 3 øverste niveauer (ligaerne) er forbeholdt licensklubberne. For at være licensklub - og særligt på liga 1-niveau - skal man have tilpas mange stjerner i DBU-systemet, der stiller krav til bemanding omkring holdene, dokumentation af metodik og dedikeret økonomisk ramme. At drive akademier er derfor hamrende dyrt. Det var derfor Jakob Friis på en pæn måde blev sat til at redde akademiet, og måtte supplere op med en masse overskud fra sjællandske akademier. De fleste duede ikke, men samlet holdt den satsning vand, da der blev cashet ind på Otoa. Og pt er det hamrende vigtigt, at vi fastholder vores hold i hhv. U17 og U19 ligaerne for ellers er det for alvor frit fald.troelsh skrev: ↑1. feb 2026, 11:38Jeg er generelt ikke så konspiratorisk anlagt, så det tror jeg ikke.
Summasummarum - der er en masse drift og logistik der skal finansieres inden en topklub - i DBU øjne - kan bruge penge på transfers. Det er lidt som i forsvaret, hvor indkøb og logistik tegner sig for 60-70 pct af butikken, mens mandskabet - soldaterne i frontlinjen - står for 30 pct.
Men med det sagt, kan vi jo se at der er klubber der formår at putte langt højere procentdel af deres personaleudgifter over på dem der er inden for kridtstregerne.
Eksempelvis Viborg der utvivlsomt har et større spillerbudget end os, men alligevel bruger 10 mio. mindre om året på personaleudgifter. Plus vi forventer en væsentlig stigning i personaleudgifterne i 2025 regnskabet, var det 14 mio. eller noget i den stil
Det giver mening, og det kommer ikke bag på mig, at DBU opfinder nogle regler der gør det besværligt at drive en fodboldklub.troelsh skrev: ↑3. feb 2026, 17:09Du er med på, at det er DBU-modellen, der gør det så bureaukratisk og presser administrationsudgifterne op. Allerede i lokalunionerne stilles der krav til klubberne helt ned på U13-niveau, der gør at de 3 øverste niveauer (ligaerne) er forbeholdt licensklubberne. For at være licensklub - og særligt på liga 1-niveau - skal man have tilpas mange stjerner i DBU-systemet, der stiller krav til bemanding omkring holdene, dokumentation af metodik og dedikeret økonomisk ramme. At drive akademier er derfor hamrende dyrt. Det var derfor Jakob Friis på en pæn måde blev sat til at redde akademiet, og måtte supplere op med en masse overskud fra sjællandske akademier. De fleste duede ikke, men samlet holdt den satsning vand, da der blev cashet ind på Otoa. Og pt er det hamrende vigtigt, at vi fastholder vores hold i hhv. U17 og U19 ligaerne for ellers er det for alvor frit fald.
Men med det sagt, kan vi jo se at der er klubber der formår at putte langt højere procentdel af deres personaleudgifter over på dem der er inden for kridtstregerne.
Eksempelvis Viborg der utvivlsomt har et større spillerbudget end os, men alligevel bruger 10 mio. mindre om året på personaleudgifter.
[/quote]
Det er lidt et tve-ægget sværd. På sin vis sikrer det jo også noget kvalitet i talentudviklingen og har utvivlsomt været med til at rykke niveauet højere end det set-up du ville se i mange breddeklubber.
Om det hele så giver mening og om det er den optimale måde at gøre det på, kan så diskuteres, men det er dog mit indtryk at den generelle talentudvikling i DK i disse år er noget bedre end i mange af de ligaer vi gerne vil sammenligne os med, og nok også bedre end nogle af midterholdene i de ligaer vi godt kunne tænke os at nå på niveau med (navnlig Belgien/Holland/Portugal). Der er alligevel en del norske, svenske og islandske talenter der vælger Danmark foran mange af de mere traditionelle talentdestinationer. Personligt synes jeg det er lidt ærgerligt at mange af superligaens mest interessante spillere de seneste år er nordmænd, svenskere, islændinge og Right to Dream spillere, selvom niveauet og transfervolumen har draget stor fordel af det. Jeg synes det tager lidt ad charmen at vi efterhånden ikke ser så mange af de kommende danske landsholdsspillere i Superligaen, men til gengæld er en attraktiv rugeklub for landende omkring os, og har et vist held med at udvikle nogle af de større norske, svenske, ghanesiske og islandske landsholdstalenter.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
-
DenSataniskeHest
- Allstar

Jeg er enig faktisk.. Jeg har opgivet det nuværende AaB nogen sinde får noget at sige i dk fodbold igen med mindre nogle finder 200m og kvalificeret folk. Jeg frygter bare DBU behandler AaB som Chang.Hovedet skrev: ↑3. feb 2026, 16:46Jeg skrev netop udtrykkeligt Lyngby af ovenstående årsag. Chang røg helt ned i serie 6 ved den lejlighed!DenSataniskeHest skrev: ↑2. feb 2026, 23:54eller så giver de os samme tur som Chang fik, helt ned i danmarkserien....Hovedet skrev: ↑2. feb 2026, 20:12Jeg vil snarere sammenligne AaB med en hjernedød patient, der holdes kunstigt i live med henblik på et stadig mere urealistisk ønske fra en udenlandsk ejers om at få en forlængst formøblet investering tilbage igen. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på et perspektiv i klubbens nuværende babylonske fangenskab.Hanga skrev: ↑2. feb 2026, 17:49Er der u12 trænere på fuldtid? I så fald forstår jeg godt, at man ikke kan få sin økonomi til at hænge sammen.hje1980 skrev: ↑2. feb 2026, 13:54Du kan tage et kig på hjemmesiden - der er MANGE trænere tilknyttet U12 og op af - og flere af dem på fuld tid.Hanga skrev: ↑1. feb 2026, 12:19
Helt enig - hvis det altså er tilfældet, at vi bruger mindst lige så meget på personale udenfor førsteholdet. Her ville det som sagt være meget relevant for alle os der kærer sig om AaB, at få lidt indsigt i hvordan budgettet er delt op. Der er snakket om opgradering af akademiet, men hvor er det i så fald at der er opgraderet, og hvad har vi fået ud af det? Lidt flere trænere bør umuligt kunne løbe op i de penge. Er ungdomskontrakterne vokset så voldsomt? Er det i administrationen at der er ansat flere, i så fald hvorfor?
Men pointen er, at AaB i mine øjne ville være bedre tjent med en konkurs, der indebærer tvangsnedrykning til 3. division. Mit bud ville være, at klubben i løbet af 3-4 år ville befinde sig et bedre sted end det nuværende AaB SSE. For dén klub har ingen fremtid, der rækker udover en stadig mere ynkelig tilværelse i divisionerne - og det her stopper ikke i 1. division, får det lov til at fortsætte uantastet. Og det gør det formentlig, så længe der kan trækkes penge ud af klubben, jf. bøvlet med den aktieemission, som ganske rigtigt langt fra kan stå alene, hvis AaB skal hives ud af dette kviksand. Men som omvendt er en helt nødvendig begyndelse til en genetablering af AaB.
De 70m der er snak om er jo spist med det samme