Tak for at grave de tal frem.Alexis skrev: ↑13. mar 2026, 11:21Jeg har talt om det længe. AaB leger topklub uden at være det. Vi har alt for stor stab. Alt for mange trænere. Alt for mange ansatte i alle mulige afdelinger.
Jeg har sammenlignet AaB med Viborg:
AaBs stab omkring førsteholdet : 13 personer
Viborgs stab omkring førsteholdet: 8 personer
AaBs stab omkring akademi: 59 personer
Viborgs stab omkring akademi: 32 personer
AaBs administation: 24
Viborgs administation: 30
Og ja det er pisse svært at sammenligne, fordi mange er fx på deltid. Nogen kan være frivillige osv.
Men det er bare lige for at sætte det i perspektiv. AaB opfører sig som superligaklub. Endda som en superligaklub i den midterste del af ligaen.
Jeg ville med glæde tage et par år uden en "Head of Performance". Et par år hvor vi kun har 1 fysioterapuet i stedet for 4. Et par år hvor salgsafdelingen nedsættes fra 8 til 4. Et par år hvor vi ikke behøver 4 medarbejdere der sidder og laver facebook og instragramoplæg. Et par år hvor vi ikke behøver 5 fysiske trænere på akademiet. Et par år hvor vi ikke på akademiet både behøver at have en "Akademichef", en "Chef for akademispillere" og en "Head og Coaching" på akademiet.
Bang det var mindst 10 millioner der. Som kunne være i spillertruppen så man ikke var rykket ned.
Vi er nødt til på kort sigt at gå på kompromis med vores egen selvforstående. Vi kan ikke tillade os at have større staber, større administration, og større akademi end Viborg, Silkeborg og Randers.
Der skal skæres ind til benet og fokuseres mere. Så må vi sku vente 5 min mere på maden oppe i lougen. Så må vi få et par facebook opslag mindre. SÅ må vi undvære at skulle stemme på månedens mål, og så juletiktoks hvor de prøvesmager ris a la mande. Så må nogen af spillere fandme selv tape deres ankel ind eller hente en ispose i tasken.
Det giver jo en meget god indikator på, hvorfor vores personaleudgifter er så høje sammenlignet med eksempelvis Viborg.
Dertil skal man jo huske, at Viborg alt andet end lige må bruge en langt højere andel af personaleudgifterne på spillertruppen end os. Ifølge Tipsbladet har Viborg et spillerbudget på 40-47 millioner altså et eller andet sted mellem 74-85 % af deres personaleudgifter går til spillertruppen.
Jeg kan ikke støve frem hvad vores spillerbudget er i år, men formentlig et sted mellem 25-30 mil. hvilket vil sige vi bruger et sted mellem 35-49 % af personaleudgifterne på spillertruppen.
Vores akademi er jo nok også noget større end Viborgs, men spørgsmålet er jo så om vi får mere ud af vores akademi end de gør.