Hovedet skrev: ↑22. nov 2025, 19:46
Sapiens skrev: ↑22. nov 2025, 17:14
Katastrofe, intet mindre.. At man kan levere sådan en indsats i den sidste hjemmekamp mod et yderst ordinært Kolding-hold er simpelthen beskæmmende.
Udover at have den ringeste spillertrup i mands minde, primært skabt af SSE og deres devise om at sælge at kvalitet væk, uden ordentlige erstatninger.. Så er jeg også skuffet over Højer. Jo truppen er pivelendig, men jeg ser simpelthen ingen tegn på nogen spillestil eller plan, vi dominerer ingen kampe og holder slet ikke nullet.
Vi er pt. meget langt fra superligabold igen og der skal ske drastiske ændringer hvis det nogensinde skal blive en realitet igen, desværre..
Som enhver kunne se, at sidste års trup ikke blot var langt under selv det laveste Gaardeniveau, men milevidt fra bare Superliganiveau; kunne enhver se, at det hold, vi stillede til start med i denne sæson ikke ville have en kinamands chance for oprykning, men tværtimod fremstod som outsiderkandidat til endnu en nedrykning; hvis ikke i denne sæson, så i den efterfølgende.
Med andre ord: Hvorfor fanden reagerede ledelse og bestyrelse først i de allersidste dage af forrige transfervindue efter måneders inaktivitet, da 2. division fremstod som et realistisk scenario? I foråret 2025 præsterede AaB med 7 point i 14 kampe et af de ringeste resultater i Superligaens historie, og så forventede man i ramme alvor, at det samme hold - det suverænt ringeste overhovedet i AaBs historie - uden sine to største profiler og dertil et par øvrige nogenlunde habile spillere ville rykke omgående op igen? At man blot justerer målsætningen til det direkte latterlige "at spille med i toppen af 1. division" som følge af endnu en omgang manglende rettidig omhu, er så useriøst, at det skriger til den kulsorte himmel.
Et lille lysglimt på samme kulsorte himmel er planerne om en aktieemission; hvis succes imidlertid afhænger af offensive og ambitiøse signaler fra ledelse og bestyrelse, herunder at målet for denne sæson er oprykning, og at målet for den næste sæson er en placering omkring top 6 i Superligaen - altså det vi betragtede som en selvfølge (hvis ikke en skuffelse) for blot et par år siden. For at sætte det i relief: I maj 2022 vandt et i øvrigt skadessvækket AaB-hold med 3-0 over Brøndby i grundspillets sidste spillerunde og sluttede i samme grundspil som nr. 4. Tre år senere fremstår dette relativt banale scenario ligeså urealistisk som en kvartfinale i Champions League havde fremstået for tre år tidligere!
Hvis ikke man med spillersalg for små 85 millioner kroner og en historisk billig spillertrup har råd til investeringer i spillertruppen; så kan man ligeså godt opgive ævred og overgive Nordjylland til Aalborg DH. Derimod vil jeg hjertens gerne investere i AaB ved kommende aktieemission, hvis jeg ser seriøse planer om at genetablere klubben på et bare nogenlunde seriøst niveau; hvilket som et minimum må være niveauet i Gaardetiden.
Bemærk, at AaB i 1. division i 2023/2024 trak næsten 7500 tilskuere i snit på hjemmebane - på trods af både manglende spænding og dertil stribevis af rædderlige kampe på samme hjemmebane. Bemærk ligeledes, at AaB i sidste sæson i Superligaen trak omtrent 8200 tilskuere i snit på hjemmebane trods flere regulære katastrofekampe som f.eks. 0-4 - kampen mod Brøndby. I begyndelsen af sæsonen tydede det endda på et snit på den gode side af 10.000 tilskuere, inden det totale forfald satte ind.
Der
er med andre ord fortsat perspektiv i denne klub - forudsat, at denne sætter ind
nu og undgår en ørkenvandring som divisionsklub, for i dette scenario falder både tilhængere, sponsorere og eventuelle investorer fra i et omfang, hvor AaB med fordel kan spille hjemmekampene på anlægget på Hornevej.