Det er da netop ret relevant, når det lige nøjagtig var hvad Bradley lykkedes med i Stabæk. At få succes. Men du foretrækker altså en håbløst medioker træner, der laver gennemsnitlige resultater over lang tid, end en dygtig træner der bliver så eftertragtet at han får bedre tilbud pga. resultater. Det var da en besynderlig logik. Skal vi så også til at købe spillere der er så ringe, at de ikke bliver salgsobjekter? Come on.Jesper Schmidt skrev: Det er vel ikke specielt relevant i forhold til min pointe om Bob Bradley.
Derudover skal en træner næsten kunne trylle, hvis han skulle kunne få et hold som langt fra er sammenspillet, til at fungere som den sammentømrede enhed Kent over tid havde fået sat sammen. Mod Sønderjyske var 6 ud af 14 benyttede spillere nye i forhold til sidste sæson, og yderligere to (Bassogog og Pohl) fik først i foråret nogle chancer på holdet. Vi taler altså her om at 6 ud af de benyttede spillere er sammenspillede... 3 af dem er endda så udskældte at de fleste herinde ønsker dem hen hvor peberet gror - du synger vist selv ret højt i det kor.
Jeg siger ikke at ingen trænere kan gøre det bedre end Søndergård har gjort, og jeg siger heller ikke at jeg har en fuldstændig klippefast tro på at han er den rigtige mand i sædet, det har jeg ikke. Men man er da nødt til i en eller anden grad at forventningsafstemme i forhold til omstændighederne, selv om jeg godt ved det ikke ligefrem er en debatside klassiker at gøre det.
Stabæk mistede deres 3 vigtigste spillere, og havde et minimalt budget (klubben har i flere år været på randen af bankerot). Han forfremmede en ung spiller til dirigent i forsvarskæden, hentede 2 sammenbragte midtbanespillere fra USA og Georgien, og hentede også selv en ny angriber (som han forvandlede fra en fiasko i hviderussisk fodbold, til en spiller der har fået kampe i Premier League). Dvs. en helt ny central akse. Endte midt i rækken som oprykker i 1. sæson, og havde så ovenstående vilkår op til 2. sæson, hvor han førte dem til en 3. plads. En væsentligt større bedrift, end det Søndergaard har skullet gøre op til denne sæson og som minimum på linie med hvad Michelsen leverede sidste sæson.
Der er da i dén grad forventningsafstemt, men jeg tror heller ikke Gaardes forventninger var at det spillemæssige fundament Kent havde bygget op skulle rives ned og erstattes af en gang røvkedelig betonfodbold, hvor den chanceskabende, flydende fodbold ser ud til at være forsvundet som dug for solen. I 2016 har vi scoret sølle 32 mål i 27 kampe. Til sammenligning lavede vi 39 mål i de 18 kampe i efteråret 2015, hvor Kents filosofi stadig var ret udtalt - et eller andet er der gået galt i takt med at Lars Søndergaards SønderjyskE-tilgang er blevet mere og mere dominerende.
Jeg køber ikke din præmis om at AaB skulle have et dårligt udgangspunkt for at præstere - i det mindste har vi ikke rigtigt mistet nogle bærende spillere udover Thomsen og 2 (i foråret '16) underpræsterende spillere i KEP og Spalvis. Der er andre klubber der har været væsentligt ringere stillet end os op til denne sæson.