Trænerrangliste

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Trænerrangliste

Indlæg af alithebeast » 8. sep 2013, 21:22

Brent skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:
Yankee skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev: Enig mht. Westergaard. Det kapitel havde jeg helt glemt. Han skal i hvert fald ind foran Kusk på floplisten - måske også længere op.

Men hvad med top-listen. Er der andre, som fortjener en plads dér?
Søren Kusk på floplisten?
Ja, det er der også andre, der har undret sig over. Han havde isoleret set en periode, hvor vi vandt en del kampe. Men det tilskriver jeg - og det er så min vurdering - især der arbejde, som var gået forud. Og han leverede ikke noget på de øvrige parametre, jeg synes, man kan bedømme en træner på. Desuden er han jo ikke den største taktikker, vi har oplevet, og kan ikke sige sig fri for, at der i hans tid også opstod en vis uro i truppen.

Summa summarum er der jo nok en grund til, at samarbejdet ikke blev længere. Og han har jo heller ikke ligefrem siden leveret prangende resultater.

Hvad med top-listen?
Han blev hentet ind for at redde røven i superligaen på en korttidskontrakt. Det er på den baggrund han skal evalueres.

Han overtog et hold der var kørt helt fast under PEA, der ikke ville være cheftræner. Et hold uden nogen form for gejst eller vilje. Han kørte igennem 14 kampe med kun 2 nederlag.

Så betragter du ham gudhjælpemig som et flop?.. det er jo helt hjernedødt ... og der var ingen uro i truppen under Kusken
Men PEA har han jo som sin all-time toptræner, selvom han måske burde have haft Kusk plads på listen, hvis man isoleret set kigger på hans resultater som cheftræner. PEA kørte fast med netop det hold, som Kusk vendte fuldstændigt, men det var selvfølgelig Polles fortjeneste. :@ At Kusk ikke blev som cheftræner, skal findes i hans egne personlige problemer.
Hader København!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 8. sep 2013, 22:14

Lad os lige slå fast, at Kusk ikke skulle redde os fra nedrykning. Vi lå sløjt i tabellen, men han var træner i efterårssæsonen indtil Erik Hamrén kunne tage over.

At sætte ham på en flopliste er en kæmpe misforståelse. Det er korrekt at han kørte videre på Pylles solide forarbejde og også korrekt at han slidte enormt på truppen rent fysisk og arbejdede ekstremt kortsigtet. Men det var for dælen også det, han var ansat til!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 8. sep 2013, 22:34

Yankee skrev:Lad os lige slå fast, at Kusk ikke skulle redde os fra nedrykning. Vi lå sløjt i tabellen, men han var træner i efterårssæsonen indtil Erik Hamrén kunne tage over.

At sætte ham på en flopliste er en kæmpe misforståelse. Det er korrekt at han kørte videre på Pylles solide forarbejde og også korrekt at han slidte enormt på truppen rent fysisk og arbejdede ekstremt kortsigtet. Men det var for dælen også det, han var ansat til!
PEAs solide forarbejde??? Der var krise og PEA tiggede i interviews om at blive frataget stillingen som træner!
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 9. sep 2013, 09:49

AaB 85 95 99 08 skrev:
Brent skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:
Yankee skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev: Enig mht. Westergaard. Det kapitel havde jeg helt glemt. Han skal i hvert fald ind foran Kusk på floplisten - måske også længere op.

Men hvad med top-listen. Er der andre, som fortjener en plads dér?
Søren Kusk på floplisten?
Ja, det er der også andre, der har undret sig over. Han havde isoleret set en periode, hvor vi vandt en del kampe. Men det tilskriver jeg - og det er så min vurdering - især der arbejde, som var gået forud. Og han leverede ikke noget på de øvrige parametre, jeg synes, man kan bedømme en træner på. Desuden er han jo ikke den største taktikker, vi har oplevet, og kan ikke sige sig fri for, at der i hans tid også opstod en vis uro i truppen.

Summa summarum er der jo nok en grund til, at samarbejdet ikke blev længere. Og han har jo heller ikke ligefrem siden leveret prangende resultater.

Hvad med top-listen?
Han blev hentet ind for at redde røven i superligaen på en korttidskontrakt. Det er på den baggrund han skal evalueres.

Han overtog et hold der var kørt helt fast under PEA, der ikke ville være cheftræner. Et hold uden nogen form for gejst eller vilje. Han kørte igennem 14 kampe med kun 2 nederlag.

Så betragter du ham gudhjælpemig som et flop?.. det er jo helt hjernedødt ... og der var ingen uro i truppen under Kusken
Der VAR uro i truppen under Kusk - også mere end der skal være i en superligatrup.

Han udviklede intet i sin tid i AaB, men nød godt af, at han overtog en velforberedt hold, som bare var kørt fast under en træner, der ikke orkede mere. Det er en mindre heldig periode i Lynges æra.

Og Kusk har jo heller ikke vist noget som helst siden, som viser, at han har evner som bare en middelmådig superligatræner.

Tænk i øvrigt lige lidt over tonen i dine indlæg. Det mest hjernedøde - for nu st bruge et af dine udtryk - er den måde, du kommer til at fremstå på ved st skrive på den måde.
Det eneste hjernedøde er din argumentation omkring Kusk.

Hans meritter i andre klubber burde ikke ha nogen indvirkning på dit syn på hans tid hos os. Han var et halvt år i klubben og leverede fremragende resultater under det præmis! Husk på at hans job var at redde et hold i krise og det klarede han til UG! Medmindre du har et personligt problem med manden, så kan jeg virkelig ikke se hvad hvordan du ædru og upårvirket kan mene at Kusk skal være på denne liste.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. sep 2013, 11:37

Jeg er nu heller ikke voldsomt imponeret over Kusk's tid som træner for AaB.

Jo, det er da rigtigt at hans opgave var kortsigtet, og at han vandt superligakampe. Til gengæld gik snakken jo på at resten sejlede, i særdeleshed arbejdet med spillernes fysiske form, restitution osv.

Selv om man kun er ansat for en kort periode, er man selvfølgelig stadig nødt til at se frem mod hvilken stand man efterlader holdet i for fremtiden, og på den del var jeg skuffet over Kusk, som dog i parentes bemærket ikke var nogen voldsomt erfaren træner på det tidspunkt.

Kusk et flop? Nej så langt vil jeg ikke gå, men det modsatte synes jeg betemt heller ikke han var.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 9. sep 2013, 15:11

Som det er med alle sådanne lister, så er det jo i bund og grund noget åndssvagt noget at sidde og rode med. Fordi, hvad måler man på og hvordan?
Meeen, jeg vil nu alligevel lege med - haha.

Altså, man kan tage det sådan lidt kronologisk og samtidig se på, hvilke trænere der har haft størst betydning for klubben i nyere tid - og sammenholde deres præstation med det materiale/midler de havde/har til rådighed (det vil i mine øjne være de mest fornuftige kriterier). Derfor:

1. Rudbæk (hans første stint)
Førte os op i Superligaen (i.e. 1. division) som purung træner. Han var yngre en en del spillere i truppen dengang. Og blev kåret som årets træner i dansk fodbold som den yngste nogensinde. Jeg stod selv på Stadion dengang AaB var et mulehår fra at rykke ud af divisionerne - og Rudbæk tog over og skød os direkte fra 3. til 2. til 1. division. OG så fik jeg endda en man-hug med ham på Høje Bøge stadion, dengang.
Så han har ufattelig stor betydning for klubben, og gjorde det fantastisk for yderst begrænsede midler.

2. PEA
Arbejdede sten-hårdt med spillere af egen avl primært igennem en årrække. Det resulterede i klubbens første mesterskab i 1995. Mere er der vel ikke at sige til det? Mesterskab (alene det at det var det første gør ham jo legendarisk) uden de store fine indkøb.

3. Kent Nielsen
Er han ikke lige ved lidt at køre en PEA? Han har jo absolut intet haft at gøre godt med rent financielt. Men han har formået at bygge et nogenlunde slagkraftigt hold op (som fortsat ageerer noget ustabilt naturligvis), med en no-bullshit attityde og klar besked om at hvis du arbejder hårdt og er god nok så kommer du fanme på holdet. Har brugt next to nothing i transfers og har givet en masse talenter chancen til vor alles fornøjelse. Jeg tror at når historien skal skrives kan Kent komme til at sidde fast på denne top 5 liste over legendariske AaB trænere.

4 & 5.
Hamren & Backe. Ja deres resultater taler jo for sig selv, og jeg har svært ved at placere dem på listen. Men det bliver nok Hamren som nr. 4 og Backe som nr. 5 ud fra den betragtning at Backe som udgangspunkt havde flere midler og bedre spillere at gøre med, hvor Hamren nok skulle bygge noget mere op fra bunden af.

Flop-listen. Tja:

1 & 2.
Den plads må Pehrsson og Rioch slås om. Pehrsson havde ikke evnerne og Rioch havde måske flere evner, men virkede som en virkelig underlig snegl, der faldt helt igennem.

3. Piontek
What the Hell were they thinking?! Er nok det man spørger sig om bagefter. Han havde jo ingen somhelst meritter på klubniveau (og som landstræner...jaa, med det materiale han havde til rådighed kunne jeg nok også have været træner og klaret det lisså godt). Kæmpe brøler af AaB, dér.

4. Per Westergaard
Jeg synes slet ikke han fik nok ud af det med det spillermateriale han havde til rådighed. Derfor synes jeg han skal med på et ydermandat her på listen.

Og der er faktisk ikke flere jeg vil "svine til" på flop-listen - så det bliver kun til 4 på den.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. sep 2013, 15:27

Hvis vi skal holde os til Superligaen er der kun to kandidater:

PEA og Hamrén. De tog os begge fra et niveau til et meget højere niveau, uden at have nær de samme midler til rådighed som konkurrenterne.

På trods af at jeg holder meget af min gamle gymnastiklærer Poul-Erik (som absolut ikke ville hedde Pylle på Sofiendalskolen, selvom det var hans kaldenavn på stadion), så bliver det Hamrén der løber med palmerne herfra.

Han ikke bare tog holdet fra et sportsligt niveau til et andet. Han ændrede kulturen og selvforståelsen i hele klubben. Han er den største menneskelige kapacitet der har været i klubben (Lynge incl.) og de oplevelser han lagde grunden til er helt unikke for en fodboldklub på AaB's størrelse. Ikke bare efter danske forhold.

Kent mangler at vinde noget før han kan nævnes i samme åndedrag. Det er da fint at han har vendt en truende deroute for AaB og efterhånden opbygget et rigtig fint spillende fodboldhold, men der skal altså mesterskaber og europæiske resultater til, før man kan komme i toppen i AaB - så højt må barren da være sat.

...og så er det vel bemærkelsesværdigt at MP - enstemmigt (jeg er også med) - bliver kåret som det største flop. Han har jo faktisk stået bag holdet i to af de allerstørste præstationer i AaB-historien. Nemlig kampene mod Deportivo og Man C. Den anden halvleg vi spillede med Man C hjemme, vil for mig stå som den bedste halvleg et dansk hold nogensinde har spillet. Vi sad fuldstændig på et af verdens dyreste fodboldhold i en halvleg. Ikke noget med et heldig kontramål eller to (som i Man U), vi dominerede dem fuldstændig.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 9. sep 2013, 16:30

Pastorius skrev: ...og så er det vel bemærkelsesværdigt at MP - enstemmigt (jeg er også med) - bliver kåret som det største flop. Han har jo faktisk stået bag holdet i to af de allerstørste præstationer i AaB-historien. Nemlig kampene mod Deportivo og Man C. Den anden halvleg vi spillede med Man C hjemme, vil for mig stå som den bedste halvleg et dansk hold nogensinde har spillet. Vi sad fuldstændig på et af verdens dyreste fodboldhold i en halvleg. Ikke noget med et heldig kontramål eller to (som i Man U), vi dominerede dem fuldstændig.
Det handler vel om at de fleste af os så det som værende Kuhns flotte arbejde mere end det var fantastisk arbejde af Perhsson.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. sep 2013, 16:59

jonas386 skrev: Det handler vel om at de fleste af os så det som værende Kuhns flotte arbejde mere end det var fantastisk arbejde af Perhsson.
Ja, det giver jo fint mening - på debatsiden. Er det så også Kuhns ansvar at vi spillede miserabelt i ligaen og røg ud i euroleaguekvalen året efter?
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 9. sep 2013, 20:10

Pastorius skrev:
jonas386 skrev: Det handler vel om at de fleste af os så det som værende Kuhns flotte arbejde mere end det var fantastisk arbejde af Perhsson.
Ja, det giver jo fint mening - på debatsiden. Er det så også Kuhns ansvar at vi spillede miserabelt i ligaen og røg ud i euroleaguekvalen året efter?
'Os' var ment som AaB fans generelt. Såvidt jeg huskede havde Kuhn 13 kampe, og noget der lignede 0 nederlag i de kampe.
Personligt har jeg ikke nogen mening om hvem der var skyld i de flotte europa resultater, men der er ingen tvivl om at Kuhn havde sin andel.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. sep 2013, 20:39

jonas386 skrev:
Pastorius skrev:
'Os' var ment som AaB fans generelt. Såvidt jeg huskede havde Kuhn 13 kampe, og noget der lignede 0 nederlag i de kampe.
Personligt har jeg ikke nogen mening om hvem der var skyld i de flotte europa resultater, men der er ingen tvivl om at Kuhn havde sin andel.
Det er da dig der skriver det, men du mener måske alle andre?

Det giver jo ikke mening hvis vi skal dele æren med alle folk omkring holdet. Det er cheftræneren der har ansvaret for resultaterne, hvadenten han selv er genial, eller det er fordi han indser sine egne begrænsninger og støtter sig til klogere folk end ham selv.

Det giver endnu mindre mening, når man synes at de gode resultater skal tilskrives assistenten, mens de dårlige er chefens skyld.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 9. sep 2013, 21:22

Pastorius skrev:
jonas386 skrev:
Pastorius skrev:
Det er da dig der skriver det, men du mener måske alle andre?

Det giver jo ikke mening hvis vi skal dele æren med alle folk omkring holdet. Det er cheftræneren der har ansvaret for resultaterne, hvadenten han selv er genial, eller det er fordi han indser sine egne begrænsninger og støtter sig til klogere folk end ham selv.

Det giver endnu mindre mening, når man synes at de gode resultater skal tilskrives assistenten, mens de dårlige er chefens skyld.
Jeg mener ikke nogen specielt. Jeg ved bare mange af de AaB fans jeg kender giver æren af de flotte europa resultater til Kuhns arbejde i slutningen af efteråret.
Og selvfølgelig har Kuhn sin andel, havde det ikke været for ham havde vi aldrig mødt Deportivo, og senere City.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. sep 2013, 21:24

jonas386 skrev:Jeg mener ikke nogen specielt. Jeg ved bare mange af de AaB fans jeg kender giver æren af de flotte europa resultater til Kuhns arbejde i slutningen af efteråret.
Og selvfølgelig har Kuhn sin andel, havde det ikke været for ham havde vi aldrig mødt Deportivo, og senere City.
Jeg tror kun at Kuhns resultater var pga det fine forarbejde som Rioch lavede.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 9. sep 2013, 21:46

Pastorius skrev:
jonas386 skrev:Jeg mener ikke nogen specielt. Jeg ved bare mange af de AaB fans jeg kender giver æren af de flotte europa resultater til Kuhns arbejde i slutningen af efteråret.
Jeg tror kun at Kuhns resultater var pga det fine forarbejde som Rioch lavede.
:-)

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 10. sep 2013, 13:49

Den største kamp er vel næsten pladsen i den forkerte ende af skalen. Hvem har været værst for AaB? Pehrsson eller Rioch?

min holdning er klart MP selvom Rioch tydeligvis blot var i Aalborg for sin løncheck og ikke skænkede ungdomsspillerne en tanke.

MP mistede igennem sin tid selvfølgelig en del gode spillere, men han bragte ikke en eneste positiv ting til AaB. Tværtimod ødelagde han alle de ting som forgængerne havde opbygget i form af automatismer, sammenhold, selvtillid og holdet panikkede i 90 minutter i træk i alle kampe.

Hvordan Lynge stadig den dag i dag kan kalde MP en dygtig træner er mig en gåde, manden har aldrig vist noget som helst som træner.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 10. sep 2013, 14:09

Forza skrev:Den største kamp er vel næsten pladsen i den forkerte ende af skalen. Hvem har været værst for AaB? Pehrsson eller Rioch?

min holdning er klart MP selvom Rioch tydeligvis blot var i Aalborg for sin løncheck og ikke skænkede ungdomsspillerne en tanke.

MP mistede igennem sin tid selvfølgelig en del gode spillere, men han bragte ikke en eneste positiv ting til AaB. Tværtimod ødelagde han alle de ting som forgængerne havde opbygget i form af automatismer, sammenhold, selvtillid og holdet panikkede i 90 minutter i træk i alle kampe.

Hvordan Lynge stadig den dag i dag kan kalde MP en dygtig træner er mig en gåde, manden har aldrig vist noget som helst som træner.
Det at han missede den letteste vej noget dansk hold nogensinde har haft til euroleague er alene nok til pladsen. De manglende kampe gjorde at vi ikke fik yderligere forstærkninger og tværtimod måtte sælge Enevoldsen i stedet.

Vi startede jo faktisk den sæson udmærket - bortset fra europakval. - men det faldt sammen (måske tilfældigt) da Ene blev solgt.

Man kan vel ikke rigtig klandre en kortsigtet trænerløsning at han tænker kortsigtet?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 10. sep 2013, 14:11

Forza skrev:Den største kamp er vel næsten pladsen i den forkerte ende af skalen. Hvem har været værst for AaB? Pehrsson eller Rioch?

Jeg er stadig ikke enig i at MP var en dårlig træner som sådan. Nærmere en dårlig indkøber og coach. Der var tydeligvis noget mentalt i vejen med holdet efter successæsonen og MP var ikke manden til at fikse dette. Det krævede åbenbart en lidt mere bossy type ala Kent at få banket en struktur på plads som spillerne var trygge ved. Og så hjalp det også at vi fik skiftet det meste af truppen ud under Kent, som han skal have enorm stor ros for at få indlemmet i truppen.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 10. sep 2013, 14:16

MHJ skrev:

Jeg er stadig ikke enig i at MP var en dårlig træner som sådan. Nærmere en dårlig indkøber og coach. Der var tydeligvis noget mentalt i vejen med holdet efter successæsonen og MP var ikke manden til at fikse dette. Det krævede åbenbart en lidt mere bossy type ala Kent at få banket en struktur på plads som spillerne var trygge ved. Og så hjalp det også at vi fik skiftet det meste af truppen ud under Kent, som han skal have enorm stor ros for at få indlemmet i truppen.
Hvilke kompetencer mener du så har han har/havde i AaB siden han ikke var en dårlig træner? Jeg tror de fleste på debatsiden ville kunne udføre det arbejde han gjorde i AaB, attituden, taktikken og spillet kunne i hvert fald ikke blive meget værre.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 10. sep 2013, 14:23

Forza skrev: Hvilke kompetencer mener du så har han har/havde i AaB siden han ikke var en dårlig træner? Jeg tror de fleste på debatsiden ville kunne udføre det arbejde han gjorde i AaB, attituden, taktikken og spillet kunne i hvert fald ikke blive meget værre.
Hans trænerfaglige kompetencer tror jeg ikke fejlede meget. Det var hans evne til at lede og styre en trup - i krise - der knækkede filmen. Men det bliver jo altid en diskussion på synsninger for ingen af os kender virkeligheden, hvis han havde haft bedre evner til at lede mandskabet.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 10. sep 2013, 14:25

Forza skrev:
MHJ skrev:

Hvilke kompetencer mener du så har han har/havde i AaB siden han ikke var en dårlig træner? Jeg tror de fleste på debatsiden ville kunne udføre det arbejde han gjorde i AaB, attituden, taktikken og spillet kunne i hvert fald ikke blive meget værre.
Det er generelt svært at vurdere om det er taktikken eller spillerne der fejler eftersom vi ikke har adgang til indersiden af MP's hoved, så et stort forbehold herfra. Dog syntes jeg de begrundelser han gav i medierne for sin taktik virkede spot on. Problemet var dog på den ene side at spillerne på banen stadig indrettede sig efter direkte indlæg til Prica, skønt han havde været væk i lange tider, samt at dette tydeligt var imod MP's plan. Og på den anden side havde vi ikke spillerne til spille sig gennem den kompakte stil de fleste af vores modstandere lagde imod os, i den store nedrykningskamp.

Igen, i mine øjne var det et coachingproblem, ikke et taktisk problem. Det er naturligvis et relevant parameter i den samlede vurderingen af en træner, men på ingen måde noget der i mine øjne gør at han fortjener at være nederst på ranglisten. Han var bare et af mange uheldige sammenfald, i mine øjne.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Besvar