Kamptråd: AaB - OB, 21.04.2021

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar

Re: Kamptråd: AaB - OB, 21.04.2021

Indlæg af R Rosenberg » 20. apr 2021, 12:08

Meelsen skrev:
20. apr 2021, 11:37
Det er vildt at hold i bunden af Championship og 2. Bundesliga kan have udsolgt flere gange på en sæson, på trods af at de sjældent vinder. Måske er sejre ikke den eneste faktor der får folk på stadion. Det kræver en kulturændring hos den almene fan og er et langt sejt træk, men i mine øjne er det vejen vi skal gå. At satse udelukkende på at få folk på stadion gennem sejre og godt spil er ikke en holdbar løsning.
Der er for mange tilbud, Meelsen. Desuden er der underholdning overload i de fleste menneskers liv. Og så har folk bare generelt ikke den der identitet længere, hvor stadion da er noget, man tager på - stemningsskaber eller ej. Og der har AaB nok også sovet i timen, så klubben ikke længere er en naturlig del af at være aalborgenser.

Mange herinde husker jo med glæde kampe, hvor der har været 10-20.000 (som fx den fantastiske Brøndby-kamp, hvor pøblen sad blandet med kørestolsrytterne nede på græstæppet, der hang folk i lysmasterne, etc). Og jeg husker i min barndom, at min far, papfædre, familiens mandlige venner oma tog på stadion søndag kl. 15, fordi det var bare noget, man gjorde, selvom man ikke sang, sloges, drak sig stiv, tog stoffer, var stemningsskaber, etc.

Så ja, det handler derfor om en kulturændring. Eller skulle man kalde det en tilbagevenden til gamle dage. Problemet er som sagt bare, at folk ofte hellere vil lave ting, der gør dem endnu dummere, som at se lorte-tv, se håndbold eller glo på deres bil. Desuden lever vi i en tid, hvor det uforpligtende er det væsentlige. Flygtighed er et nøgleord, fordi græsset i denne tid altid er grønnere et eller andet sted, hvad enten det er parforhold, job eller fodboldklub. Og så er der jo lige det med pengarn; det er sgu lidt dyrt, hvis far og to unger skal have pølser, bajere og valash. Og så tror jeg også, at man skal tænke bredt i den kulturændring, for man skal jo for de flestes vedkommende ikke være meget mere end 20, før det ikke er specielt interessant fx at stå på Vest., og hvor sådan noget som stemningsområde, fanzone og deslige nul interesse har.
Ædruelighedens stemme

9520AaB
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Indlæg af 9520AaB » 20. apr 2021, 12:09

Meelsen skrev:Det er vildt at hold i bunden af Championship og 2. Bundesliga kan have udsolgt flere gange på en sæson, på trods af at de sjældent vinder. Måske er sejre ikke den eneste faktor der får folk på stadion. Det kræver en kulturændring hos den almene fan og er et langt sejt træk, men i mine øjne er det vejen vi skal gå. At satse udelukkende på at få folk på stadion gennem sejre og godt spil er ikke en holdbar løsning.
Jeg holder med St Pauli, og er gerne på Millentor et par gange om året. Den klub kunne vi lære rigtig meget af, altså ikke kopiere men lære noget af.
For det første er det fuldstændig sindssygt at vi skal blive ved med at høre Tina Turner som indgang. I bedste fald er det det samme som al det håndboldmusik, som fodboldfolket foragter.
For det andet, er tilgængeligheden til vådt og tørt under al kritik sammenlignet.
For det tredje giver man fanscenen utrolig meget plads på Millentor, og spillerne bliver opdraget til at være en del af det.
For det fjerde har man al det merchandise som fans kræver, og aldrig udsolgt.
Og jeg kunne blive ved.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 20. apr 2021, 12:34

R Rosenberg skrev:
20. apr 2021, 12:08
Meelsen skrev:
Det er vildt at hold i bunden af Championship og 2. Bundesliga kan have udsolgt flere gange på en sæson, på trods af at de sjældent vinder. Måske er sejre ikke den eneste faktor der får folk på stadion. Det kræver en kulturændring hos den almene fan og er et langt sejt træk, men i mine øjne er det vejen vi skal gå. At satse udelukkende på at få folk på stadion gennem sejre og godt spil er ikke en holdbar løsning.
Der er for mange tilbud, Meelsen. Desuden er der underholdning overload i de fleste menneskers liv. Og så har folk bare generelt ikke den der identitet længere, hvor stadion da er noget, man tager på - stemningsskaber eller ej. Og der har AaB nok også sovet i timen, så klubben ikke længere er en naturlig del af at være aalborgenser.

Mange herinde husker jo med glæde kampe, hvor der har været 10-20.000 (som fx den fantastiske Brøndby-kamp, hvor pøblen sad blandet med kørestolsrytterne nede på græstæppet, der hang folk i lysmasterne, etc). Og jeg husker i min barndom, at min far, papfædre, familiens mandlige venner oma tog på stadion søndag kl. 15, fordi det var bare noget, man gjorde, selvom man ikke sang, sloges, drak sig stiv, tog stoffer, var stemningsskaber, etc.

Så ja, det handler derfor om en kulturændring. Eller skulle man kalde det en tilbagevenden til gamle dage. Problemet er som sagt bare, at folk ofte hellere vil lave ting, der gør dem endnu dummere, som at se lorte-tv, se håndbold eller glo på deres bil. Desuden lever vi i en tid, hvor det uforpligtende er det væsentlige. Flygtighed er et nøgleord, fordi græsset i denne tid altid er grønnere et eller andet sted, hvad enten det er parforhold, job eller fodboldklub. Og så er der jo lige det med pengarn; det er sgu lidt dyrt, hvis far og to unger skal have pølser, bajere og valash. Og så tror jeg også, at man skal tænke bredt i den kulturændring, for man skal jo for de flestes vedkommende ikke være meget mere end 20, før det ikke er specielt interessant fx at stå på Vest., og hvor sådan noget som stemningsområde, fanzone og deslige nul interesse har.
Det lyder besnærende, men det er tilsyneladende en udvikling, der kun præger Aalborg. Tilskuertallene er jo braget frem nærmest alle andre steder, både internationalt og nationalt gennem de sidste ca. 30 år. I dag er der vel ingen, der tror på, at AaB havde de klart højeste tilskuertal på hjemmebane, da Superligaen blev indført i starten af halvfemserne. Og det på trods af sportslig middelmådighed vel at mærke.

Engang var AGF og Aarhus præget af den samme øvbøv-stemning, som har hærget AaB og Aalborg i nyere tid. Mesterskabet i 2014 blev grebet katastrofalt an, og spillet har over all været en gang hø lige siden; det er der ingen tvivl om, men de strukturelle tendenser eksisterede allerede før nabosønnenonset - det var, som om de vinde, der bar FCK, Brøndby og AGF og klubfodbolden i det hele taget både nationalt og internationalt op i højere luftlag, aldrig nåede omkring Aalborg.

Lyfe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Eric Cantona

Indlæg af Lyfe » 20. apr 2021, 12:43

Inden vi helt maler fanden på væggen så er der kun 514 billetter tilbage imorgen :)
You can change your wife, your politics, your religion, but never, never can you change your favourite football team. - Cantona

martinaalborg
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Søren Thorst
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af martinaalborg » 20. apr 2021, 12:43

Brodernumsi skrev:
19. apr 2021, 20:26
Noget nyt om Hijlemark?
Håber Lucas starter inde i resten af kampene, så han er 110% klar til næste sæson - som bliver med medaljer.
:D hvilken humor

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 20. apr 2021, 12:49

Hovedet skrev:
20. apr 2021, 12:34
R Rosenberg skrev:
Meelsen skrev:

Det lyder besnærende, men det er tilsyneladende en udvikling, der kun præger Aalborg. Tilskuertallene er jo braget frem nærmest alle andre steder, både internationalt og nationalt gennem de sidste ca. 30 år. I dag er der vel ingen, der tror på, at AaB havde de klart højeste tilskuertal på hjemmebane, da Superligaen blev indført i starten af halvfemserne. Og det på trods af sportslig middelmådighed vel at mærke.

Engang var AGF og Aarhus præget af den samme øvbøv-stemning, som har hærget AaB og Aalborg i nyere tid. Mesterskabet i 2014 blev grebet katastrofalt an, og spillet har over all været en gang hø lige siden; det er der ingen tvivl om, men de strukturelle tendenser eksisterede allerede før nabosønnenonset - det var, som om de vinde, der bar FCK, Brøndby og AGF og klubfodbolden i det hele taget både nationalt og internationalt op i højere luftlag, aldrig nåede omkring Aalborg.
OT: er slet ikke enig i at mesterskabet blev grebet katastrofalt an. Mesterskabet kom ud af det blå, efter en tid hvor vi var tæt på konkurs of nedrykning. Det var ikke et resultat af en langsigtet plan som kunne bære kontinuerlig succes. Et mesterskab er fint, men det gav os ikke midlerne til at gå et gear op, eller for den sags skyld fastholde vores position. Ikke at der ikke er lavet fejl (undskyld dobbeltnegationen), men vores manglende økonomiske og dermed sportslige succes er uafhængigt af vores mesterskab.

Mht. tilskueropbakningen, har mesterskabet nærmere været en ubærlig kontrast for mange fans, og måske - hvem ved - havde vi haft lettere ved at få folk på stadion hvis mesterskabet var udeblevet, da kontrasten og nederlaget til sammenligning havde været mindre.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 20. apr 2021, 12:57

Meelsen skrev:
Ingen tvivl om at det er kulturen der er altafgørende. Men det har vi jo været klar over i mange år, og uanset hvad man har gjort, så har det begrænset effekt. Det er kun i det aktive fanmiljø, at man kan rykke noget, og det aktive fanmiljø er ikke ret stort. Den almene danske tilskuer kommer kun når det er bekvemt og der er noget spændende på spil. Desværre.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. apr 2021, 13:07

Hanga skrev:
20. apr 2021, 12:57
Meelsen skrev:
Ingen tvivl om at det er kulturen der er altafgørende. Men det har vi jo været klar over i mange år, og uanset hvad man har gjort, så har det begrænset effekt. Det er kun i det aktive fanmiljø, at man kan rykke noget, og det aktive fanmiljø er ikke ret stort. Den almene danske tilskuer kommer kun når det er bekvemt og der er noget spændende på spil. Desværre.
Nu ved jeg ikke med 2. BuLi, men i Championship spiller man på relativt faste tidspunkter, nemlig Lørdag kl. 16. Som fan ved du altså hvornår du kan regne med at holdet spiller kampe, og så kan du planlægge efter det. Det er ikke så underligt at det går ud over det fysiske fremmøde, når man prioriterer TV-seerne på den måde som tilfældet er i dansk fodbold. Det er idioti, inkompetence og grådighed der er skyld i, at dansk fodbold ikke rigtig har nogen folkelig appel. Og sådan bliver det ved med at være indtil folk forstår hvilke mekanismer der får folk på stadion. Det er ikke et spørgsmål om godt spil, spænding eller resultater. Men at man er en del af noget større, og man har op/nedture sammen med ligesindede. Det forstår man ikke i dansk fodbold, og der ses tilskuerne som kunder der smider penge i butikken så spillerne kan aflønnes lidt bedre og direktørerne kan argumentere for at de skal have flere TV-penge næste gang. Det er ikke så underligt at folk i det tilfælde foretrækker at være kunder hos Liverpool, Barcelona eller Dortmund hvor spillet er bedre, pokalerne flere og kampene større.
Det kræver en holdningsændring hos klubberne, og det sker ikke de næste 10 år tør jeg næsten garantere.

Jeg vil i øvrigt stille mig noget tvivlende over for påstanden, som hovedet bringer, at det alle andre steder i DK bare går frem af med tilskuerne og har gjort det i snart 30 år. Det er ikke mere end et par år siden, at klubberne græd i medierne over at folk blev væk, og at tilskuertallene var noget af det dårligste vi nogensinde havde set herhjemme. Muligt at det har ændret sig en smule op til Corona, men næppe til et punkt hvor man kan sige at dansk fodbold tiltrækker markant flere tilskuere end for bare 20 år siden.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 20. apr 2021, 13:20

jonas386 skrev:
20. apr 2021, 13:07
Hanga skrev:
20. apr 2021, 12:57
Meelsen skrev:
Nu ved jeg ikke med 2. BuLi, men i Championship spiller man på relativt faste tidspunkter, nemlig Lørdag kl. 16. Som fan ved du altså hvornår du kan regne med at holdet spiller kampe, og så kan du planlægge efter det. Det er ikke så underligt at det går ud over det fysiske fremmøde, når man prioriterer TV-seerne på den måde som tilfældet er i dansk fodbold. Det er idioti, inkompetence og grådighed der er skyld i, at dansk fodbold ikke rigtig har nogen folkelig appel. Og sådan bliver det ved med at være indtil folk forstår hvilke mekanismer der får folk på stadion. Det er ikke et spørgsmål om godt spil, spænding eller resultater. Men at man er en del af noget større, og man har op/nedture sammen med ligesindede. Det forstår man ikke i dansk fodbold, og der ses tilskuerne som kunder der smider penge i butikken så spillerne kan aflønnes lidt bedre og direktørerne kan argumentere for at de skal have flere TV-penge næste gang. Det er ikke så underligt at folk i det tilfælde foretrækker at være kunder hos Liverpool, Barcelona eller Dortmund hvor spillet er bedre, pokalerne flere og kampene større.
Det kræver en holdningsændring hos klubberne, og det sker ikke de næste 10 år tør jeg næsten garantere.

Jeg vil i øvrigt stille mig noget tvivlende over for påstanden, som hovedet bringer, at det alle andre steder i DK bare går frem af med tilskuerne og har gjort det i snart 30 år. Det er ikke mere end et par år siden, at klubberne græd i medierne over at folk blev væk, og at tilskuertallene var noget af det dårligste vi nogensinde havde set herhjemme. Muligt at det har ændret sig en smule op til Corona, men næppe til et punkt hvor man kan sige at dansk fodbold tiltrækker markant flere tilskuere end for bare 20 år siden.
Hvis vi ser bort fra Corona, så var peaket omkring 2002-2010.

https://superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar

Men de stats er i høj grad også udtryk for hvordan FCK og BIF klarer sig, mere end de siger noget om den brede tilskuertilslutning.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. apr 2021, 13:29

Buzz Killington skrev:
20. apr 2021, 13:20

Men de stats er i høj grad også udtryk for hvordan FCK og BIF klarer sig, mere end de siger noget om den brede tilskuertilslutning.
Det sidste er også mit klare indtryk. Jeg ville gerne se tilsvarende tal hvor BIF og FCK er trukket fra. Jeg tror ikke på at man vil se en samlet stigning hos de øvrige klubber, måske med undtagelse af GF' og FCM.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 20. apr 2021, 13:37

jonas386 skrev:
20. apr 2021, 13:29
Buzz Killington skrev:
20. apr 2021, 13:20

Det sidste er også mit klare indtryk. Jeg ville gerne se tilsvarende tal hvor BIF og FCK er trukket fra. Jeg tror ikke på at man vil se en samlet stigning hos de øvrige klubber, måske med undtagelse af GF' og FCM.
Ja, det er vist lidt tidskrævende. Men hvis du har et par timer kan du finde tallene for hjemmetilskuere per klub per sæson på superstats. Så smæk det ind i excel og se udviklingen. Men, selv her er tallene ikke helt renset, da hjemmetilskuerne også er påvirket af om der kommer mange eller få Brøndbyfolk på besøg.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

dyhrmaN
Allstar
Allstar

Indlæg af dyhrmaN » 20. apr 2021, 13:57

I det lille interview med Cifuentes, der er lagt på instagram, ser det ikke ud til, at der er nogen sæder på det meste langsiden. De får travlt til i morgen...

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 20. apr 2021, 14:00

gravballe skrev:
20. apr 2021, 11:07
baresi skrev:
20. apr 2021, 10:20
Julgranen skrev:
20. apr 2021, 10:11
Hanga skrev:
20. apr 2021, 10:09
Nej, og tilskuertallet har også været derefter... Det var som bare min pointe.
Ja, det er lidt ærgerligt. Det er klart sjovest at være på stadion, når der er fuldt hus.
ja mega fedt derude med +8-10.000
kan huske dengang vi havde besøg af United med en Ung Ronaldo, som varmede op 3 meter fra mig. Så hev jeg lige mit daværende Digital kamera op, trykkede ON. OG så åbnede og lukkede kameraet lige så fint. Tør for batteri :-) haha dengang der ikke fandtes mobiler som idag og ordet Selfies ikke var opfundet.
CL kampene var fede, var så heldig at få biletter til alle 3 kampe. Men sampdoria kampen er der intet der slår, fra året før.. af en eller anden grund var stemningen til den kamp var helt speciel
Sampdoria kampen - jeg stod på langsiden. Den var SINDSSYG fed.

white splash
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jimmy Nielsen, Rade Prica og Søren Andersen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af white splash » 20. apr 2021, 14:02

dyhrmaN skrev:
20. apr 2021, 13:57
I det lille interview med Cifuentes, der er lagt på instagram, ser det ikke ud til, at der er nogen sæder på det meste langsiden. De får travlt til i morgen...
AaB skriver på deres hjemmeside:

"Da Aalborg Portland Park er i gang med at få nye, røde sæder på Complea Tribunen og 3F Tribunen, vil nogle af pladserne på disse tribuner ikke være med et fast sæde. I stedet vil der være en pude, man kan sidde på. "
1 2 3 Jimmy er en mur!

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Indlæg af Moen » 20. apr 2021, 14:02

dyhrmaN skrev:
Alle pladser på 3F Tribunen, de øvre sektioner på Complea Tribunen og sektion D Nedre, E Nedre og F Nedre på Complea Tribunen samt dele af sektion G Nedre på Complea Tribunen, har ikke sæder. Der er en fin pude istedet.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 20. apr 2021, 14:09

Prica22 skrev:
20. apr 2021, 14:02
dyhrmaN skrev:
Alle pladser på 3F Tribunen, de øvre sektioner på Complea Tribunen og sektion D Nedre, E Nedre og F Nedre på Complea Tribunen samt dele af sektion G Nedre på Complea Tribunen, har ikke sæder. Der er en fin pude istedet.
Grundet den økonomiske situatio så er det puden der er det nye sæde :-)

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 20. apr 2021, 14:58

white splash skrev:
dyhrmaN skrev:

"Da Aalborg Portland Park er i gang med at få nye, røde sæder på Complea Tribunen og 3F Tribunen, vil nogle af pladserne på disse tribuner ikke være med et fast sæde. I stedet vil der være en pude, man kan sidde på. "
Yes! Back to "hynderne ind på banen frisbee style efter kampen"!

Jeg håber også, at de har brugt coronapausen til at afskaffe ketchup igen og kun have sennep i spand.
Ædruelighedens stemme

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 20. apr 2021, 15:11

R Rosenberg skrev:
20. apr 2021, 14:58
white splash skrev:
dyhrmaN skrev:

Jeg håber også, at de har brugt coronapausen til at afskaffe ketchup igen og kun have sennep i spand.
Og den evige gentagen i de skrattende højtalere at man ikke må smide hynderne ind på banen.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. apr 2021, 15:15

Maglau skrev:
20. apr 2021, 15:11
R Rosenberg skrev:
20. apr 2021, 14:58
white splash skrev:
dyhrmaN skrev:

Og den evige gentagen i de skrattende højtalere at man ikke må smide hynderne ind på banen.
Det var lidt sjovt på en nordjysk måde... Selv alle dem, der ellers aldrig kunne drømme om at kyle hynderne ind, tog det som en opfordring.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 20. apr 2021, 15:40

Buzz Killington skrev:
20. apr 2021, 12:49
Hovedet skrev:
20. apr 2021, 12:34
R Rosenberg skrev:
Meelsen skrev:

OT: er slet ikke enig i at mesterskabet blev grebet katastrofalt an. Mesterskabet kom ud af det blå, efter en tid hvor vi var tæt på konkurs of nedrykning. Det var ikke et resultat af en langsigtet plan som kunne bære kontinuerlig succes. Et mesterskab er fint, men det gav os ikke midlerne til at gå et gear op, eller for den sags skyld fastholde vores position. Ikke at der ikke er lavet fejl (undskyld dobbeltnegationen), men vores manglende økonomiske og dermed sportslige succes er uafhængigt af vores mesterskab.

Mht. tilskueropbakningen, har mesterskabet nærmere været en ubærlig kontrast for mange fans, og måske - hvem ved - havde vi haft lettere ved at få folk på stadion hvis mesterskabet var udeblevet, da kontrasten og nederlaget til sammenligning havde været mindre.
Jeg er enig i meget af det, du skriver, men det samme kunne man jo have sagt om FCM i den periode. Pointen var, at vi forsømte at ride videre på den enorme bølge af goodwill, der prægede AaB i den tid, og at det strandede på en alt for defensiv og kedelig kommunikation. AaB havde enkelt fejllæst situationen og satte kurs mod ligegyldighed og anonymitet, som vi har grumme svært ved at komme ud af.

Bortset fra det eksisterede de grundlæggende tendenser allerede før 2014. Vi fik aldrig del i det tilskuerboom, der satte ind ca. midtvejs i halvfemserne.

Besvar