Der er for mange tilbud, Meelsen. Desuden er der underholdning overload i de fleste menneskers liv. Og så har folk bare generelt ikke den der identitet længere, hvor stadion da er noget, man tager på - stemningsskaber eller ej. Og der har AaB nok også sovet i timen, så klubben ikke længere er en naturlig del af at være aalborgenser.Meelsen skrev: ↑20. apr 2021, 11:37Det er vildt at hold i bunden af Championship og 2. Bundesliga kan have udsolgt flere gange på en sæson, på trods af at de sjældent vinder. Måske er sejre ikke den eneste faktor der får folk på stadion. Det kræver en kulturændring hos den almene fan og er et langt sejt træk, men i mine øjne er det vejen vi skal gå. At satse udelukkende på at få folk på stadion gennem sejre og godt spil er ikke en holdbar løsning.
Mange herinde husker jo med glæde kampe, hvor der har været 10-20.000 (som fx den fantastiske Brøndby-kamp, hvor pøblen sad blandet med kørestolsrytterne nede på græstæppet, der hang folk i lysmasterne, etc). Og jeg husker i min barndom, at min far, papfædre, familiens mandlige venner oma tog på stadion søndag kl. 15, fordi det var bare noget, man gjorde, selvom man ikke sang, sloges, drak sig stiv, tog stoffer, var stemningsskaber, etc.
Så ja, det handler derfor om en kulturændring. Eller skulle man kalde det en tilbagevenden til gamle dage. Problemet er som sagt bare, at folk ofte hellere vil lave ting, der gør dem endnu dummere, som at se lorte-tv, se håndbold eller glo på deres bil. Desuden lever vi i en tid, hvor det uforpligtende er det væsentlige. Flygtighed er et nøgleord, fordi græsset i denne tid altid er grønnere et eller andet sted, hvad enten det er parforhold, job eller fodboldklub. Og så er der jo lige det med pengarn; det er sgu lidt dyrt, hvis far og to unger skal have pølser, bajere og valash. Og så tror jeg også, at man skal tænke bredt i den kulturændring, for man skal jo for de flestes vedkommende ikke være meget mere end 20, før det ikke er specielt interessant fx at stå på Vest., og hvor sådan noget som stemningsområde, fanzone og deslige nul interesse har.