Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
AalborgTrendies

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af AalborgTrendies » 3. maj 2013, 13:37

Jesper Schmidt skrev: Nomwethe lottokupon?? Så har vi godt nok vidt forskellige fortolkninger af det begreb da, han er efter mine begreber et af de største navne vi nogensinde har hentet til klubben.

Og Prica var da med garanti ikke en billig herre at have gående, især ikke da han fik en ny kontrakt for at man kunne holde på ham. Husk nu på at han blev hentet i en af de større tyske klubber, det i sig sig taler for gode lønninger og sikkert en betragtelig sign-on fee. Det samme gør sig iøvrigt gældende da vi f.eks. hentede Johansson i England, eller Allan O i Frankrig. Signinger som vi ikke er i nærheden af at kunne præstere i dag.
Joker du? Nomvethe et af de største navne vi nogensinde har hentet?
Han blev hentet som talent, var nomade i de 2. og 3. bedste italienske rækker, fik kontrakttilbud fra Djurgården efter en periode, hvor det var meget op og ned - men mest ned, fordi han var skadet og stort set ikke fik spilletid. Kom tilbage til sydafrikansk fodbold, og havde næppe indstillet sig på et nyt udlandseventyr. Han var ikke et etableret navn noget sted, eller havde et specielt godt CV, og han var altså næsten 30 da vi hentede ham. Men han fungerede ekstremt godt i Aalborg, og er en af mine absolutte favoritter nogensinde. Det ændrer dog ikke på, at han fik en løn der ikke var i nærheden af at være top 5 i vores trup. Han fik løn som det han reelt var, da han kom til klubben - en lottokupon.

Rade Prica blev hentet i Rostock, der sloges med dårlig økonomi og dengang var røv og nøgler i Bundesligaen. Vist var han populær dernede, til trods for at de spillede med ham som kantspiller det meste af tiden. Men han var færdig i klubben efter nedrykningen i 2005, så vi fik ham ekstremt billigt.
Så er det klart at sign-on fee'en kan have været høj, men både Johansson, Augu og Chanko sad på væsentligt bedre kontrakter end ham, og jeg mindes ikke at der var den store konkurrence om ham, udover fra en enkelt anden dansk klub og svenske klubber, der langt fra kunne betale de en alm. dansk Superligaklub kunne.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 3. maj 2013, 13:42

Det er nu ikke særlig kompliceret. Feriepenge skal betales, og man kan ikke frasige sig dem. De skal indbetales til Feriekonto, men større firmaer kan få tilladelse til at lave sit eget system, men er underlagt en kontrolfunktion.

http://www.avisen.dk/feriekonto-svoemme ... 47811.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
frederikshavneren skrev: Jeg er stået helt af pga. den komplicerede juridiske proces. Skulle AaB blive dømt til at tilbagebetale et stort mio. beløb i feriepenge så forhindrer det vel ikke spillerne i at "nægte" at modtage pengene. Det kan vel f.eks. gøres på den måde at AaB overfører pengene til spillerne, men at spillerne så dagen efter tilbagefører pengene til AaB. Jeg ved ikke om det kan være en løsning, der juridisk set er ok.
Tror at mange af spillerne som f.eks. Lindstrøm og Augu ikke vil gøre krav gældende mod AaB, mens en spiller som Greven derimod står benhårdt på at kræve så meget ussel mammon som overhovedet muligt.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Indlæg af AllanPedersen » 3. maj 2013, 14:06

gad vide hvornår der sker noget tilgengæld?
Sjovt at se AaB aktien ligger og roder nede i under 2 hele tiden

Hvilket er ret absurd når man tænker på vi står til europæisk næste år.. og præsenteret ny billig ledelse
og har store salgsemner..

Men den ligger der fordi vi hele tiden forventer der pludselig kommer et lyn der slår os fallit.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 3. maj 2013, 16:07

AalborgTrendies skrev:
Jesper Schmidt skrev: Nomwethe lottokupon?? Så har vi godt nok vidt forskellige fortolkninger af det begreb da, han er efter mine begreber et af de største navne vi nogensinde har hentet til klubben.

Og Prica var da med garanti ikke en billig herre at have gående, især ikke da han fik en ny kontrakt for at man kunne holde på ham. Husk nu på at han blev hentet i en af de større tyske klubber, det i sig sig taler for gode lønninger og sikkert en betragtelig sign-on fee. Det samme gør sig iøvrigt gældende da vi f.eks. hentede Johansson i England, eller Allan O i Frankrig. Signinger som vi ikke er i nærheden af at kunne præstere i dag.
Joker du? Nomvethe et af de største navne vi nogensinde har hentet?
Han blev hentet som talent, var nomade i de 2. og 3. bedste italienske rækker, fik kontrakttilbud fra Djurgården efter en periode, hvor det var meget op og ned - men mest ned, fordi han var skadet og stort set ikke fik spilletid. Kom tilbage til sydafrikansk fodbold, og havde næppe indstillet sig på et nyt udlandseventyr. Han var ikke et etableret navn noget sted, eller havde et specielt godt CV, og han var altså næsten 30 da vi hentede ham. Men han fungerede ekstremt godt i Aalborg, og er en af mine absolutte favoritter nogensinde. Det ændrer dog ikke på, at han fik en løn der ikke var i nærheden af at være top 5 i vores trup. Han fik løn som det han reelt var, da han kom til klubben - en lottokupon.

Rade Prica blev hentet i Rostock, der sloges med dårlig økonomi og dengang var røv og nøgler i Bundesligaen. Vist var han populær dernede, til trods for at de spillede med ham som kantspiller det meste af tiden. Men han var færdig i klubben efter nedrykningen i 2005, så vi fik ham ekstremt billigt.
Så er det klart at sign-on fee'en kan have været høj, men både Johansson, Augu og Chanko sad på væsentligt bedre kontrakter end ham, og jeg mindes ikke at der var den store konkurrence om ham, udover fra en enkelt anden dansk klub og svenske klubber, der langt fra kunne betale de en alm. dansk Superligaklub kunne.
Nomvethe har spillet 81 landskampe for Sydafrika, i deres stærkeste periode... kald du ham bare en lottokupon, men det er meget langt fra min definition af begrebet.

Og så gentager jeg gerne at min pointe først og fremmest var at vi fik råd til at holde på spillere, og ikke bare at vi kunne hente dem til. Og selvfølgelig var spillere som Prica og Nomvethe et kæmpe skridt op i forhold til de spillere vi havde hentet i årene forinden, som f.eks. Zelinski og Sakiri for bare at nævne et par stykker, uanset du mener de har været billige i løn. Var Rade billig i løn da han kom (hvilket jeg tvivler på han decideret var), var han det ihvertfald med garanti ikke da man forlængede hans kontrakt for at holde ham i klubben.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 3. maj 2013, 22:06

Rade Prica fik 200.000 om måneden efter skat. Hvad han fik i signon fee, aner jeg ikke.
Men jeg kan garantere, at de 200.000 efter skat er fakta, og det var på den første kontrakt.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 3. maj 2013, 22:17

Kunji skrev:Rade Prica fik 200.000 om måneden efter skat. Hvad han fik i signon fee, aner jeg ikke.
Men jeg kan garantere, at de 200.000 efter skat er fakta, og det var på den første kontrakt.
Han han ikke "forsker" heroppe?

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 3. maj 2013, 23:35

Eksil skrev:
Kunji skrev:Rade Prica fik 200.000 om måneden efter skat. Hvad han fik i signon fee, aner jeg ikke.
Han han ikke "forsker" heroppe?
Han var på forskerordningen, jo. Jeg aner ikke, hvilke andre goder han havde i forhold til fradrag og personalegoder, men jeg kan i hvert fald fortælle, at der tikkede 200.000 kr. ind på kontoen hver måned, når alle skatter var betalt.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 4. maj 2013, 09:49

AalborgTrendies skrev:Joker du? Nomvethe et af de største navne vi nogensinde har hentet?
Jeg kan slet ikke få din beskrivelse med brug af ord som "talent" og "lottokupon" til at harmonere med den daværende nyhedsdækning af Nomvethes skifte til AaB:

http://www.b.dk/sport/AaB-henter-markan ... staerkning" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg husker også, at både Lynge og Hamrén jublede over indkøbet og allerede inden sæson betegnede Nomvethe som et scoop. Og helt ærligt: Hvis AaB igen henter en mand, der har spillet to VM-kampe for et af de bedste landshold i Afrika og endda været matchvinder i en kampene, så vil jeg tillade mig at have større forventninger til ham til end til de lottokuponer, jeg henter i kiosken.

Så i min bog er du i gang med omskrivning af historien om Nomvethes skifte til AaB. Men du har da ret i en ting: 28 år er næsten 30. I hvert fæld næsten 29. Hvad det så end har af betydning. Hvad er det for øvrigt for en tredjebedste række i Italien, Nomvethe har spillet i?

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 4. maj 2013, 11:36

AllanPedersen skrev:gad vide hvornår der sker noget tilgengæld?
Sjovt at se AaB aktien ligger og roder nede i under 2 hele tiden

Hvilket er ret absurd når man tænker på vi står til europæisk næste år.. og præsenteret ny billig ledelse
og har store salgsemner..

Men den ligger der fordi vi hele tiden forventer der pludselig kommer et lyn der slår os fallit.
Nu har aktiekursen jo ikke noget at gøre med den øjeblikkelige sportslige succes, du ser det dog mere i fodboldklubber fordi folk køber aktierne med hjertet når det går godt, men som udgangspunkt reflektere den en langsigtet forventning til indtjeningen - den mener jeg ikke har ændret sig væsentligt, den nye ledelse var ikke noget chok og vi har haft salgsemnerne længe. Vi ligger til EL pt. ja, men det kan lige så vel slutte i 1. kvalrunde mod et Sarajevo-hold, som det kan ende i en fornuftig indtjening i et gr.spil. Vi har korrekt salgsemner, men hvor mange er det lige det er? Og hvad kan vi få for dem? Ingen aner hvem vi kan sælge til hvilken pris og du skal over det beløb der er budgetteret med, for at der er en upside i forhold til aktiekursen. Ja, vi kunne måske sælge Helenius og Kusk i år, men hvem skal vi så sælge næste år, til at lukke hullet i kassen? AaB har en egenkapital der er voldsomt lav og har endnu ikke vist der kan skabes et overskud på et bæredygtigt grundlag. Derfor er kursen 1-2. Vil faktisk mene den er en smule høj, hvis ikke vi opnår EL-succes eller sælger 1-2 mand til en pris i/over Lucas-klassen, fordi jeg tror vi får større feriepenge-problemer, end ledelsen har budgetteret med.
Aalborg BK 1885!

seamann

Indlæg af seamann » 9. maj 2013, 07:27

Randers viser vejen med lidt sugning fra de uudtømmelige kasser

http://www.randersfc.dk/index.php?menu=34&side=5761" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.jobzonen.dk/jobsoeger/job-an ... e=JPTopJob" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. maj 2013, 12:36

seamann skrev:Randers viser vejen med lidt sugning fra de uudtømmelige kasser

http://www.randersfc.dk/index.php?menu=34&side=5761" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.jobzonen.dk/jobsoeger/job-an ... e=JPTopJob" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvor er det dog tåkrummende - mit had til den bastard af en klub har en støt stigende formkurve...

AalborgTrendies

Indlæg af AalborgTrendies » 9. maj 2013, 14:58

sulakvelidze skrev: Jeg kan slet ikke få din beskrivelse med brug af ord som "talent" og "lottokupon" til at harmonere med den daværende nyhedsdækning af Nomvethes skifte til AaB:

http://www.b.dk/sport/AaB-henter-markan ... staerkning" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg husker også, at både Lynge og Hamrén jublede over indkøbet og allerede inden sæson betegnede Nomvethe som et scoop. Og helt ærligt: Hvis AaB igen henter en mand, der har spillet to VM-kampe for et af de bedste landshold i Afrika og endda været matchvinder i en kampene, så vil jeg tillade mig at have større forventninger til ham til end til de lottokuponer, jeg henter i kiosken.

Så i min bog er du i gang med omskrivning af historien om Nomvethes skifte til AaB. Men du har da ret i en ting: 28 år er næsten 30. I hvert fæld næsten 29. Hvad det så end har af betydning. Hvad er det for øvrigt for en tredjebedste række i Italien, Nomvethe har spillet i?
Omskrivning af historien? Vrøvl.
Selvfølgelig var Nomvethe et scoop ud fra hans tekniske kunnen, men som med de fleste andre eksotiske spillere vi har haft var han en lottokupon. Jeg husker også Lynge beskrive Mota som en super signing... Vi fik Superligaens mest dovne angriber, der aldrig viste noget i AaB-trøjen.

Nomvethe spillede jo ikke i Udinese. Var udlejet gennem 4 år. Salernitana bl.a. spillede såvidt jeg husker i Serie C, da han var der.
Sydafrikas landshold har altid bestået mestendels af spillere fra den hjemlige liga, og meget få sydafrikanske spillere har kunnet gøre sig i Europa, simpelthen fordi de taktisk er ekstremt udfordret. Se bare på nogle af de spillere man har sendt til store ligaer de senere år, og som er faldet totalt igennem. Vi havde selv eksemplet med dværgen Vilakazi, som vi hentede på en 5-årig kontrakt og aldrig så noget til, til trods for at han havde 30-40 landskampe og et hav af U-landskampe for Sydafrika.

I og med, at jeg dækkede historien for sydafrikanske 365soccer, så havde jeg i perioden op til Nomvethes transfer meget ofte kontakt med en sydafrikansk freelance-journalist med base i London, der havde set en stor del af hans landskampe, og klubkampe efter han vendte hjem fra Italien. Ligesom jeg også tog kontakt til journalist på fotbollskanalen.
I Sydafrika var hans popularitet stor - men lidt i stil med en spiller som Lance Davids der heller aldrig rigtig slog igennem i Europa, så havde man ikke regnet med at han ville tage afsted igen.

Hvis AaB igen henter en afrikansk spiller der gennem 5 år aldrig har spillet fast, og er på retræte i hjemlandet, så vil jeg til enhver tid tillade mig at kalde ham en lottokupon. Uanset om han har scoret et mål i en VM-slutrunde eller ej...

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 9. maj 2013, 15:46

AalborgTrendies skrev:
sulakvelidze skrev: Jeg kan slet ikke få din beskrivelse med brug af ord som "talent" og "lottokupon" til at harmonere med den daværende nyhedsdækning af Nomvethes skifte til AaB:

Omskrivning af historien? Vrøvl.
Selvfølgelig var Nomvethe et scoop ud fra hans tekniske kunnen, men som med de fleste andre eksotiske spillere vi har haft var han en lottokupon. Jeg husker også Lynge beskrive Mota som en super signing... Vi fik Superligaens mest dovne angriber, der aldrig viste noget i AaB-trøjen.

Nomvethe spillede jo ikke i Udinese. Var udlejet gennem 4 år. Salernitana bl.a. spillede såvidt jeg husker i Serie C, da han var der.
Sydafrikas landshold har altid bestået mestendels af spillere fra den hjemlige liga, og meget få sydafrikanske spillere har kunnet gøre sig i Europa, simpelthen fordi de taktisk er ekstremt udfordret. Se bare på nogle af de spillere man har sendt til store ligaer de senere år, og som er faldet totalt igennem. Vi havde selv eksemplet med dværgen Vilakazi, som vi hentede på en 5-årig kontrakt og aldrig så noget til, til trods for at han havde 30-40 landskampe og et hav af U-landskampe for Sydafrika.

I og med, at jeg dækkede historien for sydafrikanske 365soccer, så havde jeg i perioden op til Nomvethes transfer meget ofte kontakt med en sydafrikansk freelance-journalist med base i London, der havde set en stor del af hans landskampe, og klubkampe efter han vendte hjem fra Italien. Ligesom jeg også tog kontakt til journalist på fotbollskanalen.
I Sydafrika var hans popularitet stor - men lidt i stil med en spiller som Lance Davids der heller aldrig rigtig slog igennem i Europa, så havde man ikke regnet med at han ville tage afsted igen.

Hvis AaB igen henter en afrikansk spiller der gennem 5 år aldrig har spillet fast, og er på retræte i hjemlandet, så vil jeg til enhver tid tillade mig at kalde ham en lottokupon. Uanset om han har scoret et mål i en VM-slutrunde eller ej...
Måske du har ret men er stort set alle AaB's signings så ikke lottokuponer uagtet om de er fra Afrika eller ej.
Herinde tales der om typiske Lynge spillere der er kendetegnet ved at de en gang har præsteret og nu er gået I stå eller tilbage og som man håber at kunn vække til live igen. En af de undtagelser nævner du selv Mota som var en etableret Superliga angriber. Elllers adskiller Nomvethe sig sikkert ikke fra de andre der så må gå som lottokuponer.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 16. maj 2013, 13:51

http://www.aabsport.dk/nyheder/2013/05/ ... ultat.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Især denne sætning er fandme vigtig...:
Omkostningerne ligger samlet set lidt under budget, og der er indregnet et mindre underskud i associeret virksomhed.

Dæleme positivt at I et kvartal med manglende tilskurere men med højere TV penge, at vi holder budget!

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 16. maj 2013, 13:52

Så er der kvartalsregnskab. -1,5 million.

http://www.bold.dk/nyt/AaB-holder-kurse ... lsregnskab" onclick="window.open(this.href);return false;

Synes det virker fornuftigt, vi har kun haft hjemmekampe mod OB og Esbjerg i perioden, så måske skuden er ved at blive vendt.

Lad os håbe på lidt penge i kassen fra transfers til sommer og så må vi se hvad det bliver til rent placeringsmæssigt efter efter GF/Randers. 3 kampe med ca. 10.000 tilskuere her til at slutte af med, må i hvert fald sikre en fin indtjening på den front til 2. kvartal, trods 2 magre kampe mod SIF og FCN.

/Søgaard
Aalborg BK 1885!

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 16. maj 2013, 13:53

Det er vist første gang, at der har været overensstemmelse mellem budget og så resultat. Godt nok kun bedømt på 1.kvartal, men alligevel positivt.

Jeg hæfter mig ved, at vi kun regner med en midterplacering og intet Europa. Det kan sgu ende ret positivt det her!

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 16. maj 2013, 15:42

Remark skrev:Det er vist første gang, at der har været overensstemmelse mellem budget og så resultat. Godt nok kun bedømt på 1.kvartal, men alligevel positivt.

Jeg hæfter mig ved, at vi kun regner med en midterplacering og intet Europa. Det kan sgu ende ret positivt det her!
Det burde det altså også. Vi går i nul med et budgetteret spillersalg på 5 millioner. Samtidigt har Lynge sagt, at vi har landets 3. eller 4. laveste spillerbudget. På mig virker det utroligt, at vi med så lave lønninger alligevel skal sælge for 5 millioner for at gå i nul. Det er afgjort positivt, at vi åbenbart holder vores budget, men på den lange bane forstår jeg ikke, at det ikke ser endnu bedre ud, det virker ikke til, der er noget tilbage at skære af.....

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 16. maj 2013, 16:20

Klaus skrev:
Remark skrev:Det er vist første gang, at der har været overensstemmelse mellem budget og så resultat. Godt nok kun bedømt på 1.kvartal, men alligevel positivt.

Det burde det altså også. Vi går i nul med et budgetteret spillersalg på 5 millioner. Samtidigt har Lynge sagt, at vi har landets 3. eller 4. laveste spillerbudget. På mig virker det utroligt, at vi med så lave lønninger alligevel skal sælge for 5 millioner for at gå i nul. Det er afgjort positivt, at vi åbenbart holder vores budget, men på den lange bane forstår jeg ikke, at det ikke ser endnu bedre ud, det virker ikke til, der er noget tilbage at skære af.....
Vi får vel at se, i næste vindue. Curth, Kayke og Due (hvis det med Curth passer) ser ud til at ryge. Derudover ligner Helenius og Lasse folk der skal videre af den ene eller anden grund.

Thelander tager over for Lasse, Blåbjerg og Kasper P dækker ind. Curth, Kayke og Due spiller ikke. SF kan vel dække for Helenuis.

Bredden ser så ikke for god ud, men mon ikke man henter 1-2 spillere til fløj/angreb. Så er spørgsmålet om det bliver bredde eller A-spillere. Ender det med bredde, så er der da 2-3 millioner i besparelse i løn der pr. år.
Aalborg BK 1885!

Brent
Allstar
Allstar

Indlæg af Brent » 16. maj 2013, 16:33

Jesper Schmidt skrev:
seamann skrev:Randers viser vejen med lidt sugning fra de uudtømmelige kasser

Hvor er det dog tåkrummende - mit had til den bastard af en klub har en støt stigende formkurve...
Øøøh hvorfor er det tåkrummende, det er da en glimrende mulighed at få en fast indtægt med en forholdsvis lille investering/risiko. Hvis man skal lave noget udenomsgøjl, er det her da noget af det, som kan være vejen frem.
AaB - the Nordic gateway to Europe

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 16. maj 2013, 21:36

Det er muligt at du har dækket den historie, men noget tyder altså på, at du ikke har særlig meget styr på de sydafrikanere alligevel.

På denne blok (se link herunder) er Nomvethe valgt som nummer 8 på listen over Best South African soccer players ever. Nummer 1 er Benny Mac Cartney, der var samtidig med Zuma, der i parantes bemærket er nummer 7 på listen, og Siyabonga.

http://www.rascojet.com/blog/index.php/ ... players-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nomvethe har deltaget i Africas Nations Cup 4 gange, i VM 2 gange og en gang i de olympiske lege. 7 slutrunder for en af Afrikas bedste nationer. I 2000 fik Sydafrika bronze i Nations Cup efter at have tabt i semifinalen mod Nigeria. De vandt kampen om bronzen mod Tunesien efter omkamp og straffespark, hvor Nomvethe brændte sydafrikanernes første forsøg. Nomvethe scorede sejrsmålet i kvartfinalesejren over Ghana. Se linket herunder, og find selv resten.

http://en.wikipedia.org/wiki/2000_Afric ... of_Nations" onclick="window.open(this.href);return false;

Nomvethes præstationer internationalt for Sydafrika, for Djurgården i Aalborg og for AaB gennem 3 sæsoner når han var skadesfri taler sit eget sprog. Han var ikke mere lottokupen end Rade Prica eller Fredrik Winsnes.
AalborgTrendies skrev: Omskrivning af historien? Vrøvl.

Besvar