Joker du? Nomvethe et af de største navne vi nogensinde har hentet?Jesper Schmidt skrev: Nomwethe lottokupon?? Så har vi godt nok vidt forskellige fortolkninger af det begreb da, han er efter mine begreber et af de største navne vi nogensinde har hentet til klubben.
Og Prica var da med garanti ikke en billig herre at have gående, især ikke da han fik en ny kontrakt for at man kunne holde på ham. Husk nu på at han blev hentet i en af de større tyske klubber, det i sig sig taler for gode lønninger og sikkert en betragtelig sign-on fee. Det samme gør sig iøvrigt gældende da vi f.eks. hentede Johansson i England, eller Allan O i Frankrig. Signinger som vi ikke er i nærheden af at kunne præstere i dag.
Han blev hentet som talent, var nomade i de 2. og 3. bedste italienske rækker, fik kontrakttilbud fra Djurgården efter en periode, hvor det var meget op og ned - men mest ned, fordi han var skadet og stort set ikke fik spilletid. Kom tilbage til sydafrikansk fodbold, og havde næppe indstillet sig på et nyt udlandseventyr. Han var ikke et etableret navn noget sted, eller havde et specielt godt CV, og han var altså næsten 30 da vi hentede ham. Men han fungerede ekstremt godt i Aalborg, og er en af mine absolutte favoritter nogensinde. Det ændrer dog ikke på, at han fik en løn der ikke var i nærheden af at være top 5 i vores trup. Han fik løn som det han reelt var, da han kom til klubben - en lottokupon.
Rade Prica blev hentet i Rostock, der sloges med dårlig økonomi og dengang var røv og nøgler i Bundesligaen. Vist var han populær dernede, til trods for at de spillede med ham som kantspiller det meste af tiden. Men han var færdig i klubben efter nedrykningen i 2005, så vi fik ham ekstremt billigt.
Så er det klart at sign-on fee'en kan have været høj, men både Johansson, Augu og Chanko sad på væsentligt bedre kontrakter end ham, og jeg mindes ikke at der var den store konkurrence om ham, udover fra en enkelt anden dansk klub og svenske klubber, der langt fra kunne betale de en alm. dansk Superligaklub kunne.