Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 6. okt 2013, 14:19

Viva i cazzi rossi skrev: Er det noget du ved noget om eller gætter du bare? Jeg mener ikke, at det skal være specielt groft før der kan være tale om erstatningsansvar. Advokater er underlagt et professionsansvar, som omend det ikke er et lige så strengt ansvar som objektivt ansvar, så er det dog et stykke over det almindelige culpaansvar (du kan læse denne artikel hvis det er noget du finder interessant: http://law.au.dk/fileadmin/site_files/f ... 010001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Særligt afsnit 3.5 er relevant. Bemærk at jeg drager en analogislutning mellem projektansvar og årsrapporter).

Derfor vil jeg heller ikke mene, at der kan være forudsætninger som vi ikke har hørt om i årsrapporten. Hvis dette skulle være tilfældet skulle det så være en redigering fra AaBs side, hvilket også ville være ulovlig. En årsrapport skal give et fuldstændigt og fyldestgørende billede af virksomheden. Dette kan der umuligt være tale om hvis man, i forhold til en sag som man selv omtaler som essentiel i forhold til den videre drift, ændrer eller fortier oplysninger. Jeg har ikke den videre tiltro til AaBs bestyrelse og direktion, men jeg er ikke kommet dertil at tro at de gør ting, som er direkte ulovlige og vildledende.
Tak for link, det vil jeg læse igennem. (Jeg er ikke professionel, men synes bestemt jura er interessant).

Jeg er helt med på at det ikke behøver at være specielt groft, for der kan blive tale om erstatningsansvar, men at det ofte vil være svært at føre en erstatningssag på noget der har et rum for vurderinger. Altså det er svært at bevise at en vurdering har været urimelig på det tidspunkt den blev foretaget.

Når AaB i regnskabet tager forbehold hvis vurderingen er væsentlig forkert, så må det betyde der er en ret stor usikkerhed på vurderingen uanset, og det kan advokatfirmaet jo godt have gjort opmærksom på - uden det er refereret i årsregnskabet direkte.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 7. okt 2013, 15:06

Under alle omstændigheder tolker jeg Allan Gaardes udtalelser ifm. tv-pengene om, at "AaB ikke er ude af tunnellen endnu" som en direkte henvisning til feriepengesagen. Den ser ikke rar ud.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. okt 2013, 15:11

Hovedet skrev:Under alle omstændigheder tolker jeg Allan Gaardes udtalelser ifm. tv-pengene om, at "AaB ikke er ude af tunnellen endnu" som en direkte henvisning til feriepengesagen. Den ser ikke rar ud.
Det gør jeg også, og der er ikke noget nyt i at den ikke er rar. Forhåbentlig bliver den snart lukket.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 7. okt 2013, 16:59

Selv hvis man ser helt bort fra feriepengesagen, ville det vel være lige friskt nok at sige vi er ude af tunellen - vi er vel stadig på et sted hvor man har rigeligt at gøre med at få forretningen til at hænge sammen, og hvor hovedfokus stadig ikke kan flyttes til fremtidig udbygning.

Jeg mener Gaarde for nylig udtalte at lønbudgettet stadig er blandt de 4-5 mindste i ligaen, og før det ændrer sig, kan vi vel ikke sige at AaB er der, hvor vores selvforståelse fortæller os AaB bør være.

- Dermed ikke sagt at feriepengesagen ikke er en djævel at have hængende over hovederne, selv om jeg må tilstå at jeg blev en smule mere optimistisk om det, da jeg hørte Mads Øland udtale for nylig at man endnu ikke havde regnet på hvad det samlede beløb i AaB var. Det synes jeg lugter af at enten er mediernes tal ikke kommet fra spillerforeningen, eller også har man måttet revidere sin opfattelse af hvor store fejl AaB har begået... men lad os nu se, det ville være rart at få det skidt overstået.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 7. okt 2013, 17:12

Nej, rar er den selvfølgelig ikke, og den skal lukkes og ud af verden, før AaB for alvor kan komme ud af økonomiske febertilstand, der har raset siden 2010. Er også enig i, at et budget i Superligaens nederste tredjedel ikke er forenelig med AaBs selvforståelse - selv om klubben har bevæget sig fra næsten konstant underpræstation i forhold til økonomi og størrelse til ditto konstant overpræstation.

A_Strandfelt
Allstar
Allstar

Indlæg af A_Strandfelt » 8. okt 2013, 08:58

Brøndby har indgået aftale med spillerforeningen og betaler 29,4 millioner.
http://brondby.com/upload/biffile_y3ehe ... _75518.pdf

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. okt 2013, 09:18

A_Strandfelt skrev:Brøndby har indgået aftale med spillerforeningen og betaler 29,4 millioner.
Pudsigt at de fastholder forventningerne til årsregnskabet, hvordan mon det hænger sammen? De har vel ikke tidligere opført noget i deres regnskab, eftersom det først er nu de pludselig anerkender de overhovedet skylder noget. Hvis det er fordi de har aftalt først at betale næste år, bliver der da vist for alvor røde tal igen for dem.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 8. okt 2013, 09:21

A_Strandfelt skrev:Brøndby har indgået aftale med spillerforeningen og betaler 29,4 millioner.
Hold da fast en lammer, var det ikke mere eller mindre det beløb der var ude i medierne til at begynde med?
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 8. okt 2013, 09:24

Jesper Schmidt skrev:
Pudsigt at de fastholder forventningerne til årsregnskabet, hvordan mon det hænger sammen? De har vel ikke tidligere opført noget i deres regnskab, eftersom det først er nu de pludselig anerkender de overhovedet skylder noget. Hvis det er fordi de har aftalt først at betale næste år, bliver der da vist for alvor røde tal igen for dem.
De har opført beløbet i årsregnskabet. Eller budgetteret med det.
Uden Synd Ingen Frelse

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. okt 2013, 09:27

Halil skrev:
Jesper Schmidt skrev:
De har opført beløbet i årsregnskabet. Eller budgetteret med det.
Er du sikker på det? Det lyder usandsynligt at de skulle kunne gå fra et gigantisk underskud på driften, til at budgettere med et "lille" underskud på ca. 8 mio. udover feriepengene, i en periode hvor de har brugt en pæn bunke penge på nye spillere.

EDIT: Ok, jeg kan se at de har hensat det "maksimale beløb" i deres 2012 regnskab, så den prut er mere eller mindre slået, regnskabsmæssigt.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 8. okt 2013, 09:28

Av... Det er ikke ligefrem gode nyheder for os. Uagtet at vores kontrakter og situation muligvis er anderledes, sætter det os under ret stort pres, at spillerforeningen vel her ender med en 100% sejr over BIF.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar

Indlæg af Halil » 8. okt 2013, 09:32

Jeg er helt sikker på, at det er opført i et regnskab.

Hvordan de har gjort det, skal jeg ikke kloge mig på.

Det kan også være, de kalder det hensættelser.
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar

Indlæg af Halil » 8. okt 2013, 09:36

Nu må vi se, hvordan Gaarde & pals forhandler.

Der er stadig forskelle imellem AaBs og bifs ageren i forhold til kontrakter, så nu må vi se, hvad de forhandler sig frem til.
Uden Synd Ingen Frelse

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. okt 2013, 09:39

Hanga skrev:Av... Det er ikke ligefrem gode nyheder for os. Uagtet at vores kontrakter og situation muligvis er anderledes, sætter det os under ret stort pres, at spillerforeningen vel her ender med en 100% sejr over BIF.
Ja, jeg er helt enig, det er sgu skidt, og vel næsten en 110% sejr, når man tænker på den måde Brøndby har måttet krybe til korset.

Hvor har Brøndby dog iøvrigt handlet usympatisk i dette forløb, først med forhandlingerne om et forlig, hvor de efter eget udsagn var tæt på at være på gravens rand hvis ikke de fik en bedre aftale, og 5 minutter i lukketid pludselig alligevel havde de penge der skulle til, som ved et trylleslag, og senere med forhalingen med ikke at ville acceptere afgørelsen, hvor vendekåben igen kom i brug så snart der var penge i kassen. Man må formode at spillerforeningens tålmodighed ikke er særlig stor efter den omgang, og det kan jo så komme til at gå ud over andre klubber...

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. okt 2013, 09:40

Hanga skrev:Av... Det er ikke ligefrem gode nyheder for os. Uagtet at vores kontrakter og situation muligvis er anderledes, sætter det os under ret stort pres, at spillerforeningen vel her ender med en 100% sejr over BIF.
Det er der inten som helst overraskende i, hvis man har læst diverse kendelser. Det har heller ikke overrasket BIF, der med garanti helt bevidst bare har forsøgt at holde spillerforeningen hen, mens de selv fik nogenlunde styr over deres økonomi.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 8. okt 2013, 09:50

Jesper Schmidt skrev:
Ja, jeg er helt enig, det er sgu skidt, og vel næsten en 110% sejr, når man tænker på den måde Brøndby har måttet krybe til korset.

Hvor har Brøndby dog iøvrigt handlet usympatisk i dette forløb, først med forhandlingerne om et forlig, hvor de efter eget udsagn var tæt på at være på gravens rand hvis ikke de fik en bedre aftale, og 5 minutter i lukketid pludselig alligevel havde de penge der skulle til, som ved et trylleslag, og senere med forhalingen med ikke at ville acceptere afgørelsen, hvor vendekåben igen kom i brug så snart der var penge i kassen. Man må formode at spillerforeningens tålmodighed ikke er særlig stor efter den omgang, og det kan jo så komme til at gå ud over andre klubber...
Spillerforeningen er nødt til at handle med tålmodighed, de har ingen interesse i, at klubberne skal dreje nøglen om.
Hader København!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. okt 2013, 10:06

alithebeast skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Spillerforeningen er nødt til at handle med tålmodighed, de har ingen interesse i, at klubberne skal dreje nøglen om.
Selvfølgelig ikke, men kommer de til på nogen som helst måde at ville komme til at fremstå som eftergivende ovenpå hele Brøndby-satiren, når det drejer sig om andre klubber? Det tror jeg bestemt ikke, tværtimod vil de stå i en endnu stærkere position, også mediemæssigt, nu hvor de har en knytnæve fyldt med "i-kan-jo-bare-se-hvordan-Bøndby-gjorde-alt-for-at-røvrende-os".

Hvis spillerforeningen kommer til at stå med det ultimative valg mellem at indkræve deres penge eller undgå at lukke en klub, tror jeg godt jeg kan forudse hvad udfaldet bliver. Dog vil de selvfølgelig være indstillet på afdragsordninger, så det kommer næppe så vidt. Lad os nu også se om der overhovedet kommer de der to-cifrede millionkrav mod nogen, de har jo efter eget udsagn end ikke gennemregnet hvad kravet mod AaB bliver endnu.

Brent
Allstar
Allstar

Indlæg af Brent » 8. okt 2013, 10:43

Spillerforeningen er helt sikkert kun interesseret i en afdragsaftale, hvis de får sikekrhed for beløbet, ved at AaB stiller garanti. Det var dette , som medførte at forhandlingerne om en afdragsordning i sin tid faldt til jorden i Brøndby. Jeg har svært ved at se hvad AaB har af aktiver der kan anvende stil garantistillelse.Med beløbet på 29,4 mio. kr i Brøndby, vil min vurdering ligge på at AaB som minimum har det halve i klemme. altså ca. 15-20 mio. kr. Jeg tror vi vil se at AaB forsøger at lave en aktieemmision, for at sikre den videre drift af klubben og betale gælden i et hug.
AaB - the Nordic gateway to Europe

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 8. okt 2013, 10:58

Jesper Schmidt skrev:
alithebeast skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Selvfølgelig ikke, men kommer de til på nogen som helst måde at ville komme til at fremstå som eftergivende ovenpå hele Brøndby-satiren, når det drejer sig om andre klubber? Det tror jeg bestemt ikke, tværtimod vil de stå i en endnu stærkere position, også mediemæssigt, nu hvor de har en knytnæve fyldt med "i-kan-jo-bare-se-hvordan-Bøndby-gjorde-alt-for-at-røvrende-os".

Hvis spillerforeningen kommer til at stå med det ultimative valg mellem at indkræve deres penge eller undgå at lukke en klub, tror jeg godt jeg kan forudse hvad udfaldet bliver. Dog vil de selvfølgelig være indstillet på afdragsordninger, så det kommer næppe så vidt. Lad os nu også se om der overhovedet kommer de der to-cifrede millionkrav mod nogen, de har jo efter eget udsagn end ikke gennemregnet hvad kravet mod AaB bliver endnu.
Ja det er skræmmende hvordan diverser medier - og også herinde - næsten har gjort det til et faktum at AaB skylder 2-cifret millionbeløb, når SP endnu ikke har regnet sammen på hvad AaB reelt skylder...!!!

Men spændende bliver det at følge denne sag det næste stykke tid, da det der sikkert begynder at komme noget mere i medierne omkring AaB/SP når BIF-sagen er færdig.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 8. okt 2013, 11:04

Brent skrev:Spillerforeningen er helt sikkert kun interesseret i en afdragsaftale, hvis de får sikekrhed for beløbet, ved at AaB stiller garanti. Det var dette , som medførte at forhandlingerne om en afdragsordning i sin tid faldt til jorden i Brøndby. Jeg har svært ved at se hvad AaB har af aktiver der kan anvende stil garantistillelse.Med beløbet på 29,4 mio. kr i Brøndby, vil min vurdering ligge på at AaB som minimum har det halve i klemme. altså ca. 15-20 mio. kr. Jeg tror vi vil se at AaB forsøger at lave en aktieemmision, for at sikre den videre drift af klubben og betale gælden i et hug.
Ud fra hvilke kriterier har du foretaget din vurdering?
Ska' vi hak'?

Besvar