Tak for link, det vil jeg læse igennem. (Jeg er ikke professionel, men synes bestemt jura er interessant).Viva i cazzi rossi skrev: Er det noget du ved noget om eller gætter du bare? Jeg mener ikke, at det skal være specielt groft før der kan være tale om erstatningsansvar. Advokater er underlagt et professionsansvar, som omend det ikke er et lige så strengt ansvar som objektivt ansvar, så er det dog et stykke over det almindelige culpaansvar (du kan læse denne artikel hvis det er noget du finder interessant: http://law.au.dk/fileadmin/site_files/f ... 010001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Særligt afsnit 3.5 er relevant. Bemærk at jeg drager en analogislutning mellem projektansvar og årsrapporter).
Derfor vil jeg heller ikke mene, at der kan være forudsætninger som vi ikke har hørt om i årsrapporten. Hvis dette skulle være tilfældet skulle det så være en redigering fra AaBs side, hvilket også ville være ulovlig. En årsrapport skal give et fuldstændigt og fyldestgørende billede af virksomheden. Dette kan der umuligt være tale om hvis man, i forhold til en sag som man selv omtaler som essentiel i forhold til den videre drift, ændrer eller fortier oplysninger. Jeg har ikke den videre tiltro til AaBs bestyrelse og direktion, men jeg er ikke kommet dertil at tro at de gør ting, som er direkte ulovlige og vildledende.
Jeg er helt med på at det ikke behøver at være specielt groft, for der kan blive tale om erstatningsansvar, men at det ofte vil være svært at føre en erstatningssag på noget der har et rum for vurderinger. Altså det er svært at bevise at en vurdering har været urimelig på det tidspunkt den blev foretaget.
Når AaB i regnskabet tager forbehold hvis vurderingen er væsentlig forkert, så må det betyde der er en ret stor usikkerhed på vurderingen uanset, og det kan advokatfirmaet jo godt have gjort opmærksom på - uden det er refereret i årsregnskabet direkte.