Kamptråd: Esbjerg fb - AaB, 2. Påskedag d. 1. april 2013

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Re: Kamptråd: Esbjerg fb - AaB, 2. Påskedag d. 1. april 2013

Indlæg af Yankee » 2. apr 2013, 21:07

Martino skrev: Det argument kan jeg sagtens forstå, men omvendt er det ikke forbudt at klubber kan udvikle sig og måske få en større lokal opbakning. Men Lyngby og Brønshøj bliver nok aldrig særlig store tilskuermæssigt.
Det er jo heller ikke forbudt at klubber kan rykke op som tingene er nu :) Det er der mindst én af de nævnte klubber der gør til sommer.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 2. apr 2013, 21:58

Yankee skrev:
Martino skrev: Det argument kan jeg sagtens forstå, men omvendt er det ikke forbudt at klubber kan udvikle sig og måske få en større lokal opbakning. Men Lyngby og Brønshøj bliver nok aldrig særlig store tilskuermæssigt.
Det er jo heller ikke forbudt at klubber kan rykke op som tingene er nu :) Det er der mindst én af de nævnte klubber der gør til sommer.
Men så ryger en fhv stor klub som Brøndby tilgengæld ud.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 2. apr 2013, 22:18

jonas386 skrev:
Yankee skrev:
Og problemet i det er?

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 2. apr 2013, 22:36

Køllen I Møllen skrev:
jonas386 skrev:
Yankee skrev:
Og problemet i det er?
At det kan give flere tilskuere til en mindre klub som eks Brønshøj, eller Lyngby, såfremt de skulle rykke op.
Ikke noget problem, langtfra.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 3. apr 2013, 02:48

Køllen I Møllen skrev:
jonas386 skrev:
Yankee skrev:
Og problemet i det er?
Problemet i det er, at det burde være sværere for de store hold i dansk fodbold at rykke ud af den bedste liga. AGF, OB, AB, Vejle med flere (og vi selv næsten) har på skift gjort ligaen en smule mere kedelig, ved at forsvinde fra superligaen i kortere eller længere tid, og blive afløst af små klubber som f.eks. Køge og B93, eller af moderne fusionsfirmaer som FCM, FCN eller Randers FC.

Det bliver sgu ligegyldigt i længden, når de store klubber i Danmark ikke får tid og plads til at udvikle sig, og blive de dominerende figurer som specielt regionshovedstæderne bør være.

Det er da rigtigt at der så bare kommer nye klubber til og tager over... senest har vi set FCN indtage Brøndbys rolle i det område, men bliver det langtidsholdbart nok til reelt at blive en faktor i toppen af dansk fodbold? Jeg tvivler.

Er det sjovere at spille 3 opgør mod Sønderjyske hvert år, end 3 stk. mod Vejle, eller var det sjovere at møde Aarhus Fremad 3 gange end det er at slå AGF?

Det er et problem for dansk fodbold, som burde tages langt mere alvorligt end tilfældet er. Om man vil ændre på reglerne så det bliver sværere at rykke ud af superligaen med en enkelt direkte nedrykker og evt. kval. kampe, eller om man vil udvide superligaen til 16 hold, er i denne forbindelse vel ikke så vigtigt. Men noget bør gøres, og efter min mening allerhelst en udvidelse af ligaen.

For the record: Jeg håber af hele mit hjerte Brøndby rykker ned!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 3. apr 2013, 05:42

Jesper, jeg er meget uenig. Jeg synes det er berigende for superligaen at få skiftet ud engang imellem. Det bliver da lidt trist at se på de samme hold hele tiden. Og jeg synes at den udvikling vi har pt hvor der er stor udskiftning i suppen også gør bredden meget, meget bedre. Og det skaber vejen frem mod en Superliga på 16 hold som i mine øjne er det helt rigtige.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 3. apr 2013, 10:43

For mig er den største kritik mod den nuværende struktur, at den er dybt usportslig. Jeg fatter ikke, at vi i 17 år har haft en struktur i Superligaen, der giver nogle hold flere hjemmekampe end andre. Og som giver så stor skævvridning i kampprogrammet, at det med garanti har haft betydning for placering af mesterskaber, medaljer og nedrykning.

I denne sæson ser de to nedrykningspladser ud til at blive fordelt imellem Brøndby, Horsens, Silkeborg og SønderjyskE. Derfor er de indbyrdes opgør imellem de fire klubber selvfølgelig enormt afgørende for, hvordan det hele falder ud. Det samme er derfor fordelingen af hjemme- og udekampe i de indbyrdes opgør, og der kan man vist roligt sige, at Brøndby har haft en heldig hånd:

Brøndby: 6 hjemme / 3 ude
SønderjyskE: 5 hjemme / 4 ude
Silkeborg: 4 hjemme / 5 ude
Horsens: 3 hjemme / 6 ude

Ingen skal bilde mig ind, at Brøndby ikke har en stor fordel i forhold til Horsens med så stor forskel i hjemme- og udekampe. Ikke at jeg tror, at der er en bevidst handling fra programplanlæggerne i det, men med den nuværende struktur er der bare et element af usportslig afvikling af Superligaen.

Det kan man forhindre med en liga på 16 hold, hvor alle møder alle en gang ude og hjemme.

12mand
Allstar
Allstar
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Indlæg af 12mand » 3. apr 2013, 17:50

nogen der ved hvad der stod på det banner der var nede ved vores fans?? altså lige ved indløb.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 3. apr 2013, 22:39

Køllen I Møllen skrev:Jesper, jeg er meget uenig. Jeg synes det er berigende for superligaen at få skiftet ud engang imellem. Det bliver da lidt trist at se på de samme hold hele tiden. Og jeg synes at den udvikling vi har pt hvor der er stor udskiftning i suppen også gør bredden meget, meget bedre. Og det skaber vejen frem mod en Superliga på 16 hold som i mine øjne er det helt rigtige.
Jeg er ikke uenig i at det er fint der kommer forskellige nye hold op, det er da helt sikkert forfriskende. Men når det sker på bekostning af landets store klubber med en vis historie, og som alle fodboldfans har et forhold til, så er det at vi får en langt mindre interessant liga, efter min mening. Bredden er helt klart blevet bedre, og af uransagelige årsager forsøger man nu, i stedet for at udnytte tidspunktet til at udvide superligaen, at gøre 1. div til et spændende produkt... det fatter jeg simpelthen minus af, det kan sgu blive svært nok at bibeholde superligaen som noget den brede befolkning synes er bare en smule interessant.

Men altså, en Superliga med 16 hold - det bliver vi SLET ikke uenige om!

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 4. apr 2013, 09:18

12mand skrev:nogen der ved hvad der stod på det banner der var nede ved vores fans?? altså lige ved indløb.
Det var noget Tweet-halløj. Inde på TifoKaos' hjemmeside er der en udmærket billedserie.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 4. apr 2013, 13:47

sulakvelidze skrev:For mig er den største kritik mod den nuværende struktur, at den er dybt usportslig. Jeg fatter ikke, at vi i 17 år har haft en struktur i Superligaen, der giver nogle hold flere hjemmekampe end andre. Og som giver så stor skævvridning i kampprogrammet, at det med garanti har haft betydning for placering af mesterskaber, medaljer og nedrykning.

I denne sæson ser de to nedrykningspladser ud til at blive fordelt imellem Brøndby, Horsens, Silkeborg og SønderjyskE. Derfor er de indbyrdes opgør imellem de fire klubber selvfølgelig enormt afgørende for, hvordan det hele falder ud. Det samme er derfor fordelingen af hjemme- og udekampe i de indbyrdes opgør, og der kan man vist roligt sige, at Brøndby har haft en heldig hånd:

Ingen skal bilde mig ind, at Brøndby ikke har en stor fordel i forhold til Horsens med så stor forskel i hjemme- og udekampe. Ikke at jeg tror, at der er en bevidst handling fra programplanlæggerne i det, men med den nuværende struktur er der bare et element af usportslig afvikling af Superligaen.
Men hvis man kigger på tabellen har de fire nævnte hold faktisk tilsammen fået flere point på udebane (57) end på hjemmebae (42). Sønderjyske trækker selvfølgelig gevaldigt op i den statistik med 19 point ude og kun 5 hjemme, men også Silkeborg er bedst på udebane, mens Horsens kun har fået et point mere på hjemmebane og det endda med en kamp "til gode" på udebane. Kun Brøndby foretrækker hjemmebanen - men kun med to point mere hjemme end ude (dog med en hjemmekamp "til gode").
Alt i alt tror jeg ikke, hjemme-udebane betyder det store i Superligaen, hvor stort set alle hold kan tabe til stort set alle hold - både ude og hjemme. Men økonomisk kan det da betyde en del for især de tilskuerstærke klubber, som vel tjener adskillige hundredetusinde kroner pr. hjemmekamp.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 4. apr 2013, 17:16

BoT skrev:
sulakvelidze skrev:For mig er den største kritik mod den nuværende struktur, at den er dybt usportslig. Jeg fatter ikke, at vi i 17 år har haft en struktur i Superligaen, der giver nogle hold flere hjemmekampe end andre. Og som giver så stor skævvridning i kampprogrammet, at det med garanti har haft betydning for placering af mesterskaber, medaljer og nedrykning.

Men hvis man kigger på tabellen har de fire nævnte hold faktisk tilsammen fået flere point på udebane (57) end på hjemmebae (42). Sønderjyske trækker selvfølgelig gevaldigt op i den statistik med 19 point ude og kun 5 hjemme, men også Silkeborg er bedst på udebane, mens Horsens kun har fået et point mere på hjemmebane og det endda med en kamp "til gode" på udebane. Kun Brøndby foretrækker hjemmebanen - men kun med to point mere hjemme end ude (dog med en hjemmekamp "til gode").
Alt i alt tror jeg ikke, hjemme-udebane betyder det store i Superligaen, hvor stort set alle hold kan tabe til stort set alle hold - både ude og hjemme. Men økonomisk kan det da betyde en del for især de tilskuerstærke klubber, som vel tjener adskillige hundredetusinde kroner pr. hjemmekamp.
Du kan sagtens have en pointe i, at det ikke nødvendigvis behøver at være afgørende. Men der er nu en god sandsynlighed for det, når forskellen er 6 hjemme/3 ude i forhold til 3 hjemme/6 ude.

Historisk set klarer Brøndby sig da også klart bedre hjemme end ude mod to af de tre hold i bunden:

Horsens hjemme: 6-2-3
Horsens ude: 2-2-5

Silkeborg hjemme: 19-11-4
Silkeborg ude: 11-5-12

Kun mod SønderjyskE er det mere lige:

SønderjyskE hjemme: 7-2-2
SønderjyskE ude: 6-3-0

Jeg tror også, at hvis Brøndby (og alle andre) selv kunne vælge, ville de foretrække at have overvægt af hjemmekampe i sæsonens vigtigste kampe.

Men nu var det ikke for at få det til at handle om Brøndby. Det var mere for at skælde ud på turneringsstrukturen, som i den nuværende form ikke kan siges at være sportslig retfærdig. Og jeg forstår ikke, at DBU i en tid med fokus på fair play er så blind over for, at deres egne turneringer ikke bliver afviklet sportsligt fair.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 5. apr 2013, 09:34

Ingen tvivl om, at turneringen er skæv, men jeg tror bestemt ikke, en enkelt ekstra hjemmekamp har nogen afgørende betydning - hverken i bunden eller i toppen. Det er alle hold simpelthen for ustabile til med nederlag både ude og hjemme.

Desuden har jeg meget svært ved at finde et alternativ. 12 hold er altså bare - rent økonomisk - den optimale sammensætning af Superligaen, og 22 kampe vil være alt for lidt, mens 44 kampe er alt for meget. Vi må jo også konstatere, at Superligaen i sin nuværende udformning de seneste mange år har været en pænt stor succes både sportsligt og økonomisk. At vi så i år "snydes" for en hjemmekamp - og at Brøndby har en ekstra kamp hjemme mod hold, som DBU ikke nødvendigvis kunne forudse ville ligge i bunden, kan altså ikke få mig til at råbe op.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 5. apr 2013, 09:36

Poker-One-Kenobi skrev:Selvfølgelig rykker vi ikke ned, prøv nu lige at trække vejret.
Tja, med nederlag på mandag er der 8 points ned med 7 spillerunder tilbage... "Smilet" er før stivnet i en anden by da et endnu mere utroligt scenarie blev til virkelighed.

Før sæsonen startede var jeg mere end tilfreds med blot overlevelse - og det holder jeg sku fast i. Vi skal se nedaf og nu sikre os at vi ikke skal ud i et drama de sidste par runder.
Vi spillede jo totalt over evne i starten af sæsonen. Og det var skide skægt og gjorde os alle virkelig stolte. Men vi skal heller ikke glemme at kvaliteten i vores trup ret beset ikke er til mere end en midterplacering (vi fik nok bare lige næsen for højt i sky efter de første 10-11 spillerunder).

Målsætningen for resten af denne sæson er klar: Vi skal have skrabt de sidste par point sammen for at undgå at komme ned i bundsølet - OG så skal vi smadre (SMADRE, som i 5-0 agtigt) Brøndby på hjemmebane søndag den 12. maj kl. 17! Så er sæsonen sku godkendt set fra mit bord!

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 5. apr 2013, 09:54

Slap nu lige af med dommedagsprofetierne. Nej, vi har ikke fået de point, vi kunne håbe på, men vi har jo rent faktisk spillet noget udmærket fodbold i de fleste forårskampe. Vi bliver sgu da ikke overhalet af seks klubber på så få runder.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 5. apr 2013, 10:46

astonvilla skrev:Tja, med nederlag på mandag er der 8 points ned med 7 spillerunder tilbage... "Smilet" er før stivnet i en anden by da et endnu mere utroligt scenarie blev til virkelighed
Det er godtnok en sandhed med modifikationer. Vi har lige nu 9 point ned til stregen, og bare fordi vi taber betyder det jo ikke at 2 ud af 3 bundhold får point.

Horsens henter ikke 9 point mere end os de sidste 8 kampe. Brøndby henter heller ikke 12 point mere end os de sidste 8 kampe. Husk på at det er 6 hold, der skal overhale os. Det sker ikke. Dertil skal de mødes for meget indbyrdes.

Edit: Hvis vi antager et helt bizart worst-case-scenario:

1) AaB taber alle de resterende kampe. Silkeborg ligeså (undtagen mod os)
2) Bundrivalerne her er EfB, FCM, ACH, BIF, SE. De vinder alle deres kampe - i indbyrdes kampe vinder det lavest rangerende hold hver gang.

Det giver følgende stilling:

EfB 47
FCM 49
ACH 45
BIF 45
SE 45
AaB 35
SIF 27

Selv i dette bizarre scenarie - der altså involverer at FCK taber til AGF, Brøndby, Sønderjyske OG Esbjerg samt at FCN taber hjemme til Sønderjyske og Esbjerg - er vi stadig kun 10 point fra redning. Der skal altså kun 10 point til for at sikre os matematisk overlevelse - endda i et helt uvirkeligt scenarie. I virkelighedens verden er 5 point formentlig alt rigeligt.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 5. apr 2013, 10:57

Yankee skrev:
astonvilla skrev:Tja, med nederlag på mandag er der 8 points ned med 7 spillerunder tilbage... "Smilet" er før stivnet i en anden by da et endnu mere utroligt scenarie blev til virkelighed
Det er godtnok en sandhed med modifikationer. Vi har lige nu 9 point ned til stregen, og bare fordi vi taber betyder det jo ikke at 2 ud af 3 bundhold får point.

Horsens henter ikke 9 point mere end os de sidste 8 kampe. Brøndby henter heller ikke 12 point mere end os de sidste 8 kampe. Husk på at det er 6 hold, der skal overhale os. Det sker ikke. Dertil skal de mødes for meget indbyrdes.
Nedrykning er slet ik et tema. Der er heldigvis mange point ned til bundholdene, derudover er den positive målscore et ekstra point værd.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 5. apr 2013, 11:17

Yankee skrev:

Edit: Hvis vi antager et helt bizart worst-case-scenario:

1) AaB taber alle de resterende kampe. Silkeborg ligeså (undtagen mod os)
2) Bundrivalerne her er EfB, FCM, ACH, BIF, SE. De vinder alle deres kampe - i indbyrdes kampe vinder det lavest rangerende hold hver gang.

Det giver følgende stilling:

EfB 47
FCM 49
ACH 45
BIF 45
SE 45
AaB 35
SIF 27

Selv i dette bizarre scenarie - der altså involverer at FCK taber til AGF, Brøndby, Sønderjyske OG Esbjerg samt at FCN taber hjemme til Sønderjyske og Esbjerg - er vi stadig kun 10 point fra redning. Der skal altså kun 10 point til for at sikre os matematisk overlevelse - endda i et helt uvirkeligt scenarie. I virkelighedens verden er 5 point formentlig alt rigeligt.
Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpelthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
En anden årsag til pointkrise er nok også, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe, samt al polemikken med feriepengesagen.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 5. apr 2013, 11:26

634 skrev: Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
En anden årsag til pointkrise er nok også, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe, samt al polemikken med feriepengesagen.
Ok, det var da et virkelig weird indlæg!
For det første fik vi altså også skrabet en del point i hus efter salget af Lukas.
For det andet er det jo ikke fordi, vi har spillet elendigt i forårets kampe, men derimod, at vi har manglet noget kynisme i begge målender.
For det tredje fatter jeg slet ikke, hvad du mener med, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe? Og hvorfor skulle det have indvirkning på vores pointhøst??!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 5. apr 2013, 11:37

634 skrev: Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
Det er tidligt du har taget hul på fredagsøllene :cheers:

Besvar