O.K. lad mig se om jeg forstaar. Du kender et par af den store gruppe mennesker der smed noedblus udover kanten. Du har stor nok tillid til dem, til at koebe deres historie om at den eneste grund til de smed dem udover, var at de blev for varme, og at det bare ikke overvejede konsekvenserne af deres handling. Du medgiver at det er hjernedoedt, men du mener ikke det er ligesaa skidt som at slaa en mand ihjel med en flaske. Sidst men ikke mindst, saa naevner du at det ikke var familietribunen.Nicodemus skrev:Du kan ikke se en forskel på at slå en person ihjel lige foran dig. I forhold til at kaste et romerlys i blinde?Køllen I Møllen skrev: Sikken en gang forkvaklet ævl pakket ind i fine ord.
Men hvad betyder dine fine ord?
Jeg kan ikke se at der er den store forskel på det fck'erne gjorde i Brøndby og det der skete i Helsinborg. Personligt ville jeg nok også foretrække en på lampen end et glødende lys i hovedet...
Som en anden skrev, så har jeg ikke forsvaret hvad de lavede på Brøndby stadion nogen måde. Tværtimod!Køllen I Møllen skrev: At du kommer herind og prøver at forvare den episode er usmageligt.
en omformulering:
At køre spirituskørsel er komplet idiotisk, uansvarligt og potentielt dødbringende...
At skubbe en person ud foran et kørende tog med fuldt overlæg er i en helt anden grad af defekt opførsel... Det gør ikke spirituskørsel acceptabelt, men det er forkert at sætte lighedstegn imellem de to situationer.
Kan du se forskellen?
Hvornår? Hvor?Køllen I Møllen skrev:Ikke pga det der skete i Helsingborg igår men fordi det var et afskyeligt, kujonagtigt angreb på uskyldige familier (børn!!).
Du skriver godt nok at du ikke forsvarer det men det gør du jo alligevel.
Jeg var i den pinlige situation, at jeg genkendte 2 af mine daværende 8.klasse elever i gruppen af sortklædte personager, umiddelbart inden gruppen maskerede sig. (takker for onsides sammendrag af kampen på nettet).MHJ skrev: Jeg er helt med på at det at score billige point på de rigtige meninger kan være særdeles skadeligt, og jeg vil til en hver tid slå et slag for sandhed over korrekthed. Men med mindre du har en meget priviligeret indsigt i hændelsesforløbet den dag - i.e. du var en af dem - kan jeg ikke se hvordan du har resurserne til at tage folkene bag en så voldsom episode så ensidigt og egentlig unuanceret i forsvar som du gør.
Og med pinlig menes der, at der er uacceptabelt langt under mine krav til mine elever at se dem på Brøndby Stadion, omkranset af Casuals.
Dagen efter blev de flået ud af undervisningen 5 minutter efter den var startet, og kom tilbage med begyndende tinitus en lille time efter.
De har ikke været indblandet i ballade til fodboldkampe siden... Og hvis du kikker efter på klippet, så kan de se at de nødblus som ryger ud til siden, bliver kastet fra den bagerste halvdel, centralt.. Hvor de ikke havde mulighed for at se tribunen nedenunder.
DETTE ER IKKE ET FORSVAR AF DERES IDIOTI.... Det er en udstilling af deres idioti.
At kaste med et nødblus i en folkemængde er så uintelligent som man kan være.
Den forklaring som jeg fik på det område, var at den type nødblus de brugte den dag, åbenbart manglede isolering ved "håndtaget"... om det er rigtig ved jeg ikke. Men de klaphatte som stod forrest kastede nødblussene ned foran tribunen istedet for ud til siden, hvilket ikke stemmer overens med teorien om et planlagt overfald på personerne nedenunder... For de kunne se dem, modsat dem bagerst på afsnittet.MHJ skrev:Skal vi vitterligt købe at hele gruppen af disse mennesker, som havde ekspertisen til at smule romerlys ind, aldrig havde holdt ved sådan et før, og så var nødsaget til at kaste det ind til Brøndbytilskuerne da det blev for varmt? Og selv hvis det er rigtigt, hvorfor dælen smed de dem ikke bare på jorden til de var udbrændte, i stedet for at risikere at ødelægge andre menneskers liv med deres handlinger.
Fordi Jesper Schmidt skrev: "...forsvare noget af det tætteste vi i Danmark har været på så meningsløs og hensynsløs adfærd blandt fodboldfans, som hvad vi i dag så i Sverige..."MHJ skrev:Derudover, hvordan hjælper det din sag at hooligans har opført sig mere vanvittigt end denne episode på andre tidspunkter?
"Pyrogate" var hjernedød adfærd, men det var ikke meningsløs vold, som tilfældet var i Sverige... Derfor syntes jeg at sammenligningen er skinger og gennemsyret af politisk korrekthed.
Det gør ikke pyro acceptabel... Men det er ikke langt fra det samme som at slå en mand ihjel med en håndholdt flaske.
Derfor henviste jeg til 2 andre FCK episoder som i den sammenhæng er langt værre, da der der, var tale om planlagte overfald på modstanderholdets tilhængere.
Og omkring dansk fodbold generelt, så var Sorte Fredag, Mallorca Bar, AROS vagter vs BIF hools, samt div andre FCK-BIF kampe hvor folk har tabt sutten inden/under/efter kampen, men personskader til følge.
1) Du vaelger at stole paa drengene. Det er flot af dig, men du/de staar stadig med et forklaringsproblem om hvorfor pokker de vaelger at kaste den varme genstand, i stedet for bare at tabe den. Du mangler ogsaa at forklare hvorfor ikke alle kaster dem, naar nogle faktisk holder ved deres noedblus til de oejensynligt gaar ud.
2) Du valeger at antage at disse par drenge er representative for hele gruppen, en konklusion du ikke har gjort rede for. De kunne jo vaere et par englebasser i en gruppe af voldspsykopater.
3) Du finder det relevant om det er en familietribune eller ej. Men hvis det er et spoergsmaal om at de ikke kunne holde ved dem, burde det ikke spille nogen rolle. For saa var de bare heldige at det ikke var en familietribune de ramte, for de ville jo have smidt dem uanset, ikke sandt? De ville faktisk have smidt dem selvom der var en masse barnevogne nedenunder.
4) Som Koellen naevner, er de faerreste voldshandlinger velovervejede. Det er oftest helt impulsivt, eller som udslag af kadhed. Saa med mindre du mener at kun velovervejede voldshandlinger fortjener fordoemmelse, er det ikke en saerlig relevant distinktion her. Hvis de vitterligt bevidst oenskede at skade folk, saa havde det sgu bare vaeret endnu mere sindsygt.
5) Selv hvis du ikke mener impulsive handlinger fortjener fordoemmelse, saa kan du stadig anklage dem for a) at tage stoffer/drikke sig fulde, b) befinde sig et sted hvor de ikke kan bortskaffe sig deres fyrvaerkeri paa en sikker maade, c) AT SMUGLE LORTET IND TIL KAMPEN.
Og sikkert en masse andet...