Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 23. okt 2013, 10:18

Så vidt jeg kan læse, er det planen at 6 ud af 7 forretninger skal drives videre, hvorfor de jo skal overtages af nogle andre. I den forbindelse må der komme penge i kassen. Dernæst er det interessant, hvem der ellers er med i ejerkredsen, da man må gå ud fra, at alle har kautioneret på lige vilkår. Ikke at det betyder, at AaB ikke kan komme til at stå med hele regningen, men man kunne jo håbe, at en eventuel restgæld vil kunne inddrives hos de andre ejere.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

seamann

Re: Sv: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af seamann » 23. okt 2013, 10:31

Hanga skrev:
frederikshavneren skrev:Genialt. Har lige hørt i ANR at AaB risikerer at tabe endnu flere penge på sportsbutikkerne. AaB kautionerer tilsyneladende for sportsbutikkernes bankgæld på 6.3 mio. kr., som AaB i yderste tilfælde risikerer at miste :@

Schoors regner ikke med at AaB også taber de yderligere 6.3 mio. kr., men risikoen er der.

I øvrigt kan det ikke undre at selskabet med sportsbutikkerne er gået konkurs. Hvordan Søndergaard og kumpaner har været så geniale at investere i sportsbutikker bl.a. i Frederikshavn overgår min fatteevne.

Jeg frygtede at det var tilfældet. Åååhhh hvor hvordan har man dog fået sig selv til at kautionere for så risikofyldt et projekt? Jeg håber ikke der stadig er nogen derude, der ikke kan se at Per Søndergaard var total inkompetent og alt for risikovillig. Han spillede stort og tabte stort, og det presser os stadig i alvorlig grad den dag i dag!

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Vides det hvornår kautionen stammer fra - er den helt tilbage fra Søndergaard tiden - eller er det den nuværende ledelse eller ? Umiddelbart skulle man vel mene den er gammel, ellers er det godt nok nogle friske fyre, der har accepteret en kaution fra selskabet AaB A/S

Don Dirk
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Hele holdet

Indlæg af Don Dirk » 23. okt 2013, 10:44

hje1980 skrev:Nå det var derfor nedskrivningen af værdien kom...:
http://www.nordjyske.dk/nyheder/sport-o ... 0b1/4/1513" onclick="window.open(this.href);return false;

Jamen så giver det hvert fald ikke mere underskud!!!
Jo, det kunne det så åbenart godt alligevel :danmarkfan:

http://www.nordjyske.dk/nyheder/konkurs ... 4/112/1513" onclick="window.open(this.href);return false;

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 23. okt 2013, 11:03

Det er sgu ved at være godt gammeldags træls det her. Hvor mange sager, mon der kommer yderligere? Det virker mere og mere åbenlyst, at AaB behøver en aktieemission for at komme ud af alt det lort, som popper op. Per Søndergaard og kompagni har ikke en stor stjerne hos mig. :@

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 23. okt 2013, 11:44

jensemand57 skrev:Det er sgu ved at være godt gammeldags træls det her. Hvor mange sager, mon der kommer yderligere? Det virker mere og mere åbenlyst, at AaB behøver en aktieemission for at komme ud af alt det lort, som popper op. Per Søndergaard og kompagni har ikke en stor stjerne hos mig. :@
Det har hele tiden været planen at der skulle laves en aktieemission, men først når der er tillid til at driften er sund og der er ryddet op...

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 23. okt 2013, 12:05

Det virker meget oplagt at der skal gennemføres en aktieemission i første halvdel af 2014, men det er nu heller ikke så dumt. Vi kommer (forhåbentlig) til at ligge godt til i ligaen hen over nytår og har med hård hånd ryddet op i de gamle underskudsforretninger. Hvis vi samtidig kan fremvise et fornuftigt driftsresultat og en række spillere på de forskellige U-landshold er jeg sikker på at mange kan se fornuften i at investere i AaB. Der bliver kortere og kortere mellem spillersalgene og længere og længere imellem de hovedløse ikke-sportslige projekter. På den vis går det åbenlyst den rigtige vej for AaB, og det er nu en gang det vigtigste, hvis man skal smide sine penge i foretagendet.

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 23. okt 2013, 12:07

Alle kræfter bør sættes ind på at undersøge, om dem der står bag de vanvittige beslutninger i AaB - ud over at måtte leve med meget dårlig moral - også rent faktisk kan holdes ansvarlige.
Fodbold skal ses med hjertet!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. okt 2013, 12:15

Don Dirk skrev:
hje1980 skrev:Nå det var derfor nedskrivningen af værdien kom...:
http://www.nordjyske.dk/nyheder/sport-o ... 0b1/4/1513" onclick="window.open(this.href);return false;

Jamen så giver det hvert fald ikke mere underskud!!!
Jo, det kunne det så åbenart godt alligevel :danmarkfan:

http://www.nordjyske.dk/nyheder/konkurs ... 4/112/1513" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg var lige ved at skrive at der godt kunne være forpligtelser der også. Det fremgik vist også (ikke helt klart) af pressemedelselsen eller det efterfølgende interview med Schnor.

Værdiansættelsen på 0,- indeholder under alle omstændigheder også AaB's egne forventning til det samlede engagement i Sport Nord. Regnede de med at skulle hæfte for det fulde beløb, ville den være blevet -6,7 millioner (vil jeg tro).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Don Dirk
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Hele holdet

Indlæg af Don Dirk » 23. okt 2013, 12:16

AaB 85 95 99 08 skrev:Alle kræfter bør sættes ind på at undersøge, om dem der står bag de vanvittige beslutninger i AaB - ud over at måtte leve med meget dårlig moral - også rent faktisk kan holdes ansvarlige.
Enig, det er en kæmpe skandale at det er gået som det er. Kunne godt tænke mig at se nogle journalister/økonomer gennemgå hvad der er sket, og få placeret et ansvar.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. okt 2013, 12:29

Don Dirk skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:Alle kræfter bør sættes ind på at undersøge, om dem der står bag de vanvittige beslutninger i AaB - ud over at måtte leve med meget dårlig moral - også rent faktisk kan holdes ansvarlige.
Enig, det er en kæmpe skandale at det er gået som det er. Kunne godt tænke mig at se nogle journalister/økonomer gennemgå hvad der er sket, og få placeret et ansvar.
Hvad skulle formålet være?
Det er allerede nogenlunde offentlig kendt, hvad der er sket og hvilke beslutninger der er taget undervejs. Folkestemningen har det dog også med at glemme at der kom noget godt ud af satsningen (jeg orker ikke endnu en diskussion om hvorvidt vi kunne være kommet i CL uden de penge - det kunne vi ikke).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 23. okt 2013, 12:34

Vi har jo et nogenlunde indblik i, hvad CL-deltagelsen sikrede AaB i kroner og øre. Er der nogen, der har et nogenlunde samlet overblik over, hvor meget udenomsaktiviteterne (foreløbig!) har kostet AaB: ejendomsspekulation, college, butikskæderne, konferencedelen, håndbold, ishockey, basketball - har muligvis glemt et par stykker. Vi må i hvert fald forlængst have passeret et 3-cifret millionbeløb.

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 23. okt 2013, 13:02

Yankee skrev:Det virker meget oplagt at der skal gennemføres en aktieemission i første halvdel af 2014, men det er nu heller ikke så dumt. Vi kommer (forhåbentlig) til at ligge godt til i ligaen hen over nytår og har med hård hånd ryddet op i de gamle underskudsforretninger. Hvis vi samtidig kan fremvise et fornuftigt driftsresultat og en række spillere på de forskellige U-landshold er jeg sikker på at mange kan se fornuften i at investere i AaB. Der bliver kortere og kortere mellem spillersalgene og længere og længere imellem de hovedløse ikke-sportslige projekter. På den vis går det åbenlyst den rigtige vej for AaB, og det er nu en gang det vigtigste, hvis man skal smide sine penge i foretagendet.
Første halvdel i 2014 virker oplagt. Spørgsmålet er så om, det er for sent? Hvilket jeg ikke håber.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 23. okt 2013, 13:05

Pastorius skrev:
Don Dirk skrev:
Det er allerede nogenlunde offentlig kendt, hvad der er sket og hvilke beslutninger der er taget undervejs. Folkestemningen har det dog også med at glemme at der kom noget godt ud af satsningen (jeg orker ikke endnu en diskussion om hvorvidt vi kunne være kommet i CL uden de penge - det kunne vi ikke).
Enig i det første. Mht til CL og sportslig succes, så er verden sjældent sort/hvid heller ikke indenfor sportens, selv om mange gerne vil farve den sådan. Vi kunne vel være kommet langt sportsligt uden at sejle helt ud over kanten og lukke øjne og ører for alle alamklokker.

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 23. okt 2013, 13:08

Pastorius skrev:
Don Dirk skrev:
Formålet skulle vel være at holde dem ansvarlige, som er ansvarlige. Det kunne være i forhold til noget straf eller erstatning.

Jeg går ikke ud fra, at du har den tilgang, at CL (som jo i øvrigt i høj grad var et resultat af en mega heldig lodtrækning i sidste kval.runde) og den vanvittige satsning, der går forud, var værd at ofre klubbens liv på endsige eksistens i suplerligaen for?
Fodbold skal ses med hjertet!

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 23. okt 2013, 13:21

AaB 85 95 99 08 skrev:
Pastorius skrev:
Don Dirk skrev:
Formålet skulle vel være at holde dem ansvarlige, som er ansvarlige. Det kunne være i forhold til noget straf eller erstatning.

Jeg går ikke ud fra, at du har den tilgang, at CL (som jo i øvrigt i høj grad var et resultat af en mega heldig lodtrækning i sidste kval.runde) og den vanvittige satsning, der går forud, var værd at ofre klubbens liv på endsige eksistens i suplerligaen for?
Straf og erstatning for hvad? At træffe ledermæssige dårlige forretningsblesutninger? Så var de rmange der skulle til tegnebogen eller ruske tremmer.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. okt 2013, 13:41

AaB 85 95 99 08 skrev:
Pastorius skrev:
Don Dirk skrev:

Så formålet skulle være at få retten til at dømme Per Søndergård til at overføre 200 millioner kr direkte til AaBs bankkonto? Derefter gad jeg iøvrigt godt se den mand der turde sætte sig i direktørsædet og træffe store beslutninger fremover..
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. okt 2013, 13:48

NIN den fromme skrev: Enig i det første. Mht til CL og sportslig succes, så er verden sjældent sort/hvid heller ikke indenfor sportens, selv om mange gerne vil farve den sådan. Vi kunne vel være kommet langt sportsligt uden at sejle helt ud over kanten og lukke øjne og ører for alle alamklokker.
Selvfølgelig kunne der være lukket for hullerne langt tidligere, men det er nok også nemmere at se i bagklogskabens lys.

Efter signende var vi få uger fra at sælge Sport Nord med et stort overskud, da finanskrisen kom, og så stillede køberen tingene i bero. Bygningssalget var også tæt på at gå hjem til en højere pris langt tidligere, men på det tidspunkt var vurderingen at man kunne få mere end det bud. Det viste sig så at være forkert, og det blev bare værre og værre som tiden gik. Problemet ville så være om man overhovedet ville kunne komme ud af lejeaftalerne efterfølgende - det var der der gav bygningerne værdi, og efterhånden som AaB's økonomi blev værre, kunne købere vel godt se at de risikerede at stå tilbage med tomme bygninger uden lejeindtægter.

Ishockey og Håndbold skulle være lukket ned langt tidligere - selvfølgelig skulle de det. Men det er svært at slå sine egne børn ihjel, og hele tanken om en stor sportskoncern kostede os da i længden. Men det var altså også forudsætningen for at vi kunne hente de midler der skulle til for overhovedet at starte eventyret op.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 23. okt 2013, 14:16

Så længe, den tidligere ledelse udelukkende har gjort noget, der har vist sig at være dumt - og altså ikke direkte ulovligt - er den eneste straf, vi kan give den, at den ikke er ledelse mere. Og mig bekendt er der stort set renset helt ud i den ledelse, der har været involveret i sportsforretnings-eventyret.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 23. okt 2013, 14:39

Pastorius skrev:En masse fornuftigt
Det var i høj grad den massive satsning, der gav os muligheden for at tilknytte spillere som Michael Jacobsen, Bøgelund, Prica, Bonga, Fedtegreven og andre spillere, som ellers ville have været langt uden for vores økonomiske formåen.

Der blev satset stort, og der blev på den sportslige bane også vundet stort med 2x gruppespil i Europa, en bronzemedalje og et mesterskab til fodboldklubben og et mesterskab til håndboldklubben. CL var vi kommet i uanset lodtrækningen i kvalen, vi slog altså hold som Celtic og Deportivo ud, og vi kunne næppe have mødt stærkere modstandere i kval'en.

På den økonomiske front blev virkeligheden dog en lidt anden. Sportsbutikkerne var man svjh under et døgn fra at afhænde til nogle islændinge med enorm fortjeneste, og så kollapsede den islandske økonomi totalt. Bygningerne fik man vel hevet fortjeneste ind på etape 1 og 2, før boligmarkedet bristede.

Sandheden er at de beslutninger, som nu er ved at kvæle AaB, havde indbragt klubben et trecifret millionbeløb, hvis ikke det havde været for lige dele tilfældigheder og sort uheld.
Hader København!

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 23. okt 2013, 14:49

og så skal det med til historien at ALLE her inde konstant sagde "bare gør som FCK"

fck har altså også et kæmpe underskud, som følge af deres sjov med det de gjorde. Deres kreditor er så bare lidt mere venlig stemte end de er ved AaB.

Besvar