Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Frygah
Allstar
Allstar

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Frygah » 23. okt 2013, 14:50

Jeg vil dog gerne anfægte lige præcis den der med bygningerne. Ikke så meget at de ikke gav os et likvidmæssigt boost, det er jeg enig i.

Jeg husker det dog som vi i flere år (2-3 stykker?) ikke fik solgt bygningerne, på trods af det altså var en del af planen fra bestyrelsens side. Såvidt jeg husker fremgår det endda også af årsregnskaberne? Det vil sige vi ikke formåede/ville sælge bygningerne da det gik allerbedst for salg af bygninger i Danmark, og vi først fik dem solgt noget senere, til en væsentlig lavere pris end forventet?

Så selvom bygningerne gav os den fornødne kapital til at starte det eventyr som vi alle har haft glæde af, så var det stadigvæk utrolig skidt arbejde at man år efter år ikke fik solgt de bygninger i tide, på trods af man selv proklamerede igen og igen at "Nu er de solgt!".

Ja, det er nemt at være bagklog, og det var svært at se krisen komme så hurtigt og voldsomt, men havde man fulgt den plan man selv havde lagt, i hvad der virkelig var sælgers marked, så havde man fået meget mere valuta for pengene i forhold til de bygninger. Det synes jeg var en noget voldsom gambling med hele klubbens eksistens.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 23. okt 2013, 15:17

Frygah skrev:Jeg vil dog gerne anfægte lige præcis den der med bygningerne. Ikke så meget at de ikke gav os et likvidmæssigt boost, det er jeg enig i.

Jeg husker det dog som vi i flere år (2-3 stykker?) ikke fik solgt bygningerne, på trods af det altså var en del af planen fra bestyrelsens side. Såvidt jeg husker fremgår det endda også af årsregnskaberne? Det vil sige vi ikke formåede/ville sælge bygningerne da det gik allerbedst for salg af bygninger i Danmark, og vi først fik dem solgt noget senere, til en væsentlig lavere pris end forventet?
Jeg mener at huske, at man flere gange havde tilbud på sidste etape af bygningssalget, men at de blev afslået, fordi man mente at tilbuddene var for dårlige, og jeg mener også, at det bedste tilbud var betinget af, at AaB samtidig overtog Aalborg DH, så lige det tilbud, var det vel nok klogt at afvise. Vi ved nu, at det var hamrende dumt ikke at sælge til højest bydende, men hvis en bestyrelse for en virksomhed er overbevist om, at et aktiv er 100 millioner værd, så er det hamrende dårlig ledelse at sælge det for mindre.
Hader København!

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 23. okt 2013, 15:27

BoT skrev:Så længe, den tidligere ledelse udelukkende har gjort noget, der har vist sig at være dumt - og altså ikke direkte ulovligt - er den eneste straf, vi kan give den, at den ikke er ledelse mere. Og mig bekendt er der stort set renset helt ud i den ledelse, der har været involveret i sportsforretnings-eventyret.
Den tidligere ledelse kan ikke knaldes juridisk.

Den indre svinehund i mig, kunne dog godt tænke mig, at se Per Søndergaard blive hængt ud på en spiseseddel for BT eller EB.
Uden Synd Ingen Frelse

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 23. okt 2013, 15:35

alithebeast skrev:
Pastorius skrev:En masse fornuftigt
Det var i høj grad den massive satsning, der gav os muligheden for at tilknytte spillere som Michael Jacobsen, Bøgelund, Prica, Bonga, Fedtegreven og andre spillere, som ellers ville have været langt uden for vores økonomiske formåen.

I omtrent samme periode skilte klubben sig af med Jimmy Nielsen, Rasmus Würtz, Trond Andersen, Martin Ericsson, Michael Silberbauer og Frederik Winsnes. Da Bøgelund blev købt, havde klubben endvidere afhændet Rade Prica for 20 millioner kroner. Præmissen holder kun, hvis disse 2 forudsætninger holder stik: a) Spillerbudgettet steg markant i perioden 2006 til 2008 b) Stigningen i spillerbudgettet blev ikke sponseret af indtægter på salg af spillere .

Der blev satset stort, og der blev på den sportslige bane også vundet stort med 2x gruppespil i Europa, en bronzemedalje og et mesterskab til fodboldklubben og et mesterskab til håndboldklubben. CL var vi kommet i uanset lodtrækningen i kvalen, vi slog altså hold som Celtic og Deportivo ud, og vi kunne næppe have mødt stærkere modstandere i kval'en.

Håndbolden har jo også vundet guld uden for AaB-regi så sent som sidste år; i øvrigt med plus på kontoen og uden at have købt bygninger og butikker. Forstår slet ikke bemærkningen med, at AaB var kommet i CL uanset lodtrækningen i kvalen. Kaunas eller Arsenal havde altså været et fedt??? Jeg vil vove den påstand, at AaB havde et lodtrækningsheld af en anden verden. De sportslige resultater var både nationalt og internationalt fremragende i en periode, men næppe som følge af voldsomme investeringer på den sportslige front - dem havde klubben i slutningen af halvfemserne. Året før mesterskabet vandt AaB bronze, milevidt fra FCK, og skilte sig efterfølgende af med 3 profiler, der blev afløst af svenskeren, der dukkede op 3-4 kampe inde i mesterskabssæsonen. AaB spillede som 5 poser lort, lå 1 point over nedrykningsstregen efter 6 runder og dansede derpå så smukt, så smukt en sommer, som Hans Backe havde formuleret det. AaBs ambitioner på den sportslige front anno 2007 illustreres bedst ved, at 3 profiler blev afhændet lige op til sæsonstart, at den centrale midtbane til en start udgjordes af Suni Olsen og Caca (!), og at klubben solgte Rade Prica i vinterpausen. Det tyder ikke ligefrem på en bevidst strategi og stor sportslig satsning.

På den økonomiske front blev virkeligheden dog en lidt anden. Sportsbutikkerne var man svjh under et døgn fra at afhænde til nogle islændinge med enorm fortjeneste, og så kollapsede den islandske økonomi totalt. Bygningerne fik man vel hevet fortjeneste ind på etape 1 og 2, før boligmarkedet bristede.

Sandheden er at de beslutninger, som nu er ved at kvæle AaB, havde indbragt klubben et trecifret millionbeløb, hvis ikke det havde været for lige dele tilfældigheder og sort uheld.
Sandheden? Det er et drabeligt og kategorisk ord. Kunne AaB have scoret et 3-cifret millionbeløb på nogle sportsbutikker i Frederikshavn? Under et døgn fra salg til nogle islændingene? Foreligger der nogen dokumentation for den påstand, og hvem har egentlig bragt den i omløb? Og de vildeste beløb, jeg nogensinde hørte fra Per Søndergaard i forbindelse med den famøse 3. etape, var 20 til 25 millioner kroner. Dæleme ikke meget i forhold til det, der blev gamblet med.

Hvis vi et øjeblik ser helt bort fra mange ting, der peger i modsat retning, og helt ukritisk godtager præmissen om, at udenomsatsningerne var den direkte årsag til AaBs mesterskab og efterfølgende CL-deltagelse; var det så virkelig prisen værd for en god brandert i maj 2008?

Den direkte sandhed skal jeg ikke udtale mig helt så kategorisk om, som andre herinde gør det: I min verden kom AaB ud af den blå luft, fejede alle til side en kort overgang, og forsvandt omgående ud i den blå luft igen. En sommers dansen kombineret med Fru Fortuna ved en lodtrækning (og siden en køn langlemmet hollænder i Randers) frelste derpå klubben fra omgående halshugning og forfremmede den til langsom forblødning på dødsgangen.

12mand
Allstar
Allstar
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Indlæg af 12mand » 23. okt 2013, 16:20

Hovedet skrev:Håndbolden har jo også vundet guld uden for AaB-regi så sent som sidste år; i øvrigt med plus på kontoen og uden at have købt bygninger og butikker.
dog et meget beskedent overskud (mener det var i omegnen af 50.000)
og det var vel at mærke efter man havde vundet mesterskabet.
lynge er gud!

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 23. okt 2013, 16:33

12mand skrev:
Hovedet skrev:Håndbolden har jo også vundet guld uden for AaB-regi så sent som sidste år; i øvrigt med plus på kontoen og uden at have købt bygninger og butikker.
dog et meget beskedent overskud (mener det var i omegnen af 50.000)
og det var vel at mærke efter man havde vundet mesterskabet.
Tallet skal ses i sammenligning med, at håndbolden hvert år gav dundrende millionunderskud i AaB-regi. Et år vist helt oppe på absurde 7 millioner kroner, inden "koncernen" valgte at lægge røgslør ud for, hvor mange millioner den tabte på de forskellige udenomsaktiviteter.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 23. okt 2013, 16:51

Bygningerne har altid været en luftkastel. Sagen er jo, at prisen for salget af bygningerne var bundet op på hvor meget AaB skulle betale i leje. Når man siger at de første etaper gav et stort overskud, husker man så at indregne den millionregning vi var nødt til at betale for at slippe ud af AaB-konference??? Min påstand er, at hele bygningseventyret har kostet mange, mange penge. Rent sportsligt kan vi simpelthen ikke have givet det store underskud, når man indregner CL penge, og transfers.... Edit, jeg husker dengang det kostede os 5 millioner at tilknytte Priske, fordi Tom havde kvajet sig... Der var engang det var småpenge.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 23. okt 2013, 18:32

Klaus skrev:Edit, jeg husker dengang det kostede os 5 millioner at tilknytte Priske, fordi Tom havde kvajet sig... Der var engang det var småpenge.
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/generell ... en-million" onclick="window.open(this.href);return false;

blast from the past:
http://boe7.dk/index.php?vis=125" onclick="window.open(this.href);return false;
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. okt 2013, 20:07

Hovedet skrev:
alithebeast skrev:
Det var i høj grad den massive satsning, der gav os muligheden for at tilknytte spillere som Michael Jacobsen, Bøgelund, Prica, Bonga, Fedtegreven og andre spillere, som ellers ville have været langt uden for vores økonomiske formåen.

I omtrent samme periode skilte klubben sig af med Jimmy Nielsen, Rasmus Würtz, Trond Andersen, Martin Ericsson, Michael Silberbauer og Frederik Winsnes. Da Bøgelund blev købt, havde klubben endvidere afhændet Rade Prica for 20 millioner kroner. Præmissen holder kun, hvis disse 2 forudsætninger holder stik: a) Spillerbudgettet steg markant i perioden 2006 til 2008 b) Stigningen i spillerbudgettet blev ikke sponseret af indtægter på salg af spillere .

Der blev satset stort, og der blev på den sportslige bane også vundet stort med 2x gruppespil i Europa, en bronzemedalje og et mesterskab til fodboldklubben og et mesterskab til håndboldklubben. CL var vi kommet i uanset lodtrækningen i kvalen, vi slog altså hold som Celtic og Deportivo ud, og vi kunne næppe have mødt stærkere modstandere i kval'en.

Håndbolden har jo også vundet guld uden for AaB-regi så sent som sidste år; i øvrigt med plus på kontoen og uden at have købt bygninger og butikker. Forstår slet ikke bemærkningen med, at AaB var kommet i CL uanset lodtrækningen i kvalen. Kaunas eller Arsenal havde altså været et fedt??? Jeg vil vove den påstand, at AaB havde et lodtrækningsheld af en anden verden. De sportslige resultater var både nationalt og internationalt fremragende i en periode, men næppe som følge af voldsomme investeringer på den sportslige front - dem havde klubben i slutningen af halvfemserne. Året før mesterskabet vandt AaB bronze, milevidt fra FCK, og skilte sig efterfølgende af med 3 profiler, der blev afløst af svenskeren, der dukkede op 3-4 kampe inde i mesterskabssæsonen. AaB spillede som 5 poser lort, lå 1 point over nedrykningsstregen efter 6 runder og dansede derpå så smukt, så smukt en sommer, som Hans Backe havde formuleret det. AaBs ambitioner på den sportslige front anno 2007 illustreres bedst ved, at 3 profiler blev afhændet lige op til sæsonstart, at den centrale midtbane til en start udgjordes af Suni Olsen og Caca (!), og at klubben solgte Rade Prica i vinterpausen. Det tyder ikke ligefrem på en bevidst strategi og stor sportslig satsning.

På den økonomiske front blev virkeligheden dog en lidt anden. Sportsbutikkerne var man svjh under et døgn fra at afhænde til nogle islændinge med enorm fortjeneste, og så kollapsede den islandske økonomi totalt. Bygningerne fik man vel hevet fortjeneste ind på etape 1 og 2, før boligmarkedet bristede.

Sandheden er at de beslutninger, som nu er ved at kvæle AaB, havde indbragt klubben et trecifret millionbeløb, hvis ikke det havde været for lige dele tilfældigheder og sort uheld.
Sandheden? Det er et drabeligt og kategorisk ord. Kunne AaB have scoret et 3-cifret millionbeløb på nogle sportsbutikker i Frederikshavn? Under et døgn fra salg til nogle islændingene? Foreligger der nogen dokumentation for den påstand, og hvem har egentlig bragt den i omløb? Og de vildeste beløb, jeg nogensinde hørte fra Per Søndergaard i forbindelse med den famøse 3. etape, var 20 til 25 millioner kroner. Dæleme ikke meget i forhold til det, der blev gamblet med.

Hvis vi et øjeblik ser helt bort fra mange ting, der peger i modsat retning, og helt ukritisk godtager præmissen om, at udenomsatsningerne var den direkte årsag til AaBs mesterskab og efterfølgende CL-deltagelse; var det så virkelig prisen værd for en god brandert i maj 2008?

Den direkte sandhed skal jeg ikke udtale mig helt så kategorisk om, som andre herinde gør det: I min verden kom AaB ud af den blå luft, fejede alle til side en kort overgang, og forsvandt omgående ud i den blå luft igen. En sommers dansen kombineret med Fru Fortuna ved en lodtrækning (og siden en køn langlemmet hollænder i Randers) frelste derpå klubben fra omgående halshugning og forfremmede den til langsom forblødning på dødsgangen.
Du regner i en helt forkert periode - det har jeg fortalt dig sidst vi diskuterede det her. Jeg orker ikke én gang til.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 23. okt 2013, 21:28

Det som frustrerer mig er, at med alt dette lort er at det kun er negative udmeldinger i pressen. Hvor kunne det være rart med bare en indikation om, at der er investorer, som vil putte penge i AaB. Men vi hører kun vage udmeldinger fra AaB, hvilket er meget forståeligt, men stadig frustrerende. Kom nu AaB med et modspil.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar

Indlæg af alithebeast » 23. okt 2013, 21:34

Hovedet skrev:
alithebeast skrev:

Lad meget gerne være med at skrive med fed og kursiv i fremtiden.. Og ja, der er rigelig dokumentation i form af fondsbørsmeddelelser, udtalelser fra bestyrelse, direktion og så videre. Køberne til butikkerne er desuden navngivet..

http://www.tv2nord.dk/artikel/68565:Erh ... lg-udskudt

Læs dessuden:

http://www.bold.dk/nyt/Sorte-tal-i-AaB for derefter at læse følgende http://www.dr.dk/Sporten/Oevrig_sport/2 ... 145726.htm

Havde salget af sportsbutikker og bygninger gået som det var planen, så havde man hentet omkring 100 millioner kroner.
Hader København!

seamann

Indlæg af seamann » 23. okt 2013, 21:48

Er det ham fætteren her der igen stilles spørgsmålstegn ved:

http://www.tk-development.dk/Per_S%C3%B ... -3620.aspx

PS.
Undskyld - det er næsten trolling..

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 24. okt 2013, 11:34

NIN den fromme skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:
Pastorius skrev:
Don Dirk skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:Alle kræfter bør sættes ind på at undersøge, om dem der står bag de vanvittige beslutninger i AaB - ud over at måtte leve med meget dårlig moral - også rent faktisk kan holdes ansvarlige.
Enig, det er en kæmpe skandale at det er gået som det er. Kunne godt tænke mig at se nogle journalister/økonomer gennemgå hvad der er sket, og få placeret et ansvar.
Hvad skulle formålet være?
Det er allerede nogenlunde offentlig kendt, hvad der er sket og hvilke beslutninger der er taget undervejs. Folkestemningen har det dog også med at glemme at der kom noget godt ud af satsningen (jeg orker ikke endnu en diskussion om hvorvidt vi kunne være kommet i CL uden de penge - det kunne vi ikke).
Formålet skulle vel være at holde dem ansvarlige, som er ansvarlige. Det kunne være i forhold til noget straf eller erstatning.

Jeg går ikke ud fra, at du har den tilgang, at CL (som jo i øvrigt i høj grad var et resultat af en mega heldig lodtrækning i sidste kval.runde) og den vanvittige satsning, der går forud, var værd at ofre klubbens liv på endsige eksistens i suplerligaen for?
Straf og erstatning for hvad? At træffe ledermæssige dårlige forretningsblesutninger? Så var de rmange der skulle til tegnebogen eller ruske tremmer.
Jeg er helt enig i, at man ikke kan stille nogen til ansvar for at være inkompetente eller bare træffe dårlige beslutninger. Der skal noget mere til. Men der har jo også i offentligheden været forlydender eller antydninger om, at der kan være noget at komme efter i AaB. Jeg nævner to eksempler nedenfor.

Hvis klubben går konkurs (og måske også alligevel i lyset af de konsekvenser, det har haft vores vores hold de seneste år), er det da noget, der bør være et folkekrav om at få undersøgt. Om nogen kan straffes eller gøres erstatningsansvarlig må tiden så vises. Det er i øvrigt mærkeligt, at medierne ikke har kastet sig mere over den vinkel. Men det kræbver selvfølgelig en hulens masse research.

Men hvad kunne der så måske være at komme efter:

1. Der har været forlydender om, at nogen med beslutningskompetence i AaB sad med et dobbeltmandat, da man i sin tid købte de famøse bygninger, der siden blev en grim klods om benet, til hvad der siden viste sig nok at have været til en overpris. Er der noget at komme efter? Det ved jeg ikke, men det skal vel afdækkes.

2. Der har været forlydender, der tyder på, at dem i AaB, som havde ansvaret for de kontrakter, som har givet os en kvælende feriepengesag på halsen, godt vidste, at kontrakterne var i strid med reglerne eller i hvert fald "på kanten". Har de egenhændigt disponeret, er der selvfølgelig noget at komme efter. Man må ikke som direktør mv. begå ulovligheder eller med åbne øjne bevæge sig på kanten af reglerne i sit selskabs navn. Det kan selvfølgelig også være, at de pågældende har orienteret bestyrelsen, inden der blev disponeret. I givet fald er det jo der, pilen peger hen.
Fodbold skal ses med hjertet!

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 24. okt 2013, 15:34

AaB 85 95 99 08 skrev: Jeg er helt enig i, at man ikke kan stille nogen til ansvar for at være inkompetente eller bare træffe dårlige beslutninger. Der skal noget mere til. Men der har jo også i offentligheden været forlydender eller antydninger om, at der kan være noget at komme efter i AaB. Jeg nævner to eksempler nedenfor.

Hvis klubben går konkurs (og måske også alligevel i lyset af de konsekvenser, det har haft vores vores hold de seneste år), er det da noget, der bør være et folkekrav om at få undersøgt. Om nogen kan straffes eller gøres erstatningsansvarlig må tiden så vises. Det er i øvrigt mærkeligt, at medierne ikke har kastet sig mere over den vinkel. Men det kræbver selvfølgelig en hulens masse research.

Men hvad kunne der så måske være at komme efter:

1. Der har været forlydender om, at nogen med beslutningskompetence i AaB sad med et dobbeltmandat, da man i sin tid købte de famøse bygninger, der siden blev en grim klods om benet, til hvad der siden viste sig nok at have været til en overpris. Er der noget at komme efter? Det ved jeg ikke, men det skal vel afdækkes.

2. Der har været forlydender, der tyder på, at dem i AaB, som havde ansvaret for de kontrakter, som har givet os en kvælende feriepengesag på halsen, godt vidste, at kontrakterne var i strid med reglerne eller i hvert fald "på kanten". Har de egenhændigt disponeret, er der selvfølgelig noget at komme efter. Man må ikke som direktør mv. begå ulovligheder eller med åbne øjne bevæge sig på kanten af reglerne i sit selskabs navn. Det kan selvfølgelig også være, at de pågældende har orienteret bestyrelsen, inden der blev disponeret. I givet fald er det jo der, pilen peger hen.
Jeg tror desværre ikke, at man kan stille nogen til ansvar for, hvad der er sket. I sagen om sportsbutikkerne var vi direkte uheldige, men hvad angår den største post - købet af bygningerne - er der virkeligt begået fejl. Ideen var vel, at AaB købte bygningerne, satte dem i stand til det man ønskede at bruge dem til. Så skulle de sælges igen mod, at AaB tegnede en langvarrig uopsigelig lejekontrakt. Investorerne skulle naturligvis have en forrentning af deres investering, så jo højere pris de skulle betale for bygningerne, jo mere skulle vi senere betale i leje. Til gengæld ville man få en her og nu indtægt, som skulle investeres i forskellige forretninger som fx konference eller college, der ville så (i drømmeverdenen) give så stort et overskud, at AaB både kunne betale den høje husleje og samtidigt undgå at lave underskud.

I den forbindelse må man have lavet nogle beregninger. Det kunne være spændende at vide, hvor (og hvem) der har sandsynliggjort, at dette vanvittige projekt rent faktisk kunne gøres rentabelt for AaB. Hvilke beregninger lå der fx bag AaB-konference, som vel er den dyreste??? Hvordan havde man forestillet sig College nogensinde skulle blive rentabelt, hvilke beregninger lå bag???? Jeg kunne jo godt have en grum mistanke om at TK-Development, brugte AaB til at slippe af med nogle usælgelige bygninger. Personsammenfaldet mellem ledelsen i TKD og AaB er i hvert fald ikke "kønt", men næppe ulovligt. Men man skal huske, at det ikke kun er købet af bygningerne, der var helt tåbelig. Endnu værre (om muligt) var alle de penge, der blev brugt på at indrette og ombygge, så vi kunne få mest mulig synergi ;-). Tænk også på, hvad det har kostet at flytte "Shoppen" rundt i Aalborg. Det har været så dyrt, at vi nu ikke længere har nogen AaB-butik... Jeg husker også 9000 Lux reklamebureauet, der kostede millionunderskud år efter år. Joooo, der er nok at tage fat i, men desværre tror jeg næppe det er decideret ulovligt, men de bagvedliggende beregninger kunne godt nok være "sjove" at se....

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. okt 2013, 17:05

Klaus skrev:
Jeg tror desværre ikke, at man kan stille nogen til ansvar for, hvad der er sket. I sagen om sportsbutikkerne var vi direkte uheldige, men hvad angår den største post - købet af bygningerne - er der virkeligt begået fejl. Ideen var vel, at AaB købte bygningerne, satte dem i stand til det man ønskede at bruge dem til. Så skulle de sælges igen mod, at AaB tegnede en langvarrig uopsigelig lejekontrakt. Investorerne skulle naturligvis have en forrentning af deres investering, så jo højere pris de skulle betale for bygningerne, jo mere skulle vi senere betale i leje. Til gengæld ville man få en her og nu indtægt, som skulle investeres i forskellige forretninger som fx konference eller college, der ville så (i drømmeverdenen) give så stort et overskud, at AaB både kunne betale den høje husleje og samtidigt undgå at lave underskud.
Det er lidt kækt at kalde det en fejl. I hvert fald ikke hvis vi ikke skal se det udelukkende i bagklogskabens lys. Det var et sats, og havde man forvaltet de penge der rent faktisk blev genereret ud af eventyret lidt bedre, og ramt rigtigt med salget ville eftermælet måske have været et andet.

College, konferrence var ikke en investering med målet at give afkast - det var en forudsætning for hele konstruktionen. Jeg tror alle havde været fint tilfredse hvis det havde kunnet løbe nogenlunde rundt, fordi det så ville have været med til at holde aktivitetsniveauet i vejret, og betale den huslejeafgift vi havde forpligtet os til.

Det er ikke fordi jeg synes det der er lavet var lyserødt, og jeg kritiserede det også stærkt på det gamle forum dengang, fordi jeg mente det var en dyr måde at låne penge på. Efterfølgende synes jeg dog ikke det var de ting jeg var nervøs for dengang der slog os ihjel. Det var alt får dårlig styring af økonomien i koncernen generelt og omkring hockey og håndbold, Dårlige beslutninger omkring salget (grådighed) og toppet med en finanskrise, da vi trods alt gik igang med at tage styringen over økonomien.

Når alt kommer til alt fastholder jeg stadig en 100% direkte sammenhæng mellem de bygninger og de oplevelser vi fik i Champions leauge. Jeg synes - stadig - at det var prisen værd, og ærger mig først og fremmest over man ikke forvaltede de muligheder der opstod omkring den bedre.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 24. okt 2013, 17:58

Klaus skrev: [...] Det kunne være spændende at vide, hvor (og hvem) der har sandsynliggjort, at dette vanvittige projekt rent faktisk kunne gøres rentabelt for AaB. Hvilke beregninger lå der fx bag AaB-konference, som vel er den dyreste??? Hvordan havde man forestillet sig College nogensinde skulle blive rentabelt, hvilke beregninger lå bag???? Jeg kunne jo godt have en grum mistanke om at TK-Development, brugte AaB til at slippe af med nogle usælgelige bygninger. Personsammenfaldet mellem ledelsen i TKD og AaB er i hvert fald ikke "kønt", men næppe ulovligt. Men man skal huske, at det ikke kun er købet af bygningerne, der var helt tåbelig. Endnu værre (om muligt) var alle de penge, der blev brugt på at indrette og ombygge, så vi kunne få mest mulig synergi ;-). Tænk også på, hvad det har kostet at flytte "Shoppen" rundt i Aalborg. Det har været så dyrt, at vi nu ikke længere har nogen AaB-butik... Jeg husker også 9000 Lux reklamebureauet, der kostede millionunderskud år efter år. Joooo, der er nok at tage fat i, men desværre tror jeg næppe det er decideret ulovligt, men de bagvedliggende beregninger kunne godt nok være "sjove" at se....
Det her er næsten det værste ved det hele. Nu har jeg måske den forudindtagede holdning, at pengefolk der er bestyrelsesformænd i mange forskellige selskaber på samme tid, ofte er det for egen vindings skyld og fordi, det gør det muligt, at jonglere meget rundt med midlerne uden at det bliver ulovligt. Men det er helt sikkert påfaldende at Søndergaard har siddet med mange kasketter på, på samme tid - og jeg tvivler på, at Søndergaard personligt er blevet fattigere af denne redelighed.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 24. okt 2013, 20:13

alithebeast skrev:
Hovedet skrev:
alithebeast skrev:

Lad meget gerne være med at skrive med fed og kursiv i fremtiden.. Og ja, der er rigelig dokumentation i form af fondsbørsmeddelelser, udtalelser fra bestyrelse, direktion og så videre. Køberne til butikkerne er desuden navngivet..

http://www.tv2nord.dk/artikel/68565:Erh ... lg-udskudt

Læs dessuden:

http://www.bold.dk/nyt/Sorte-tal-i-AaB for derefter at læse følgende http://www.dr.dk/Sporten/Oevrig_sport/2 ... 145726.htm

Havde salget af sportsbutikker og bygninger gået som det var planen, så havde man hentet omkring 100 millioner kroner.
Kursiv og fed skrift er undtagelsesvis anvendt for overskuelighedens skyld, da jeg kommenterede på dele af dit indlæg. Tak for links - kendte ikke navnet på det islandske firma, så den del var ny for mig. Ellers er det jo - triste - gammelkendte nyheder, der ikke kaster lys over, hvorvidt den likviditet, der skulle være tilført AaB efter 1. og 2. etape af ejendomssalget, anvendtes i en storstilet satsning på fodbolden, som så førte til mesterskab og CL i 2008. Men nok om det. Tilbage står, at hele koncerneventyret endte katastrofalt, og at det nu må dreje sig om, hvorvidt klubben kan tilføres den nødvendige kapital til om ikke andet at leve videre på det nuværende niveau og gerne lidt mere endnu. Ganske vist kan den nuværende bestyrelse ikke holdes ansvarlig for Top On Sport og skal roses for den økonomiske genopbygning af AaB. Det er imidlertid sne på skærmen i forhold til den ektieemission, der synes mere og mere uundgåelig, at der bliver ved med at vælte skeletter ud af skabet fra koncernæraen, senest i form af først nedskrivningen og derpå hæftning af gæld for Top On Sport.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 24. okt 2013, 20:20

seamann skrev:Er det ham fætteren her der igen stilles spørgsmålstegn ved:

http://www.tk-development.dk/Per_S%C3%B ... -3620.aspx

Hehe, jeg bemærker, at han ikke har opdateret sit CV :aabfan:

PS.
Undskyld - det er næsten trolling..

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar

Indlæg af alithebeast » 24. okt 2013, 22:09

Hovedet skrev: Kursiv og fed skrift er undtagelsesvis anvendt for overskuelighedens skyld, da jeg kommenterede på dele af dit indlæg. Tak for links - kendte ikke navnet på det islandske firma, så den del var ny for mig. Ellers er det jo - triste - gammelkendte nyheder, der ikke kaster lys over, hvorvidt den likviditet, der skulle være tilført AaB efter 1. og 2. etape af ejendomssalget, anvendtes i en storstilet satsning på fodbolden, som så førte til mesterskab og CL i 2008. Men nok om det. Tilbage står, at hele koncerneventyret endte katastrofalt, og at det nu må dreje sig om, hvorvidt klubben kan tilføres den nødvendige kapital til om ikke andet at leve videre på det nuværende niveau og gerne lidt mere endnu. Ganske vist kan den nuværende bestyrelse ikke holdes ansvarlig for Top On Sport og skal roses for den økonomiske genopbygning af AaB. Det er imidlertid sne på skærmen i forhold til den ektieemission, der synes mere og mere uundgåelig, at der bliver ved med at vælte skeletter ud af skabet fra koncernæraen, senest i form af først nedskrivningen og derpå hæftning af gæld for Top On Sport.
Ledelsen har i løbet af 2006 besluttet at forøge budgetterne til spillerlønninger primært i fod- bold og ishockey for at optimere muligheden for at fastholde positionen i toppen af de re- spektive ligaer og dermed forbedre indtægts- mulighederne på lidt længere sigt. Personale- udgifterne er primært som følge af dette i alt steget med kr. 8,1 mio. i 2006 i forhold til 2005.
Fodboldforretningen var pludselig i en situation, hvor det var legalt at budgetere med underskud. Det er umuligt at sige med sikkerhed, hvor meget af de 8,1 millioner kroner, der gik til fodbolden, men vi må dog formode at det var en god slat. Du kan samtidig se på transferhistorien, at AaB fodbold pludselig henter spillere fra de bedste rækker, som i høj grad bidrog til den succes som holdet høstede herefter.
Hader København!

hundekiks
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af hundekiks » 28. okt 2013, 09:05

Her er en spændende/foruroligende artikel om AaBs økonomi

http://investor.borsen.dk/artikel/1/269 ... kupon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Besvar