Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 16:03

seamann skrev:
Pastorius skrev:Whee...
Så kom der en periodemeddelelse der var bedre end forventet (det er sikkert TV-pengene der gør forskellen).

Forventet underskud for hele året i den bedre ende af 5-10 millioner.
Gad vide hvad forventningen var. Jeg har ikke set forventningen til 3. kvartal udmeldt som et selvstændigt tal nogen steder. Hvis det ikke tidligere har været udmeldt - er der et resultat der er bedre end en ikke offentliggjort forventning. Det er noget klamp.
Fra hukommelse. Først et nul, eller et mindre overskud. Så en nedskrivninger med 12.2 mill
Med venlig Hilsen
--
Robert

seamann

Indlæg af seamann » 13. nov 2013, 16:17

Pastorius skrev:
seamann skrev:
Så kom der en periodemeddelelse der var bedre end forventet (det er sikkert TV-pengene der gør forskellen).

Gad vide hvad forventningen var. Jeg har ikke set forventningen til 3. kvartal udmeldt som et selvstændigt tal nogen steder. Hvis det ikke tidligere har været udmeldt - er der et resultat der er bedre end en ikke offentliggjort forventning. Det er noget klamp.
Fra hukommelse. Først et nul, eller et mindre overskud. Så en nedskrivninger med 12.2 mill
Jeg søte, og har ikke kunnet finde det i en fondsbørsmeddelelse. Jeg tror ikke de har meldt forventningen ud på kvartalsbasis.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 16:23

seamann skrev:
Pastorius skrev:
seamann skrev:

Jeg søte, og har ikke kunnet finde det i en fondsbørsmeddelelse. Jeg tror ikke de har meldt forventningen ud på kvartalsbasis.
Jeg mener der bliver meldt forventninger ud, hvis der er ændringer. Tjekker i aften.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 13. nov 2013, 16:39

Pastorius skrev:
seamann skrev:

I det lys er det jo faktisk et rimeligt regnskab synes jeg. Nu ved jeg ikke om jeg har misforstået det, men havde vi, såfremt at nedskrivningen ikke havde været der, så haft et overskud på 5-7 millioner, eller hvordan.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2013, 16:46

Jeg ved ikke om man fører tv-pengene helt eller delvist i 3. kvartal fordi de vedrører kampe der, men reelt skulle man tro indtægten vel først kommer i 4. kvartal, for 11. spillerunde fandt sted efter 1. oktober... oder was?

@seamann: Siger man ikke bare at det er gået en smule bedre i 3. kvartal end man havde regnet med? Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle holdes op mod tidligere udmeldinger, eller mangel på samme. Det er vel blot en konstatering man kan se når man sammenligner med sine budgetter for perioden, og der er da al mulig grund til at få alt hvad der bare lugter en smule positivt frem i lyset - det er jo ikke fordi vi ellers forkæles med opløftende nyheder på den front, for at sige det mildt.

Samtidig er det vel også helt ekstremt vigtigt at kunne se investorene i øjnene frem mod den kommende aktieemission og sige "vi har styr på driften, og det går kun bedre og bedre"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 17:33

Jesper Schmidt skrev:

Jeg ved ikke om man fører tv-pengene helt eller delvist i 3. kvartal fordi de vedrører kampe der, men reelt skulle man tro indtægten vel først kommer i 4. kvartal, for 11. spillerunde fandt sted efter 1. oktober... oder was?

@seamann: Siger man ikke bare at det er gået en smule bedre i 3. kvartal end man havde regnet med? Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle holdes op mod tidligere udmeldinger, eller mangel på samme. Det er vel blot en konstatering man kan se når man sammenligner med sine budgetter for perioden, og der er da al mulig grund til at få alt hvad der bare lugter en smule positivt frem i lyset - det er jo ikke fordi vi ellers forkæles med opløftende nyheder på den front, for at sige det mildt.

Samtidig er det vel også helt ekstremt vigtigt at kunne se investorene i øjnene frem mod den kommende aktieemission og sige "vi har styr på driften, og det går kun bedre og bedre"
Normalt skriver man ikke noget (eller blot at forventningerne er uændrede) medmindre at der er signifikante ændringer, så der skal man altså kigge i seneste årsregnskab. Det var der i AaB for nylig, og der lavede de en seperat meddelelse, som også sluttede med en anden forventning:
På baggrund heraf nedjusteres AaB´s resultatforventninger til årsresultatet fra et positivt resultat til et underskud i niveauet 5-10 mio. kr.
Denne gang har man så skrevet at det ligger på den pæne side af den udmelding. Altså nærmere 5 end 10 mill. - det er vel et par millioner bedre end vi forventede sidst.

Nu bevæger jeg mig ud i gætterierne, men jeg vil tro at en kvartalsmeddelelse indeholder de faktiske forhold indtil kvartalets udgang, mens forventningen til årets resultat indregner alle de parametre der er kendte på udsendelsen for meddelelsen. I modsat fald ville AaB formelt set skulle udsende en ny fondsbørsmeddelelse hvis fx TV-pengene skubbede årets resultat væsentligt (på en måde som man ville forvente påvirker aktiekursen) fra det budgetterede og udmeldte.

Derfor vil jeg tro at TV-pengene er indregnet i årets resultatforventning, uanset om de indregnes i 3. eller 4. kvartal. Det giver også mening, når kvartalsresultatet kun er et overskud 300.000, mens forbedringen i årsresultatet er i omegnen af et par millioner (jeg ved godt at forventningen til 3. kvartal formelt set godt kunne have været et minus på 1,5 mill hidtil, så pengene også ville passe den vej, men det tror jeg ikke på).

Giver det mening?
Med venlig Hilsen
--
Robert

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 13. nov 2013, 18:04

Tror forventningen til året er en kombi af de faktiske tal op til 3. kvartalsregnskab + budgettet for 4. kvartal. INTET andet.
Ikke noget nogle forventede forbedringer i tallene. Såfremt der sker væsentlige ændringer som kan have effekt på aktiekursen skal det falde PROMTE og ikke først i forbindelse med kvartalsregnskab.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 19:21

hje1980 skrev:Tror forventningen til året er en kombi af de faktiske tal op til 3. kvartalsregnskab + budgettet for 4. kvartal. INTET andet.
Ikke noget nogle forventede forbedringer i tallene. Såfremt der sker væsentlige ændringer som kan have effekt på aktiekursen skal det falde PROMTE og ikke først i forbindelse med kvartalsregnskab.
Ja, det er vel også det jeg skriver. Budgettet for 4. kvartal er forhåbentlig ikke et statik dokument der oprettet samtidig med de andre kvartaler. Hvis de forudsætninger der lå til grund for budgettet ændrer sig (fx placeringen i superligaen) så bliver budgettet helt sikkert også rettet til.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 13. nov 2013, 19:54

Umiddelbart er kvartalsregnskabet jo ganske fornuftigt. Men set i lyset af nedskrivninger samt feriepengesagen er den økonomiske situation stadig ganske alvorligt. Håbet må være, at de seneste regnskabudmeldinger med overskud via salg af spillere, tv-penge og overskud på den daglige drift også medføre, at der er interesse fra investorer i det nordjyske. Derfor er mit håb, at der inden nytår kommer udmeldinger om investorer, der putter noget økonomi i AaB, så klubben kan begynde at tænke fremad.

seamann

Indlæg af seamann » 13. nov 2013, 19:56

Pastorius skrev:
hje1980 skrev:Tror forventningen til året er en kombi af de faktiske tal op til 3. kvartalsregnskab + budgettet for 4. kvartal. INTET andet.
Ja, det er vel også det jeg skriver. Budgettet for 4. kvartal er forhåbentlig ikke et statik dokument der oprettet samtidig med de andre kvartaler. Hvis de forudsætninger der lå til grund for budgettet ændrer sig (fx placeringen i superligaen) så bliver budgettet helt sikkert også rettet til.
Det er ikke det de skriver. De skriver: "AaB har i perioden realiseret et overskud på 0,3 mio. kr., hvilket er bedre end forventet."

Dvs, de 0,3 er bedre end forventet for 3. kvartal. Og det er altså ikke rigtig smart at sige bedre end en forventning, der ikke er fortalt til investorerne. I et normalt A/S ville de få klaps for det vrøvl.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 20:33

seamann skrev:
Pastorius skrev:
Det er ikke det de skriver. De skriver: "AaB har i perioden realiseret et overskud på 0,3 mio. kr., hvilket er bedre end forventet."

Dvs, de 0,3 er bedre end forventet for 3. kvartal. Og det er altså ikke rigtig smart at sige bedre end en forventning, der ikke er fortalt til investorerne. I et normalt A/S ville de få klaps for det vrøvl.
De skriver

1) at de 300.000 i kvartalsoverskud er bedre end forventet.
2) at årsresultatet bliver i den lave end at et underskud på 5-10 millioner.

Det betyder vel ikke - nødvendigvis - at hele forbedringen i årsresultatet skylder de 300.000 i kvartalsoverskud.
Jeg kender ikke formkravene til den slags, men har svært ved at se hvad der skulle være galt i den meddelelse.
Med venlig Hilsen
--
Robert

seamann

Indlæg af seamann » 13. nov 2013, 22:29

Pastorius skrev:
seamann skrev:
Pastorius skrev:

De skriver

1) at de 300.000 i kvartalsoverskud er bedre end forventet.
2) at årsresultatet bliver i den lave end at et underskud på 5-10 millioner.

Det betyder vel ikke - nødvendigvis - at hele forbedringen i årsresultatet skylder de 300.000 i kvartalsoverskud.
Jeg kender ikke formkravene til den slags, men har svært ved at se hvad der skulle være galt i den meddelelse.
Jeg forholder mig kun til dit pkt 1.: 0,3 er bedre end forventet for kvartalet. Hvad var forventningen ?

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 13. nov 2013, 22:34

jensemand57 skrev:Umiddelbart er kvartalsregnskabet jo ganske fornuftigt. Men set i lyset af nedskrivninger samt feriepengesagen er den økonomiske situation stadig ganske alvorligt. Håbet må være, at de seneste regnskabudmeldinger med overskud via salg af spillere, tv-penge og overskud på den daglige drift også medføre, at der er interesse fra investorer i det nordjyske. Derfor er mit håb, at der inden nytår kommer udmeldinger om investorer, der putter noget økonomi i AaB, så klubben kan begynde at tænke fremad.
Desværre er meldingerne i den forbindelse ikke overdrevent optimistiske. Det er ganske vist det erklærede mål for AaB at skaffe kapital, men det forlyder, at det er vanskeligt at rejse den grundet den verserende feriepengesag. Jeg er enig i, at vi godt kunne bruge nogle offensive udmeldinger på den front - og at balance eller ligefrem små overskud i den daglige drift og gode sportslige resultater er uhyre vigtige i bestræbelserne på at skaffe den kapital, som skal genskabe en nogenlunde normal situation i AaB, hvor der atter kan skues fremad.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 22:43

seamann skrev:
Jeg forholder mig kun til dit pkt 1.: 0,3 er bedre end forventet for kvartalet. Hvad var forventningen ?
Ah, så er vi vist også ovre i småtingene.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. nov 2013, 22:45

Hovedet skrev:
jensemand57 skrev:Umiddelbart er kvartalsregnskabet jo ganske fornuftigt. Men set i lyset af nedskrivninger samt feriepengesagen er den økonomiske situation stadig ganske alvorligt. Håbet må være, at de seneste regnskabudmeldinger med overskud via salg af spillere, tv-penge og overskud på den daglige drift også medføre, at der er interesse fra investorer i det nordjyske. Derfor er mit håb, at der inden nytår kommer udmeldinger om investorer, der putter noget økonomi i AaB, så klubben kan begynde at tænke fremad.
Desværre er meldingerne i den forbindelse ikke overdrevent optimistiske. Det er ganske vist det erklærede mål for AaB at skaffe kapital, men det forlyder, at det er vanskeligt at rejse den grundet den verserende feriepengesag. Jeg er enig i, at vi godt kunne bruge nogle offensive udmeldinger på den front - og at balance eller ligefrem små overskud i den daglige drift og gode sportslige resultater er uhyre vigtige i bestræbelserne på at skaffe den kapital, som skal genskabe en nogenlunde normal situation i AaB, hvor der atter kan skues fremad.
Det er jo ikke så mærkeligt. Den sag skal lukkes hurtigst muligt, men når man ingen penge har, er det selvfølgelig svært at gå ud og gøre det på samme måde som BIF. Lad os håbe det bliver en god jul i år.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af mich1596 » 13. nov 2013, 23:04

RufusTheDog skrev:
AllanPedersen skrev:jeg støtter ved at fjerne aktier fra hænderne af en person der KUNNE FINDE PÅ at sælge AaB!!

Hvis de bliver meget lavere så har jeg snart råd til at købe 51%.. så kommer der andre boller på suppen ;)
Hele stadion skal males rød og hvid stribet.. alt.. toiletter.. banen... det hele
Billede
Jeg syntes sateme det er fedt du køber AaB aktier...NO BULLSHIT :aabfan: :aabfan: :aabfan:
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

Brugeravatar
AaB1978
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Foran fjerneren

Indlæg af AaB1978 » 13. nov 2013, 23:26

Ifølge Nordjyske står der erhvervsfolk klar med kapital til AaB, men feriepengesagen er i vejen.

Man skal have log-in for at kunne læse artiklen, hvilket jeg ikke har, men her er et link

http://www.nordjyske.dk/e-avis/AaB-redn ... b/136/1513" onclick="window.open(this.href);return false;

awnaw
2. div
2. div

Indlæg af awnaw » 13. nov 2013, 23:34

Billede

Det var så lidt, brugerløse folk.

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 14. nov 2013, 10:26

awnaw skrev:Billede

Dejligt. Selvom man har haft en fornemmelse, at det vil komme, er det godt at få det bekræftet.

Brugeravatar
Hinrup85
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Prica
Geografisk sted: Billund

Indlæg af Hinrup85 » 14. nov 2013, 11:52

jensemand57 skrev:
awnaw skrev:Billede

Dejligt. Selvom man har haft en fornemmelse, at det vil komme, er det godt at få det bekræftet.
Jeg må indrømme at jeg havde en klar forventning om, at der i kulisserne allerede var en aftale med investorer omkring dækning af feriepengesagen. Og det eneste man evt. manglede var bare at afklare hvor stort beløbet og afbetalingsordningen ville blive.
Situationen kan selvfølgelig stadig være sådan og udtalelser som dette bare er forhandlingstaktik, men mit håb bliver mindre og mindre.

Besvar