Hovedet skrev: ↑15. sep 2024, 18:47
FlemmingG skrev: ↑15. sep 2024, 13:16
Patmand skrev: ↑15. sep 2024, 13:02
Dorezha skrev: ↑13. sep 2024, 21:41
Kunji skrev: ↑13. sep 2024, 21:19
Nordic skrev: ↑13. sep 2024, 21:16
Da vi rykkede ned for 2 sæsoner siden, vandt vi ialt 6 kampe og fik 9 uafgjorte. Det gav 39 points, hvilket fordelt på 32 kampe var
1,2 points i snit. I indeværende sæson har vi 9 points, hvilket fordelt på 8 kampe er
1,13 points i snit.
Hvordan kan det give 39 point?
Vi rykkede ned med 27 point og 0,84 point pr. kamp.
Et snit på 1,13 havde givet 36 point og sikker overlevelse.
I nedrykningssæsonen vandt vi hele tre kampe i grundspillet. Efter 8 kampe har vi nu de tre sejre. Først nu møder vi de hold vi kan forvente at vinde mod. FCK kampen er ligegyldig, men så kommer der tre kampe som minimum skal give 6-7 point.
Er kampene mod FCM, AGF og Brøndby også ligegyldige?
Ingen kampe er ligegyldige. Vi skal gå på banen til hver kamp, med ambitionen om at vinde! Men kampen mod FCK, eller BIF, FCM, FCN og AGF, er kampe som vi desværre ikke på forhånd, kan gøre os de store forhåbninger om at få gevinst. Med andre ord er det ikke jordens undergang hvis vi taber i Parken, det plejer vi jo også at gøre.
Alle herinde er vel på det rene med at den her sæson udelukkende har et formål: undgå nedrykning. Alt over en 11. plads er en succes i min bog. Her er det altså afgørende at vi vinder eller i det mindste får point i de indbyrdes opgør mod Lyngby, Vejle og Sønderjyske. Indtil videre er den mission på rette spor med sejren i fredags
Dét tror jeg sandelig heller ikke, at nogen skulle være det fjerneste i tvivl om. I hvert fald ikke, hvis man har set AaB spille i denne sæson. Da klubbens ejere heller ikke forsømmer nogen lejlighed til at kokettere med et komplet fravær af mønt, kan man i hvert fald ikke påstå, at forventningerne befinder sig i de øvre luftlag. Bedst illustreret ved, at klubbens tilhængere nu tilsyneladende nu opfatter
overlevelse i Superligaen som en decideret triumf!
Men godt så: Lad os antage, at AaB skulle overleve denne sæson. Hvilket jeg i øvrigt har ualmindelig svært ved at se på baggrund af de otte kampe i denne sæson i almindelighed - og de fire sidste kampe i særdeleshed!
Wie geht es dann weiter?
Hvad er målet så for den sæson, der venter efter denne? Overlevelse? Og hvad er målet så for sæsonen 2026/2027? Overlevelse?
Og hvad er målet så for næste sæson, hvis denne skal spilles i 1. division?
Der er selvfølgelig kommet et realitetstjek hos de fleste fans efter nedrykningen. Navnlig i årene post-corona, har der været høj fart på udviklingen i superligaen. Hold som Randers, SIF og Viborg er imo et noget andet sted sammenlignet med bare tre sæsoner siden, og det tager selvfølgelig lidt tid at indhente det forsømte.
Som jeg ser det, er målet i denne sæson selvfølgelig overlevelse og et halvstort salg (+20 mio.) eller to. Widell og Jørgensen er de oplagte bud, og Otoa en joker, hvis der ikke kommer for mange skader. Næste sæson vil målet igen være overlevelse, men forhåbentligt med bedre resultater og præstationer imod de bedre hold, og gerne en sæson hvor nedrykning ikke er et reelt tema og hvor top-6 heller ikke er for langt væk. Derefter skal vi gerne kunne begynde at etablere os i top-6.
Hvis vi rykker ned, er målet selvfølgelig oprykning med det samme. I det tilfælde er vi dog også et år længere fremme i processen, og har næppe brug for lige så mange udskiftninger, som tilfældet har været i denne sæson.
Jeg tror dog heller ikke på at vi rykker ned, så for nu må det blive et hypotetisk scenarie.