Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 11:21

Hanga skrev:
jonas386 skrev:
Hanga skrev:
Brodernumsi skrev:"bare" 5 millioner ville jo betyde vi ikke skulle sælge spillere...
Nej !!! Det er ganske enkelt ikke rigtigt.

En kapitaltilførsel er ikke en indtægt og vil derfor ikke påvirke årsresultatet.
Penge er vel penge, uanset hvordan de kommer? Eller har jeg misforstået noget?

Spørger fordi jeg absolut intet aner om regnskaber og den slags.
Ja du har misforstået det.

Resultatopgørelsen siger ikke noget om pengeflowet, altså hvad der er gået ind og ud af penge. Det er derimod en opgørelsen over driftens indtægter og udgifter.

En kapitalindsprøjtning vil styrke vores likviditet, men det vil ikke forbedre årsresultatet.

Det er 100% sikkert. Som Yankee skriver vil der skulle være tale om et decideret sponsorat, da dette vedrører driften. En almindelig kapitalindsprøjtning vil blot påvirke vores balance. Da vi får stillet kapital til rådighed sidste vinter af investorgruppen, blev dette heller ikke medregnet som en indtægt i resultatet - det gjorde omkostningerne til spillerkøbene derimod.
Når der er udsigt til 5 millioner i underskud, skal de jo betales på en eller anden måde. Om de bliver betalt ved salg af grill-pølser eller andet er rent papir-nusseri.
Jeg er sikker på at alle sportsklubber graver deres egen grav, hvis de sælger deres bedste spillere på købers marked, og i AaBs tilfælde ville det være komplet hjernedødt, når de har pengene.
Selvfølgelig skal der være opmærksomhed om at der underskud i den årlige drift.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

nik
Landshold
Landshold

Indlæg af nik » 4. jun 2012, 13:57

Hvor har AaB alle de penge fra? Man måtte jo låne af moderklubben for at kunne betale lønnen i foråret

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 14:46

nik skrev:Hvor har AaB alle de penge fra? Man måtte jo låne af moderklubben for at kunne betale lønnen i foråret
Dengang var de låst, og kunne ikke hæves fra den ene dag til den anden. Nu er de frigivet ved den seneste Generalforsamling. Fordelen ved at lægge dem på en lukket konto, er vist nok af hensyn til beskatning og renter, når der skynnes at der ikke er fornuftigt brug for dem, på det tidspunkt hvor de bliver placeret på lukket konti.
Nu mener jeg det giver god mening at bruge anslået 5 millioner, hen over resten af dette år.
Hvor de kommer de fra, har jeg dårligt overblik over.
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 4. jun 2012, 16:42

634 skrev:Hvor de kommer de fra, har jeg dårligt overblik over.
De kommer vist primært fra din fantasi. Jeg ved ikke hvem det er, der har bildt dig ind, at AaB lige havde nogle millioner stående på en spærret konto, som de bare kunne frigive. Men jeg ved, at de sikkert griner af dig endnu, fordi du troede på det.
AaB har ingen penge. AaB mangler likviditet. AaB skal snarest muligt sælge spillere eller lave (endnu) en aktieemission. Eftersom det nordjyske erhversliv ikke ligefrem virker super interesserede i at smide flere penge i AaB, så kan vi nok godt udelukke aktieemissionen, og dermed kan du roligt indstille dig på, der ryger mindst en spiller eller to.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 17:12

FCM skrev:
De kommer vist primært fra din fantasi. Jeg ved ikke hvem det er, der har bildt dig ind, at AaB lige havde nogle millioner stående på en spærret konto, som de bare kunne frigive. Men jeg ved, at de sikkert griner af dig endnu, fordi du troede på det.
AaB har ingen penge. AaB mangler likviditet. AaB skal snarest muligt sælge spillere eller lave (endnu) en aktieemission. Eftersom det nordjyske erhversliv ikke ligefrem virker super interesserede i at smide flere penge i AaB, så kan vi nok godt udelukke aktieemissionen, og dermed kan du roligt indstille dig på, der ryger mindst en spiller eller to.
Jeg synes det er ret ligegyldigt hvad du mener, og at du vil skrive i denne tråd, bringer mine tanker hen på hvilken mærkelig person du må være
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 4. jun 2012, 17:49

634 skrev:Jeg synes det er ret ligegyldigt hvad du mener, og at du vil skrive i denne tråd, bringer mine tanker hen på hvilken mærkelig person du må være
Med al respekt så har FCM-manden da forstået langt mere af vores økonomiske situation end du har, så klap nu hesten.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 4. jun 2012, 18:49

634 skrev:
FCM skrev:
Jeg synes det er ret ligegyldigt hvad du mener, og at du vil skrive i denne tråd, bringer mine tanker hen på hvilken mærkelig person du må være
Fordi han hedder FCM eller fordi han har ret?
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 19:04

Yankee skrev:
634 skrev:Jeg synes det er ret ligegyldigt hvad du mener, og at du vil skrive i denne tråd, bringer mine tanker hen på hvilken mærkelig person du må være
Med al respekt så har FCM-manden da forstået langt mere af vores økonomiske situation end du har, så klap nu hesten.
Jeg skal slet ikke påstå at jeg har overblik og forstår økonomien, men når reserve økonomien er frigivet, er det vel nok fordi den daglige drift ikke skal styres panik-agtigt.
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 19:06

Køllen I Møllen skrev:
634 skrev:
FCM skrev:
Fordi han hedder FCM eller fordi han har ret?
Jeg ville aldrig skrive tilsvarende i en ulvetråd
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 4. jun 2012, 19:24

Jeg tror det 634 referer til er de midler, som har været henlagt i en særlig fond, som flere gange har figureret i regenskabet og nu skulle være blevet flyttet igen i forbindelse med sidste regnskab. Så vidt jeg har forstået var der dog tale om teknikaliteter snarere end penge vi reelt kan bruge.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 4. jun 2012, 20:21

634 skrev:
Jeg skal slet ikke påstå at jeg har overblik og forstår økonomien, men når reserve økonomien er frigivet, er det vel nok fordi den daglige drift ikke skal styres panik-agtigt.
Hvilken reserveøkonomi? Det er sort snak.

Moderklubben har lånt AaB A/S 5 millioner, som blev brugt til at betale løn og regninger i forårssæsonen. Det er meget tvivlsomt om vi har tilstrækkeligt med likvide midler til at gå resten af 2012 igennem, så et spillersalg eller kapitalrejsning vil sandsynligvis være en nødvendighed - hvilket AaB også har givet udtryk for.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 20:31

Yankee skrev:
634 skrev:

Moderklubben har lånt AaB A/S 5 millioner, som blev brugt til at betale løn og regninger i forårssæsonen. Det er meget tvivlsomt om vi har tilstrækkeligt med likvide midler til at gå resten af 2012 igennem, så et spillersalg eller kapitalrejsning vil sandsynligvis være en nødvendighed - hvilket AaB også har givet udtryk for.
Den særlige fond, som thomasjn nævner ovenfor, som ikke var til fri afbenyttelse dengang moderklubben gav lån.
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester

nik
Landshold
Landshold

Indlæg af nik » 4. jun 2012, 20:37

Mon ikke det tvunget salg af spillere er for at kunne betale løn i de mdr hvor man ikke har kampe, så man kan leve af omsætningen

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 4. jun 2012, 20:56

634 skrev:
Yankee skrev:
634 skrev:

Den særlige fond, som thomasjn nævner ovenfor, som ikke var til fri afbenyttelse dengang moderklubben gav lån.
Men det var jo eftersigende en teknikalitet snarere end rigtige penge. Tvivler på det har givet AaB flere likvider.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 4. jun 2012, 20:58

634 skrev: Den særlige fond, som thomasjn nævner ovenfor, som ikke var til fri afbenyttelse dengang moderklubben gav lån.
Den eneste "særlige fond", der er nævnt i årsregnskabet for '11 og '10 er den fond, der indeholder kapitalnedsættelserne på ialt 86 millioner kroner. Det er - sat på spidsen - de penge, vi har skåret af ejernes (aktionærernes) værdi (egenkapitalen) for regnskabsteknisk at dække de underskud vi havde i 2006-2010 og gøde jorden for den seneste kapitaludvidelse. De står teknisk set som -86 millioner i en fond.

Det er forhåbentlig ikke disse midler, du regner med er "til fri afbenyttelse".

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar

Indlæg af 634 » 4. jun 2012, 21:14

Yankee skrev:
634 skrev: Den særlige fond, som thomasjn nævner ovenfor, som ikke var til fri afbenyttelse dengang moderklubben gav lån.
Den eneste "særlige fond", der er nævnt i årsregnskabet for '11 og '10 er den fond, der indeholder kapitalnedsættelserne på ialt 86 millioner kroner. Det er - sat på spidsen - de penge, vi har skåret af ejernes (aktionærernes) værdi (egenkapitalen) for regnskabsteknisk at dække de underskud vi havde i 2006-2010 og gøde jorden for den seneste kapitaludvidelse. De står teknisk set som -86 millioner i en fond.

Det er forhåbentlig ikke disse midler, du regner med er "til fri afbenyttelse".
Fra seneste generalforsamling
• Bestyrelsen stiller forslag om, at kr. 85.877.900,00 overføres fra selskabets særlige fond til de frie reserver.
Forslaget om overførsel fra selskabets særlige fond til de frie reserver blev enstemmigt godkendt.
Ja. jeg læser det sådan at der tilføres nye likvide midler, fra hidtil lukket konto.
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 4. jun 2012, 22:28

634 skrev: Fra seneste generalforsamling
• Bestyrelsen stiller forslag om, at kr. 85.877.900,00 overføres fra selskabets særlige fond til de frie reserver.
Forslaget om overførsel fra selskabets særlige fond til de frie reserver blev enstemmigt godkendt.
Ja. jeg læser det sådan at der tilføres nye likvide midler, fra hidtil lukket konto.
Lukket konto? Det står TYDELIGT i regnskabet, at den særlige fond indeholder de "tabte" værdier fra kapitalnedsættelsen. Transaktionen er teoretisk således (dog i to omgange):

Dag 1: De 86 millioner er egenkapital (og altså et passiv), som aktionærer har investeret i AaB, men som er brugt og ikke repræsenterer nogen reel værdi.
Dag 2: De 86 millioner overgår i kapitalnedsættelsen til en særlig fond og skal nu fordeles mellem aktionærer (udbytte) og virksomheden selv (frie reserver).
Dag 3: AaB vælger at lade samtlige 86 millioner overgå til selskabets frie reserver fordi de 86 millioner ikke eksisterer længere og derfor ikke kan udbetales som udbytte.

Med andre ord har AaB streget sin "gæld" til aktionærerne, der er opstået via en udhuling af egenkapitalen og aktieværdien i de dårlige år. De 86 millioner er derfor tilgået AaB - men består altså ikke af andet end den oprindelige finansiering af selskabets aktiver.

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 4. jun 2012, 22:34

Så du tror i ramme alvor, at (1) mens investorer sidste forår kom med penge til spillere, så man kunne redde røven, (2) mens man i efteråret lavede en aktieemission, der gik til at betale gæld af, (3) mens man i vinters var nødt til at låne 6 mio for at kunne betale løn, og (4) mens investorer forgæves har forsøgte at hente ny kapital til klubben, så har AaB haft en lukket konto med ikke mindre end 86 (!) mio kr stående 'fordi de ikke lige havde brug for dem'.

Det ved jeg sgu ikke helt, om jeg skal grine eller græde af.

Jeg vil nøjes med blot at fortælle dig, at du tager grueligt fejl.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 4. jun 2012, 22:36

Yankee skrev:
Lukket konto? Det står TYDELIGT i regnskabet, at den særlige fond indeholder de "tabte" værdier fra kapitalnedsættelsen. Transaktionen er teoretisk således (dog i to omgange):

Dag 1: De 86 millioner er egenkapital (og altså et passiv), som aktionærer har investeret i AaB, men som er brugt og ikke repræsenterer nogen reel værdi.
Dag 2: De 86 millioner overgår i kapitalnedsættelsen til en særlig fond og skal nu fordeles mellem aktionærer (udbytte) og virksomheden selv (frie reserver).
Dag 3: AaB vælger at lade samtlige 86 millioner overgå til selskabets frie reserver fordi de 86 millioner ikke eksisterer længere og derfor ikke kan udbetales som udbytte.

Med andre ord har AaB streget sin "gæld" til aktionærerne, der er opstået via en udhuling af egenkapitalen og aktieværdien i de dårlige år. De 86 millioner er derfor tilgået AaB - men består altså ikke af andet end den oprindelige finansiering af selskabets aktiver.
Tak! Der var ingen tvivl om, at det var teoretiske penge - hvis AaB pludselig havde 86 millioner ville det være et mirakel der ikke ville gå ubemærket hen. Men nu er der endelig en der har præsteret at forklare det i et sprog til ikke-økonomer.

Og ja som FCM siger, så havde der jo ikke været brug for player invest osv. så den ged er vidst barberet.

Brent
Allstar
Allstar

Indlæg af Brent » 21. jun 2012, 23:20

Så er det i morgen af de første feriepengesager bliver afgjort. Bliver meget spændende at se afgørelsen og hvilke krav der eventuelt bliver rejst mod AaB hvis sagen falder ud til spillerforeningens fordel... har bange anelser. Ifølge aftnens tv2 news er ligger der krav for små 20 mil og venter på AaB.
AaB - the Nordic gateway to Europe

Besvar