Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 14. aug 2025, 17:43

Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 16:26
Jimmy1 skrev:
14. aug 2025, 16:13
Er der nogen der kan forklare mig det her i det netop præsenterede regnskab:

“Omkostningerne i første halvår i 2025 udgør 64,5 millioner kroner, som er en markant stigning fra de 47,8 millioner kroner i 2024. Det skyldes personaleomkostninger samt kamp- og spilleromkostninger”.

Hvordan i hele helvede kan vi have øget omkostninger fra 24 til 25? Ja, vi har fyret nogle folk. Men vi er også sluppet af med alle de dyre spillerlønninger. Uanset kan jeg ikke få det til at blive minus 17 millioner
jeg vil tro at det bl.a. handler om eventualforpligtelser altså at vi er nødt til at bogføre f.eks løn udgifter som der kan blive ændret på hvis f eks en spiller finder en ny klub, træner finder ny klub osv
de skriver selv at det har haft betydelig indflydelse

dejligt at regnskabet også viser at vi ikke har kunnet kalkulerer med 100 mio kr - derimod under det halve inden Jørgensen-salget som ikke er med i dette regnskab. men vi til gengæld har en række betalinger som senere kan indregnes i regnskabet under kortfristede aktiver

så fik vi aflivet den myte som nogen har turneret med

jeg ville dog ønske en kvalificeret neutral revisor kunne gennemgå regnskabet for jeg tror vi stort set alle udtaler os om noget vi ikke har forstand på

personale omkostninger kan være mange ting og ser jeg ned over denne liste så virker det til at der er noget flere ansatte end tidligere:

https://aabsport.dk/akademiet/holdene/stab/

Vi ved vel også at der er blevet ansat flere i administration + omkring førsteholdet.
Det der er blevet sagt er at vi har solgt for knap 100 mil. I 2025, Og det er jo bare med reference til de beløb medier har angivet.

Otoa 25 mil
Widell 30 mil
Davidsen 15 mil
KJ 3 mil
MJ 22,5 mil.

Så det er jo korrekt nok når der skrives vi har solgt for det beløb i 2025.

At de reelle transferindtægter i regnskabet så er ca. 50 mil uden salget af MJ skyldes flere ting, bl.a senere bonusser der udløses ved spillede kampe, procenter til tidligere klubber, agenthonarar mv.

Men sådan er det jo for alle klubber, og ændrer jo ikke på vi har haft et historisk godt år transferindtægtsiden.

Det virkelig interessante er jo hvorfor har vi markant højere personaleudgifter end eksempelvis Viborg der har et noget større spillerbudget? Og hvorfor er personaleudgifterne steget yderligere med hele 10 mil. på er halvt år.

Jeg er enig i en journalist burde grave i dette.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 14. aug 2025, 17:54

troelsh skrev:
14. aug 2025, 17:43
Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 16:26
Jimmy1 skrev:
14. aug 2025, 16:13
Er der nogen der kan forklare mig det her i det netop præsenterede regnskab:

“Omkostningerne i første halvår i 2025 udgør 64,5 millioner kroner, som er en markant stigning fra de 47,8 millioner kroner i 2024. Det skyldes personaleomkostninger samt kamp- og spilleromkostninger”.

Hvordan i hele helvede kan vi have øget omkostninger fra 24 til 25? Ja, vi har fyret nogle folk. Men vi er også sluppet af med alle de dyre spillerlønninger. Uanset kan jeg ikke få det til at blive minus 17 millioner
jeg vil tro at det bl.a. handler om eventualforpligtelser altså at vi er nødt til at bogføre f.eks løn udgifter som der kan blive ændret på hvis f eks en spiller finder en ny klub, træner finder ny klub osv
de skriver selv at det har haft betydelig indflydelse

dejligt at regnskabet også viser at vi ikke har kunnet kalkulerer med 100 mio kr - derimod under det halve inden Jørgensen-salget som ikke er med i dette regnskab. men vi til gengæld har en række betalinger som senere kan indregnes i regnskabet under kortfristede aktiver

så fik vi aflivet den myte som nogen har turneret med

jeg ville dog ønske en kvalificeret neutral revisor kunne gennemgå regnskabet for jeg tror vi stort set alle udtaler os om noget vi ikke har forstand på

personale omkostninger kan være mange ting og ser jeg ned over denne liste så virker det til at der er noget flere ansatte end tidligere:

Vi ved vel også at der er blevet ansat flere i administration + omkring førsteholdet.
Det der er blevet sagt er at vi har solgt for knap 100 mil. I 2025, Og det er jo bare med reference til de beløb medier har angivet.

Otoa 25 mil
Widell 30 mil
Davidsen 15 mil
KJ 3 mil
MJ 22,5 mil.

At de reelle transferindtægter i regnskabet så er ca. 50 mil uden salget af MJ skyldes flere ting, bl.a senere bonusser der udløses ved spillede kampe, procenter til tidligere klubber, agenthonarar mv.

Men sådan er det jo for alle klubber, og ændrer jo ikke på vi har haft et historisk godt år transferindtægtsiden.

Det virkelig interessante er jo hvorfor har vi markant højere personaleudgifter end eksempelvis Viborg der har et noget større spillerbudget? Og hvorfor er personaleudgifterne steget yderligere med hele 10 mil. på er halvt år.

Er der andre aflønninger af folk fra SSE22/BPTC end de famøse honorarer?
Ædruelighedens stemme

Dongdongwh0
2. div
2. div

Indlæg af Dongdongwh0 » 14. aug 2025, 18:49

Hvad med bonus udbetalinger, nævnes de?

Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 18:54

Dongdongwh0 skrev:
14. aug 2025, 18:49
Hvad med bonus udbetalinger, nævnes de?
bonusser og honorarer fremgår af årsrapporten.

men der er intet suspekt ved dem
hjertet i nord :aabfan:

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 18:59

troelsh skrev:
14. aug 2025, 17:43

Otoa 25 mil
Widell 30 mil
Davidsen 15 mil
KJ 3 mil
MJ 22,5 mil.

det er desuden sammenlignet med første halvår 2024 ikke anden halvår 2025 så det er vel logisk at de er steget
1 halvår 2024 lå vi i 1 division

jeg har ellers lige prøvet at forklarer ovenfor. muligt at eventualforpligtelser kan være en af synderne (står i regnskabet) samt større organisation omkring førstehold men særligt talent
ifølge regnskabet er der 12 yderligere ansat siden 1. halvår 2024….

Der er jo vel blevet ansat en del i talent-delen…. hvilket også viser at der bliver investeret der….
forståeligt nok fordi det er nøglen til AaBs fremtid

der kan altså ikke smugles penge ud af bagdøren

uanset hvor hårdt nogen herinde prøver at insinuerer det

igen gad godt se en neutral revisor vurdering

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 14. aug 2025, 19:41

Personaleomkostninger stiger jo også i første omgang, når man fyrer folk.

Det er penge til Gow, Menno, Wichmann fx

Så det giver sådan set god mening

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 14. aug 2025, 19:51

Remark skrev:
14. aug 2025, 19:41

Joo men 17 mio stigning
Eventualforpligtelser - det vil stå i regnskabet såfremt der er noget af det. Har jeg umiddelbart svært ved at forestille mig.
Menno og wichmann jaa jo der er nok lidt.
Gow hmm mon ikke det er småpenge
Og så kan 12 ekstra ansatte jo ikke koste så meget - det er jo ikke store dyre poster der har været ansat.
Lad os sige de koster 400.000kr pr ansat i snit. Så er det 3,8 mio. (og tror endda det er højt sat)
Der er langt op til 17 mio.

Jeg har også set inde på
Sse22 hjemmesiden hvordan de fremfører sig med at man har lavet en bæredygtig forretning.
Altså de regnskaber jeg har set fra 2022-23 og 24 der oplever jeg kun at truppen skæres i omk men der fyldes på andre steder og omsætningen stiger ikke tilsvarende
Vi er stadig den klub i DK der har de højeste lønomkostninger pr omsætningskrone med længer

Jeg er ligeglad med hvad der skete for 5-10 og 20 år siden
Sse22 har ikke skabt en sund forretning
Tallene Lyver ikke.

Jeg har ikke haft tid til at dykke ned i tallene endnu men det kommer jeg til og så vil jeg se hvad der gemmer sig i godteposen

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar

Indlæg af troelsh » 14. aug 2025, 19:53

Remark skrev:

God pointe. Ja der er nok en del tidligere medarbejdere der har fået en pose penge fordi vi har fyret dem, og må kompensere for vores kontraktlige forpligtelse.

Men selv hvis man ser bort fra den voldsomme stigning i personaleudgifter e det seneste halvår, så har vi stadig markant højere personaleudgifter end eks. Viborg.

Om det er fordi vi har mere personale omkring talentudviklingen ved jeg ikke, men det er da lidt pudsigt, når man ser på den spillertrup de har til rådighed kontra vores.

Sapiens
2. div
2. div

Indlæg af Sapiens » 14. aug 2025, 19:58

Det giver jo nul mening at vi er steget så meget i personaleomkostninger og skærer ned på truppen, det forstår jeg intet af. Hvor store er lønningerne? Det går slet ikke op.

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 20:02

baresi skrev:
14. aug 2025, 19:51

Joo men 17 mio stigning
Eventualforpligtelser - det vil stå i regnskabet såfremt der er noget af det. Har jeg umiddelbart svært ved at forestille mig.
Og så kan 12 ekstra ansatte jo ikke koste så meget - det er jo ikke store dyre poster der har været ansat.
Lad os sige de koster 400.000kr pr ansat i snit. Så er det 3,8 mio. (og tror endda det er højt sat)

Jeg har også set inde på
Sse22 hjemmesiden hvordan de fremfører sig med at man har lavet en bæredygtig forretning.
Altså de regnskaber jeg har set fra 2022-23 og 24 der oplever jeg kun at truppen skæres i omk men der fyldes på andre steder og omsætningen stiger ikke tilsvarende
Vi er stadig den klub i DK der har de højeste lønomkostninger pr omsætningskrone med længer

Tallene Lyver ikke.

Jeg har ikke haft tid til at dykke ned i tallene endnu men det kommer jeg til og så vil jeg se hvad der gemmer sig i godteposen
jeg har citeret fra regnskabet vedr eventualforpligtelser så det behøver du ikk lede efter….

du er ikke neutral :thumbsup: det har de fleste vist forstået

17 mio er fra halvåret i 1 div…
så kan der være oprykningsbonus og spillere der gik ned i løn ved nedrykning der så stiger i løn ved oprykning osv.
det er dyrere at afvikle kampe i superligaen
12 ekstra ansatte.

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 20:03

Sapiens skrev:
14. aug 2025, 19:58
Det giver jo nul mening at vi er steget så meget i personaleomkostninger og skærer ned på truppen, det forstår jeg intet af. Hvor store er lønningerne? Det går slet ikke op.
chokholdning fra dig. læs evt regnskabet

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 14. aug 2025, 20:08

Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 20:02
baresi skrev:
14. aug 2025, 19:51

Joo men 17 mio stigning

Jeg har også set inde på

Tallene Lyver ikke.

jeg har citeret fra regnskabet vedr eventualforpligtelser så det behøver du ikk lede efter….

du er ikke neutral :thumbsup: det har de fleste vist forstået

17 mio er fra halvåret i 1 div…
så kan der være oprykningsbonus og spillere der gik ned i løn ved nedrykning der så stiger i løn ved oprykning osv.
det er dyrere at afvikle kampe i superligaen
12 ekstra ansatte.
Jeg er helt med på sammenligningen ift 1. Div. Helt med.
Det er stadig voldsomt at det stiger 17 mio.
er det en 35% stigning ish…
Jeg ved ikke hvad du mener med at jeg ikke er neutral
Det må du prøve at forklare?
Jeg har aldrig sagt jeg er neutral og slet ikke ift sse22
De skal for mig helt ud for de har ødelagt meget mere end godt er på så kort tid.
Og der hjælper din sang om de gamle dage jo intet .. det er ligegyldigt.
Du bliver i øvrigt ved med at skrive 12 ekstra ansatte
Hvad vil du mene de koster samlet set?

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 14. aug 2025, 20:13

Remark skrev:

Men 10 mio. kr. ? Det kan aldrig blive så meget med mindre de har haft nogle grotesk høje lønninger.

Personaleudgifterne burde være faldende hvis vi ser ift. den udvikling vi har i truppen. Alligevel rammer vi 40 mio. kr. på et halvår. Det er 7 mio. kr. mindre end Silkeborg brugte i hele 2024! Vores hold er ren discount og alligevel rammer vores personaleudgifter et niveau der er langt højere end veletablerede superligaklubber. Det kan ikke forklares med nogle enkelte fyringer.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 20:16

når agenter er hyret ind af AaB for at repræsenterer klubbens interesser ved salg er jeg ret sikker på at det går ind under personaleudgifter
kan man google sig til

det bør man også have for øje med store handler som vi har haft

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 20:19

Hanga skrev:
14. aug 2025, 20:13
Remark skrev:

Men 10 mio. kr. ? Det kan aldrig blive så meget med mindre de har haft nogle grotesk høje lønninger.

Personaleudgifterne burde være faldende hvis vi ser ift. den udvikling vi har i truppen. Alligevel rammer vi 40 mio. kr. på et halvår. Det er 7 mio. kr. mindre end Silkeborg brugte i hele 2024! Vores hold er ren discount og alligevel rammer vores personaleudgifter et niveau der er langt højere end veletablerede superligaklubber. Det kan ikke forklares med nogle enkelte fyringer.
tag lige at læse det detaljerede halvårsregnskab

det står da sort på hvidt hvordan vi bruger pengene bl.a. 12 ekstra ansatte.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 14. aug 2025, 20:21

Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 20:19
Hanga skrev:
Remark skrev:

Som vel ikke render rundt til millionlønninger, i så fald er det da i hvert fald helt hen i vejret.

Du undlader belejligt at forholde dig til at vores udgifter er markant højere end klubber som Silkeborg, Randers, Viborg osv.
Hvis man ser på hvad de får for pengene og hvad vi får - hvordan synes du så det går?

Jeg er jo ikke ude i at der foregår noget suspekt, jeg savner bare nogle lidt mere detaljerede forklaringer på hvordan vores udgifter kan være så markante og gå i den forkerte retning, i en periode hvor AaB aldrig har brugt mindre på deres fodboldhold (vil jeg da håbe med den trup vi har...), samtidig med at ledelsen turnerer med påstanden om at man skulle have fået styr på økonomien.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 20:31

Hanga skrev:
14. aug 2025, 20:21

Du undlader belejligt at forholde dig til at vores udgifter er markant højere end klubber som Silkeborg, Randers, Viborg osv.
Hvis man ser på hvad de får for pengene og hvad vi får - hvordan synes du så det går?
alle kan se hvordan det går men det er også klubber der har været bedre drevet i en årrække også før vores nuværende ejere kom til.
hvad har det med regnskabet at gøre?

silkeborg har ikke døjet med fyringer
og har kun 66 ansatte men satser heller ikke ligeså intensivt på f.eks. akademi

vender tilbage er til festival :cheers:

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 14. aug 2025, 20:36

Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 20:31
Hanga skrev:

alle kan se hvordan det går men det er også klubber der har været bedre drevet i en årrække også før vores nuværende ejere kom til.
hvad har det med regnskabet at gøre?

silkeborg har ikke døjet med fyringer
og har kun 66 ansatte men satser heller ikke ligeså intensivt på f.eks. akademi

vender tilbage er til festival :cheers:
Det behøver du ikke. Bare nyd festivalen.
Ædruelighedens stemme

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 14. aug 2025, 20:50

@Pontoppi de 17 mio har ikke noget med eventualforpligtelser at gøre.
stigningerne er som følger:
sponsor og markedsføring kr. 900.000
kamp og spiller omk kr. 2340000
adminstrationsomk kr. 1463000
externe omk. kr. 1406000
personale omk. kr. 10644000
kr 16753000 i alt

eventualforpligtelser står fair nok som en note 9 i delårsrapporten og understreget ved at der er betydelige lønninger til trænere og spillere.
Isoleret set er det ikke en eventualforpligtelse hvis der er tale om fast løn.
Der hvor det så kan være en eventualforpligtelse er såfremt man fyrer spillere eller trænere i kontraktperioden, så kan man jo står med en "gæld" der skal betales. Altså eventuelt.
Eller såfremt der er lønninger der er båret af bonusser, ift. scoret mål, og hvad man ellers kan finde på af mulige forpligtelser og som har en stor betydning for regnskabet.
Men det står naturligvis som en note fordi man netop er båret op på mange store tunge lønninger og fordi der kan ske fyringer

Og så kan vi jo kort notere at:

basisomsætning uden salg af spillere 1. halvår 2024 kr. 27mio og omkostninger 48 mio (heraf lønnninger 29 mio
Det betyder at man mister 2 mio kr. ved alle sine lønninger, dvs man er ikke engang lønsom og kan få lønningerne betalt men men mister ca 20 mio i alt på driften.
I 2025 er omsætningen uden spiller salg og uden faldskærmspenge 38 mio og omkostninger er 65 mio heraf lønninger 40 mio. Dvs man igen sætter 2 mio af på sine lønomkostninger, MEN man sætter hele 27 mio til på driften (med forbehold for de 9 mio i faldskærmspenge)
Så en bæredygtig forretning er vi nok ikke i nærheden af og det kommer ikke til at ske foreløbigt med de omkostninger, for det kræver LANGT større sponsorindtægter og langt større matchday indtægter.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar

Indlæg af troelsh » 14. aug 2025, 21:00

Hanga skrev:
Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 20:19
Hanga skrev:
Remark skrev:

Som vel ikke render rundt til millionlønninger, i så fald er det da i hvert fald helt hen i vejret.

Jeg er jo ikke ude i at der foregår noget suspekt, jeg savner bare nogle lidt mere detaljerede forklaringer på hvordan vores udgifter kan være så markante og gå i den forkerte retning, i en periode hvor AaB aldrig har brugt mindre på deres fodboldhold (vil jeg da håbe med den trup vi har...), samtidig med at ledelsen turnerer med påstanden om at man skulle have fået styr på økonomien.
Helt enig.
Og hvis årsagen til vores personaleudgifter er så voldsomt høje er at vi bruger mange flere penge på akademi end eksempelvis Randers, Viborg og Silkeborg, så synes jeg da man bør overveje om vi får nok for pengene.

Jeg har i hvert fald svært ved at se vores talentafdeling skulle være væsentlig bedre end deres, og når det så er på bekostning af et enormt skrabet spillerbudget giver det slet ikke mening.

Tipsbladet anslår Viborgs spillerbudget er på 40-45 mil. hvad er vores 20-25?

Besvar