Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Re: Økonomitråden

Indlæg af RicoBR02 » 14. aug 2025, 21:30

troelsh skrev:
14. aug 2025, 21:00
Hanga skrev:
14. aug 2025, 20:21
Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 20:19
Hanga skrev:
14. aug 2025, 20:13
Remark skrev:
14. aug 2025, 19:41
Personaleomkostninger stiger jo også i første omgang, når man fyrer folk.

Det er penge til Gow, Menno, Wichmann fx

Så det giver sådan set god mening
Men 10 mio. kr. ? Det kan aldrig blive så meget med mindre de har haft nogle grotesk høje lønninger.

Personaleudgifterne burde være faldende hvis vi ser ift. den udvikling vi har i truppen. Alligevel rammer vi 40 mio. kr. på et halvår. Det er 7 mio. kr. mindre end Silkeborg brugte i hele 2024! Vores hold er ren discount og alligevel rammer vores personaleudgifter et niveau der er langt højere end veletablerede superligaklubber. Det kan ikke forklares med nogle enkelte fyringer.
tag lige at læse det detaljerede halvårsregnskab

det står da sort på hvidt hvordan vi bruger pengene bl.a. 12 ekstra ansatte.
Som vel ikke render rundt til millionlønninger, i så fald er det da i hvert fald helt hen i vejret.

Du undlader belejligt at forholde dig til at vores udgifter er markant højere end klubber som Silkeborg, Randers, Viborg osv.
Hvis man ser på hvad de får for pengene og hvad vi får - hvordan synes du så det går?

Jeg er jo ikke ude i at der foregår noget suspekt, jeg savner bare nogle lidt mere detaljerede forklaringer på hvordan vores udgifter kan være så markante og gå i den forkerte retning, i en periode hvor AaB aldrig har brugt mindre på deres fodboldhold (vil jeg da håbe med den trup vi har...), samtidig med at ledelsen turnerer med påstanden om at man skulle have fået styr på økonomien.
Helt enig.
Og hvis årsagen til vores personaleudgifter er så voldsomt høje er at vi bruger mange flere penge på akademi end eksempelvis Randers, Viborg og Silkeborg, så synes jeg da man bør overveje om vi får nok for pengene.

Jeg har i hvert fald svært ved at se vores talentafdeling skulle være væsentlig bedre end deres, og når det så er på bekostning af et enormt skrabet spillerbudget giver det slet ikke mening.

Tipsbladet anslår Viborgs spillerbudget er på 40-45 mil. hvad er vores 20-25?
Jeg er ikke meget for at forsvare sse, men vi kommer først til at se resultaterne af investeringerne i akademiet om et par år. Men jeg er enig i at der skal bruges penge på forstærkninger nu!

Sapiens
2. div
2. div

Indlæg af Sapiens » 14. aug 2025, 22:25

Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 20:03
Sapiens skrev:
14. aug 2025, 19:58
Det giver jo nul mening at vi er steget så meget i personaleomkostninger og skærer ned på truppen, det forstår jeg intet af. Hvor store er lønningerne? Det går slet ikke op.
chokholdning fra dig. læs evt regnskabet
Jeg har læst regnskabet, og det giver stadig ikke mening for mig at vi kan stige så betragteligt i omkostninger til personale, jeg tvivler på at investeringer i akademipersonale løber op i 10 mio. Det har du måske en god forklaring på?

Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 14. aug 2025, 22:30

baresi skrev:
14. aug 2025, 20:50
)
Så en bæredygtig forretning er vi nok ikke i nærheden af og det kommer ikke til at ske foreløbigt med de omkostninger, for det kræver LANGT større sponsorindtægter og langt større matchday indtægter.
matchday og sponsor indtægter er så små ubetydelige millionbeløb i en klub som AaB - det eneste der tæller er salg som alle klubber regner med ind i deres forventninger….

nogen (læs bælum) gjorde det så bare uden at vi havde kunnet sælge spillere i den prisklasse.

Det er første år det er lykkedes os nogensinde.

derfor er det lidt tyndt at kigge på ren drift. så længe klubberne har spiller salg med i deres forventninger til årsresultat….
det er og bliver primærindtægt.

god kamp i morgen., ses på lægterne
hjertet i nord :aabfan:

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 14. aug 2025, 22:52

Pontoppi skrev:
14. aug 2025, 22:30
baresi skrev:
)
Så en bæredygtig forretning er vi nok ikke i nærheden af og det kommer ikke til at ske foreløbigt med de omkostninger, for det kræver LANGT større sponsorindtægter og langt større matchday indtægter.
matchday og sponsor indtægter er så små ubetydelige millionbeløb i en klub som AaB - det eneste der tæller er salg som alle klubber regner med ind i deres forventninger….

nogen (læs bælum) gjorde det så bare uden at vi havde kunnet sælge spillere i den prisklasse.

derfor er det lidt tyndt at kigge på ren drift. så længe klubberne har spiller salg med i deres forventninger til årsresultat….

Det er lodret løgn!

AGF, Randers, Viborg og Silkeborg, som er de klubber vi gerne vil sammenligne os med, deres økonomi er ikke lagt an på at sælge spillere for 20-30 millioner årligt, for at gå i nul.

De har netop fået styr på driften, og når de sælge spillere dyrt, geninvesteres en stor del af pengene, så de kan opretholde truppens niveau og de nye spillere er med til at sikre de sportslige resulter og økonomisk udvikling. Den slags går hånd i hånd, når der sidder en kompetent ledelse bag. Det er en relativ simpel formel, modsat SSE's som aldrig kommer til at gå op!

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 15. aug 2025, 00:11

Sønderhof skrev:
14. aug 2025, 22:52
Det er lodret løgn!

AGF, Randers, Viborg og Silkeborg, som er de klubber vi gerne vil sammenligne os med, deres økonomi er ikke lagt an på at sælge spillere for 20-30 millioner årligt, for at gå i nul.

De har netop fået styr på driften, og når de sælge spillere dyrt, geninvesteres en stor del af pengene, så de kan opretholde truppens niveau og de nye spillere er med til at sikre de sportslige resulter og økonomisk udvikling. Den slags går hånd i hånd, når der sidder en kompetent ledelse bag. Det er en relativ simpel formel, modsat SSE's som aldrig kommer til at gå op!
eksempel fra slut 2023:

“Viborg FF. Prof. Fodbold A/S forventer også et overskud i det kommende regnskabsår i størrelsesordenen 20-25 millioner kroner. Heri indgår en forventning om en top-10-placering i 3F Superligaen, spillersalg af Elias Achouri og Anton Gaaei samt yderligere investeringer i faciliteter, organisationen, talentsektoren og spillertruppen.“

og fra i år:

“ Selvom der i de seneste år har været store indtægter via transfers, har selskabet i kommende regnskabsår valgt at budgettere med lavere indtægter på dette område. Dette valg er truffet ud fra et forsigtighedsprincip, hvor der ønskes at sikre et realistisk og ansvarligt økonomisk grundlag, der kan tåle udsving på transfermarkedet. Transferindtægter kan variere markant fra år til år, og vi ønsker at forvalte klubbens økonomi med et langsigtet og stabilt perspektiv.”

så jo der er andre klubber der har spillersalg med i deres forventninger uanset hvad du påstår
måske du skulle lade være med at kalde andre løgnere

Silkeborg har netop været kritiseret heftigt for ikke at investere i truppen…. og bliver det igen i år.
de har til gengæld været gode til udenoms investeringer i et par årtier. var det ikke for papirfabrikkens gentagne overskud der rettede op på fodbolddelens gentagne underskud havde meget set anderledes ud i silkeborg….

AaBs formel har ikke virket i 20 år og betydet underskud på underskud…. jeg siger ikke den er rigtig nu men det er spillersalg skal klynge os til hvis vi skal med igen. alle andre indtægter er mere eller mindre ubetydelige fordi vi kun kan skubbe os meget lidt på de parametrer

sammenligner vi med en klub som AGF så har de omkring 130 ansatte og knap 130 mio i personaleudgifter hvis man kan regne med deres halvårs regnskab.
måske man bare skal indse at man ikke kan drive en fodboldklub og talentudvikling med fem ludere og en lomme tyv….

Sønderhof
Allstar
Allstar

Indlæg af Sønderhof » 15. aug 2025, 00:59

Dp

Sønderhof
Allstar
Allstar

Indlæg af Sønderhof » 15. aug 2025, 01:09

Pontoppi skrev:
15. aug 2025, 00:11
Sønderhof skrev:
14. aug 2025, 22:52
Det er lodret løgn!

eksempel fra slut 2023:

“Viborg FF. Prof. Fodbold A/S forventer også et overskud i det kommende regnskabsår i størrelsesordenen 20-25 millioner kroner. Heri indgår en forventning om en top-10-placering i 3F Superligaen, spillersalg af Elias Achouri og Anton Gaaei samt yderligere investeringer i faciliteter, organisationen, talentsektoren og spillertruppen.“

og fra i år:

“ Selvom der i de seneste år har været store indtægter via transfers, har selskabet i kommende regnskabsår valgt at budgettere med lavere indtægter på dette område. Dette valg er truffet ud fra et forsigtighedsprincip, hvor der ønskes at sikre et realistisk og ansvarligt økonomisk grundlag, der kan tåle udsving på transfermarkedet. Transferindtægter kan variere markant fra år til år, og vi ønsker at forvalte klubbens økonomi med et langsigtet og stabilt perspektiv.”

så jo der er andre klubber der har spillersalg med i deres forventninger uanset hvad du påstår

Silkeborg har netop været kritiseret heftigt for ikke at investere i truppen…. og bliver det igen i år.
de har til gengæld været gode til udenoms investeringer i et par årtier. var det ikke for papirfabrikkens gentagne overskud der rettede op på fodbolddelens gentagne underskud havde meget set anderledes ud i silkeborg….

AaBs formel har ikke virket i 20 år og betydet underskud på underskud…. jeg siger ikke den er rigtig nu men det er spillersalg skal klynge os til hvis vi skal med igen. alle andre indtægter er mere eller mindre ubetydelige fordi vi kun kan skubbe os meget lidt på de parametrer

sammenligner vi med en klub som AGF så har de omkring 130 ansatte og knap 130 mio i personaleudgifter hvis man kan regne med deres halvårs regnskab.
måske man bare skal indse at man ikke kan drive en fodboldklub og talentudvikling med fem ludere og en lomme tyv….
Måske man skulle gøre tingene i den rigtige rækkefølge?
Det er netop det de nævnte klubber har gjort, i forskellige skala og tempo. Viborg, som du selv fremhæver, har præsteret sorte tal 10 ud af 12 år. Det er os med omvendt fortegn! Derfor har de råd til at hæve budgettet og investere langsigtet i et 100 mio dyrt anlæg.
Den “strategi” SSE driver AaB efter er jo netop device som man har gjort de sidste 20 år. Der skal sælges spillere for urealistisk beløb, for at holde gang i hjulene. Det er lykkedes det seneste år, mens vi sportsligt er kørt i sænk… og når varmen fra den her gang pissen i bukserne er aftaget, så står vi tilbage uden tøj og med en økonomi der er længere fra at hænge sammen end nogensinde før.

Vi sælger selvfølge bare Müller, Maarup og Marc for 20 mio hver, så er vi ca i nul igen!

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 15. aug 2025, 06:12

Pontoppi skrev:
baresi skrev:
)

Men når sse22 siger man har skabt en bæredygtig forretning så handler det jo netop om primær drift.
Og intet i regnskaberne viser vi er drevet bedre.
Mener du da at en bæredygtig forretning ene og skabe er baseret på spillersalg og og vi går negativ 20 mio i primær drift i primær forretning.
Er det bæredygtigt!
Når agf sponsorindtægter er over dobbelt så store som AaB og vi for hvad ca 5 år siden var større end agf så betyder sponsor delen nok alligevel en del.
Kunne man nu tjene 10 mio mere om året på fans så ville de det også betyde en del.
Jeg anfægter at vi ikke er en bæredygtig forretning
Men det forholder du dig ikke til.
Du forholder dig generelt ikke til noget man siger og nærmest ingenting af det du kommer med er konkret.
Det handler om Bælum om dem før ham.
Jeg har også kommenteret på det med eventualforpligtelser som du ikke lige havde fanget rigtigt ift de 17 mio stigning.
Men alting preller af på dig.
Du er ren teflon.
Men når vi ikke ka debattere er det jo svært.
God festival hvis du stadig er i gang

Ala
1. div
1. div

Indlæg af Ala » 15. aug 2025, 07:53

baresi skrev:
15. aug 2025, 06:12
Pontoppi skrev:
baresi skrev:
)

Men når sse22 siger man har skabt en bæredygtig forretning så handler det jo netop om primær drift.
Og intet i regnskaberne viser vi er drevet bedre.
Mener du da at en bæredygtig forretning ene og skabe er baseret på spillersalg og og vi går negativ 20 mio i primær drift i primær forretning.
Er det bæredygtigt!
Når agf sponsorindtægter er over dobbelt så store som AaB og vi for hvad ca 5 år siden var større end agf så betyder sponsor delen nok alligevel en del.
Kunne man nu tjene 10 mio mere om året på fans så ville de det også betyde en del.
Jeg anfægter at vi ikke er en bæredygtig forretning
Men det forholder du dig ikke til.
Du forholder dig generelt ikke til noget man siger og nærmest ingenting af det du kommer med er konkret.
Det handler om Bælum om dem før ham.
Jeg har også kommenteret på det med eventualforpligtelser som du ikke lige havde fanget rigtigt ift de 17 mio stigning.
Men alting preller af på dig.
Du er ren teflon.
Men når vi ikke ka debattere er det jo svært.
God festival hvis du stadig er i gang
Ja, det er sgu lidt vanvittigt at sige sponsorindtægter er små, ubetydelige beløb, når de trods alt fyldte 36-37 mio. for AaB i seneste regnskab og 80 mio. i eksempelvis AGF. Det svarer ret godt til det beløb vi har solgt spillere for og det vurderer Pontoppi til gengæld som helt essentielt.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 15. aug 2025, 08:36

Sapiens skrev:
14. aug 2025, 22:25
Pontoppi skrev:
Sapiens skrev:
Det giver jo nul mening at vi er steget så meget i personaleomkostninger og skærer ned på truppen, det forstår jeg intet af. Hvor store er lønningerne? Det går slet ikke op.
Jeg har læst regnskabet, og det giver stadig ikke mening for mig at vi kan stige så betragteligt i omkostninger til personale, jeg tvivler på at investeringer i akademipersonale løber op i 10 mio. Det har du måske en god forklaring på?
Har ikke fået kigget i det nyeste regnskab. Jeg gad dog godt vide, hvor meget konsulent der kunne ligge i den post. Jeg ved der er et punkt specifikt til eksterne samarbejdspartnere, hvor AaB af 1885 og BPTC indgår som nogen man bruger penge hos.
Det svære at gennemskue ved konsulentaftalen er dog om man ligesom har en basis pris og, at der så derudover faktureres timer oveni, som så ryger på personaleomkostningerne. For mig, at se er det alfa og omega, at det kommer til offentlighedens kendskab, hvad BPTC har faktureret.
De 150.000 om måneden eller hvad det var er jo en ting, men der kan stadig blive faktureret alt muligt andet shit oveni.
SSE22 Indexet

Skrid ad helvedes til 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Få en chance for at bevise de kan rette op på tingene

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 15. aug 2025, 08:46

Jakobsen skrev:
15. aug 2025, 08:36
Sapiens skrev:
14. aug 2025, 22:25
Pontoppi skrev:
Sapiens skrev:
Har ikke fået kigget i det nyeste regnskab. Jeg gad dog godt vide, hvor meget konsulent der kunne ligge i den post. Jeg ved der er et punkt specifikt til eksterne samarbejdspartnere, hvor AaB af 1885 og BPTC indgår som nogen man bruger penge hos.
Det svære at gennemskue ved konsulentaftalen er dog om man ligesom har en basis pris og, at der så derudover faktureres timer oveni, som så ryger på personaleomkostningerne. For mig, at se er det alfa og omega, at det kommer til offentlighedens kendskab, hvad BPTC har faktureret.
De 150.000 om måneden eller hvad det var er jo en ting, men der kan stadig blive faktureret alt muligt andet shit oveni.
Præcis. Procentvis konsulentydelse i forbindelse med salg, konsulentydelse i forbindelse med indkøb af kaffemaskine, konsulentafgift på spildevand. Who knows, hvad de krejlere har fået bundet Niels David og resten af de star struck fjolser på ærmet.
Ædruelighedens stemme

Tjuga
Drenge
Drenge

Indlæg af Tjuga » 18. aug 2025, 11:40

AaB's økonomi er fortsat et mysterie for os som bruger almindelig skolematematik.

Man præsenterer et overskud på 27 mill for første halvår. Dertil kommet salget af M Jørgensen, som i hvert fald giver omkring 20 millioner ekstra. Alligevel forventer man et underskud for 2025 på 0-10 millioner.

Det vil altså sige at man i løbet af det næste halve år forventer et underskud på driften på 50-60 millioner kroner? Eller 100-120 millioner kroner på årsbasis. Hvordan fanden kan det lade sig gøre?

For nuværende skulle spillerbudgettet være omkring 25 millioner om året. Tuxen Boll skal godt nok præsentere mange Louay Chanko signinger de næste par uger for at det forventede underskud giver mening for mig.

Brugeravatar
KongGulerod
Landshold
Landshold

Indlæg af KongGulerod » 4. nov 2025, 09:05

Bold.dk melder at AaB vil hente 75 mio. i en kapitaludvidelse. Det virker godt nok en smule ambitiøst. Jeg har svært ved at se, hvem der ved sine fulde fem vil smide penge i den butik. Men altså, jeg håber på at blive positivt overrasket.

Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Indlæg af Kokkefar » 4. nov 2025, 09:17

KongGulerod skrev:
4. nov 2025, 09:05
Bold.dk melder at AaB vil hente 75 mio. i en kapitaludvidelse. Det virker godt nok en smule ambitiøst. Jeg har svært ved at se, hvem der ved sine fulde fem vil smide penge i den butik. Men altså, jeg håber på at blive positivt overrasket.
Jeg er mere end forvirret over det her. Emissionen skal jo godkendes af bestyrelsen, altså SSE. Hvis de godkender den, er de jo nødt til at smide flere penge i AaB hvis de vil beholde deres majoritet. Det har jeg svært ved at forestille mig de gør. Dertil er det jo ikke den oplagte vej ud for dem. Hvis de ville ud af AaB ville løsningen jo være at sælge. Ved en emission bliver deres aktier i AaB mindre værd og de mister deres majoritet. I don’t get it.

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 4. nov 2025, 09:30

Kokkefar skrev:
4. nov 2025, 09:17
KongGulerod skrev:
Jeg er mere end forvirret over det her. Emissionen skal jo godkendes af bestyrelsen, altså SSE. Hvis de godkender den, er de jo nødt til at smide flere penge i AaB hvis de vil beholde deres majoritet. Det har jeg svært ved at forestille mig de gør. Dertil er det jo ikke den oplagte vej ud for dem. Hvis de ville ud af AaB ville løsningen jo være at sælge. Ved en emission bliver deres aktier i AaB mindre værd og de mister deres majoritet. I don’t get it.
Den her er jeg også meget uforstående overfor. Medmindre SSE altså har intention om at skyde så mange penge ind igen at de beholder deres ejerandel. Kapitaludvidelse sker normalt kun når en klubs nuværende stor aktionærer allerede har givet tilsagn om at købe en stor andel af de samlede udbudte aktier.

Reyad
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: 5500

Indlæg af Reyad » 4. nov 2025, 09:48

Det virker meget mærkeligt - men hvis man skal tolke det som en yderst positiv ting, kan det være en måde at få dem ud af klubben. Ren spekulation.
I forbindelse med kapitaludvidelsen kommer SSE22 frem til, at de ikke vil poste flere midler i det nuværende projekt. Derfor sætter de samtidig deres andele til salg, og det giver en eventuel ny majoritetsholder et godt grundlag til et nyt projekt.
Det vil kræve, at det er koordineret bag linjerne, at det er sådan SSE22 vil agere. For ellers bliver der en stort hul, der potentielt kan true klubbens eksistens. Som jeg husker det er Jens Rasmussen også en kapitalejer af SSE22, og det vil give ham mulighed for at agere mere frit, og samle de nordjyske interessenter, som vi mere eller mindre ved, han har været i gang med.

Ren spekulation. Det mest nærliggende er nok, at SSE22 kaster flere penge i projektet og at andre rigmænd gør det samme. Her håber jeg på nordjyske kræfter, men det kunne jo også være mere eksotiske investorer.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 4. nov 2025, 09:50

Kokkefar skrev:
4. nov 2025, 09:17
KongGulerod skrev:
Ja der er noget der, som ikke giver mening, eller noget vi ikke ved noget om.
Jeg tror ikke på de smider så meget som en bøjet femøre mere i AaB, de hiver deres månedlige honorar, og venter på et købstilbud de vil takke ja til.

Brugeravatar
MarkyMark
2. div
2. div
Favoritspiller: Munken
Geografisk sted: Kastetvej

Indlæg af MarkyMark » 4. nov 2025, 10:01

"På op til 75 mio. kr." Det er ambitiøst og det skal hyldes.

Det betyder vel at SSE har fundet 37.575.000 kr. i en papkasse som de er villige til at smide i AaB. Ellers risikerer de at miste majoriteten såfremt emissionen bliver fuldtegnet. (Jeg kan ikke huske hvor meget SSE sidder på men antager det er 50,1%)

Emisionen i 2020 endte med 42,6 % af det fulde beløb.

Emisonen i 2023 endte med 72,8 % af det fulde beløb.

Emisionen i 2024 endte med 100 % af det fulde beløb.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig der findes et univers hvori der er risikovillig kapital nok til at AaB henter det fulde beløb så længe det blot vil være at hjælpe SSE til at fortsætte med en strategi der har vist sig at være fejlslagen. Jeg vil endda blive overrasket hvis der er risikovillig kapital nok til at man kommer over 50%...

Med mindre det kommer frem at SSE er villige til at lade sin ejerandel udvande og lade andre tage over kvit og frit.

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 4. nov 2025, 10:07

troelsh skrev:
4. nov 2025, 09:50
Jeg tror ikke på de smider så meget som en bøjet femøre mere i AaB, de hiver deres månedlige honorar, og venter på et købstilbud de vil takke ja til.
altså kan vi ikke snart droppe al den snak om et honorar der samlet ikke engang svarer til 3/4 af vores angribers årsløn….
de tjener penge mange andre steder

jeg er helt overbevist om at en lokal gruppe bruger lejlighed til at overtage aktie majoriteten i AaB og at der har været arbejdet på det længe
det var derfor der blev stille omkring Jens Rasmussen

modsat sidst har AaB dokumenteret transfer indtægter der mere end dækker omkostningerne ved nedrykning og svarer til det AaB normalt fik ind på 5 - 6 år

helt anden platform at arbejde på og helt anden løn struktur der ikke gør klubbens økonomi så sårbar

jeg tror vi har ny ejer kreds i løbet af første halvår og at den består af “nye” folk som vil være med til at rejse AaB efter et par årtiers økonomisk og strategisk kaos….

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Indlæg af Spanky » 4. nov 2025, 10:21

MarkyMark skrev:
4. nov 2025, 10:01
"På op til 75 mio. kr." Det er ambitiøst og det skal hyldes.

Det betyder vel at SSE har fundet 37.575.000 kr. i en papkasse som de er villige til at smide i AaB. Ellers risikerer de at miste majoriteten såfremt emissionen bliver fuldtegnet. (Jeg kan ikke huske hvor meget SSE sidder på men antager det er 50,1%)

Emisionen i 2020 endte med 42,6 % af det fulde beløb.

Emisonen i 2023 endte med 72,8 % af det fulde beløb.

Emisionen i 2024 endte med 100 % af det fulde beløb.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig der findes et univers hvori der er risikovillig kapital nok til at AaB henter det fulde beløb så længe det blot vil være at hjælpe SSE til at fortsætte med en strategi der har vist sig at være fejlslagen. Jeg vil endda blive overrasket hvis der er risikovillig kapital nok til at man kommer over 50%...

Med mindre det kommer frem at SSE er villige til at lade sin ejerandel udvande og lade andre tage over kvit og frit.
Nordjyske / Ydesen spekulere i at det kan medføre ændringer i ejerstrukturen. Altså at SSE forhåbentlig er på vej ud. Han har vel nogle kilder, tænker jeg.

Fra Nordjyske:
"Derfor er der behov for kapital. Derudover vil en aktieemission også betyde, at man kan forvente forskydninger i AaB's ejerstruktur, da det ikke er sikkert, at SSE22 kan fastholde sin aktiemajoritet, som inden emissionen er på 50,51 procent. Det betyder også, at SSE22 kan ende med at vinke farvel til sin suveræne bestemmelsesret i AaB."

Besvar