AaB og Nordjylland =?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div
Geografisk sted: Århus

AaB og Nordjylland =?

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 04:42

Hej og glædelig pinse alle?

Jeg vil gerne starte en debat omkring AaB og dens potentiale.

Jeg har længe gået og spekuleret på, hvor stort et potentiale/opbakning er for AaB som klub.
AaB Ligger i Nordjylland med +575.000 Indbyggere og uden synderlig konkurrence fra andre fodboldklubber. Lidt ala OB. Dog er vi arealmæssigt nok dobbelt så stort som Fyn + vi har en dårligere infrastruktur. (veje til og fra Hovedbyen).
Vi er dog AaB og beliggende i landets 3. største kommune med +200.000 indbyggere.
Selvfølgelig kan man ikke bare tage det rå tal og sige værsgo, da der er rigtige mange faktorer der spiller ind.
Men når jeg læser at vi måske har landets 3. laveste budgetter, bliver jeg alligevel overrasket. Personligt synes jeg, at klubben har trædet vande og ikke udviklet sig synderlig siden CL deltagelsen. Ser dog et lys i talentarbejdet.
Selvfølgelig skal vi være opmærksom på klubbens økonomiske situation og evt. erhvervslivets, men lad det være lidt i baggrunden.

Hvordan er opbakningen fra erhvervslivet/sponsorerne i regionen? Ser den positiv ud? Gør klubben nok for at tiltrække disse og få fat i disse kroner?
Er vi blevet overhalet af ishockey og håndbold? Mister vi potentielle fans/investorer/sponsorer til disse 2 sportsgrene?
Brander og bliver vi markedsført nok? Når vi ud til fansene?
Interessen for fodbold og AaB i Nordjylland? Har vi brug for en succes historie ligesom i Farum, for at kunne skabe en eufori?
Er vi attraktive nok? by og klub?
Stadion? oplevelse?
Nye tiltag?
Ny bestyrelse? Mere slagkraftig og ambitiøs bestyrelse? Fornyelse af klubben?

Dette er bare eksempler på spørgsmål, som kunne være med til at skabe en dialog omkring AaB og dens potentiale og hvad der kan gøres for at nå potentialet.

AaB :aabfan: AaB

Brugeravatar
GregersP
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Københavnstrup

Re: AaB og Nordjylland =?

Indlæg af GregersP » 20. maj 2013, 10:11

Vi er efter brandingen som hele Nordjyllands hold kommet bedre med synes jeg. Som hjemmehørende i Sindal/Hjørring er det ikke længe siden, at det var nemmere at få fat i Brøndby- og FCK-trøjer end i AaBs ditto. Det er mit indtryk at den stilling er blevet noget bedre.

Der har måske været en lidt for Aalborgcentrisk tilgang til markedsføringen tidligere, og den går ikke...
<--- GregersP, Herfølge, 1. maj 2005

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 20. maj 2013, 10:49

I Frederikshavn er der intet AaB merchandise (trøjer) i butikkerne, men til gengæld har sportsbutikkerne et stort udvalg af FCK lort. Det er meget sigende, men måske det ikke har den store betydning fordi mange køber online.

AaB er klart Nordjyllands største sportsbrand, men konkurrencen er øget de seneste år. Dels fra Hjørring og Hobro, der klarer sig imponerende godt ud fra små budgetter. Ishockey og Aalborg håndbold er også store konkurrenter.
Især Aalborg håndbold
er blevet en konkurrent. Det er ikke et tilfælde at Aalborg er Danmarks "håndboldhovedstad", da Aalborg har landets højeste tilskuergennemsnit (også før slutspillet).

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Kasper Risgård

Indlæg af Erasmus Montanus » 20. maj 2013, 11:14

frederikshavneren skrev:I Frederikshavn er der intet AaB merchandise (trøjer) i butikkerne, men til gengæld har sportsbutikkerne et stort udvalg af FCK lort. Det er meget sigende, men måske det ikke har den store betydning fordi mange køber online.

AaB er klart Nordjyllands største sportsbrand, men konkurrencen er øget de seneste år. Dels fra Hjørring og Hobro, der klarer sig imponerende godt ud fra små budgetter. Ishockey og Aalborg håndbold er også store konkurrenter.
Især Aalborg håndbold
er blevet en konkurrent. Det er ikke et tilfælde at Aalborg er Danmarks "håndboldhovedstad", da Aalborg har landets højeste tilskuergennemsnit (også før slutspillet).
Har Pirates ikke også et tre gange højere tilskuergennemsnit end resten af ligaen?
Gode intentioner, dårlig eksekvering.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 20. maj 2013, 11:45

Én af AaBs primære styrker er, at det er Nordjyllands største sportsbrand. AaB er forankret i Aalborg/Nordjylland, hvilket er en stor styrke. Omvendt kan det også være en svaghed, da AaB mangler appeal på landsplan (det er vel kun FCK, Brøndby og AGF som har landsdækkende appeal). AaB har altid haft svært ved at tiltrække landsdækkende sponsorer, også i de "glade dage i 2008-2009".
F.eks. er det landsdækkende selskab Carlsberg hovedsponsor for OB, mens det primært nordjyske Spar Nord er hovedsponsor for AaB.

Endelig er det også værd at nævne at selv om AaB har én afgørende position i Nordjylland, så er der også begrænsninger pga. at Nordjylland er et udkantsområde. Her er københavnerklubberne, AGF og OB bedre stillet, da de ligger i vækstområder. Aalborg er godt nok et vækstcentrum, men samlet set er Nordjylland selve definitionen af et udkantsområde.

Sambaman
2. div
2. div

Indlæg af Sambaman » 20. maj 2013, 12:01

Man kunne eventuelt give sæsonkort indehavere rabat til de andre sportsgrene. Så ville Pirates, Håndbold og AaB arbejde sammen i stedet for at arbejde mod hinanden. Det tror jeg ville hjælpe en del.

Og som andre også nævner er det nærmest umuligt at få fat i AaB trøjer, hvis man bare kommer en smule uden for Aalborg!

Brugeravatar
Dissing
1. div
1. div
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Dissing » 20. maj 2013, 12:05

frederikshavneren skrev:I Frederikshavn er der intet AaB merchandise (trøjer) i butikkerne, men til gengæld har sportsbutikkerne et stort udvalg af FCK lort. Det er meget sigende, men måske det ikke har den store betydning fordi mange køber online.

Især Aalborg håndbold
Om der er salg af AaB gear uden for Aalborg afhænger nok mest af om der er efterspørgsel efter AaB tingene derude. Og så selvfølgelig om AaB's sælgere tilbyder produkterne til omegnsbyerne.

I rigtig mange af de nordjyske klubber er der samarbejdsaftaler med AaB, og det handler om at AaB må nappe de store talenter i oplandet, men så får klubbernes 10-13 årige talenter til gengæld muligheden for at træne på AaB's talentskoler, hvor de lokale klubbers talenter bliver bedre, men stadig spiller på omegnsklubbernes hold. I samarbejdsaftalen er der inkluderet et antal gratis billetter til AaB's superligakampe og en mulighed for at AaB's førstehold træner i de respektive byer.

Og den ordning burde give et tilhørsforhold ude i de mindre klubber, men spørgsmålet er hvordan man også får den store gruppe, der ikke spiller fodbold, til at rejse den lange vej til Aalborg Stadion et antal gange om året. Og her kunne man tænke sig en blanding af kollektive AaB-busser og en rabatordning. Pengepungen har meget at sige, og kan man spare penge plejer folk at være meget mere samarbejdsvillige end ellers. Problemet er i den forbindelse at AaB A/S ikke er så rige som de har været, så måske skulle man gå i gang med at finde sponsorer i f.eks. Hirtshals eller Aars, der vil promovere sig selv igennem rejser og rabatordninger i forbindelse med AaB kampe. Lidt i stil måske med den ordning man har haft med McDonalds og Metax, der begge gav rabat eller noget i den retning i forbindelse med AaB's kampe.

Konkurrencen fra håndbold og hockey er i et vist omfang en faktor, men det er 2 sportsgrene der mest er gang i om vinteren, hvor fodbolden holder ferie. Håndbold er så vidt jeg ved ikke så populært som det har været- Aalborg DH har i al fald mistet den hysteriske opbakning de havde for 4-5 år siden, og måske mister herrehåndbolden også tilskuere som årene går. Mht. ishockey har Nordjylland langt flere interessante klubber (2) end man har i andre områder af landet, men er det ikke mest i slutspillet de kan samle tilskuere - og ikke i det ca. 40 kampe lange knap så interessante grundspil ?

Mediemæssigt er det lavet så smart at Nordjyske Stiftstidende, ANR og TV Nord dækker det område AaB appellerer til. Og det burde være muligt at placere nogle historier i de tre medier, der kunne øge interessen for hvad der sker på både Hornevej og Nordjyske Arena.
Hvad kom først, hønen eller ægget ?? - Det gjorde hanen.

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 21:50

Men spørgsmålet er om klubben gør nok?
Jeg synes vi kopirer for meget de andre klubber med hensyn til at markedsføre sig selv. Derefter er det bare rent laissez fair.
Hvor er ambitionerne? AaB SKAL være meget mere synligt end de er nu. FCK og AGF er meget længere fremme på det punkt. Men også i forhold til potentielle sponsorer og mulige interesseret investorer. Det vil gøre klubben mere attraktiv for dem også.
Der skal arbejdes dobbelt så hårdt på at få nogle landsdækkende sponsorer ind, vi kan ikke hvis vi skal være med i top 3, ''kun'' nøjes med hvad vi har i regionen.
Før vi får penge i kassen eller en sindssyg sæson med titler, så får vi som klub svært ved at rykke os.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Mr. Larsen » 20. maj 2013, 21:59

Sydamerikaneren skrev:Men spørgsmålet er om klubben gør nok?
Jeg synes vi kopirer for meget de andre klubber med hensyn til at markedsføre sig selv. Derefter er det bare rent laissez fair.
Hvor er ambitionerne? AaB SKAL være meget mere synligt end de er nu. FCK og AGF er meget længere fremme på det punkt. Men også i forhold til potentielle sponsorer og mulige interesseret investorer. Det vil gøre klubben mere attraktiv for dem også.
Der skal arbejdes dobbelt så hårdt på at få nogle landsdækkende sponsorer ind, vi kan ikke hvis vi skal være med i top 3, ''kun'' nøjes med hvad vi har i regionen.
Før vi får penge i kassen eller en sindssyg sæson med titler, så får vi som klub svært ved at rykke os.
Lav en ansøgning til AaB, du ved tydeligvis langt mere end PR gutterne i klubben ;)
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 22:07

Mr. Larsen skrev:
Sydamerikaneren skrev:Men spørgsmålet er om klubben gør nok?
Lav en ansøgning til AaB, du ved tydeligvis langt mere end PR gutterne i klubben ;)
Mon de er allergiske overfor kvalificeret arbedjskræft? :P
Selvfølgelig er det nemt for os som fans og skrige på udvikling, men nogen skal jo ulme omkring dette.
Jeg savner nytænkning og fornyelse af AaB A/S på alle fronter.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Indlæg af AllanPedersen » 20. maj 2013, 22:16

Jeg tror selvfølgelig økonomien spiller ind, men jeg giver derudover helt ret i man ikke rigtigt forsøger at skabe en fankultur særlig godt i Nordjylland

jo de kører da de der tv kampagner og tager ud og besøger skoler, men hvorfor kan man ikke købe AaB GEAR i alle sportsmasters og intersports i Nordjylland???
de kampe hvor vi har problemer med at fylde stadion op, hvorfor kommer billetterne ikke ud til byerne?
Have dem i kassen i kvickly med et tilbud... har i aldrig set de der, 2 biograf billetter, tilbud som man kan købe i en pakke

Jeg foreslår ikke man brænder en masse penge af, jeg foreslår man forsøger at lave samarbejde med allerede store og etablerede virksomheder, og lade dem markedsføre os.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 22:20

Især Aalborg håndbold
Jamen tror AaB at de er fredet og så længe fodbold er den mest populære sportsgren,så skal det nok gå?
AaB web-shoppen er simpelthen også for amatør agtigt. Den trænger til et bedre look... få da lavet en kollektion af polo-shirts toppe til kvinderne, t-shirts osv.
Udover spillergear, er det jo en shop der forhandler sager til børn i alderen 3-12 år.
Prøv nu at udforske potentialet, selv i en svær tid som denne...SUK!!!

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 20. maj 2013, 22:24

AllanPedersen skrev:Jeg tror selvfølgelig økonomien spiller ind, men jeg giver derudover helt ret i man ikke rigtigt forsøger at skabe en fankultur særlig godt i Nordjylland

jo de kører da de der tv kampagner og tager ud og besøger skoler, men hvorfor kan man ikke købe AaB GEAR i alle sportsmasters og intersports i Nordjylland???
de kampe hvor vi har problemer med at fylde stadion op, hvorfor kommer billetterne ikke ud til byerne?
Have dem i kassen i kvickly med et tilbud... har i aldrig set de der, 2 biograf billetter, tilbud som man kan købe i en pakke

Jeg foreslår ikke man brænder en masse penge af, jeg foreslår man forsøger at lave samarbejde med allerede store og etablerede virksomheder, og lade dem markedsføre os.
Jeg er enig i at man skal forsøge at sælge alle de billetter der er til kampen, men jeg er ret sikker på, at grunden til, at AaB ikke sender billetter til eksempelvis Mc Donalds, Kvickly eller Spar Nord er, at de ikke vil gøre produktet mindre værd over for sæsonkortholdere. Jeg ville ihvertfald aldrig købe et sæsonkort, hvis jeg vidste at jeg kunne få billet til kamp A ved at møde op i banken torsdag eftermiddag, billet til kamp B ved at købe en oksemørbrad i Kvickly fredag aften og en billet til kamp C ved at købe Big Mac søndag formiddag.
Hader København!

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 22:29

AllanPedersen skrev:Jeg tror selvfølgelig økonomien spiller ind, men jeg giver derudover helt ret i man ikke rigtigt forsøger at skabe en fankultur særlig godt i Nordjylland

Det er meget fint med at komme ud til skolebørn og det synes jeg at klubben skal blive ved med. De er vores fremtid og de skal have oplevelser.
Det med manglende gear er simpelthen forringe, man kan ikke engang købe AaB ting i Unisport. ikke pt. er AaB gear kun for en lille eksklusiv lille inderkreds? Præcis jeg siger ligesom dig, tænk i nye baner, start evt. forsigtigt og føl hvordan markedet er og se hvor har vi fat i det rigtige. Kom ud til kunderne/fansene, for de kommer sku ikke til os.

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 22:33

alithebeast skrev:

Jeg er enig i at man skal forsøge at sælge alle de billetter der er til kampen, men jeg er ret sikker på, at grunden til, at AaB ikke sender billetter til eksempelvis Mc Donalds, Kvickly eller Spar Nord er, at de ikke vil gøre produktet mindre værd over for sæsonkortholdere. Jeg ville ihvertfald aldrig købe et sæsonkort, hvis jeg vidste at jeg kunne få billet til kamp A ved at møde op i banken torsdag eftermiddag, billet til kamp B ved at købe en oksemørbrad i Kvickly fredag aften og en billet til kamp C ved at købe Big Mac søndag formiddag.

Du har ret, for det er nemlig en balancegang for, hvordan man skal sørge for, at der er en win-win situation for alle parter. Men Så må man investerer i nogle udefra kommende konsulenter, for at få friske øjne og en frisk tankegang på banen. AaB magter det simpelthen ikke.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 20. maj 2013, 22:43

Sydamerikaneren skrev:

Det er meget fint med at komme ud til skolebørn og det synes jeg at klubben skal blive ved med. De er vores fremtid og de skal have oplevelser.
Det med manglende gear er simpelthen forringe, man kan ikke engang købe AaB ting i Unisport. ikke pt. er AaB gear kun for en lille eksklusiv lille inderkreds? Præcis jeg siger ligesom dig, tænk i nye baner, start evt. forsigtigt og føl hvordan markedet er og se hvor har vi fat i det rigtige. Kom ud til kunderne/fansene, for de kommer sku ikke til os.
En fodboldtrøje eller andet fodboldgear er vel ikke et impulsindkøb, og der er da vel ingen i Danmark der ikke kan bestille en vare på nettet efterhånden? Ellers er der ikke så langt i Danmark at man ikke kan køre en smut til Aalborg. Jeg havde ca. 2200 kilometer til den butik hvor jeg kunne få den lyseblå fodboldtrøje, jeg ville have med nummer 10 og Maradona på ryggen..

Desuden tror jeg at der skal kigges på prisen på billetterne i forhold til kamptidspunktet. En fredags eller mandagskamp i december eller februar mod Nordtyske har bare ikke den samme salgsværdi som en kamp mod Brøndby eller FCK en majaften med dejligt vejr. Man kunne som investering til fremtiden starte med at lave familiebilletter til de mindre attraktive modstander, hvor man kan få eksempelvis 2 voksenbilletter og 2 børnebilletter med pølser, sodavand og popcorn til 50-100 kroner mindre, end hvad det ville koste at tage i zoologisk have.
Hader København!

STE
2. div
2. div

Indlæg af STE » 20. maj 2013, 22:59

alithebeast skrev:
Sydamerikaneren skrev:

En fodboldtrøje eller andet fodboldgear er vel ikke et impulsindkøb, og der er da vel ingen i Danmark der ikke kan bestille en vare på nettet efterhånden? Ellers er der ikke så langt i Danmark at man ikke kan køre en smut til Aalborg. Jeg havde ca. 2200 kilometer til den butik hvor jeg kunne få den lyseblå fodboldtrøje, jeg ville have med nummer 10 og Maradona på ryggen..

Desuden tror jeg at der skal kigges på prisen på billetterne i forhold til kamptidspunktet. En fredags eller mandagskamp i december eller februar mod Nordtyske har bare ikke den samme salgsværdi som en kamp mod Brøndby eller FCK en majaften med dejligt vejr. Man kunne som investering til fremtiden starte med at lave familiebilletter til de mindre attraktive modstander, hvor man kan få eksempelvis 2 voksenbilletter og 2 børnebilletter med pølser, sodavand og popcorn til 50-100 kroner mindre, end hvad det ville koste at tage i zoologisk have.
Enig. Med hensyn til at devaluere billetterne ved at samarbejde med f.eks. Kvickly om rabat-billetter kunne man samtidig lave nogle tilbud til sæsonkortholdere. For eksempel en gratis billet til en kamp (man har vel altid nogen, man gerne vil tage med på stadion), rabat på øl og pølser mod forevisning af sæsonkort eller den slags. På den måde giver man også noget til de trofaste sæsonkortholdere (som for øvrigt stadig får deres entré billigere, end hvis man køber hver billet i løssalg), man får flere folk på stadion, og der omsættes for mere på kampdage. Wikide-win.

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 23:04

alithebeast skrev:
Sydamerikaneren skrev:

Jo e-handel er jo vokset, men igen mange vil gerne se og føle produktet, før man lægger en vare i kurven. Det er fint at man kan ombytte produktet hvis det skulle være, men mange gider simpelthen ikke at bøvle med, at skulle igennem en længervarende process. Mange er ikke så hook på at køre/gide for at få sin trøje og så ender det sikkert i glemmebogen + ikke alle har muligheden for at kunne komme ''let rundt''.

Prisen på billetter er altid et aktuelt emne. Billetprisen skal have værdi i forhold til ''produktet''. Og igen der skal der ske en udvikling. Ja uden tvivl, kunne man sætte prise ned, men kunne man ikke også lave et tema omkring de kritiske spille tidspunkter? og som du nævner børnefamilien, smid da 2 børne t-shirts med i handlen de koster ikke alverden at producere. Hvad med et klippekortsystem/pointsystem til børnefamilierne? tænker på at de opnå¨r noget ved at være trofaste...

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 20. maj 2013, 23:18

STE skrev:
alithebeast skrev:
Sydamerikaneren skrev:

Enig. Med hensyn til at devaluere billetterne ved at samarbejde med f.eks. Kvickly om rabat-billetter kunne man samtidig lave nogle tilbud til sæsonkortholdere. For eksempel en gratis billet til en kamp (man har vel altid nogen, man gerne vil tage med på stadion), rabat på øl og pølser mod forevisning af sæsonkort eller den slags. På den måde giver man også noget til de trofaste sæsonkortholdere (som for øvrigt stadig får deres entré billigere, end hvis man køber hver billet i løssalg), man får flere folk på stadion, og der omsættes for mere på kampdage. Wikide-win.

Kunne man ikke også give kvalkampene med til europa, til dem der har sæsonkort? En tur til jensens bøfhus ved sæsonstart og en tur igen ved sæsonafslutningen? Rabat til køb i AaB shoppen? Fx her i århsu hvis man tegnede sig for et 6 måneds avis abonnement, fik man et hotelophold/spaophold på et valgfri hotel i europa + Danmark selvfølgelig.

Kunne sæsonkort til en halv sæson være en mulighed? FCK tilbyder denne mulighed.

Men enig i at AaB skal arbejde sammen med nogen, for de kan ikke klare det alene. Ihvertfald ikke lige nu.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Indlæg af AllanPedersen » 20. maj 2013, 23:18

AlitheBeast

Det handler jo ikke om at fange dem der
Helt sikkert vil have en AaB trøje
og Helt sikkert vil ind og se fodbold kampen
de bestiller online...

Det handler dem der står i kvickly og køber ind til aftensmad og ser sådan en pakke der hedder
2 billetter til AaB og 2 sodavand.. xxx pris .. og tænker 'hmm har jeg egentlig taget min søn ind til en stor fodboldkamp?'

Du undervurderer hvor stort impulsmarkedet er.. også når det kommer til trøjer og sko..
Nu eks er det sommer.. alle os halvfede danskere begynder at løbe træne.. halvdelen af os kan ikke passe vores shorts
Jeg vil vædde på hvis hver intersport i nordjylland sælgede AaB shorts og t-shirt, folk ville stå dernede og tænke
'hmm blå hummel 200kr... hov.. AaB shorts, de er da fede.. dem tager jeg.'
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Besvar