Jesper Schmidt skrev:Frygah skrev:Er der ikke en der kan fortælle mig hvem de der spillere "nederst i hierakiet" skal være? Er det Hobro's semi-proffer der har et arbejde på deltid, og så har fået muligheden for at spille i den bedste danske række? Er det ungdomsspillere i 2.division, som Spillerforeningen nu vil forhindre i træne frivilligt? Eller er det dem der spiller fodbold for nogle småpenge, i stedet for at arbejde i Føtex?
Jeg synes stadig det er et kæmpe spørgsmål, som jeg ikke synes Spillerforeningen har svaret på. Hvor er de konkrete eksempler på spillere, der i en ny overenskomst bliver taget i røven?
Hvorfor er det vigtigt? Selvfølgelig skal spillerne organisation kæmpe for at medlemmernes vilkår ikke forringes, ligegyldigt hvem det drejer sig om. Det kan man ikke fortænke dem i. Problemet for spillerforeningen synes jeg snarere er, at nogle af deres kæpheste og argumenter virker ugennemtænkte og direkte tåbelige.
Men iøvrigt undrer jeg mig fortsat over at det virker som om al skyld for en eventuel konflikt kastes på spillerne... det er altså klubberne som har opsagt overenskomsten, og i løbet af den sidste uges tid har man kunnet se klubdirektører som Hørsholt og vores egen Schoors udtale "vi kan ikke leve med den nuværende overenskomst". Man må altså med andre ord kunne konkludere at klubberne bærer et endog meget stort ansvar for hvordan denne konflikt har udviklet sig, og ikke mindst for timingen, for det er helt tydeligt at de for enhver pris ikke har villet fortsætte med den nuværende overenskomst. Det får det til at klinge noget hult, når divisionsforeningen forarges over at spillerne ikke umiddelbart vil gå med til at udskyde den konflikt de selv har søgt, i 5 uger.
Se nu for helvede bare at blive enige, inden i ødelægger dansk fodbolds fremtid - det gælder begge parter!
- Og så kan jeg sgu bare stadig kun ryste på hovedet over hvorfor helvede man ikke ikke bare har udskudt forhandlingerne i 4 måneder til efterårssæsonen er slut, hvor man så ville have næsten 4 mdr. til at blive enige, før turneringerne igen starter op... jeg synes simpelthen det er håbløst og amatøragtigt.
Fordi jeg godt kunne tænke mig at få dem frem, som det her egentlig handler om. Fuldtidsprofferne får jo mere ud af det, i Divisionsforeningens forslag, på trods af de tjener en 1 mil om året i gennemsnit. Så derfor må der jo være nogle der virkelig bliver røvrendt, og dem kunne jeg såmænd bare godt tænke mig at høre fra. Gerne med lidt mere konkrete eksempler.
Noget af det SPF brokker sig over, er den lave mindsteløn. Men såvidt jeg ved, er den netop sat der, sådan at visse spillere kan se den som et supplement til SU'en, uden at skulle betale tilbage på grund af overskridelse af indtægt når man er under uddannelse. Det matcher da meget godt SPF's ønske om uddannelse af spillerne. Et andet punkt er at spillere mister pension, men det giver jo heller ikke mening for bibeskæftigede fodboldspillere at have en arbejdsgiverbetalt pension, hvis man kan få pengene i løn?
Anyway, jeg er ikke uenig i at divisionsforeningen står med et kæmpe problem, og det var et tåbeligt tidspunkt at opsige overenskomsten. De havde nok troet at de massive løft i løn, pension og forsikring hos fuldtidsprofferne, at det ville gøre det nemmere gled ned.
Mon ikke det afgørende punkt er at SPF vil have del i indtægter fra sponsorer og tv-aftaler, og det nægter Divisionsforeningen, fordi klubberne allerede betaler 70% af indtægter til lønninger, og de altså også har andre udgifter end fodboldspillere. Her må jeg bare sige, at jeg erklærer mig på Divisionsforeningens side. Hvis klubberne tjener flere penge, får spillerne flere penge. Tager SPF pengene og bruger dem på whatever, så er der færre penge til klubberne, og dermed færre lønkroner.