Superligaen 2016/17 - grundspil

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Re: Superligaen 2016/17 - grundspil

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. nov 2016, 12:49

Ifølge denne, iøvrigt glimrende, kommentar fra Andreas Kraul, ser vi i øjeblikket det laveste tilskuertal i Superligaen i 15 år, og 18% lavere end sidste år.

http://www.dr.dk/sporten/fodbold/superl ... erholdning

Kraul nævner ikke den nye ligastruktur som en betydende faktor, men det er jo en nærliggende konklusion. Så kan vi jo begynde at spørge os selv om det er godt for fodbolden i Danmark, hvis vi kommer til at se så markante fald i grundspillets 26 kampe.... uagtet at tallet sandsynligvis samlet vil stige en smule i de sidste 8-10 runder med slutspil.

Bortset fra det, så er der nu mange gode pointer i hans skriv. Jeg synes f.eks. det ville være rigtigt fint hvis der kom mere fokus på hvor meget nogenlunde faste spilletidspunkter har betydning for tilskuertal og seertal.

Gamen

Indlæg af Gamen » 8. nov 2016, 12:56

Jesper Schmidt skrev:
Bortset fra det, så er der nu mange gode pointer i hans skriv. Jeg synes f.eks. det ville være rigtigt fint hvis der kom mere fokus på hvor meget nogenlunde faste spilletidspunkter har betydning for tilskuertal og seertal.
Derudover har vi også selv som tilskuere et ansvar. Det er fuldstændigt katastrofalt ringe, at et hold som FCK trækker så få tilskuere. Det samme med os, OB, Randers m. fl. Klubberne bærer et ansvar - tilskuerne bærer et ansvar. Og jeg forstår godt at der ikke er flere der kommer på stadion, når det både er tamt på og udenfor banen.
Når man tænker tilbage på Sampdoria-kampen i 08', og så ser på stemningen de sidste par år, så er der godt nok sket en udvikling i negativ retning. Kudos til dem der stadig gør noget aktivt på lægterne, men man kan godt mærke at Superligaen er et mindre værdsat "produkt" end tidligere. Mindre lokalpatriotisme. Færre fanatiske fans. Det er skidt for Aalborg, AaB og dansk fodbold generelt.

Jeg har ikke den gyldne løsning, desværre. Det er bare en konstatering, som både gør mig trist og ærgerlig over at vi ikke har formået at gøre det bedre.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 8. nov 2016, 13:31

Ift. Superligaens tilskuertal så spiller forskellige spilletidspunkter ind samt det faktum at alle kampe sendes på diverse platforme.

Derudover tror jeg absolut ikke at det skal undervurderes at der idag vises enormt meget udenlandsk bold i fjernsynet. Superligaen er oppe imod hård konkurrence fra f.eks. PL og Primera Division, hvis man er vant til at se Messi, Ronaldo, Suarez, Neymar, Aguero mv. i fjernsynet så er det grotesk ringe at skifte over til Superliga bold.

Det er selvfølgelig ikke retfærdigt at sammenligne to så forskellige produkter, men det ændrer bare ikke at konkurrencen er hård. Jeg kender selv flere som ikke længere gider se Superliga, de vil langt hellere se PL.

dyhrmaN
Allstar
Allstar

Indlæg af dyhrmaN » 8. nov 2016, 13:35

Jesper Schmidt skrev:Ifølge denne, iøvrigt glimrende, kommentar fra Andreas Kraul, ser vi i øjeblikket det laveste tilskuertal i Superligaen i 15 år, og 18% lavere end sidste år.

http://www.dr.dk/sporten/fodbold/superl ... erholdning

Kraul nævner ikke den nye ligastruktur som en betydende faktor, men det er jo en nærliggende konklusion. Så kan vi jo begynde at spørge os selv om det er godt for fodbolden i Danmark, hvis vi kommer til at se så markante fald i grundspillets 26 kampe.... uagtet at tallet sandsynligvis samlet vil stige en smule i de sidste 8-10 runder med slutspil.

Sidstnævnte er divisionsforeningen jf. Claus Thomsen til gengæld fulstændigt ligeglade med. Mere TV, more monnies.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 8. nov 2016, 15:03

Jeg er enig med denne OB-skribent langt henne ad vejen:
Tror ikke et sekund på, at det er konkurrencen fra Premier League eller La Liga i TV'et, der får folk til at blive hjemme - ellers havde vi set en tendens med færre tilskuere for længere siden.

Jeg tror i langt højere grad det handler om tidspunkter og genkendelighed. Begge faktorer er udfordret i denne sæson.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 8. nov 2016, 16:54

doukas skrev:Når slutspillet og knockout-runderne starter til foråret bliver der fulde huse til alle kampe. Bare vent og se.
Citat - Claus Thomsen ? ;)

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 8. nov 2016, 16:59

NIN skrev:Apropos Superligaen. Hvor ofte ser I kampe, hvor AaB ikke er den ene part? Jeg finder ofte mig selv med tanken når jeg sidder og ser AaBs kampe, at havde jeg ikke en aktie i det her, så var der bedre og mere interessante ting at bruge tiden på. Og dermed afslører jeg så også, at det yderst sjældent jeg ser andre hold spille.
Pænt sjældent. Er på linie med dig.

Og det er ikke engang fordi jeg har meget mere fornuftige ting at lave. Går alligevel i zombie-mode nogle gange i weekenden, når der er bold hele dagen. Men der er ofte en engelsk, tysk eller spansk kamp, der er væsentligt mere interessant at følge.
Man mister også hurtigt interessen, når der transmitteres fra et stadion med 2000 tilskuere i en kamp mellem to hold, som begge spiller på omstillinger.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 10. nov 2016, 09:34

NIN skrev:Apropos Superligaen. Hvor ofte ser I kampe, hvor AaB ikke er den ene part? Jeg finder ofte mig selv med tanken når jeg sidder og ser AaBs kampe, at havde jeg ikke en aktie i det her, så var der bedre og mere interessante ting at bruge tiden på. Og dermed afslører jeg så også, at det yderst sjældent jeg ser andre hold spille.
Hele tiden. Jeg ser 3-4 ligakampe og 2-3 divisionskampe hver weekend. Jeg synes Superligaen er en fantastisk underholdende liga og jeg synes det er meget sjovere at se dansk fodbold end engelsk eller spansk. Men det er nok desværre ikke den brede holdning. Selv os fans er jo gode til altid at tale Superligaen ned, så det er nok ikke så underligt.

Hvis forbilledet er Sverige, så peger det i hvert fald ikke i retning af de forslag, folk kommer med. I Sverige spiller de masser af hverdagskampe, de har ingen pauseunderholdning og priserne er ofte højere end til Superligakampe (i hvert fald i Skåne, hvor jeg tit er til kamp). Afstanden mellem klubberne er også langt større og man har ved gud også slået hårdt ned på de hardcore fans. I Sverige har de tilmed konkurrence fra en ekstremt populær ishockey-liga, som trækker mange flere tilskuere end ishockey og håndbold gør i Danmark.

Jeg tror det handler om mentalitet. Når man er til kamp i Sverige er der en helt anden stemning - både bag mål, men især også på langsiderne. Folk lever sig med i kampene og du ser aldrig folk sidde og tage billeder eller sms'e når kampen er i gang. De kommer hurtigt op fra pausen for at være klar til 2. halvleg. Sådan er det bare. Vi har nok en anden mentalitet i Danmark, og det er der nok ikke så meget at gøre ved. Jeg tror faktisk kun det bliver værre og det ses vel også i det faktum at prof-fodbold som en af de eneste brancher stadig ikke har nået samme volumen som før krisen i 2008.

Gamen

Indlæg af Gamen » 10. nov 2016, 10:10

Yankee skrev:
Hvis forbilledet er Sverige, så peger det i hvert fald ikke i retning af de forslag, folk kommer med. I Sverige spiller de masser af hverdagskampe, de har ingen pauseunderholdning og priserne er ofte højere end til Superligakampe (i hvert fald i Skåne, hvor jeg tit er til kamp). Afstanden mellem klubberne er også langt større og man har ved gud også slået hårdt ned på de hardcore fans. I Sverige har de tilmed konkurrence fra en ekstremt populær ishockey-liga, som trækker mange flere tilskuere end ishockey og håndbold gør i Danmark.

Jeg tror det handler om mentalitet. Når man er til kamp i Sverige er der en helt anden stemning - både bag mål, men især også på langsiderne. Folk lever sig med i kampene og du ser aldrig folk sidde og tage billeder eller sms'e når kampen er i gang. De kommer hurtigt op fra pausen for at være klar til 2. halvleg. Sådan er det bare. Vi har nok en anden mentalitet i Danmark, og det er der nok ikke så meget at gøre ved. Jeg tror faktisk kun det bliver værre og det ses vel også i det faktum at prof-fodbold som en af de eneste brancher stadig ikke har nået samme volumen som før krisen i 2008.
Vi HAR en anden mentalitet i Danmark, og den er langt fra at foretrække.

Svenskerne har haft endnu værre vilkår end os - i Danmark planlægges runderne trods alt 7 kampe frem. I Sverige har man i lange perioder kørt med korttidsplanlægning, hvor man i Superettan f.eks. har kunnet finde på at bytte rundt på kampe med en uges varsel.
Priserne er som de er, fordi folk får noget andet i Sverige. Det er kampoplevelsen som helhed man betaler for - og selvom det af og til er rædselsfuldt på banen, så er det levende og farverigt på lægterne. Det betaler folk gerne for, og de kommer også gerne igen. Det viser salget af sæsonkort bl.a.

Man har hårdere restriktioner mod fans, ja, men man har en langt, langt bedre supporter-rörelse i SFSU (modsvarende Danske Fodboldfans), og Svensk Elitfotboll, som ikke er halvt så intetsigende som Divisionsforeningens tankesæt.
Ishockeyen trækker stort set ingen tilskuere i de store byer, men primært på landet. Så det kan ikke helt sammenlignes :-)

Jeg tror stadig på, at alle overbygningerne har ødelagt ligaen - skabt en masse klubber uden historie eller traditioner. Og så må vi også bare erkende at vi er lysår bagefter svenskerne, når det kommer til engagement. Jeg skammer mig ofte over vores langsider, som ikke bidrager med noget som helst. Og det kan ikke undskyldes med, at man ikke kan sangene eller at Vesttribunen generelt ikke står halvt så stærkt i billedet som for 8-10 år siden. Det skyldes i høj grad også, at svenskerne VIL fodbolden og VIL stemningen. I Danmark nyder vi, og lader andre yde. Det giver en tam kampoplevelse.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 10. nov 2016, 16:48

Gamen skrev:
Yankee skrev:

Vi HAR en anden mentalitet i Danmark, og den er langt fra at foretrække.

Svenskerne har haft endnu værre vilkår end os - i Danmark planlægges runderne trods alt 7 kampe frem. I Sverige har man i lange perioder kørt med korttidsplanlægning, hvor man i Superettan f.eks. har kunnet finde på at bytte rundt på kampe med en uges varsel.
Priserne er som de er, fordi folk får noget andet i Sverige. Det er kampoplevelsen som helhed man betaler for - og selvom det af og til er rædselsfuldt på banen, så er det levende og farverigt på lægterne. Det betaler folk gerne for, og de kommer også gerne igen. Det viser salget af sæsonkort bl.a.

Man har hårdere restriktioner mod fans, ja, men man har en langt, langt bedre supporter-rörelse i SFSU (modsvarende Danske Fodboldfans), og Svensk Elitfotboll, som ikke er halvt så intetsigende som Divisionsforeningens tankesæt.
Ishockeyen trækker stort set ingen tilskuere i de store byer, men primært på landet. Så det kan ikke helt sammenlignes :-)

Jeg tror stadig på, at alle overbygningerne har ødelagt ligaen - skabt en masse klubber uden historie eller traditioner. Og så må vi også bare erkende at vi er lysår bagefter svenskerne, når det kommer til engagement. Jeg skammer mig ofte over vores langsider, som ikke bidrager med noget som helst. Og det kan ikke undskyldes med, at man ikke kan sangene eller at Vesttribunen generelt ikke står halvt så stærkt i billedet som for 8-10 år siden. Det skyldes i høj grad også, at svenskerne VIL fodbolden og VIL stemningen. I Danmark nyder vi, og lader andre yde. Det giver en tam kampoplevelse.
Har aldrig været til fodbold i Sverige og kan ikke udtale mig om hvordan de er, men var for et par uger siden i Hamburg en fredag aften for at se dem mod Frankfurt. HSV havde 2p for 9 kampe og lå sidst, Frankfurt var nr 5 tror jeg - elendig fodbold, HSV kan ikke blive blandt de 4 bedste i superligaen, tilmed blev den spillet på en elendig græsbane. Men stadion er super fedt moderne, der 53.000 tilskuere og rigtigt mange af dem fra Frankfurt som ikke er lige rundt om hjørnet. Stemningen var derfor rigtig fed indtil der stod 0-3.
Men lige som med svenskerne - hvad fanden får over 50000 tilskuere til at dukke op til en ligegyldig bundesliga kamp med et hjemmehold der ikke har haft et hold siden Lars Bastrup spillede der 1983. Kunne forstå hvis det var Dortmund, München eller Schalke/Wolfsburg der var på besøg.

Jeg ved ikke hvad andre ligaer gør for tilskuertallene men et eller andet kan vi lære
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 11. nov 2016, 13:12

Maglau skrev:
Har aldrig været til fodbold i Sverige og kan ikke udtale mig om hvordan de er, men var for et par uger siden i Hamburg en fredag aften for at se dem mod Frankfurt. HSV havde 2p for 9 kampe og lå sidst, Frankfurt var nr 5 tror jeg - elendig fodbold, HSV kan ikke blive blandt de 4 bedste i superligaen, tilmed blev den spillet på en elendig græsbane. Men stadion er super fedt moderne, der 53.000 tilskuere og rigtigt mange af dem fra Frankfurt som ikke er lige rundt om hjørnet. Stemningen var derfor rigtig fed indtil der stod 0-3.
Men lige som med svenskerne - hvad fanden får over 50000 tilskuere til at dukke op til en ligegyldig bundesliga kamp med et hjemmehold der ikke har haft et hold siden Lars Bastrup spillede der 1983. Kunne forstå hvis det var Dortmund, München eller Schalke/Wolfsburg der var på besøg.

Jeg ved ikke hvad andre ligaer gør for tilskuertallene men et eller andet kan vi lære
Det er svært at forklare det med andet end at mentaliteten er anderledes. Tyskerne og svenskerne interesserer sig næppe mere for fodbold end danskerne gør, men de interesserer sig tydeligvis mere for deres egne ligaer. Vi har været rigtig gode til at tale vores Superliga ned under græstæppet samtidig med at det er blevet det helt store modefænomen at holde med en engelsk klub. Det er rigtig ærgerligt.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar

Indlæg af Kristian » 11. nov 2016, 13:19

Yankee skrev:
Maglau skrev:

Det er svært at forklare det med andet end at mentaliteten er anderledes. Tyskerne og svenskerne interesserer sig næppe mere for fodbold end danskerne gør, men de interesserer sig tydeligvis mere for deres egne ligaer. Vi har været rigtig gode til at tale vores Superliga ned under græstæppet samtidig med at det er blevet det helt store modefænomen at holde med en engelsk klub. Det er rigtig ærgerligt.
Som du så klogt siger "danskere skal holde med et engelsk hold".

Hvis man tuner ind på tyske kanaler, så sender de jo slet ikke Premier League i samme ombæring som Danmark. Herhjemme er PL bold en lørdag eftermiddag jo større for den danske presse, end superligaen.

Det er ikke holdbart og det driver den danske tilskuer væk fra de danske stadions. De vil da hellere sidde og se Chelsea, Arsenal, Tottenhan, Liverpool eller Man Utd.
Ja der findes jo mange AaB fans, der hellere vil sidde foran tv'et, for så kan man jo lige få den engelske kamp med. Fremfor at bruge de 3 timer til fodbold på Aalborg Stadion i stedet.

Men før vi maler fanden på væggen.
Der bor altså ret så mange flere mennesker i Tyskland og hvis du tager % delen af Aalborg der går på Aalborg stadion tror jeg vi slår Hamborg :-)

Gamen

Indlæg af Gamen » 11. nov 2016, 13:41

Kristian skrev: Men før vi maler fanden på væggen.
Der bor altså ret så mange flere mennesker i Tyskland og hvis du tager % delen af Aalborg der går på Aalborg stadion tror jeg vi slår Hamborg :-)
Tal man ikke kan bruge til noget som helst. Der bor 42.000 i hollandske Heerenveen og de snitter alligevel omkring 18-20.000 tilskuere.

seamann

Indlæg af seamann » 11. nov 2016, 13:50

Og det er tilmed engelske hold uden englændere på - endsige nogen fra byen der ligger navn til holdet.

Det er bare trist og ærgerligt, men tilsyneladende uundgåeligt. Efter amerikansk forbillede bliver det næste vel at fx Barcelona flytter holdet til england for at deltage i PrL eller at Man. U. finder ud af at der er bedre kundegrundlag i London og flytter dertil. Manchester United - London med hjemmebane på Wembley.

Jeg kommer aldrig til at forstå hvordan man kan blive fan af et "engelsk" hold (medmiundre man har levet en stor del af sit liv i den pågældende by).

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. nov 2016, 14:54

Yankee skrev: Det er svært at forklare det med andet end at mentaliteten er anderledes. Tyskerne og svenskerne interesserer sig næppe mere for fodbold end danskerne gør, men de interesserer sig tydeligvis mere for deres egne ligaer. Vi har været rigtig gode til at tale vores Superliga ned under græstæppet samtidig med at det er blevet det helt store modefænomen at holde med en engelsk klub. Det er rigtig ærgerligt.
Jeg tror svenskerne har en helt anden mentalitet for holdsport end vi har i Danmark.

Da jeg var aktiv indenfor basket, holdt vi et stort basketstævne i Aalborg for vores venskabsbyer. Svenskerne (Fra Karlskrona) skilte sig positivt ud fra alle andre. Hver gang ét af deres hold spillede, så mødte alle andre op på sidelinjen sang, jublede og heppede på deres hold.

Amerikanerne og sydamerikanerne har lidt af det samme (også helt op i professionelle og noget kolde ligaer, som fx NBA). Til gengæld er vi ikke de eneste europæere der er lidt tynde på den front.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 11. nov 2016, 17:41

Yankee skrev:

Du har fat i noget helt helt centralt her Yankee... Der findes så mange undskyldninger for, hvorfor folk ikke kommer på stadion. Tidspunkterne passer ikke, det er for dyrt, der er for lang kø i boderne, det er umuligt at finde parkeringspladser, osv. Selvfølgelig har det noget at sige, men det er ikke det overordnede problem.

Som jeg ser det handler det simpelthen om, at lysten til at skulle på stadion simpelthen ikke er stor nok hos langt de fleste. De vil sq hellere sidde i sofaen eller lænestolen og se kampen. Det er en kulturforskel og det bliver ekstremt svært at ændre. Et af de første skridt må være, at stemningsgrupperne (ikke blot i AaB) begynder at fokusere lidt mindre på at ligne ultras fra Italien, og i stedet begynder at tilpasse stemningen så den favner lidt bredere. Alt for mange kan ikke identificere sig med det, der foregår på stadion.

Når jeg tænker 10 år tilbage til Tottenham away og lign. så var mange af sangene mere lige til, man kunne se kampen uden at få flag eller øl i hovedet, osv.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 20. nov 2016, 20:25

Hvis det er korrekt, at der er mere attrkativt at ligge i et spændende nedrykningspil, end på en ligegyldig sidste plads i slutspillet. Ja, så har det været en super runde for os.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 1. dec 2016, 09:30

Nu skal SønderjyskE have ny træner. De vil have en dansker. Men hvem kan få stillingen, som også matcher SønderjyskEs position ?

De oplagte er vel:
1) Allan Kuhn, alle danske klubber med trænerskifte for øje må have ham i tankerne.
2) Morten Wieghorst, navn, erfaring og ung. Lidt som Kuhn
3) Jonas Dal. Han kunne noget i Hobro, men superligaen er nok et lukket land for ham.
4) David Nielsen. Hvis SønderjyskE er klatret op af rangstien, så kan de nok godt købe ham fri.

Synes ikke, at der er en ung dansk træner, som de vil binde an med. Om Enevoldsen får tjansen, tjah ?
- FlæskeFrank

De Fem
Landshold
Landshold

Indlæg af De Fem » 1. dec 2016, 09:41

FlæskeFrank skrev:Nu skal SønderjyskE have ny træner. De vil have en dansker. Men hvem kan få stillingen, som også matcher SønderjyskEs position ?
Jeg har forstået herinde, at de kan købe LS for en pakke kålpølser og en ramme Solts.

birk
Allstar
Allstar

Indlæg af birk » 1. dec 2016, 10:29

De får nok Henrik Pedersen fra Union Berlin som træner.
Han var på stadion i tirsdags , men kan selvfølgelig bare have været der , for se en dårlig kamp . :cool:

Besvar