Hvorfor hade FCM 2

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Re: Hvorfor hade FCM 2

Indlæg af Lindmark » 5. sep 2016, 11:04

FCM skrev:
Jakobsen skrev:Skal man anvende den noget tvivlsomme floskel Expected points vil deres mesterhold netop falde ind i kategorien der fik flere Actual points end Expected points. Magen til uinspirerende defensivt dødboldshold. Men ok, expected points modellen galdt nok ikke i 2014/2015.
Jeg forstår ikke helt din pointe? Naturligvis anvendte man også modellen dengang. Mindes også, at man i vinterpausen talte om at det 8-points forspring man havde, faktisk var større end egne og konkurrenternes præstationer berettigede til. Men ellers er det jo er internt redskab, som man generelt ikke melder offentlig ud omkring.
Helt generelt gælder det jo for DK, at såfremt andre end FCK skal blive mestre, så skal FCK gerne have stolpe ud og mesterholdet stolpe ind. Når FCK har mindst dobbelt så stort et budget som konkurrenterne (hvilket forklarer 75% af placeringen), så har man brug for at have marginalerne på sin side for at vinde, ligegyldigt om man hedder FCM, AaB eller FCN. Af den årsag er det jo også rart, at marginalerne ikke jævner sig ud over en sæson.
Lige præcis det fremhævede er jeg ganske enig med vores ihærdige gæstedebattør fra Heden i. Det med de 75% er dog ikke en objektiv sandhed, men resultatet af et forsøg på at tolke resultaterne i de to bedste rækker statistisk i en enkelt sæson (det år Farum nappede skabet).

Hader i øvrigt Football Club Midtjylland ganske intenst.
Lindmark / Vendelbokartellet

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 5. sep 2016, 11:27

Lindmark skrev: Lige præcis det fremhævede er jeg ganske enig med vores ihærdige gæstedebattør fra Heden i. Det med de 75% er dog ikke en objektiv sandhed, men resultatet af et forsøg på at tolke resultaterne i de to bedste rækker statistisk i en enkelt sæson (det år Farum nappede skabet).

Studier fra andre lande har nu fundet det samme, og også over tid. Her er eksempelvis sammenhængen fra 1975 til 1999 i England:

Billede
Fra Hall et al, 2002. Journal of Sports Economics.

Den er igen omkring de 75 procent og her med mange flere år. Andre studier finder en lidt lavere procent, men stadig at det er en dominerende forklaring frem for alt andet. For de interesserede kan jeg fortælle, at Liverpool overpræsterede i den periode, mens Scunthorpe United fik mindst ud af deres penge.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 5. sep 2016, 11:58

Eksil skrev:
Lindmark skrev: Lige præcis det fremhævede er jeg ganske enig med vores ihærdige gæstedebattør fra Heden i. Det med de 75% er dog ikke en objektiv sandhed, men resultatet af et forsøg på at tolke resultaterne i de to bedste rækker statistisk i en enkelt sæson (det år Farum nappede skabet).

Studier fra andre lande har nu fundet det samme, og også over tid. Her er eksempelvis sammenhængen fra 1975 til 1999 i England:

[...]

Den er igen omkring de 75 procent og her med mange flere år. Andre studier finder en lidt lavere procent, men stadig at det er en dominerende forklaring frem for alt andet. For de interesserede kan jeg fortælle, at Liverpool overpræsterede i den periode, mens Scunthorpe United fik mindst ud af deres penge.
Tak for den! Interessant - jeg havde kun set den danske fra en enkelt sæson, og i den engelske må datamaterialet siges at være noget større. Lad os bare konkludere at penge betyder meget, men heldigvis ikke alt (både i moderne fodbold og i mange andre sammenhænge her i livet) :innocent:
Lindmark / Vendelbokartellet

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 6. sep 2016, 10:39

Varmluftsministeren på Ulvegraven skrev:Flere af jer spørger, hvorfor vi ikke henter en stærk central forsvarsspiller ind?
Sandheden er, at det er ikke let at finde en forsvarsspiller på Sviatchenkos niveau, og når du finder ham, er han ofte for dyr. Langt hen ad vejen må vi udvikle dem selv, og i Kristian Riis og Rasmus Nicholaisen har vi to unge, som vi tror kan gå hele vejen.
Skulle vi have gjort noget i dette vindue, var det at hente en forsvarsspiller i landsholdsklasse og samtidig give Patrick Banggaard chancen for at komme videre i sin karriere. Men vi synes, at Patrick har gjort det godt, og vi vil ikke erstatte ham med den bløde mellemvare. Han fortjener chancen, og så må vi se, hvor vi står til vinter. Vi overvejede også at leje Kristian Riis ud for at give ham en hel sæson med fast spilletid, men lige nu er en den klare tredjevalg, så timingen var ikke helt rigtig. Vores indstilling er, at der muligvis kan ske noget til vinter, men lige nu ser vi tingene an. Og nej, Bjelland kommer ikke til FCM.
http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/medi ... idtjylland
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 6. sep 2016, 11:19

Jamen det er jo klassisks FCM. Vi udvikler en ny sandhed til det øjeblik vi er i.

Vi har hele tiden ville satse på Banggaard, ja altså lige siden vi fik nej fra vores ønskevalg...

Sommeren 2015 var mesterskaber det vigtigste, nu er virutelle point.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 6. sep 2016, 14:08

Selvfølgelig var det lidt noget bull, det synes jeg allerede man kunne læse før nyheden om Okore. Ankersen siger jo de ikke vil erstattet ham med den bløde mellemvare - underforstået at de godt vil erstatte ham med noget der er bedre. Mellem linjerne siger han at Banggaard går an, men at de egentlig gerne så sig forstærket på pladsen.

Hvis jeg var Banggaard ville jeg begynde at overveje hvad der skal ske til vinter.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 6. sep 2016, 23:42

larsdahl skrev:
FCM skrev: Det er godt, at I ikke bruger så meget statistik i det nordjyske, for det er åbenbart relativt svært for jer at fatte ;-)
Nu er den artikel, du henviser til, jo ikke nogen seriøs videnskabelig undersøgelse. Det ligner mere en sjov 3.g opgave i højniveau matematik, som er lavet af nogle drenge, der har fået til opgave at forstå Poisson fordelingen og anvende den i en model.
We can assume the goals for each team in a match are independently Poisson distributed. This means that goals arrive at a constant rate,
and one team’s goals don’t affect the other team’s goals. Those things aren’t quite true in practice
In real life we might expect to see about 2.6 goals per game on average, so let’s say each team will score 1.3 goals per game, and use that as our Poisson rate for each team.
Så det modellen siger, er at: Hvis Premier League kampe havde 2,6 mål i gennemsnit og målene ligger konstant fordelt ud over kampen uden at kampens tidligere mål påvirker resten af kampen, så gælder der et eller andet...

Men som forfatteren selv skriver, så passer modellen ikke på den virkelige verden og dermed er hele artiklen bullshit, der ikke siger noget som helt om fodbold, men kun om en teoretisk forsimplet klasselokale-model.

Hvis betingelsen altid er falsk, så er hele udsagnet altid sandt. Det er basal logik.
https://da.wikipedia.org/wiki/Logisk_ko ... _.E2.87.92
Udsagnet i artiklen er altså lige så validt som:
Hvis superligaen blev spillet på Saturn, så ville AGF vinde champions league hvert år
Hvis FCM ikke var fulde af bullshit, så var der ingen grund til at hade dem.

Forfatterens afsluttende kommentar, viser også meget godt at artiklen ikke er en videnskabeligt baseret, men delvist en mavefornemmelse baseret på "bogstavelig talt ingen evidens".
My pet theory – based on literally zero evidence
Tak fordi du rent faktisk læste artiklen.

Det er dejligt at selv forfatteren godt ved, at det er noget varm luft, som har tæt på ingen relevans i forhold til virkeligheden.
Uden Synd Ingen Frelse

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 7. sep 2016, 07:25

Halil skrev:Tak fordi du rent faktisk læste artiklen.

Det er dejligt at selv forfatteren godt ved, at det er noget varm luft, som har tæt på ingen relevans i forhold til virkeligheden.
Dem der rent faktisk læser artiklen og har lidt indsigt i statistiske analyser af fodbold, vil vide at det forfatteren bruger er helt gængse modeller og antagelser, der faktisk passer ganske fint med reelle data. Eksempelvis følger antal mål i kampe Poisson-fordelingen ganske fint hvis man ser på alle de store ligaer, ligesom der mindst de sidste 20 år er blevet scoret ca 2.6 mål per kamp i Premier League. I alle statistiske modeller laver man antagelser for at forenkle. Det betyder ikke, at de ikke duer, eller at konklusionerne er ubrugelige. Hvis det var sandt, kunne vi vist godt afskaffe en del videnskabelige discipliner.

Det sidste citat der vises fra artiklen, er enten meget groft citat-fusk fra larsdahl (da det tydeligt omhandler noget helt andet i den oprindelige artikel end det han fremstiller det som i hans indlæg) eller en bekræftigelse på, at larsdahl ikke er i stand til at læse og forstå engelsk.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af jernskjorten » 7. sep 2016, 08:56

FCM skrev:

Dem der rent faktisk læser artiklen og har lidt indsigt i statistiske analyser af fodbold, vil vide at det forfatteren bruger er helt gængse modeller og antagelser, der faktisk passer ganske fint med reelle data. Eksempelvis følger antal mål i kampe Poisson-fordelingen ganske fint hvis man ser på alle de store ligaer, ligesom der mindst de sidste 20 år er blevet scoret ca 2.6 mål per kamp i Premier League. I alle statistiske modeller laver man antagelser for at forenkle. Det betyder ikke, at de ikke duer, eller at konklusionerne er ubrugelige. Hvis det var sandt, kunne vi vist godt afskaffe en del videnskabelige discipliner.

Det sidste citat der vises fra artiklen, er enten meget groft citat-fusk fra larsdahl (da det tydeligt omhandler noget helt andet i den oprindelige artikel end det han fremstiller det som i hans indlæg) eller en bekræftigelse på, at larsdahl ikke er i stand til at læse og forstå engelsk.
Hadet til Football Club Midtjylland skinner så meget igennem det indlæg...

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 7. sep 2016, 09:10

FCM skrev:

Var jeg dig, vil jeg være varsom med at beskylde andre for hvad de fatter og ikke fatter. Især som ”gæst”. Desuden bør det næppe være et begreb du tager i din mund. Du har over 700 indlæg, hvor af langt hovedparten er i en tråd du endnu ikke fattet konteksten af.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. sep 2016, 09:35

FCM mangler jo også stadig, at forklare, hvad "expected points" kan bruges til. Altså udover at programmet kan afgøre om træneren skal fyres. "Vi har købt et program, som viser hvornår træneren skal fyres". Satme god ledelsesstil.

Nu kommer de snart med deres årsregnskab, som skal vise 5 mio kr. i overskud jf. de officielle udmeldinger. Spændende om de er nød til at gøre brug af "Expected points" i stedet for "Actually points"...
- FlæskeFrank

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 7. sep 2016, 10:33

FlæskeFrank skrev:FCM mangler jo også stadig, at forklare, hvad "expected points" kan bruges til. Altså udover at programmet kan afgøre om træneren skal fyres. "Vi har købt et program, som viser hvornår træneren skal fyres". Satme god ledelsesstil.

Nu kommer de snart med deres årsregnskab, som skal vise 5 mio kr. i overskud jf. de officielle udmeldinger. Spændende om de er nød til at gøre brug af "Expected points" i stedet for "Actually points"...
Tror godt vi kan forvente, at deres regnskab viser et overskud på mere end 5 mio. kr. Det skal det simpelthen gøre med EL-gruppespil og knock-out imod Manure + salg af Sviatchenko og Igboun
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. sep 2016, 11:23

doukas skrev:Tror godt vi kan forvente, at deres regnskab viser et overskud på mere end 5 mio. kr. Det skal det simpelthen gøre med EL-gruppespil og knock-out imod Manure + salg af Sviatchenko og Igboun
De 5 mio kr. meldte de ud sidst i november. Efterfølgende købte de Kadlec, så kom januarmåned, hvor de solgte Sviatchenko og hentede en masse lejefolk ind. I februar kom ManU-kampene. Om foråret var som budget - 3. plads ?

Igboun var før meldingen om 5 mio kr. Og gruppespillet kendte de også en del af rammen for, da de meldte forventningen ud.

Så jeg vil blive meget overrasket, hvis de pludselig kom ud med 15-20 mio kr. i overskud. Faktisk vil jeg blive skuffet, hvis de kom ud med overskud :cool: Synes også opbremsningen i sommer ikke kendetegnede en klub, som har fået vendt skuden.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af larsdahl » 7. sep 2016, 11:32

FCM skrev: Dem der rent faktisk læser artiklen og har lidt indsigt i statistiske analyser af fodbold, vil vide at det forfatteren bruger er helt gængse modeller og antagelser, der faktisk passer ganske fint med reelle data. Eksempelvis følger antal mål i kampe Poisson-fordelingen ganske fint hvis man ser på alle de store ligaer, ligesom der mindst de sidste 20 år er blevet scoret ca 2.6 mål per kamp i Premier League. I alle statistiske modeller laver man antagelser for at forenkle. Det betyder ikke, at de ikke duer, eller at konklusionerne er ubrugelige. Hvis det var sandt, kunne vi vist godt afskaffe en del videnskabelige discipliner.

Hvis du tvivler på min evne til at læse og forstå matematik og statistik, også på engelsk, er du velkommen til at smutte forbi biblioteket på Matematisk Institut på Aarhus Universitet; dér står en kopi af mit speciale. Frit tilgængeligt for alle at læse og forøvrigt skrevet på engelsk.
https://www.statsbiblioteket.dk/au/?loc ... 4403807%22

Det tog cirka 10 sekunder på google at finde målgennemsnittet i Premier League fra 2010-2014:
2010 2,77
2011 2,80
2012 2,81
2013 2,80
2014 2,77
Overall 2,79
http://www.mirror.co.uk/sport/football/ ... ls-3513388
Det er temmeligt langt fra 2,6!

Det er da nogle sjove forsøg, der bliver lavet i artiklen, men jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det er relevant at forfatterens simuleringer af sæsoner med 760 kampe resulterer i, at holdene i gennemsnit er indenfor 2,7% af forfatterens forventede pointantal for holdene. Mit indtryk er stadig, at artiklen ligner en matematikopgave fra gymnasiet mere end en videnskabelig undersøgelse. Tag bare følgende citat (igen helt ude af kontekst):
I’m a bit bored of running all these simulations, so let's say that’s close enough.
Hvis man vil tages seriøst, så lad være med at introducere lommeteorier uden evidens, og stoppe din analyse, når den begynder at kede dig. Gør da i det mindste arbejdet færdigt, så vi kan se, om det er 761 eller 22.000 kampe pr sæson, der får afvigelsen under de "magiske" 2%. Hvorfor I alverden er det forøvrigt 2% og ikke 1,4% som var forskellen på Arsenal og Tottenham i PL 2015/16 ?

Min min største anke er den totalt mangelfulde beskrivelse af hvordan han modellerer hold med forskellig styrke:
This time we change the strength of the teams to be a bit more realistic. These strengths aren’t exactly what our own model thinks about these teams, but that isn’t too important
Er det stadig en Possion fordeling, men nu med forskellige målgennemsnit pr hold eller hvad? Hvordan modellerer han, at Arsenals sandsynlige målgennemsnit må formodes at være lavere mod Man. City og Chelsea end mod WBA og Aston Villa? Men det gør han nok ikke, mon ikke han igen bruger antagelsen fra den simple model om at:
We can assume the goals for each team in a match are independently Poisson distributed
Er ret sikker på, at der ikke er nogen bookmakere, der anvender en statistisk model hvor de to hold i samme kamp scorer mål uafhængigt af hinanden, uden hensyn til hvem modstanderen er og hvad der er sket tidligere i kampen. For mig er det fuldstændigt latterligt at forsøge at beskrive Arsenals præstation i 760 kampe ud fra ét tal, det forventede gennemsnitlige antal mål scoret, men det er i bund og grund det forfatteren gør.

Fodbold er ikke 100% tilfældigt, det er forfatterens egen påstand, hvilket jeg er enig i. Når han så simulerer fodbold som værende fuldstændigt tilfældigt, får han nogle resultater, der ikke siger ret meget om fodbold.

PS: Hader stadig FCM!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. sep 2016, 11:56

Att. Lars Dahl

Hvad er det, du ikke fatter ???!!!

Rasmus Ankersen har linket til artiklen, så er den valideret.

Jeg tror f.eks. forklaringen på forskellen mellem dit målgennemsnit på 2,79 og artiklens 2,6, er, at 2,6 mål er brugt, fordi det er reelle mål. At du så henviser til en tvivlsom internetside, som både henviser til reelle og ikke reelle mål, er jo ikke Ankersens problem :aabfan: .
- FlæskeFrank

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 7. sep 2016, 13:10

Billede

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. sep 2016, 13:19

Jeg hader selv når man anklager folk for at udtale sig om noget de ikke har en skid forstand på og det så viser sig at de er "universitetsprofessorer" og det der er værre indenfor det område man snakker om. Det får en selv til at virke så snot-dum.

100 point til Lars Dahl :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 7. sep 2016, 13:20

Billede

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 7. sep 2016, 14:00

Køllen I Møllen skrev:Jeg hader selv når man anklager folk for at udtale sig om noget de ikke har en skid forstand på og det så viser sig at de er "universitetsprofessorer" og det der er værre indenfor det område man snakker om. Det får en selv til at virke så snot-dum.

100 point til Lars Dahl :)
Hallo!

Rasmus Ankersen er altså coach! Så kan man forstå alt økonomisk og ens bullshit faktor detektor er grotesk høj!

Så kan Lars godt pakke sine rigtige økonomiske uddannelser langt væk.
Uden Synd Ingen Frelse

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 7. sep 2016, 14:04

larsdahl skrev:
FCM skrev: Dem der rent faktisk læser artiklen og har lidt indsigt i statistiske analyser af fodbold, vil vide at det forfatteren bruger er helt gængse modeller og antagelser, der faktisk passer ganske fint med reelle data. Eksempelvis følger antal mål i kampe Poisson-fordelingen ganske fint hvis man ser på alle de store ligaer, ligesom der mindst de sidste 20 år er blevet scoret ca 2.6 mål per kamp i Premier League. I alle statistiske modeller laver man antagelser for at forenkle. Det betyder ikke, at de ikke duer, eller at konklusionerne er ubrugelige. Hvis det var sandt, kunne vi vist godt afskaffe en del videnskabelige discipliner.

Hvis du tvivler på min evne til at læse og forstå matematik og statistik, også på engelsk, er du velkommen til at smutte forbi biblioteket på Matematisk Institut på Aarhus Universitet; dér står en kopi af mit speciale. Frit tilgængeligt for alle at læse og forøvrigt skrevet på engelsk.
https://www.statsbiblioteket.dk/au/?loc ... 4403807%22
Hahaha, vel nok en af de største knockouts, jeg har set på debatsiden nogensinde. Billedligt talt svarer det til en bokser, der flabet læner sig forover mod sin modstander, sænker paraderne, lukker øjnene og inviterer til et slag i arrogant tro på, at modstanderen intet slag har - hvorefter han ryger helt ud af ringen med et hug, der får ham til at se helt ufattelig dum ud.

Well done, FCM! :aabfan:

Besvar