baresi skrev: ↑19. maj 2026, 11:53
andrii skrev: ↑19. maj 2026, 10:43
baresi skrev: ↑19. maj 2026, 10:30
andrii skrev: ↑19. maj 2026, 10:10
Nicolai Larsen præsenteret på en 2-årig kontrakt i Vejle...
ja fantastisk for vejle.
man kunne jo drømme om en midterakse i gamle dage hvor der var
en stærk keeper med ledelses evner og en der kan dirigere sit forsvar
en stærk styrmand i forsvaret der gik forrest og som keeper og de andre kunne stole på
en stærk central midt som anker
og en stærk angriber der belastede modstanderen konstant med 1-2 mand
jeg tror på grønkjær og givetvis er det nok godt nok han får chancen. Men jeg savner de her kompetencer i AaB.
Godt præsenteret af Vejle
Jeg håber også det er godt nok med Grønkjær, hvis de satser på ham, trods jeg synes han har set usikker ud på det seneste - men adskillige pladser foran ham, skal der godt nok skiftes ud på, før vi kan kalde os kandidat til top 6 og oprykning...
jeg lever faktisk også med grønkjær mod at der investeres andre steder og er man nu smart så begynder man at stå fast på at AaB spiller med 2 centrale midt. Om det så er 4-4-2 / 4-2-3-1 / 4-5-1 / 4-2-4 jamen det må man løse, men vigtigst tror jeg er at man ikke skal ud at lede efter den gordiske knude i form af en 6er. Den centrale midt løses bedre både spilmæssigt men også transfermæssigt såfremt vi ikke skal have en decideret 6er der ligger alene til at beskytte forsvaret og til at fordele boldene. MEd 2 centrale midt kan vi fordele kompetencerne. Og jeg kan sagtens se en kaasa og håpnes vinde terræn på den centrale. Ser mere kaasa som central end offensiv. og på den måde er der også mere rum til en bonde der kan komme ind og få lidt mere opbakning. men ja der skal satme hentes nogle profiler hvis man vil gøre sig håb om oprykning
Nu har vi i over 10 år råbt på en rigtig 6’er. En spiller, der kan beskytte de to centrale forsvarsspillere, lukke rummene, tage de defensive dueller og skabe balance på midtbanen. Men lad os være ærlige – den er aldrig rigtig kommet. Eller måske mere præcist: Vi har aldrig fundet den rigtige.
Så spørgsmålet er måske, om vi bliver ved med at jagte noget, vi simpelthen ikke kan eller vil finde.
Hvad nu hvis vi i stedet begyndte at kigge pragmatisk på den trup, vi rent faktisk har?
Vi har før spillet med tre centrale forsvarsspillere – og måske er det netop dér, løsningen ligger. For ja, en 6’er er stadig vigtig i det system, men ikke altoverskyggende vigtig. Med tre centrale stoppere får vi langt mere stabilitet centralt, fordi det defensive ansvar fordeles mellem flere spillere. Det betyder, at vi ikke er så ekstremt afhængige af én defensiv ankermand, som kan løse alt foran forsvaret.
Samtidig giver det mening i forhold til de spillertyper, vi allerede har. Spillere som Markolli, Noel og Olsson kan spille i siderne af en erfaren midterforsvarer – om det er Tiedemann eller en anden profil. Det vil både give mere tryghed defensivt og samtidig udvikle dem i et system, hvor de ikke står lige så udsat.
Derudover åbner det også op for, at vi kan skubbe vores backs højere op i banen. Og lad os være ærlige her også: Vi har haft store problemer med at finde de rigtige klassiske defensive backs. Så hvorfor tvinge dem ind i roller, der måske ikke passer til deres styrker? Med tre stoppere bagved kan backs bruges mere offensivt og dynamisk.
Det handler ikke om at revolutionere noget. Det handler om at være pragmatisk.
For 4-3-3 fungerer ganske enkelt ikke med den trup, vi har nu. Ikke med de spillertyper, og slet ikke uden en stærk, naturlig 6’er. Og hvis løsningen bliver at spille med to defensive 6’ere for at kompensere, så ender vi jo reelt med seks defensivt orienterede spillere alligevel.
Så hvorfor ikke tage konsekvensen og bygge systemet op derefter?
Jeg tror personligt ikke længere på, at den perfekte 6’er pludselig dukker op og løser det hele. Måske er tiden kommet til at stoppe med at jagte det, vi mangler – og i stedet bygge ud fra det, vi faktisk har. Det ville i mine øjne være langt mere realistisk. Og langt mere klogt.