Transferønsker Vol. 41 (Sommervinduet 2026)

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar

Re: Transferønsker Vol. 41 (Sommervinduet 2026)

Indlæg af Hovedet » 4. sep 2026, 16:05

baresi skrev:
4. sep 2026, 08:27
Hovedet skrev:
3. sep 2026, 17:44
baresi skrev:
3. sep 2026, 15:50
Hovedet skrev:
3. sep 2026, 13:56
baresi skrev:
3. sep 2026, 07:30
Erasmus Montanus skrev:
3. sep 2026, 06:45
Nu er der i hvert fald ro på for træneren, der ikke kan blive klandret at forblive i 1. div med den trup.

Jeg overvejer at dyrke min Lyngby-sympati lidt mere denne sæson.
Nej der er på ingen måde ro om træneren og heldigvis for det for han har kun 3 kampe til at bevise sig.
Og han har tabt spillerne - der er pt et utroligt dårligt klima omkring Steffen Højer og han får svært ved at få dette vendt
Og taktisk er han bare elendig - han forløser ikke dette hold og han er formentlig fyret til landskamp pausen
"Forløser dette hold"??? - har du set, hvilke spillere det hold består af? Nu ved jeg ikke, hvordan man taber et omklædningsrum. Til gengæld synes jeg nok, at det var på tide at rette fokus mod de personager, der er ansvarlige for det pågældende omklædningsrums indhold, jævnfør transfervindue nr. 716 i træk, hvor Steffen Højers overordnede har siddet og pillet sig i røven, lige med undtagelse af når der lejlighedsvis er blevet lukket lort ud til de måbende omgivelser.
Jeg tror du skal tænke i at forløse også kan betyde at få det bedste ud af den trup man har ved at spille efter ens styrker og eliminere ens svagheder
Det er jo ikke forbudt for Højer at tænke i at stille op således at man bruger sine spillere hvor de er bedst og måske også forstår man spiller 1. Div og så agerer ud fra det.
Højer har intet vist i et år og uagtet om spilerteuppen er for ringe så er der ingen udvikling hvilket man også skal kunne se - han spiller konsekvent truppen forkert og magter ikke at sætte dem op.
Han er da medansvar for at der står 11 tumper der ikke gider møde op i en halvleg.
Han er en ringe træner og hans mandskabs behandling er helt til hest (i hver tilfælde oplevelsen på hornevej ) og modstanden mod ham vokser i truppen.
Du kan jo se man ikke vil kæmpe for ham.

Men jeg giver dig ret i at truppen er elendig for Gud ved hvilket vindue i træk
Men han er ansvarlig for udviklingen og den er ikke eksisterende
Åh, beklager, jeg kom vist til at svare den forkerte på bemeldte spørgsmål. Se længere ovenfor. Vi er jo også langt henad vejen enige, hvortil kommer, at jeg naturligvis forstår den generelle frustration og afmagt.

Altså, det er for mig helt åbenlyst, at spillertruppen ikke har den kvalitet, man som et minimum kunne forvente af en klub af AaBs størrelse, og at den i forhold til kvalitet befinder sig endda meget langt under benchmark i al sammenlignelig fortid, hvilket vil sige fra 1990 til 2023 (Superliga-æraen). Det er ligeledes for mig helt åbenlyst, at klubben er ualmindelig dårlig ledet på alle ender og kanter. Det er helt umuligt at fremføre argumenter for det modsatte.

Det antager derimod for mig karakter af meget luftige postulater - der fremstilles som ubestridelig sandheder- når du anfører, at

1) "du kan se, at man ikke vil kæmpe for ham",
2) "han er en ringe træner",
3) "...11 tumper, der ikke gider at møde op til 2. halvleg" (???)
4) "mandskabsbehandling er helt til hest" osv.

ad 1) Kæmper spillere først og fremmest for ... deres træner? Jeg ville mene, at professionelle fodboldspillere først og fremmest kæmper for dem selv og dernæst for den klub, som de repræsenterer, og som betaler deres løn. Uden sammenligning i øvrigt er det altså ikke primært min leder på arbejdet, som jeg "kæmper for". Jeg kæmper først og fremmest for min egen karriere og i mere abstrakt forstand for den arbejdsplads, jeg repræsenter, da det jo uagtet min egen indsats ikke er ligegyldigt for mig som medarbejder, hvilken forfatning man arbejdsplads befinder sig i.

ad 2) "han er en ringe træner" Denne påstand kan jeg ikke afvise. Det er ubestrideligt, at træneren råder over en spillertrup, der er historisk dårlig målt på AaB-standard. Det er derimod ikke ubestrideligt, at der måtte findes en træner derude, der kunne få mere ud af den samme spillertrup. Hertil vil jeg anføre to ting: Man skal ikke overvurdere en træners betydning, i og med at han befinder sig uden for banen, og at træneren i grunden har yderst begrænset indflydelse på en kamp, når den først er gået i gang, medmindre han excellerer i rene tosserier som at sætte Kelvin John på mål eller lignende. Dernæst at en sådan træner, der kunne få mere ud af den nuværende spillertrup, af gode årsager ville lægge uden for AaBs rækkevidde. Og som det allervigtigste: Ingen træner på planeten Jorden kunne nogensinde presse så meget ud af den nuværende spillertrup, at AaB bare ville kunne overleve på yderste margen i Superligaen. Og helt ærligt, kan det så ikke være ret ligegyldigt, om AaB slutter som nr. 5 eller 8 i 1. division?

ad 3 ..11 tumper, der ikke gider at møde op til 2. halvleg" Jeg anerkender almindelig frustration og afmagt i dette postulat, som jeg vil besvare på samme måde som 1). Uagtet et forhold til en træner har spillerne altså interesser på egne og mere abstrakt klubbens vegne, der rækker meget langt ud et ønske om at "kæmpe for en træner". Træneren er jo hverken en nær ven eller nær familie. Og hvis problemerne primært kan henføres til 2. halvleg (med undtagelse af kampen mod Kolding og Aarhus Fremad synes jeg nu, at AaB fremstår lige miserable i begge halvlege), og at dette ikke skyldes spillernes fysiske forfatning; hvad i hede hule helvede er det så, at Steffen Højer skulle foretage sig i pausen, der forårsager, at et samlet hold går desillusionerede og ugidelige ud til 2. halvleg i et sådant omfang, at de er villige til at blæse deres egen karriere og klubbens ve og vel en lang march?

ad 4) "mandskabsbehandling er helt til hest" Rimeligvis har jeg ikke det fjerneste insiderkendskab til AaB. Jeg skal heller ikke kunne udtale mig nagelfast om Steffen Højers taktiske kundskaber osv. Men jeg har aldrig hørt andet end at samme Steffen Højer - både som spiller eller træner - skulle være et aldeles sympatisk menneske, og at han i øvrigt synes at forsvare den pågældende spillertrup et stykke ud over, hvad man kunne opfatte som ret og rimeligt på Steffen Højers vegne.
jeg sætter kommunikationsmæssigt naturligvis tingene på spidsen med min ordlyd, klart og også et udtryk for den håbløshed man bliver ved med at opleve, så forstår godt du modargumenterer. :-)
enig i et spillertruppen er langt langt væk fra noget der er interessant, men det fritager ikke højer fra at få det bedste ud af det materiale han har, og det har han vist i 1 år nu at han ikke formår og jeg vil godt konkretisere kort hvad jeg mener.

ad 1 ) jo jeg synes spillere der går på banen skal gå ind at vise hvorfor de skal være der og kan forlange en plads på holdet. de kæmper for en plads på holdet. Det her er ikke bare en alm arbejdsplads. Det er et spil hvor du har 10-15 år til at skabe dig din indtjening og hvor der er krav til dig i de minutter du end får. Krav fra træner, fans, og forhåbentlig dem selv. og sjovt nok så ligner de ikke engang nogen der kæmper for dem selv, for det har de nu modbevist masser gange. Der mangler en decideret hold ånd, som risgaard også beskrev i deadline day programmet. Og selv når de bliver skiftet ind er der ingen ild i øjenene eller lyst og vilje til at forandre. for mig ligner det at de ikke vil kæmpe for træneren og holdets bedste med den årsag at de ønsker træneren hen hvor peberet gror for de ved godt at med manglende resultatere ryger han.

ad 2) du har ret i at det er en påstand. Det er min påstand at han er en ringe træner. Jeg synes han på stort set alle parametere i 1 år nu har fejlet big time. Han kommer og overtager truppen og får en rimelig start, måske fordi der er ny energi. MEn starter med at spille offensivt højt pressende 4-3-3 hvilket spillerne slet ikke kunne og holdet ikke er til, og vi blev savet midt over og under højer har vi været vidne til de med længder største ydmygelser på 1 sæson jeg har set. Så fortsætter han i 4-3-3 men går defensivt i udgangspunktet og står kompakt. Det er bare ikke det der er en 4-3-3 model hvis man analytisk studerer fodbold og tjekker de hold der har resultater med 4-3-3. Alle har dygtige spillere på bolden, alle har skarpe kanter og de fleste en højrebenet og venstrebenet. Alle har en stærk 6er og alle har 2-3 skarpe ledere på holdet. Jeg har dykket ned i alle top 5 ligaer i mange år nu og studeret hold, taktikker, trænere, filosofier. Højer har vekslet mellem den ene spiller efter den anden. HAN har haft 2 lange opstarter nu og alle er dumpet med et brag fordi han ikke kan omsætte teori til praksis og spillerne ikke formår at omsætte hans gameplan. Så er han begyndt i denne sæson at skifte over i det han kalder for en 3-4-3 i alle kampe til mod køge at starte i 3-4-3. problemet er her at måden han spiller den på stort set er en fast 5-4-1 / 5-2-3 for han har en defensiv højre benet midt som venstre wingback og børsting som højre wingback. helt logisk i sagens natur kan alle se at det ikke er wingbacks. Der er en reel wingback i truppen og det er Tibo. han har spillet det, han har farten og teknikken. i en 3-4-3 eller 3-4-2-1 handler det om at skabe overtal på modstanderens banehalvdel, at have en 9er i boksen at få wingbacks op med masser af indlæg at have 2 kanter eller innerwings der kommer til masser af afslutninger og løb i feltet og endda også en af de centrale midt der arbejder boks til boks. Intet af dette sker. Højer spiller sådan her for at undgå at tabe for han kan intet offensivt sætte sammen. Jeg har lige drøftet dette med en i trænerverdenen i fodbold der helt nøgternt sagde "højer har ikke værktøjerne til at spille 3-4-3"
Desuden har han sat håpnes rolle som wingback til at trække ind i banen....intet af det giver mening, hvilket resultaterne også viser. Og så starter han sådan mod Køge hvor han jo netop burde efter 1 år med 4-3-3 evne at få holdet til at presse højt og skabe chancer. Vi skaber intet, som i intet. Vi spiller langsomt. vi spiller omstændigt og vores offensive spil er ikke en plan det er et spil sat sammen af individuelle aktioner. Brian får en del kritik. men han er jo købt som potentialespiller og han får intet at arbejde med. Vi har ingen i feltet vi har ikke nogen der tager de ekstra løb. alle vores modstandere læser os super let. Se hobro kampen. Vi var jo til grin og blev straffet som et yndlinge hold. Så jo jeg synes hans træner gerning er elendig.

ad3) du har ret . tumper er frustration og for lavt. du har ret. min holdning er nok at jeg synes spillerne har et ansvar for om de starter, slutter bliver skiftet ind at gå ind og skyde brystkassen frem og give den en skalle. Man kan altid kæmpe. Børsting har haft en karriere på at kæmpe ellers havde han ikke spillet fodbold.

ad 4) jeg kan ikke kommentere dette mere end det jeg skriver nu. Men Højer fremstår aldeles Usympatisk bag linjerne og spillerne imellem. og er med til at skabe en utrolig ringe holdånd.

Jeg siger det igen. Han bliver fyret for uagtet hvor ringe holdet er så er der en målsætning og den kommer han ikke til at leve op til. Jeg er meget overrasket hvis han er her efter landskamppausen. Håber jeg han vinder 3 kampe i træk, slår vejle næste gang osv. JA, for jeg er ligeglad med hvem træneren er bare de får det bedste ud af det hold man har.
Jaja, jeg er også med, at du sætter tingene på spidsen, hvad jeg jo også ofte selv gør, hvis man skriver i øjeblikkets hede så at sige :-)

Min taktiske indsigt og viden er ganske enkelt for lille til at respondere på punkt nummer 2, og i forhold hertil er min opfattelse, at spillertruppens kvalitet er for lav - og at ingen i henhold hertil er forpligtet udover deres evner. Jeg kan virkelig ikke forestille mig, at spillerne ikke giver sig 100 %, og man ligeledes være varsom med at forveksle en dårlig kamp eller et skuffende resultat med pauver indstilling; måske lige med undtagelse af blamagen i Brabrand, men helt ærligt forventer jeg heller ikke ligefrem at se ild i øjnene i et sådant tilfælde, og jeg havde heller ikke i mine vildeste febervildelser forestillet mig, at det ville kræve blod, sved og tårer at hente en sejr hjem mod et mandskab placeret i Jyllandsserien 2 (her burde AaB - selv nu om stunder - kunne stille med 3 hold, der endda ret ubesværet kunne overkomme en sådan hurdle).

Til gengæld er punkt 4 i forhold til Steffen Højer fuldstændig ny - og meget overraskende - for mig. For hvis dét er tilfældet, så har klubben ganske rigtigt også et alvorligt trænerproblem. I så fald giver de evindelige krav om fyring af Højer - som jeg nærmest kun har haft hovedrysten tilovers for, jævnfør mine tidligere indlæg - pludselig langt mere mening. Det fjerner dog ikke to store forhindringer i den forbindelse:

1) AaBs manglende vilje - og efterhånden også nu manglende evne og mulighed - til investering i det sportslige setup. Denne del forværres yderligere af det gedemarked, der udspillede sig så sent som for godt et år siden, hvad angår to trænerfyringer og en sportsdirektørfyring inden for nogle få uger. AaB kommer jo til at fremstå endnu mere til grin, end tilfældet er i forvejen, hvilket ikke siger så lidt.

2) Hvilken afløser for Steffen Højer ville være mulig for AaB i klubbens nuværende forfatning, der ikke blot omfatter en laset økonomi, men ligeledes et forfærdeligt omdømme, jf. førnævnte gedemarked og generelle sportslige niveau, der ligger milevidt under klubbens gennemsnit gennem flere årtier? Jeg har jo aldrig set et konkret bud på en ny træner med undtagelse af Ståle Solbakken - hvis han dukker op som ny træner i klubben, så lægger jeg mig fladt ned og trækker mine gentagne uhyrlighed om ejerkreds, direktion og ledelse tilbage :aabfan:
hjertet i Hamborg og Venlo, hovedet i røven :aabfan:

Besvar