Nicklas Helenius

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Re: Helenius

Indlæg af frederikshavneren » 6. jun 2013, 10:32

BoT skrev:
frederikshavneren skrev:http://tipsbladet.dk/nyhed/superliga/aa ... -erstattes
Trods alt beroligende at Lynge udtaler, at der skal hentes én erstatning hvis Helenius bliver solgt. Nu siger Lynge ikke på hvilken hylde de leder efter en erstatning, men må ærligt indrømme at det glæder mig at der hentes en erstatter hvis Helenius smutter.
En del har tvivlet på om der vil blive hentet en erstatning for Helenius, men det vil være direkte naivt at gå ind til den kommende sæson med et angreb bestående af ex. bomberen Curth, SF med "glasbenene", Rolf Toft og Lukas Spalvis.
Alt andet ville også være økonomisk selvmord. Med så store forskelle på TV-pengene alt efter placering, betyder de 3-4 pladser i tabellen, som en stabil målscorer som Helenius kan betyde - langt mere end de 2-3-4 millioner, som en erstatning vil koste. Husk på, at Helenius i teorien var forskellen på top-5 eller nedrykning i den netop afsluttede sæson.
Helenius har været ekstremt vigtig for AaB de seneste 2 sæsoner. Helenius scorer ikke kun mange mål, han er også vigtig i rollen som oplægger samt stjæler meget af modstandernes opmærksomhed. I den nyligt afsluttede sæson var Helenius måske Superligaens mest afgørende spiller (mål + assist).
Det bliver et kæmpe tab den dag Helenius smutter og det vil virkelig sætte holdet under pres. Der er IKKE en notorisk målscorer samt en spiller med tilsvarende kvaliteter i den nuværende trup som kan afløse Helenius, der skal hentes en kvalitetserstatning udefra.

Gaarde bliver kastet ud i dybt vand fra start hvis han skal starte i jobbet, med at finde en erstatning for truppens vigtigste spiller (Gaarde vil selvfølgelig få hjælp af Lynge).

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 6. jun 2013, 10:36

BoT skrev: Alt andet ville også være økonomisk selvmord. Med så store forskelle på TV-pengene alt efter placering, betyder de 3-4 pladser i tabellen, som en stabil målscorer som Helenius kan betyde - langt mere end de 2-3-4 millioner, som en erstatning vil koste. Husk på, at Helenius i teorien var forskellen på top-5 eller nedrykning i den netop afsluttede sæson.
Problemet i det rationale er at der ingen garanti er for at vi henter de ekstra millioner af TV-pengene, selvom vi henter en erstatning for Hellenius. På den anden side er der heller ingen naturlov der siger at vi ikke kan hente dem uden Hellenius.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 6. jun 2013, 15:54

Pastorius skrev:
BoT skrev: Alt andet ville også være økonomisk selvmord. Med så store forskelle på TV-pengene alt efter placering, betyder de 3-4 pladser i tabellen, som en stabil målscorer som Helenius kan betyde - langt mere end de 2-3-4 millioner, som en erstatning vil koste. Husk på, at Helenius i teorien var forskellen på top-5 eller nedrykning i den netop afsluttede sæson.
Problemet i det rationale er at der ingen garanti er for at vi henter de ekstra millioner af TV-pengene, selvom vi henter en erstatning for Hellenius. På den anden side er der heller ingen naturlov der siger at vi ikke kan hente dem uden Hellenius.
Nejnej. Og på den måde kan man jo lukke øjenene og bare håbe.

Men jeg vil forestrække, at man handler proaktivt og forsøger at sikre sig, at man får kompetente afløsere for de spillere fra toppen af truppen, der måtte forsvinde i pausen. Og som jeg ser det, vil vi ikke kunne erstatte Helenius internt - hverken Søren Frederiksen eller Jeppe Curth er sikre målscorere, og Rolf Toft og Spalvis er alt for uprøvede og urutinerede.

At hente en "proven" målscorer er selvfølgelig den aller-sværeste transferopgave, der findes, men ikke desto mindre er det den opgave, der foreligger Lynge/Gaarde, hvis man vælger at sælge Helenius. Og min pointe er så, at man skal passe på med at synes, at det trods alt er bedre at sælge ham for 7-10 mio kr nu, end at lade ham gå gratis om et år. Det kan vise sig at gå hen og koste LANGT mere end 10 mio!!! Så skal man sælge, skal man kun gøre det, hvis der er overskud til at hente en fuldgod erstatning ind.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 6. jun 2013, 16:23

BoT skrev:
Pastorius skrev:

Men jeg vil forestrække, at man handler proaktivt og forsøger at sikre sig, at man får kompetente afløsere for de spillere fra toppen af truppen, der måtte forsvinde i pausen. Og som jeg ser det, vil vi ikke kunne erstatte Helenius internt - hverken Søren Frederiksen eller Jeppe Curth er sikre målscorere, og Rolf Toft og Spalvis er alt for uprøvede og urutinerede.

At hente en "proven" målscorer er selvfølgelig den aller-sværeste transferopgave, der findes, men ikke desto mindre er det den opgave, der foreligger Lynge/Gaarde, hvis man vælger at sælge Helenius. Og min pointe er så, at man skal passe på med at synes, at det trods alt er bedre at sælge ham for 7-10 mio kr nu, end at lade ham gå gratis om et år. Det kan vise sig at gå hen og koste LANGT mere end 10 mio!!! Så skal man sælge, skal man kun gøre det, hvis der er overskud til at hente en fuldgod erstatning ind.
100% enig for gør vi ingenting og kun erstatter internt, så ender vi altså med røven i vandskorpen. Man kan også være så fornuftig økonomisk og sidde så meget på hænderne at det går galt. Fordi vi har præsteret over niveau i år skal vi altså ikke satse på at det gentager sig efter sommerferien.
Synes allerede de sidste kampe i foråret viste at bund og stabilitetsniveauet var skræmmende tæt på noget der minder om nedrykning.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 6. jun 2013, 16:31

Hvis vi kunne bytte Helenius over med Prica tror jeg på også en Top 5 denne næste sæson, men bliver nok umådeligt svært at lokke ham med færgen over.

Kan godt være at Helenius var nr. 2 på topscorerlisten i sæsonen vi lige har overstået, men Curth fungerede bedre med Prica som makker.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 6. jun 2013, 16:42

Elscorpio skrev:Hvis vi kunne bytte Helenius over med Prica tror jeg på også en Top 5 denne næste sæson, men bliver nok umådeligt svært at lokke ham med færgen over.

Kan godt være at Helenius var nr. 2 på topscorerlisten i sæsonen vi lige har overstået, men Curth fungerede bedre med Prica som makker.
Det er godt nok også lidt af en færgetur fra Israel til Aalborg
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 6. jun 2013, 17:32

BoT skrev:
Pastorius skrev:

AaB er så vidt jeg ved stadig bundet af at der skal budgetteres konservativt og med driftsoverskud, så det er den første opgave der skal løftes. Det er indenfor de rammer man skal hente forstærkninger. Samtidig skal der hentes 5 millioner ind i transferindtægter (netto), og rygterne siger jo at der stadig mangler en million, selv hvis Kusk sælges.

Jeg er nu heller ikke enig i at en proven målscorer er et must, men helt enig i at der skal hentes noget ind på de offensive pladser. Så må vi se om det er afløseren eller de gamle i samarbejde, der skal erstatte de mål og assists der mangler. Oftest bliver vores øvrige angribere klandret for de manglende mål, men jeg synes nu også der kommer lige lidt nok fra de resterende midtbanespillere (Kusk undtaget - i hvert fald i efteråret). Uden at have undersøgt det (og man kommer nok alligevel ud i noget definitionsbøvl), vil jeg mene vi må være et af de hold der henter færrest scoringer (procentvis) fra vores midtbanespillere, og det har i hvert fald været bedre førhen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 7. jun 2013, 08:52

En stabil og stensikker målscorer ER nu en gang bare det vigtigste. Manglen på en sådan kostede Horsens livet i ligaen og man kan jo bare prøve at tænke tilbage på Helenius' 16 kasser. Hvor mange af dem havde Jeppe Curth eller Rolf Toft sat ind?

Opgaven behøver heller ikke være så voldsom. Vi skal ikke ud og finde en ny Helenius eller Rade Prica. Vi skal finde en angriber, der med meget stor sandsynlighed scorer 10-12 kasser i næste sæson. Dét er det vigtigste - ikke om han har potentiale til at blive landsholdsspiller eller hvad ved jeg. Han skal være driftsikker - helst Superliga-testet - og ikke være en udviklingsspiller eller en eksotisk lottokupon. Og så skal det for alt i verden ikke være en lejekontrakt!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. jun 2013, 10:03

Yankee skrev:En stabil og stensikker målscorer ER nu en gang bare det vigtigste. Manglen på en sådan kostede Horsens livet i ligaen og man kan jo bare prøve at tænke tilbage på Helenius' 16 kasser. Hvor mange af dem havde Jeppe Curth eller Rolf Toft sat ind?

Opgaven behøver heller ikke være så voldsom. Vi skal ikke ud og finde en ny Helenius eller Rade Prica. Vi skal finde en angriber, der med meget stor sandsynlighed scorer 10-12 kasser i næste sæson. Dét er det vigtigste - ikke om han har potentiale til at blive landsholdsspiller eller hvad ved jeg. Han skal være driftsikker - helst Superliga-testet - og ikke være en udviklingsspiller eller en eksotisk lottokupon. Og så skal det for alt i verden ikke være en lejekontrakt!
Jamen, jeg er sådan set enig - bortset fra at jeg mener vi er en helt anden type hold end Horsens, men prøver at tale forventningerne lidt ned.

Jeg kunne forestille mig en realistisk transfer ville være lidt hen ad da vi hentede Christian Lundberg. En spiller der scorer pænt stabilt, men alligevel aldrig er slået rigtig igennem, og som har brug for at komme hjem til nogle stabile forhold. Jeg har dog svært ved lige at se hvem det skulle være nu om dage. Jeg vil nu holde fast i at det alene ikke er nok. Der skal fyldes mål på fra de øvrige offensive spiller (incl. midtbanen) ift. denne sæson, hvis vi skal gøre os håb om at holde vores position.

Jeg tror bare ikke på at vi får sådan en fra sæsonstart af, og afhængig af hvor lang tid der går inden Hellenius er væk, kan det jo blive svært at nå inden transferdeadline. gode resultater i euroleagekval. vil nok få verden til at se noget mere positiv ud.

Helt enig med at lejeaftaler som udgangspunkt er en skidt nødløsning.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 7. jun 2013, 10:24

Pastorius skrev: Jeg kunne forestille mig en realistisk transfer ville være lidt hen ad da vi hentede Christian Lundberg. En spiller der scorer pænt stabilt, men alligevel aldrig er slået rigtig igennem, og som har brug for at komme hjem til nogle stabile forhold. Jeg har dog svært ved lige at se hvem det skulle være nu om dage. Jeg vil nu holde fast i at det alene ikke er nok. Der skal fyldes mål på fra de øvrige offensive spiller (incl. midtbanen) ift. denne sæson, hvis vi skal gøre os håb om at holde vores position.

Jeg tror bare ikke på at vi får sådan en fra sæsonstart af, og afhængig af hvor lang tid der går inden Hellenius er væk, kan det jo blive svært at nå inden transferdeadline. gode resultater i euroleagekval. vil nok få verden til at se noget mere positiv ud.
Vi er meget enige. Helenius skal sælges meget snart, d. 31/8 (efter kvalifikationen) eller slet ikke. Hvis vi kan nå at få fat i en erstatning kan vi vel trods alt godt forvente at have 4-5 millioner til en 3-årig kontrakt + transfersum. Dermed kunne der godt være råd til Thomas Dalgaard, Lasse Vibe eller Marvin Pourie, men også mulighed for at spare lidt og gå efter en anden sikker løsning som Simon Bræmer. Ja, så er den ude. Han har spillet en fremragende sæson for Brønshøj, og jeg er overbevist om at han ville levere rigtig meget værdi for pengene. Han bliver ikke Superligatopscorer - nej, men han er klart mere målfarlig end Curth og Toft og har virket ekstremt tændt og fokuseret i den forgangne sæson.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. jun 2013, 10:28

Yankee skrev: Vi er meget enige. Helenius skal sælges meget snart, d. 31/8 (efter kvalifikationen) eller slet ikke. Hvis vi kan nå at få fat i en erstatning kan vi vel trods alt godt forvente at have 4-5 millioner til en 3-årig kontrakt + transfersum. Dermed kunne der godt være råd til Thomas Dalgaard, Lasse Vibe eller Marvin Pourie, men også mulighed for at spare lidt og gå efter en anden sikker løsning som Simon Bræmer. Ja, så er den ude. Han har spillet en fremragende sæson for Brønshøj, og jeg er overbevist om at han ville levere rigtig meget værdi for pengene. Han bliver ikke Superligatopscorer - nej, men han er klart mere målfarlig end Curth og Toft og har virket ekstremt tændt og fokuseret i den forgangne sæson.
Bræmer kunne godt være en mulighed, ja. Jeg er dog ikke overbsvist om at Bræmer som erstatning for Hellenius vil få den samlede debatside til at juble over Gaardes evner som sportsdirektør fra dag 1 :-)

Pourie håber jeg på man går udenom, selvom man skulle have chancen for at få ham. Han er ikke den type vi har brug for.
Med venlig Hilsen
--
Robert

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 7. jun 2013, 10:43

Pastorius skrev:
Yankee skrev: Vi er meget enige. Helenius skal sælges meget snart, d. 31/8 (efter kvalifikationen) eller slet ikke. Hvis vi kan nå at få fat i en erstatning kan vi vel trods alt godt forvente at have 4-5 millioner til en 3-årig kontrakt + transfersum. Dermed kunne der godt være råd til Thomas Dalgaard, Lasse Vibe eller Marvin Pourie, men også mulighed for at spare lidt og gå efter en anden sikker løsning som Simon Bræmer. Ja, så er den ude. Han har spillet en fremragende sæson for Brønshøj, og jeg er overbevist om at han ville levere rigtig meget værdi for pengene. Han bliver ikke Superligatopscorer - nej, men han er klart mere målfarlig end Curth og Toft og har virket ekstremt tændt og fokuseret i den forgangne sæson.
Bræmer kunne godt være en mulighed, ja. Jeg er dog ikke overbsvist om at Bræmer som erstatning for Hellenius vil få den samlede debatside til at juble over Gaardes evner som sportsdirektør fra dag 1 :-)

Pourie håber jeg på man går udenom, selvom man skulle have chancen for at få ham. Han er ikke den type vi har brug for.
Bræmer... Come on. Så synes jeg også at vi skal forsøge at hente Allan Olesen tilbage som gardering for Dalsgaard. Bræmer havde én god sæson i AaB, derefter var han helt væk. Bræmer har simpelthen ikke niveauet, der skal ledes efter en erstatning på et helt andet niveau. Bræmer passer udmærket til Brønshøjs tonserfodbold, men så er det positive også sagt.
Vibe og Pourie er spændende emner, men realistisk set er de langt udenfor vores rækkevidde.

Vibe og Pourie er alt for dyre, der går pt. rygter om at Frankfurt har budt 6 mio. kr. for Pourie. AaB kan umuligt være med i det prisniveau. Derudover tvivler jeg stærkt på om spillere som Pourie og Vibe overhovedet vil være interesseret i at spille for AaB. Det er ikke lang tid siden at Vibe udtalte, at han godt kunne se sig selv i klubber som AGF, OB eller FCK. Han nævnte med andre ord ikke AaB, hvilket viser at AaB desværre nok ikke er så attraktiv hos topspillerne. Derudover er Vibe heller ikke en angriber, han er mere en kantspiller.

Der er mange interessante transferfrie angribere rundt omkring i Europa. Det vil være et fornemt punktum hvis Lynge kan afslutte epoken i AaB, med at finde en transferfri juvel på transfermarkedet.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 7. jun 2013, 13:47

En afløser for Helenius skal først og fremmest være én, der kan score mål ud af ingenting - ligesom Helenius. For vi er jo altså ikke et hold, der producerer 10 kæmpechancer i hver kamp! Derfor vil jeg også afskrive Bræmer - da han - som jeg husker ham - mest er en afslutter-type. Jeg kender ikke Thomas Dalgaard godt nok til at vide, om han laver mål ud af ingenting, eller om han mest er den, der sætter sidste fod på.

Men den type er jo sikekrt også de sværeste at finde - og dyreste. Jeg vil mene, vi bør holde på Helenius - trods bud på 10. mio. For jeg tror ikke på ,vi kan finde en afløser på så kort tid. Så hellere lade ham gå gratis om et år og så bruge tiden på at finde én, som har nogenlunde samme kvaliteter!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. jun 2013, 13:55

BoT skrev:En afløser for Helenius skal først og fremmest være én, der kan score mål ud af ingenting - ligesom Helenius. For vi er jo altså ikke et hold, der producerer 10 kæmpechancer i hver kamp! Derfor vil jeg også afskrive Bræmer - da han - som jeg husker ham - mest er en afslutter-type. Jeg kender ikke Thomas Dalgaard godt nok til at vide, om han laver mål ud af ingenting, eller om han mest er den, der sætter sidste fod på.

Men den type er jo sikekrt også de sværeste at finde - og dyreste. Jeg vil mene, vi bør holde på Helenius - trods bud på 10. mio. For jeg tror ikke på ,vi kan finde en afløser på så kort tid. Så hellere lade ham gå gratis om et år og så bruge tiden på at finde én, som har nogenlunde samme kvaliteter!
Jeg er - slet - ikke enig. Holdets spillestil vil naturligt ændre sig uden Hellenius, der ikke var ret mget i feltet når vi havde bolden. Får vi en spiller der naturligt søger ind i feltet, vil det skabe plads til spillet foran feltet og give en lidt anden spillestil.

Den alvorligste anke er dog at jeg er ret sikker på vi ikke har eller får råd til en spiller af den type du efterlyser, i en kvalitet der giver mening.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 7. jun 2013, 17:17

BoT skrev:En afløser for Helenius skal først og fremmest være én, der kan score mål ud af ingenting - ligesom Helenius. For vi er jo altså ikke et hold, der producerer 10 kæmpechancer i hver kamp! Derfor vil jeg også afskrive Bræmer - da han - som jeg husker ham - mest er en afslutter-type. Jeg kender ikke Thomas Dalgaard godt nok til at vide, om han laver mål ud af ingenting, eller om han mest er den, der sætter sidste fod på.

Det ville selvfølgelig være perfekt at finde en angriber, der regelmæssigt smider den ind fra 25 meter og iøvrigt laver den ene drømmeassist efter den anden, men som du selv siger er det kompelt urealistisk. Tiden er forbi hvor vi kan hente den slags spillere udefra. Tværtimod skal den næste Helenius forhåbentlig findes på vores U/17- eller U/19-ligahold.

Hvis vi sælger Helenius (hvilket jeg heller ikke håber) plæderer jeg derfor for at erstatningen skal være en træfsikker og stabil angriber, der kan give noget ro og plads til at Lukas Spalvis, Jannik Pohl eller Victor Ahlmann kan løfte sig op på Superliga-niveau. Og der må man sige at en mand som Simon Bræmer vil være meget billig og et yderst sikkert kort. Kort sagt ved vi præcis hvad vi får med en spiller som ham - lottokuponerne må så komme fra egne rækker.

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 7. jun 2013, 18:12

Bræmer som erstatning for Helenius...
Hvis det bliver tilfældet ved et salg af Helenius så frygter jeg virkelig for den kommende sæson. Bræmer er alt for dårlig. Det svarer til at sælge en porsche og erstatte den med en trabant. Helenius har været superligaens mest afgørende spiller i de seneste 2 sæsoner (mål, assist samt betydning for holdet).
Der skal altså hentes en kvalitets afløser. Ikke Bræmer som tydeligt har vist at han ikke har niveauet.

Jeg har i transfertråden foreslået Djiby Fall (Greuther Fürth) eller Rasmus Jönsson (Wolfsburg). Ja jeg ved godt at det bliver meget svært økonomisk at hente erstatning på dette niveau, men det er oppe i det kaliber Lynge/Gaarde forhåbentlig scouter.

Se f.eks. hvor galt det er gået for Horsens, der ikke fik hentet en ordentlig erstatning efter salget af Gilberto Macena.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 7. jun 2013, 18:16

Marcus Pedersen!
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 7. jun 2013, 18:25

frederikshavneren skrev: Jeg har i transfertråden foreslået Djiby Fall (Greuther Fürth) eller Rasmus Jönsson (Wolfsburg). Ja jeg ved godt at det bliver meget svært økonomisk at hente erstatning på dette niveau, men det er oppe i det kaliber Lynge/Gaarde forhåbentlig scouter.
Hvad har Rasmus Jönsson præsteret, der er så markant bedre end Simon Bræmer? Jeg synes ikke Jönsson var specielt imponerende i Helsingborg, hvor han nærmest udelukkende scorede mål fordi han sprang højere end forsvarsspillerne. Han har hverken kropsstyrke eller teknik til at spille boksangriber i Superligaen. Han kan have udviklet sig i Tyskland, men da han ikke engang har kunnet bruges i 2. Bundesliga tvivler jeg på det.

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kenneth K » 8. jun 2013, 10:24

Det er noget pis, at vi ikke kunne/ville holde på Ronnie.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 8. jun 2013, 11:17

Kenneth K skrev:Det er noget pis, at vi ikke kunne/ville holde på Ronnie.
Yes, han var en oplagt erstatning. Man kan håbe Lynge satte en tilbagekøbs klausul på en kasse Harboe ind ;)

Besvar