Maglau skrev:sulakvelidze skrev:Nu er der forskel på Zlatan, Paris SG, Chanpions League og den påståede kontakt mellem AaB og Okotie, som jeg kommenterer på. Når Zlatan rygtes til AaB, og nogen påstår, at det gik i vasken pga manglende Europa, kan vi bruge dine eksempler.
Spørgsmålet er, om Okotie fravalgte AaB pga manglende Europa eller ej. Det har jeg svært ved at tro, for så meget betyder udsigten til et par kvalrunder og en lille chance for et gruppespil nok ikke for ham. Og sådan tror jeg, at mange spillere har det. Lønnen er vigtigere end udsigten til Europa. Nomvethe og Prica kunne nok også have fundet en klub med europæiske kampe på programmet dengang i 2006 i stedet for AaB, som så (dengang) bare var i stand til at betale en god løn. Jeg er med på, at Zlatan og Messi nok ser anderledes på det, men jeg havde sgu ikke lige set det komme, at de var relevante i en transfersnak om AaB.
Men uanset hvad er det jo bare gisninger. Du tror, at Okotie fravalgte AaB, fordi AaB alligevel ikke skulle spille imod Ilves Tampere og Lada United. Det tror jeg ikke. Og din opfattelse er lige så fair som min, men selvfølgelig bare helt forkert.

Jeg er helt enig - tvivler på, eller finder det fuldstændigt usandsynligt at nogen spillere skulle fravælge danske klubber pga manglende euro league fodbold.
Som du skriver så er udsigten til to kval runder og en 40 pct for gruppespil og derefter 30 pct for videre avancement hvor efter det 100 pct er forbi, ikke noget der definerer et valg for nogen.
Jeg forstår sagtens argumentet ifbm fx engelske klubber at man u. Og Liverpools manglende cl deltagelse kan koste muligheden for at tiltrække verdensklasse spillere.
Nu har jeg ikke sagt, at Okotie fravalgte AaB pga, manglende Europa. Jeg brugte Okotie som et eksempel, hvor europæisk kunne være en parameter. Nogle vælger jo også 2. bundesliga, fordi de forventer mere opmærksom fra Bundesligaen end der er i superligaen. Og når I selv er inde på, at det måske gælder for Zlatan, så kommer det jo på et eller andet tidspunkt for mange spillere uanset niveau.
FCK udtalte for 5-8 år siden, at de faktisk havde svært ved at tiltrække gode nok spillere. Spillere, som kunne bringe dem langt i Europa, men som godt gad spille i superligaen. Det var ikke det økonomiske som var barrieren, men det sportslige. Og som du selv er inde på, så har Liverpool oplevet den mur(på et lidt andet niveau).
Jeg er ret sikker på, at det ikke betyder så meget, hvis vi henter spillere i Hobro. Men jeg er ret sikker på, at henter vi f.eks. Mads Fenger i Randers, så betyder det noget.
Og vi er på et niveau, hvor vi skal have flyttet os et sportslig hak op. Hvor vi er top af SL og regelmæssige Europa Cup. Eksempel fra i år kunne være Pione Sisto - har spillet af lort til - men de to kampe mod Man U gør at han måske stadig kan sælges for 30 mio kr. Den lotteriseddel vil alle spillere gerne have, også selvom der ikke er gevinst på alle lodder.