Runschen skrev: ↑28. apr 2021, 06:45
Nu har vi taget hul på AaBs generelle situation i den her tråd og eftersom det er den tråd, der er mest aktiv, tillader jeg at byde ind med mit syn på tingene.
Jeg er bekymret over tingenes tilstand på Hornevej.
Vores økonomi er noget rod.
Man italesætter en Nordkraft-strategi med fokus på lokale spillere på holdet, men supplere i høj grad truppen med udenlandske spillere. Jeg tager ikke stilling til om jeg er for og i mod dette, men konstatere blot at udmelding om strategi ikke virker i sync med hvad der foretages.
Man ansætter Søren Krogh som Head of coaching - en mand skolet i FCN, hvor talentarbejde og denne proces er vigtigere end resultaterne på banen (At de (læs FCN) så til en hvis grad formår begge dele er blot vildt imponerende).
Problemet med ansættelsen af Søren Krogh er, at manden har og fortsat har sin base i København. Han er måske i Nordjylland 3-4 dage om ugen - og har på ingen måde imponeret derude. Tværtimod er den eksisterende ungdomsafdeling voldsomt skuffet over hans knappe tilstedeværelse. Det her står for egen regning men er hvad jeg har hørt på vandrørene.
Man har i et forsøg på at gå lidt ud af Søren Krogh og FCN-tangenten ansat Peter Feher. Tidligere FCN mand, der iøvrigt deler en lejlighed med Hr. Krogh, mens de begge pendler frem og tilbage. Feher og Søren Krogh er på fløj med hinanden i den splittelse, der hersker blandt Amatør/ungdomsafdelingen, AaB Administrationen, spillertrup og det øvrige træner team.
Så har man ansat Inge Andre Olsen som sportsdirektør. En mand, som fremfor alt har vist sig som en god købmand, hvad transfers angår. Han har også stablet et fint akademi på benene i Stabæk - et akademi især med fokus på dyrkning af den enkelte spillers spidskompetencer.
Inge Andre Olsen har ingen specifik holdning til spillestil og filosofi, han vil bare gerne for en hver pris vinde - og så købe billigt og sælge dyrt.
AaB har meldt ud at deres målsætning er at spille underholdende og chanceskabende fodbold - affødt af Friis’ impact på holdet, har man derudover tilføjet, at man vil spille med et aggressivt og højt pres som udtryk. Det melder IAO naturligvis loyalt ud, når han bliver interviewet til spillestil.
AaBs bestyrelsesformand, Hr. Fristrup, melder offentligt ud, at man ikke blot har ambitioner om top 6, nej det skal være top 4 og deltagelse i Europa indenfor de kommende sæsoner.
FAKTUM er dog: Vi er på niveau og i lag med OB, SønderjyskE og Randers - det er dér vi er lige nu(!k) og det bør alle indse. Dvs mellem nr 5-8 i superligaen.
Inge Andre Olsen snakker om at AaB i fremtiden skal være førende indenfor Data og scouting og man har eftersigende iværksat et storstilet projekt med Netcompany og AAU i denne forbindelse. AaBs spillere skal i fremtiden afskibbes for mellem 3-4 mio euro bliver det udtalt fra vores efterhånden noget bombastiske sportsdirektør.
Direktør, Bælum, sagde bl.a. ved sin ankomst at han ville fylde Aalborg Stadion og have særligt fokus på AaB på den digitale platform.
Bælum kan ikke gøre for omstændigheder som Corona-pandemien og der ER sket ting på fanområdet omkring stadion.
-Men var jeg den eneste, der bemærkede, at efter AaBs træningskampsnederlag til Silkeborg IF, da skrev de (SIF) på Twitter, at highlights fra kampen kunne tilgåes i Silkeborg IF-appen?
Hvad er der sket på det digitale område?
Man har ansat en spansk “koncept” træner, der sværger troskab til en Cryuff og Guardiola inspireret spillestil. Han er ikke i sin natur kæmpe fan af Friis’ mere Leipzig/Dortmund inspirerede pres-fodbold. Der bliver pludselig snakket meget om “positions”. Vi startede ud med 4 backkæde igen. Resultaterne udebliver, spillertruppen er forvirret og det virker udefra set som om, at vores nye spanske træner fra spillertrup og måske sportsdirektøren får besked om, at “gå mere langsomt frem”. Vi er så tilbage med en mere simpel spillestil og 3 backkæden er retur.
Er træneren blevet undermineret af sin trup og sportsdirektør? og hvor er vi egentlig på vej hen?
Inge Andre Olsen melder mere eller mindre åbenlyst ud, at Tom Van Weert skal væk og at Magnus Christensen skal samme vej. Begge forsøges angiveligt at indgå i en byttehandel med Alhaji Kamara - dette mislykkes og man har dem fortsat i truppen i foråret.
Man forsøger at bænke dem og “køre” dem ud af holdet, men manglende resultater gør denne mission umulig. Spørgsmålet er så, om de var bænket pga Sportsdirektørens kig på næste sæson og det glippede vinterskifte/kontraktudløb eller som følge af en træner beslutning?
-Og selvom de to spillere udadtil virker professionelle, hvordan er så deres aftryk på stemningen i truppen? Den ene render vel og mærket rundt med et anførerbind i ny og næ.
Holdets bedste offensive spiller frasorteres og modtager sine 200 kamps blomster fra tribunen. Hvilket signal sender det og hvad vil man opnå med det?
Det er altid mega nemt at være negativ og sort-seer, når holdets resultater udebliver.
Pludselig er alting i vejen. I know.
Synes bare AaB virker som ÉN STOR og forvirrende rodebutik!
Og AaB butikken er fyldt op med varm luft, og man slynger om sig med klassiske “Bruchmann & Hammer Mediano” floskler uden at dette står mål med virkeligheden (læs evt ovenstående eksempler igen).
Jeg spørg nogen gange mig selv om den almindelig nordjyde og AaB tilhænger i bund og grund ikke bare er interesseret i at se et AaB hold, der vinder? Punktum. Slut.
-Hvorfor følger folk Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates? -Fordi de er mega gode til Håndbold og Ishockey og fordi de vinder. Ikke så meget pis.
Jeg synes, der trænger til at blive ryddet op. Målsætning og ambitioner skal simplificeres og alle skal padle i samme retning.
Stop med alt det forbandede øregas - det er på sin vis noget af det mest anti-nordjyske man kan gøre overfor folk.
Gør som I siger(!) -og ikke så meget pis.