Transferønsker vol. 31 (Sommervinduet 2021/22)
-
R Rosenberg
- Allstar

Re: Transferønsker vol. 31 (Sommervinduet 2021/22)
Med de rygter om indre uro, som jo, som Reyad påpeger, bliver forstærket for hver eneste ny kilde, er jeg egentlig lige nu mest interesseret i, hvordan relationen mellem Bælum og Inge er.
Står de skulder ved skulder? Er de enige om retningen? For skal man igennem sådan en tur, så man får skilt skæg fra snot og får renset ud blandt folk, der modarbejder eller deslige, er det alfa og omega at ledelsen ikke bare fremstår som én, men også er det. Så kan man komme igennem sådan en kur, hvor man får hældt folk ud, der ikke er med på vognen og får erstattet dem med andre.
Er uenigheden også mellem dem, er det straks meget værre. Og hvor står bestyrelsen i alt dette? Er de klar på en transition til en mere "hård fodboldkultur" eller hælder de mere til "det gode, gamle AaB"?
Fristrup fx, slår mig ikke som en rigtig fodboldboss, der er med på alt beatet i den verden. Så kan det godt være, at han har været dygtig til at producere møbler, traktorer eller hvad det nu er og har kunnet skabe en god forretning inden for dét. Men det er jo ingen garant for noget. AaB kunne godt synes at mangle en mere handlende og synlig bestyrelse, hvor det bare lugter langt væk af, at formanden ved, hvad han har med at gøre.
Og med hensyn til Krogh, så er jeg ret overrasket over, at han kører pendlerstilen. Det er for såvidt fint nok, hvis du sidder på kontor eller arbejder som svejser eller sælger støvsugere. Men hans arbejde er med mennesker, og inden for dette felt er relationer og nærvær altså nok det allervigtigste for at kunne skabe 100%, hvorimod det nemt kan gå den modsatte vej, hvis fraværet føles blandt medarbejderne.
Står de skulder ved skulder? Er de enige om retningen? For skal man igennem sådan en tur, så man får skilt skæg fra snot og får renset ud blandt folk, der modarbejder eller deslige, er det alfa og omega at ledelsen ikke bare fremstår som én, men også er det. Så kan man komme igennem sådan en kur, hvor man får hældt folk ud, der ikke er med på vognen og får erstattet dem med andre.
Er uenigheden også mellem dem, er det straks meget værre. Og hvor står bestyrelsen i alt dette? Er de klar på en transition til en mere "hård fodboldkultur" eller hælder de mere til "det gode, gamle AaB"?
Fristrup fx, slår mig ikke som en rigtig fodboldboss, der er med på alt beatet i den verden. Så kan det godt være, at han har været dygtig til at producere møbler, traktorer eller hvad det nu er og har kunnet skabe en god forretning inden for dét. Men det er jo ingen garant for noget. AaB kunne godt synes at mangle en mere handlende og synlig bestyrelse, hvor det bare lugter langt væk af, at formanden ved, hvad han har med at gøre.
Og med hensyn til Krogh, så er jeg ret overrasket over, at han kører pendlerstilen. Det er for såvidt fint nok, hvis du sidder på kontor eller arbejder som svejser eller sælger støvsugere. Men hans arbejde er med mennesker, og inden for dette felt er relationer og nærvær altså nok det allervigtigste for at kunne skabe 100%, hvorimod det nemt kan gå den modsatte vej, hvis fraværet føles blandt medarbejderne.
Ædruelighedens stemme
Det ved jeg nu ikke:Gnu skrev: ↑28. apr 2021, 10:05Men hvilken retning er det, at Bælum og Inge vil have os i? På den ene side vil man gerne have gennemsnitsalderen ned, man vil gå datavejen, og man vil have udenlandske talenter ind. På den anden side henter man Rufo på 28, Martin Samuelsen på 24, Andreas Hagelskjær på 24 og Daniel Granli på 26, som tager spilletid fra de talenter, man har hentet ind.
AaB er i gang med at sætte sig mellem to stole, fordi det ikke er tydeligt, hvad man vil. Det er for mig det mest bekymrende.
Man har været meget ærlig omkring at Rufo er en kontrakt af kortere varighed.
Martin Samuelsen er ikke købt, men lejet.
Daniel Granli erstattede Kasper Pedersen, der er 28.
Jeg forstår ikke helt, at du påstår de tager spilletid fra talenter? Prica og Hannesbo har fået masser af spilletid (og selvtillid) i dette forår.
Ross er blevet fast mand.
Højholt har fået mere spilletid end sidste sæson.
Hvilke talenter fortrænger de?
Prijovic spiller stadig U19-fodbold, da han kun er 18.
Det er noget Ekstra Bladet har påstået, men det passer ganske enkelt ikke. Der er ingen talenter der er blevet fortrængt af de spillere Inge har hentet ind.
Siden Cifuentes kom til, så har Prica fået spilletid i alle kampe, undtagen 1.
Hannesbo, som spanieren selv har hevet op fra U-niveau, har fået en del spilletid.
Og så er flere af de spillere du nævner vel netop hentet på data-konstateringer: Store opspilsproblemer fra forsvaret, fraværet af spillere der både kan agere i presspillet og har teknisk kunnen. Samuelsen blev lejet for at adressere manglen på en hold up-spiller - noget vi har savnet siden Spalvis og til dels Curth. Vi havde før det heller ingen offensivspillere, der kunne gøre sig gældende i luften.
Enig, at der mangler noget rød tråd. Det med de manglende talenter tror jeg dog er så simpelt, at vi aktuelt har ikke et godt nok akademi/gode nok talenter. Vi kan jo ikke opfylde talentambitionen, hvis ikke der er nogen talenter at tage af som er dygtige nok. Det er vel netop derfor man har hyret Krogh til at forberede akademiet, men indtil akademiet er bedre/vi har et stort nok talent må vi nok indstille os på at bredden kommer udefra. Vi har jo prøvet på dogmatisk vis bare at kaste ungdomsspillere ind på førsteholdet og det virkede ikke.Runschen skrev: ↑28. apr 2021, 06:45Nu har vi taget hul på AaBs generelle situation i den her tråd og eftersom det er den tråd, der er mest aktiv, tillader jeg at byde ind med mit syn på tingene.
Jeg er bekymret over tingenes tilstand på Hornevej.
Vores økonomi er noget rod.
Man italesætter en Nordkraft-strategi med fokus på lokale spillere på holdet, men supplere i høj grad truppen med udenlandske spillere. Jeg tager ikke stilling til om jeg er for og i mod dette, men konstatere blot at udmelding om strategi ikke virker i sync med hvad der foretages.
Man ansætter Søren Krogh som Head of coaching - en mand skolet i FCN, hvor talentarbejde og denne proces er vigtigere end resultaterne på banen (At de (læs FCN) så til en hvis grad formår begge dele er blot vildt imponerende).
Problemet med ansættelsen af Søren Krogh er, at manden har og fortsat har sin base i København. Han er måske i Nordjylland 3-4 dage om ugen - og har på ingen måde imponeret derude. Tværtimod er den eksisterende ungdomsafdeling voldsomt skuffet over hans knappe tilstedeværelse. Det her står for egen regning men er hvad jeg har hørt på vandrørene.
Man har i et forsøg på at gå lidt ud af Søren Krogh og FCN-tangenten ansat Peter Feher. Tidligere FCN mand, der iøvrigt deler en lejlighed med Hr. Krogh, mens de begge pendler frem og tilbage. Feher og Søren Krogh er på fløj med hinanden i den splittelse, der hersker blandt Amatør/ungdomsafdelingen, AaB Administrationen, spillertrup og det øvrige træner team.
Så har man ansat Inge Andre Olsen som sportsdirektør. En mand, som fremfor alt har vist sig som en god købmand, hvad transfers angår. Han har også stablet et fint akademi på benene i Stabæk - et akademi især med fokus på dyrkning af den enkelte spillers spidskompetencer.
Inge Andre Olsen har ingen specifik holdning til spillestil og filosofi, han vil bare gerne for en hver pris vinde - og så købe billigt og sælge dyrt.
AaB har meldt ud at deres målsætning er at spille underholdende og chanceskabende fodbold - affødt af Friis’ impact på holdet, har man derudover tilføjet, at man vil spille med et aggressivt og højt pres som udtryk. Det melder IAO naturligvis loyalt ud, når han bliver interviewet til spillestil.
AaBs bestyrelsesformand, Hr. Fristrup, melder offentligt ud, at man ikke blot har ambitioner om top 6, nej det skal være top 4 og deltagelse i Europa indenfor de kommende sæsoner.
FAKTUM er dog: Vi er på niveau og i lag med OB, SønderjyskE og Randers - det er dér vi er lige nu(!k) og det bør alle indse. Dvs mellem nr 5-8 i superligaen.
Inge Andre Olsen snakker om at AaB i fremtiden skal være førende indenfor Data og scouting og man har eftersigende iværksat et storstilet projekt med Netcompany og AAU i denne forbindelse. AaBs spillere skal i fremtiden afskibbes for mellem 3-4 mio euro bliver det udtalt fra vores efterhånden noget bombastiske sportsdirektør.
Direktør, Bælum, sagde bl.a. ved sin ankomst at han ville fylde Aalborg Stadion og have særligt fokus på AaB på den digitale platform.
Bælum kan ikke gøre for omstændigheder som Corona-pandemien og der ER sket ting på fanområdet omkring stadion.
-Men var jeg den eneste, der bemærkede, at efter AaBs træningskampsnederlag til Silkeborg IF, da skrev de (SIF) på Twitter, at highlights fra kampen kunne tilgåes i Silkeborg IF-appen?
Hvad er der sket på det digitale område?
Man har ansat en spansk “koncept” træner, der sværger troskab til en Cryuff og Guardiola inspireret spillestil. Han er ikke i sin natur kæmpe fan af Friis’ mere Leipzig/Dortmund inspirerede pres-fodbold. Der bliver pludselig snakket meget om “positions”. Vi startede ud med 4 backkæde igen. Resultaterne udebliver, spillertruppen er forvirret og det virker udefra set som om, at vores nye spanske træner fra spillertrup og måske sportsdirektøren får besked om, at “gå mere langsomt frem”. Vi er så tilbage med en mere simpel spillestil og 3 backkæden er retur.
Er træneren blevet undermineret af sin trup og sportsdirektør? og hvor er vi egentlig på vej hen?
Inge Andre Olsen melder mere eller mindre åbenlyst ud, at Tom Van Weert skal væk og at Magnus Christensen skal samme vej. Begge forsøges angiveligt at indgå i en byttehandel med Alhaji Kamara - dette mislykkes og man har dem fortsat i truppen i foråret.
Man forsøger at bænke dem og “køre” dem ud af holdet, men manglende resultater gør denne mission umulig. Spørgsmålet er så, om de var bænket pga Sportsdirektørens kig på næste sæson og det glippede vinterskifte/kontraktudløb eller som følge af en træner beslutning?
-Og selvom de to spillere udadtil virker professionelle, hvordan er så deres aftryk på stemningen i truppen? Den ene render vel og mærket rundt med et anførerbind i ny og næ.
Holdets bedste offensive spiller frasorteres og modtager sine 200 kamps blomster fra tribunen. Hvilket signal sender det og hvad vil man opnå med det?
Det er altid mega nemt at være negativ og sort-seer, når holdets resultater udebliver.
Pludselig er alting i vejen. I know.
Synes bare AaB virker som ÉN STOR og forvirrende rodebutik!
Og AaB butikken er fyldt op med varm luft, og man slynger om sig med klassiske “Bruchmann & Hammer Mediano” floskler uden at dette står mål med virkeligheden (læs evt ovenstående eksempler igen).
Jeg spørg nogen gange mig selv om den almindelig nordjyde og AaB tilhænger i bund og grund ikke bare er interesseret i at se et AaB hold, der vinder? Punktum. Slut.
-Hvorfor følger folk Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates? -Fordi de er mega gode til Håndbold og Ishockey og fordi de vinder. Ikke så meget pis.
Jeg synes, der trænger til at blive ryddet op. Målsætning og ambitioner skal simplificeres og alle skal padle i samme retning.
Stop med alt det forbandede øregas - det er på sin vis noget af det mest anti-nordjyske man kan gøre overfor folk.
Gør som I siger(!) -og ikke så meget pis.
RAUS RAUS SSE!
Det er Bælum der pejede på Inge, lige som det var Bælum der pejede på Allan skulle forlade posten.R Rosenberg skrev: ↑28. apr 2021, 10:10Med de rygter om indre uro, som jo, som Reyad påpeger, bliver forstærket for hver eneste ny kilde, er jeg egentlig lige nu mest interesseret i, hvordan relationen mellem Bælum og Inge er.
Inge blev ansat ud fra han kom med en præsentation med hvad han ville med AaB hvordan osv osv. Den var Bælum helt med på, så tror godt du kan regne med de 2 står sammen om den vej der er lagt. Problemet skyldes mig bekendt at Fehrer havde en ide om mere, selv efter han failede hårdt, ser han sig selv som en træner, og det er der et par spillere der også gør. Grunden til han ikke bare er opsagt, er man er bange for det betyder 2-4 startere vil levere dårligt resten af året uden deres hygge onkel. Til sommer kommer der storvask... hvis marked gør det muligt.
-
Gnu
- Allstar

- Favoritspiller: Ståle
- Geografisk sted: Din mor
Jeg savner, at man går 100 procent ind på den retning man vil.Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 10:16Det ved jeg nu ikke:Gnu skrev: ↑28. apr 2021, 10:05Men hvilken retning er det, at Bælum og Inge vil have os i? På den ene side vil man gerne have gennemsnitsalderen ned, man vil gå datavejen, og man vil have udenlandske talenter ind. På den anden side henter man Rufo på 28, Martin Samuelsen på 24, Andreas Hagelskjær på 24 og Daniel Granli på 26, som tager spilletid fra de talenter, man har hentet ind.
AaB er i gang med at sætte sig mellem to stole, fordi det ikke er tydeligt, hvad man vil. Det er for mig det mest bekymrende.
Man har været meget ærlig omkring at Rufo er en kontrakt af kortere varighed.
Martin Samuelsen er ikke købt, men lejet.
Daniel Granli erstattede Kasper Pedersen, der er 28.
Jeg forstår ikke helt, at du påstår de tager spilletid fra talenter? Prica og Hannesbo har fået masser af spilletid (og selvtillid) i dette forår.
Ross er blevet fast mand.
Højholt har fået mere spilletid end sidste sæson.
Hvilke talenter fortrænger de?
Prijovic spiller stadig U19-fodbold, da han kun er 18.
Det er noget Ekstra Bladet har påstået, men det passer ganske enkelt ikke. Der er ingen talenter der er blevet fortrængt af de spillere Inge har hentet ind.
Siden Cifuentes kom til, så har Prica fået spilletid i alle kampe, undtagen 1.
Hannesbo, som spanieren selv har hevet op fra U-niveau, har fået en del spilletid.
Og så er flere af de spillere du nævner vel netop hentet på data-konstateringer: Store opspilsproblemer fra forsvaret, fraværet af spillere der både kan agere i presspillet og har teknisk kunnen. Samuelsen blev lejet for at adressere manglen på en hold up-spiller - noget vi har savnet siden Spalvis og til dels Curth. Vi havde før det heller ingen offensivspillere, der kunne gøre sig gældende i luften.
Det vil fx sige langt mere tillid til Prica frem for at hente to nye offensivspillere og Prijovic kørt ind på holdet frem for at hente defensivspillere midt i 20'erne.
Det vil fx også sige langt mere datadrevet rekruttering. Det er jo ikke på data at man har fundet Rufo og Samulesen.
Lige nu gør AaB lidt af det hele, og ingen af delene fuldt ud, og det holder ikke.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
- Lucas Andersen 25. juli 2022
-
KlaskmyggenNoah
- Superliga

- Favoritspiller: Søren Thorst
- Geografisk sted: 9610
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 09:53Det er helt legalt, at mene at vi underpræsterer sportsligt - for det gør vi, og det har vi store træk gjort siden 2014.Stegosaurus skrev: ↑28. apr 2021, 09:44Helt enig. Bælum og IAO gør jo alt det rigtige i forhold til at forsøge at ændre tingene. Det giver bølgegang og langt fra det hele vil lykkes. Men jeg er personligt langt mere fortrøstningsfuld i dag end jeg var for 2 år siden.
Det er også helt legalt at mene, at træneren har det svært - for det tænker jeg at han har, og det projekt han har købt ind på (for den del går jo ikke kun AaB's vej - der er også en træner i den anden ende der har stillet nogle krav), er voldsomt udfordret af den høje bølgegang der er andetsteds i klubben - omkring ting han egentlig ikke har det fjerneste indflydelse på.
Men jeg mener ikke det er til diskussion, at vi er nødt til at bakke op om det her lange, seje træk.
Gaarde-regimet har udfordret os i alvorlig grad. Hvordan gik vi fra et mesterskab i 2014 (og et guldhold som aldrig blev afsat til de penge de burde have indbragt) til 5 år senere i ramme alvor præsentere en strategi, hvor kernen var at vi nu skulle til at finde vores guld fra Hobro til Skagen, og lade de andre klubber om resten.
Det begriber jeg simpelthen ikke.
I den tid hvor AaB er faldet i søvn i troen på, at man sad på en guldkalv med sine nordjyske talenter, der har en del andre klubber taget enorme skridt. Det efterslæb skal vi så til at hente nu, men det siger sig selv - når en klub som AGF henter dusinvis af millioner på sponsor-siden ifht. os, så har vi en udfordring. Det gør de bl.a. på baggrund af den fortælling de har solgt. Havde de prædiket, at de nu ville koncentrere sig om at støvsuge alt op mellem Grenå og Odder, og lade de øvrige danske klubber om resten af festen, så...
Jeg ved ikke hvorfor du har brug for at gentage din fejlagtige tolkning af Nordkraften igen og igen, ja der har været satset på at være stærk på nordjyske talenter og bibeholde en nordjysk identitet i klubben, men ingen har vel nogensinde påstået at man kunne bygge et hold op på nordjyske talenter alene, bare et kort kig på tranfermarkt afslører jo også at problemet slet ikke kan isoleres til et ensidigt sats nordjyske talenter.
Især 16/17 sæsonen var selvfølgelig voldsom med megen tilgang fra U19, men der er jo også bestemt en del navne imellem dem som har klaret sig ganske fint siden, så et helt skud i tågen var det ikke.
Problemet for Gaarde var bestemt også at hans indkøbte profiler fejlede, hitraten der var bestemt ikke imponerende...
For mig virker det ganske logisk at vi fortsætter med at ville være verdensmestre på fodboldtalenter i Nordjylland, samtidig med vi selvfølgelig er åben for at hente profiler ind til holdet udefra og supplerer med talenter fra andre klubber når muligheden byder sig, det ser jeg på ingen måde som en modsætning, men jeg er bekymret for om hvilken vej klubben er på vej hen, mit håb er selvfølgelig at jeg om 5 år stadig kan genkende AaB som en nordjyske klub på andet end farverne på trøjen..
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
var AaB en nordjysk klub da man vandt 99 mesterskabet?KlaskmyggenNoah skrev: ↑28. apr 2021, 10:33"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 09:53Det er helt legalt, at mene at vi underpræsterer sportsligt - for det gør vi, og det har vi store træk gjort siden 2014.Stegosaurus skrev: ↑28. apr 2021, 09:44Helt enig. Bælum og IAO gør jo alt det rigtige i forhold til at forsøge at ændre tingene. Det giver bølgegang og langt fra det hele vil lykkes. Men jeg er personligt langt mere fortrøstningsfuld i dag end jeg var for 2 år siden.
Det er også helt legalt at mene, at træneren har det svært - for det tænker jeg at han har, og det projekt han har købt ind på (for den del går jo ikke kun AaB's vej - der er også en træner i den anden ende der har stillet nogle krav), er voldsomt udfordret af den høje bølgegang der er andetsteds i klubben - omkring ting han egentlig ikke har det fjerneste indflydelse på.
Men jeg mener ikke det er til diskussion, at vi er nødt til at bakke op om det her lange, seje træk.
Gaarde-regimet har udfordret os i alvorlig grad. Hvordan gik vi fra et mesterskab i 2014 (og et guldhold som aldrig blev afsat til de penge de burde have indbragt) til 5 år senere i ramme alvor præsentere en strategi, hvor kernen var at vi nu skulle til at finde vores guld fra Hobro til Skagen, og lade de andre klubber om resten.
I den tid hvor AaB er faldet i søvn i troen på, at man sad på en guldkalv med sine nordjyske talenter, der har en del andre klubber taget enorme skridt. Det efterslæb skal vi så til at hente nu, men det siger sig selv - når en klub som AGF henter dusinvis af millioner på sponsor-siden ifht. os, så har vi en udfordring. Det gør de bl.a. på baggrund af den fortælling de har solgt. Havde de prædiket, at de nu ville koncentrere sig om at støvsuge alt op mellem Grenå og Odder, og lade de øvrige danske klubber om resten af festen, så...
Jeg ved ikke hvorfor du har brug for at gentage din fejlagtige tolkning af Nordkraften igen og igen, ja der har været satset på at være stærk på nordjyske talenter og bibeholde en nordjysk identitet i klubben, men ingen har vel nogensinde påstået at man kunne bygge et hold op på nordjyske talenter alene, bare et kort kig på tranfermarkt afslører jo også at problemet slet ikke kan isoleres til et ensidigt sats nordjyske talenter.
Især 16/17 sæsonen var selvfølgelig voldsom med megen tilgang fra U19, men der er jo også bestemt en del navne imellem dem som har klaret sig ganske fint siden, så et helt skud i tågen var det ikke.
Problemet for Gaarde var bestemt også at hans indkøbte profiler fejlede, hitraten der var bestemt ikke imponerende...
For mig virker det ganske logisk at vi fortsætter med at ville være verdensmestre på fodboldtalenter i Nordjylland, samtidig med vi selvfølgelig er åben for at hente profiler ind til holdet udefra og supplerer med talenter fra andre klubber når muligheden byder sig, det ser jeg på ingen måde som en modsætning, men jeg er bekymret for om hvilken vej klubben er på vej hen, mit håb er selvfølgelig at jeg om 5 år stadig kan genkende AaB som en nordjyske klub på andet end farverne på trøjen..
ANy way meget af det du siger er jo også det man forsøger. Man forsøger blot at hæve trænings nivuet blandt talenterne med at supplere op ude fra. Hvilke giver god mening. Jeg er ikke så nervøs for at det betyder at vi i fremtiden betyder ingen nordjyske talenter i klubben, da det jo er hele grund ideen i Inges præstentation, at nivuet blandt taletnerne skal hæves, og vi skal dyrke deres spids kompetancer frem for at gøre dem til midelmådige allround spillere. Om det lykkes, tja.. det er en anden sag, jeg er lidt bekymret over for at ham man har ansat bare pendler frem og tilbage imellem Aalborg og KBH.. men det er ikke sikkert det er et problem, jeg syntes bare det virker som om man måske ikke helt har comittede sig til opgaven så.
-
R Rosenberg
- Allstar

Jo, men nu taler jeg ikke om for godt et år siden, men om hvor de to står nu. Indbyrdes, relation, forståelse af retning, implementering af denne oma. Al den slags kan man jo ikke tilbundsgående kortlægge under en række samtaler. Og virkeligheden er jo desuden dynamisk.gravballe skrev: ↑28. apr 2021, 10:20Det er Bælum der pejede på Inge, lige som det var Bælum der pejede på Allan skulle forlade posten.R Rosenberg skrev: ↑28. apr 2021, 10:10Med de rygter om indre uro, som jo, som Reyad påpeger, bliver forstærket for hver eneste ny kilde, er jeg egentlig lige nu mest interesseret i, hvordan relationen mellem Bælum og Inge er.
Inge blev ansat ud fra han kom med en præsentation med hvad han ville med AaB hvordan osv osv. Den var Bælum helt med på, så tror godt du kan regne med de 2 står sammen om den vej der er lagt. Problemet skyldes mig bekendt at Fehrer havde en ide om mere, selv efter han failede hårdt, ser han sig selv som en træner, og det er der et par spillere der også gør. Grunden til han ikke bare er opsagt, er man er bange for det betyder 2-4 startere vil levere dårligt resten af året uden deres hygge onkel. Til sommer kommer der storvask... hvis marked gør det muligt.
Min pointe er bare, at forståelsen mellem de to er det absolut vigtigste, hvis det handler om at ride en mindre storm af på de indre linjer.
Desuden fatter jeg intet at, at en menig medarbejder, som har været i butikken i meget kort tid, skulle have fået så meget status, at han ikke er mulig at vippe ud, fordi nogle i så fald ville præstere ringere. Det giver jo absolut nul mening, at det skulle forholde sig sådan.
Og hvis det skulle, ville godt chef-arbejde i sådan en situation jo sådan set være ret nemt: Enten retter du ind eller også må du finde et andet sted, hvad enten du er spiller eller menig træner.
Ædruelighedens stemme
Fejlagtig tolkning? Allan Gaarde og Anders Damgaard har selv stået og fortalt vidt og bredt om det. Gaarde blev fyret på den udlægning af strategien.KlaskmyggenNoah skrev: ↑28. apr 2021, 10:33"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"
Man viser da enorm tillid til Prica. Synes du han virker som en der er utilfreds?Gnu skrev: ↑28. apr 2021, 10:30Jeg savner, at man går 100 procent ind på den retning man vil.
Det vil fx sige langt mere tillid til Prica frem for at hente to nye offensivspillere og Prijovic kørt ind på holdet frem for at hente defensivspillere midt i 20'erne.
Det vil fx også sige langt mere datadrevet rekruttering. Det er jo ikke på data at man har fundet Rufo og Samulesen.
Lige nu gør AaB lidt af det hele, og ingen af delene fuldt ud, og det holder ikke.
Han er også blevet savet midt over herinde indtil videre, på trods af hans alder.
Humlen er jo, at unge spilleres niveau ikke er specielt stabilt - og man skal også have resultater, ellers kommer høtyvene frem. Så det er en balancegang.
Såvidt jeg husker var det nu netop data, der var involveret i Samuelsen-handlen.
Desuden har Rufo jo netop gjort det fint indtil videre, set til økonomien i det - og det er et andet parameter, hvor vi skal løfte os. Vi skal have mere value for money.
Jeg forestiller mig nu, at man går efter afgange hos spillere som Børsting (26), Van Weert (30) og MC (23), og erstatter dem med yngre kræfter.
Det samme kan være tilfældet med spillere som Pallesen og Rinne, hvor man vil gå efter yngre erstatninger.
-
R Rosenberg
- Allstar

Det er altså ikke en fejlagtig tolkning, Julgranen kommer med her. Og den blev jo dyrket intenst under Gaarde. Og italesat igen og igen. Det blev jo et mantra med CIES, hjemmeavlede talenter, etc. Mens resultaterne sejlede mere og mere.KlaskmyggenNoah skrev: ↑28. apr 2021, 10:33"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 09:53Det er helt legalt, at mene at vi underpræsterer sportsligt - for det gør vi, og det har vi store træk gjort siden 2014.Stegosaurus skrev: ↑28. apr 2021, 09:44Helt enig. Bælum og IAO gør jo alt det rigtige i forhold til at forsøge at ændre tingene. Det giver bølgegang og langt fra det hele vil lykkes. Men jeg er personligt langt mere fortrøstningsfuld i dag end jeg var for 2 år siden.
Problemet med den satsning er bare, at der simpelthen ikke er talentmasse nok i Nordjylland til at ligge på 60-70%, hvis man samtidig vil være med, hvor det er sjovt.
Hvem har AaB skabt af talenter siden Kusk og Thomsen, der ikke bare er metervare, og som er brudt igennem og har gjort en reel forskel på holdet?
Ædruelighedens stemme
Jeg er enig i din tolkning af "Nordkraften", men er det sidste (Gaardes fyring) ikke mindst lige så meget en hjemmestrikket teori hos dig, som det du anklager Runschen for at have?Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 10:43Fejlagtig tolkning? Allan Gaarde og Anders Damgaard har selv stået og fortalt vidt og bredt om det. Gaarde blev fyret på den udlægning af strategien.KlaskmyggenNoah skrev: ↑28. apr 2021, 10:33"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"
Jeg tror stadig ikke på at Gaarde ene og alene har skrevet og vedtaget klubbens overordnede sportslige strategi, uden at Bælum og bestyrelsen har skulle have haft noget at sige. Min hjemmestrikkede teori er i hvert fald, at der generelt var enighed i klubben om denne retning. Undervejs har nogle så kunnet se at der måske var brug for noget andet.
Men overordnet set tror jeg Gaardes fyring primært kan henføres til de svigtende resultater, og fordi klubben generelt havde brug for en mere erfaren, ambitiøs og kommunikativ stærk type som Inge.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14
95 - 99 - 08 - 14
-
Gnu
- Allstar

- Favoritspiller: Ståle
- Geografisk sted: Din mor
Det handler ikke om, hvorvidt Prica er utilfreds. Jeg savner bare, at man giver ham endnu mere spilletid frem for at hente to mere til angrebet.Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 10:50Man viser da enorm tillid til Prica. Synes du han virker som en der er utilfreds?Gnu skrev: ↑28. apr 2021, 10:30Jeg savner, at man går 100 procent ind på den retning man vil.
Han er også blevet savet midt over herinde indtil videre, på trods af hans alder.
Humlen er jo, at unge spilleres niveau ikke er specielt stabilt - og man skal også have resultater, ellers kommer høtyvene frem. Så det er en balancegang.
Såvidt jeg husker var det nu netop data, der var involveret i Samuelsen-handlen.
Desuden har Rufo jo netop gjort det fint indtil videre, set til økonomien i det - og det er et andet parameter, hvor vi skal løfte os. Vi skal have mere value for money.
Jeg forestiller mig nu, at man går efter afgange hos spillere som Børsting (26), Van Weert (30) og MC (23), og erstatter dem med yngre kræfter.
Det samme kan være tilfældet med spillere som Pallesen og Rinne, hvor man vil gå efter yngre erstatninger.
Isoleret set kan Rufo-handlen jo sagtens give mening, men det er bare ikke i tråd med strategien, hvis man mener det alvorligt med at hente unge talenter baseret på data.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
Enhver skal gøre sig fortjent til spilletid, men træneren vil jo gerne bruge de unge spillere. Det viser han også, netop ved f.eks. at belønne Prica med en startplads i Horsens efter hans mål mod OB. Mens Debatsiden rasede over de mange udskiftninger...Gnu skrev: ↑28. apr 2021, 10:57Det handler ikke om, hvorvidt Prica er utilfreds. Jeg savner bare, at man giver ham endnu mere spilletid frem for at hente to mere til angrebet.
Isoleret set kan Rufo-handlen jo sagtens give mening, men det er bare ikke i tråd med strategien, hvis man mener det alvorligt med at hente unge talenter baseret på data.
Data skal ikke kun bruges til at hente unge talenter. De skal bruges for at sikre at vi får de kompetencer vi som hold har brug for, og at vi får mest mulig værdi tilført til holdet for pengene.
Der hvor data er mest anvendeligt er på spillere som vi ikke har ressourcer og/eller mulighed for at scoute fuldt ud - eller for f.eks. at screene for særlige kompetencer som vi mangler.
Det er ikke begrænset til unge spillere.
Nordkraften er jo kommet frem som strategi gennem samarbejde med en lang række interessenter. Det ligger fast. Ordene er ikke kun AaB's.Hanga skrev: ↑28. apr 2021, 10:56Jeg er enig i din tolkning af "Nordkraften", men er det sidste (Gaardes fyring) ikke mindst lige så meget en hjemmestrikket teori hos dig, som det du anklager Runschen for at have?
Jeg tror stadig ikke på at Gaarde ene og alene har skrevet og vedtaget klubbens overordnede sportslige strategi, uden at Bælum og bestyrelsen har skulle have haft noget at sige. Min hjemmestrikkede teori er i hvert fald, at der generelt var enighed i klubben om denne retning. Undervejs har nogle så kunnet se at der måske var brug for noget andet.
Men overordnet set tror jeg Gaardes fyring primært kan henføres til de svigtende resultater, og fordi klubben generelt havde brug for en mere erfaren, ambitiøs og kommunikativ stærk type som Inge.
Men dertil kommer, at Gaarde skulle fremlægge en strategi for bestyrelsen for at nå dertil - han præsenterede den bl.a. på det fanmøde der var i Nordisk Films biografer kort efter arbejdet var afsluttet. Jeg kan huske jeg gik derfra og tænkte: "Hold da op, er der nogen der hopper på den?!" Det tror jeg også jeg skrev noget om herinde.
Derefter gik der ikke særligt længe før han stoppede i AaB. De samme rygter gik også herinde.
Og når man så bider mærke i Inges udtalelser da han kom til, så var han tydelig med at bestyrelsen havde ønsket en anden retning og et andet ambitionsniveau. Bundet op på Nordkraften, men slet ikke i samme omfang begrænset til nordjyske talenter.
Gaardes første strategi "Fit for fight" kuldsejlede pga. et par rædselsfulde transfervinduer, der satte den skakmat.
I anden omgang, der ødelagde han det ganske enkelt for sig selv.
-
KlaskmyggenNoah
- Superliga

Ja det blev italesat, men kig også på hvad man jo også gjorde, købte det man forventede ville være udenlandske profiler til at bære talenterne igennem, de blev bare som oftest en belastning i stedet for.R Rosenberg skrev: ↑28. apr 2021, 10:52Det er altså ikke en fejlagtig tolkning, Julgranen kommer med her. Og den blev jo dyrket intenst under Gaarde. Og italesat igen og igen. Det blev jo et mantra med CIES, hjemmeavlede talenter, etc. Mens resultaterne sejlede mere og mere.KlaskmyggenNoah skrev: ↑28. apr 2021, 10:33"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 09:53Det er helt legalt, at mene at vi underpræsterer sportsligt - for det gør vi, og det har vi store træk gjort siden 2014.Stegosaurus skrev: ↑28. apr 2021, 09:44Helt enig. Bælum og IAO gør jo alt det rigtige i forhold til at forsøge at ændre tingene. Det giver bølgegang og langt fra det hele vil lykkes. Men jeg er personligt langt mere fortrøstningsfuld i dag end jeg var for 2 år siden.
Problemet med den satsning er bare, at der simpelthen ikke er talentmasse nok i Nordjylland til at ligge på 60-70%, hvis man samtidig vil være med, hvor det er sjovt.
Hvem har AaB skabt af talenter siden Kusk og Thomsen, der ikke bare er metervare, og som er brudt igennem og har gjort en reel forskel på holdet?
Men hvad er din holdning så til talentarbejde så, ser du gerne nordjyske spillere på holdet, eller du du totalt kold overfor om de er fra Aalborg eller Albanien ?
Mæhle og Abildgaard er da et par rimelige succeshistorier, er med på at de ikke spiller for klubben længere, men de har da kastet penge af sig og måske en dag de slutter karrieren her (håber jeg)...
-
KlaskmyggenNoah
- Superliga

I øvrigt så lever Nordkraften jo stadig som begreb, om målsætningen for andel af egne talenter er det ene eller andet tal, er jeg ærligt talt lidt ligeglad med, det er retningen der interesserer mig...Julgranen skrev: ↑28. apr 2021, 11:09Nordkraften er jo kommet frem som strategi gennem samarbejde med en lang række interessenter. Det ligger fast. Ordene er ikke kun AaB's.Hanga skrev: ↑28. apr 2021, 10:56Jeg er enig i din tolkning af "Nordkraften", men er det sidste (Gaardes fyring) ikke mindst lige så meget en hjemmestrikket teori hos dig, som det du anklager Runschen for at have?
Men dertil kommer, at Gaarde skulle fremlægge en strategi for bestyrelsen for at nå dertil - han præsenterede den bl.a. på det fanmøde der var i Nordisk Films biografer kort efter arbejdet var afsluttet. Jeg kan huske jeg gik derfra og tænkte: "Hold da op, er der nogen der hopper på den?!" Det tror jeg også jeg skrev noget om herinde.
Derefter gik der ikke særligt længe før han stoppede i AaB. De samme rygter gik også herinde.
Og når man så bider mærke i Inges udtalelser da han kom til, så var han tydelig med at bestyrelsen havde ønsket en anden retning og et andet ambitionsniveau. Bundet op på Nordkraften, men slet ikke i samme omfang begrænset til nordjyske talenter.
Gaardes første strategi "Fit for fight" kuldsejlede pga. et par rædselsfulde transfervinduer, der satte den skakmat.
I anden omgang, der ødelagde han det ganske enkelt for sig selv.
hvis man kigger på inges køb er der da ikke nogen der kan sælges for penge inden for en 3-4 år undtaget prica det kan også blive et problem når vi heller ikke har nogle åbenlyse talenter der kan koste penge
AaB AaB AaB AaB
-
9520AaB
- Allstar

- Favoritspiller: Maradona
- Geografisk sted: Skørping
Jeg har ingen rygter at bidrage med, men jeg ved 100% sikkert at en af grundene til at David Olsen(U-19) tog med Lasse til Vendsyssel var at han ikke kunne stå inde for den linie som Søren Krogh lagde. Om den ene eller anden havde skylden der ved jeg ikke. Men det er sandheden(og det kan jeg dokumentere).Julgranen skrev:Men hvad skal der til for at nå derop? Altså, er løsningen stagnation eller at man, som nu, forsøger sig med noget mere ambitiøst?Yankee skrev: ↑28. apr 2021, 08:44
De store provinsklubber OB, AaB og AGF blev op igennem 10'erne distanceret hårdt af FCN og FCM. Måske ikke så meget på resultater, men på metode, kultur og kontinuitet - og deraf følgende også økonomi. AGF har siden 2015 formået at tage et kvantespring ved at øge sin økonomi enormt og så bruge den platform til at opbygge metode, kultur og kontinuitet omkring David Nielsen m.fl. Derfor kan AGF nu konkurrere med netop FCN og næsten også FCM. Om det er bæredygtigt, må tiden vide. Men det spring er meget svært at se OB eller AaB (eller Randers og Esbjerg) tage.
Det faktum må vi også acceptere og anerkende at AaB lige nu ikke er en del af top 4/5 i dansk fodbold. AaB må erkende at man ikke har en bil, der kan konkurrere med Red Bull og Mercedes - man har derimod en bil, der kan konkurrere med Renault og Honda. I enkelte løb kan man godt drille de store hold, men over hele sæsonen kan man ikke konkurrere med biler, der har så meget større motorer.
Jeg kan være i tvivl om hvorvidt Bælum har ramt rigtigt på ansættelsen af Søren Krogh, hvis rygterne holder vand.
Men ellers er det eneste rigtige vel netop at forsøge at gøre noget aktivt for at minimere det hul?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!
-
KlaskmyggenNoah
- Superliga

Vi behøver jo heller ikke udelukkende at sælge talenter det kan jo være en blanding af etablerede spillere og talenter der skal balancere vores transfer regnskab, men Inge har ikke verdens nemmeste job.
Hannesbo/Ross/Prica/Ferreira/Lukas/Fossum/Rinne er vel alle spillere der potentielt kan indbringe en slat..