Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Pastorius » 1. dec 2015, 11:57

BoT skrev:Man aner i hvert fald for en sjælden gangs skyld, at flere bærende spillere begynder at lægge et pres på den sportslige ledelse i forhold til de sportslige ambitioner. Hvis Thomsen (der så vidt jeg ved er meget opsat på at skifte til januar) og Spalvis (der tilsyneladende ikke har helt ligeså travlt, men som er en mere attraktiv vare) begge ryger, SKAL der hentes erstatninger. Ellers mister vi virkelig meget troværdighed - både internt og eksternt.
Ikke hvis vi alligevel kvalificerer os til europæisk spil næste år.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 1. dec 2015, 12:17

Gamen skrev: Det er ret beset også nu Gaarde skal til at vise sit værd. Thelander og AK var spillere Kent selv havde peget på. Gaarde hentede Raitala og Blomqvist, som begge har været fejlskud. Jönsson har heller ikke levet op til sin løn, men det er vel ikke Gaardes skyld. Han er trods alt dalet markant i niveau siden guldsæsonen, selvom han har været i topform i snart et år.

De næste par transfervinduer bliver ret afgørende for Gaarde. En forudsætning for at være en dygtig sportschef er ikke kun at man skal være i stand til at sælge (dyrt), men så sandelig også at man sikrer at der er nok kvalitet i truppen, og dermed også at man henter de rigtige spillere.
Jeg er nu særdeles tilfreds med Gaardes arbejde. Han har formået at videreføre og videreudvikle det fantastiske arbejde med vores sportslige setup. Vi får stort set det maksimale ud af vores materiale og der er fortsat en utrolig god ånd og mentalitet i klubben.

Jovist der har været fejlskud som Blomqvist, men det er jo ikke Gaarde alene der sidder og udpeger spillere. Det sker i samarbejde med trænerteamet, scouts mv. Ligeledes kan Gaarde heller ikke alene få æren for ansættelsen af Lars Søndergaard, der trods at være forudsigelig og kedelig, har vist sig at være den helt rigtige løsning.

Det jeg kan være skuffet over er, at vi stadig ikke kan øge vores budgetter bare en smule, og slå lidt større brød op. Det ville altså gøre det noget nemmere at holde lidt længere på profilerne, og få de nødvendige erstatninger ind, såfremt der ikke lige står et talent på spring (som f.eks. midterforsvaret eller backup for Würtz).
Jeg synes også man begynder at kunne mærke frustration over dette blandt vores bærende spillere.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

9000AaB
Superliga
Superliga
Favoritspiller: M. Lindstrøm

Indlæg af 9000AaB » 1. dec 2015, 12:38

Tænkte hvis Thomsen eller rettere når han bliver solgt i dette vindue kunne man så bruge en spiller som Lee Rochester som nok snart er ledig og gratis fra FC Vestsjælland?

Han er en rigtigt farlig kantspiller der aldrig rigtigt har fået chancen på højt niveau.

Og som ekstra forsvarspiller kunne Yobou Thome som os er defensiv midt.
Ung spiller som er lille og stærk og som virker rimelig stabil dog i en skod klub.

N
1. div
1. div

Indlæg af N » 1. dec 2015, 13:05

Hanga skrev:
Gamen skrev: Det er ret beset også nu Gaarde skal til at vise sit værd. Thelander og AK var spillere Kent selv havde peget på. Gaarde hentede Raitala og Blomqvist, som begge har været fejlskud. Jönsson har heller ikke levet op til sin løn, men det er vel ikke Gaardes skyld. Han er trods alt dalet markant i niveau siden guldsæsonen, selvom han har været i topform i snart et år.

De næste par transfervinduer bliver ret afgørende for Gaarde. En forudsætning for at være en dygtig sportschef er ikke kun at man skal være i stand til at sælge (dyrt), men så sandelig også at man sikrer at der er nok kvalitet i truppen, og dermed også at man henter de rigtige spillere.
Jeg er nu særdeles tilfreds med Gaardes arbejde. Han har formået at videreføre og videreudvikle det fantastiske arbejde med vores sportslige setup. Vi får stort set det maksimale ud af vores materiale og der er fortsat en utrolig god ånd og mentalitet i klubben.

Jovist der har været fejlskud som Blomqvist, men det er jo ikke Gaarde alene der sidder og udpeger spillere. Det sker i samarbejde med trænerteamet, scouts mv. Ligeledes kan Gaarde heller ikke alene få æren for ansættelsen af Lars Søndergaard, der trods at være forudsigelig og kedelig, har vist sig at være den helt rigtige løsning.

Det jeg kan være skuffet over er, at vi stadig ikke kan øge vores budgetter bare en smule, og slå lidt større brød op. Det ville altså gøre det noget nemmere at holde lidt længere på profilerne, og få de nødvendige erstatninger ind, såfremt der ikke lige står et talent på spring (som f.eks. midterforsvaret eller backup for Würtz).
Jeg synes også man begynder at kunne mærke frustration over dette blandt vores bærende spillere.
Og så hvad? gå rundt med tikkerhatten igen om et par år? Man øger jo ikke budgetterne blot fordi vi har vundet 3 kampe. Øger vi udgifterne er det da først vi bliver afhængige af spillersalg. Og selvom vi gjorde, så kan vi jo alligevel ikke holde på de spillere som vil videre.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 1. dec 2015, 13:13

Pastorius skrev:
BoT skrev:Man aner i hvert fald for en sjælden gangs skyld, at flere bærende spillere begynder at lægge et pres på den sportslige ledelse i forhold til de sportslige ambitioner. Hvis Thomsen (der så vidt jeg ved er meget opsat på at skifte til januar) og Spalvis (der tilsyneladende ikke har helt ligeså travlt, men som er en mere attraktiv vare) begge ryger, SKAL der hentes erstatninger. Ellers mister vi virkelig meget troværdighed - både internt og eksternt.
Eller bliver mestre!
Jeg vil bare mene, at en u-erstattet afgang af både Thomsen og Spalvis vil koste os dyrt rent sportsligt. Pt mener jeg ikke, vi kan erstatte dem internt i truppen.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 1. dec 2015, 13:31

BoT skrev:
Pastorius skrev:
Eller bliver mestre!
Jeg vil bare mene, at en u-erstattet afgang af både Thomsen og Spalvis vil koste os dyrt rent sportsligt. Pt mener jeg ikke, vi kan erstatte dem internt i truppen.
Vi kan ikke erstatte dem overhovedet. Men når Ahlmann formegentlig er klar til forår bliver det en kæmpe hjælp til Thomsens eventuelle erstatning. Forestiller mig det bliver Børstning, med Jonsson eller en af de unge på højre. Når det så bliver sommer har vi dermed fået en trup klar til de europæiske kampe, som økonomisk set kan være mere værd end et mesterskab hvor vi sælger alle profilerne på en gang.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 1. dec 2015, 13:41

Buzz Killington skrev:
BoT skrev:
Pastorius skrev:
Eller bliver mestre!
Vi kan ikke erstatte dem overhovedet. Men når Ahlmann formegentlig er klar til forår bliver det en kæmpe hjælp til Thomsens eventuelle erstatning. Forestiller mig det bliver Børstning, med Jonsson eller en af de unge på højre. Når det så bliver sommer har vi dermed fået en trup klar til de europæiske kampe, som økonomisk set kan være mere værd end et mesterskab hvor vi sælger alle profilerne på en gang.
NÅR Thomsen og Spalvis sælger så får vi også en erstatning UDEFRA... Det er der ingen tvivl om. Selvfølgelig skal vi fortsætte med at give de unge spillere chancen, men vi har INGEN der kommer i nærheden af deres niveau, og den økonomi vi har i dag, samt de transferkroner de 2 giver, så bliver der også brugt penge på erstatninger.
Grunden til man ikke erstattede Kusk da han smuttede var fordi Thomsen allerede var der og økonomien ikke tillod det. I dag er Børsting slet ikke der hvor Thomsen var da Kusk rejste. Vi kommer til at mangle en kreativ spiller.
Og vi har heller ikke boksspiller som Spalvis i truppen... den spiller der kan og tør slagsmålene i boksen. Her kunne en Pusic i FCM være en mulighed...

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 1. dec 2015, 13:47

N skrev:
Og så hvad? gå rundt med tikkerhatten igen om et par år? Man øger jo ikke budgetterne blot fordi vi har vundet 3 kampe. Øger vi udgifterne er det da først vi bliver afhængige af spillersalg. Og selvom vi gjorde, så kan vi jo alligevel ikke holde på de spillere som vil videre.
Jeg snakker ikke om store investeringer ala FCM, BIF og FCK... eller OB for den sags skyld.... Men det er da skuffende at vi stadig kører på et budget i den nedre halvdel af superligaen, vi er altså en af de større klubber og burde kunne skabe indtægter til et budget i top6.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 1. dec 2015, 13:55

Hanga skrev:
N skrev:
Jeg snakker ikke om store investeringer ala FCM, BIF og FCK... eller OB for den sags skyld.... Men det er da skuffende at vi stadig kører på et budget i den nedre halvdel af superligaen, vi er altså en af de større klubber og burde kunne skabe indtægter til et budget i top6.
Hvilke af de 5 hold, som bruger flere lønkrone end os, genere indtæger nok til at dække udgifterne? FCK? FCM? BIF? OB? EFB?

Er dog enig i at vi godt må skrue lidt op for den varme hane. Det bliver også nødvendigt, når der skal forlænges med profilerne.

Så må vi håbe at de næste spillere der blive hentet, kan være med til at sikre en top 5 over de næste 3 år. Ellers går vi ikke i nul på driften.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 1. dec 2015, 13:59

Det lugter af et af de mere spændende transfervinduer. Der mangler vi gode gamle Halftime, hvor Lynge ofte følte sig kaldet til at lade stort og småt sive, så man kunne se, at de ikke var faldet i søvn ude på Hornevej.

Nogen der ved om finske Kasper Hämäläinen fra Lech Poznan har meldt ny klub ud? Hans kontrakt løber ud ved årsskiftet. Brøndby prøvede at hente ham i sommers uden succes, hvilket jo bevidner at manden ikke er tabt bag en vogn. Han er blevet brugt som angriber i Polen og har scoret en del mål, men af natur er han vist nærmere en 6-er eller 8-er. Med 29 år - og som en bærende kraft på det finske landshold - vil han kunne være en fin rutineret spiller til at øge konkurrencen på den centrale midt.
In verbis simus faciles

N
1. div
1. div

Indlæg af N » 1. dec 2015, 14:05

Hanga skrev:
N skrev:
Skaffe indtægter? Hvilke indtægter? mener du dermed vi skal sælge spillere for at kunne købe spillere? Pengene kommer altså ikke dumpende fordi vi gerne vil, det er absolut sidste chance og hvis AaB allerede efter 15 måneder bryder alle løfter fordi nu vil man gerne være nr 5 fremfor nr 6 rent budgetmæssigt, så har vi da intet lært.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 1. dec 2015, 14:24

N skrev:Skaffe indtægter? Hvilke indtægter? mener du dermed vi skal sælge spillere for at kunne købe spillere? Pengene kommer altså ikke dumpende fordi vi gerne vil, det er absolut sidste chance og hvis AaB allerede efter 15 måneder bryder alle løfter fordi nu vil man gerne være nr 5 fremfor nr 6 rent budgetmæssigt, så har vi da intet lært.
Vi er på randen af at vinde Champions League!!! Så kan vi jo godt (over)forbruge lidt.

Ironi kan være anvendt.

Mere alvorligt. Så snakkes der om, at spillerne bør blive for at vinde et mesterskab i stedet for en god udenlandsk kontrakt. Hvad ville du selv helst kigge på, når du blev gammel ? En reol med en DM pokal eller reol fyldt med penge ? (Den unge storbarmede kone løber rundt i baggrunden i begge tilfælde).
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 1. dec 2015, 14:43

N skrev:
Skaffe indtægter? Hvilke indtægter? mener du dermed vi skal sælge spillere for at kunne købe spillere? Pengene kommer altså ikke dumpende fordi vi gerne vil, det er absolut sidste chance og hvis AaB allerede efter 15 måneder bryder alle løfter fordi nu vil man gerne være nr 5 fremfor nr 6 rent budgetmæssigt, så har vi da intet lært.
Mon ikke der især menes:

- TV-indtægter (direkte afhængig af sportslige resultater)
- Præmiepenge (direkte afhængig af sportslige resultater)
- Matchdayindtægter (indirekte afhængig af sportslige resultater)
- Sponsorindtægter (indirekte afhængig af sportslige resultater)

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 1. dec 2015, 15:00

Vi skal selvfølgelig ikke ud og investere helt vildt i truppen fordi vi er med hvor det er sjovt, men det må kunne lade sig gøre at holde nogenlunde sammen på truppen, og evt få tilført en billig ung spiller eller 2 udefra til bredden. Her tænkes især midterforsvaret og den centrale midtbane. Hvis Thomsen på ingen måde vil fortsætte, og vi kan få en fornuftig pris, så er det selvfølgelig sådan det er, men det vil godt nok være en fallit erklæring hvis både Spalvis og Thomsen rykker videre.

Selvfølgelig ingen grund til at tage sorgerne på forskud, men selvom vi kan sælge Spalvis + Thomsen for 40 millioner her og nu, så vil jeg hellere have 30 millioner og en mulighed for europæisk fodbold næste år. Det er muligvis et gamble, men sålænge det ikke er klubbens eksistens, eller videre færd der gambles med, så bør det være et gamble vi har råd til at tage, og et gamble vi bør tage. Som jeg ser det er det rimelig low risk, men der er mulighed for rigtig stor reward i den anden ende.'
Hvem ved hvornår vi står i sådan en situation igen? Og det er vel netop mesterskaber og/eller europæisk fodbold der gør det sjovt at være fodboldfan, samt hiver folk på stadion, det gør halvstore spillersalg ikke.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 1. dec 2015, 15:11

hje1980 skrev:
Buzz Killington skrev:
BoT skrev:
Pastorius skrev:
Eller bliver mestre!
NÅR Thomsen og Spalvis sælger så får vi også en erstatning UDEFRA... Det er der ingen tvivl om. Selvfølgelig skal vi fortsætte med at give de unge spillere chancen, men vi har INGEN der kommer i nærheden af deres niveau, og den økonomi vi har i dag, samt de transferkroner de 2 giver, så bliver der også brugt penge på erstatninger.
Grunden til man ikke erstattede Kusk da han smuttede var fordi Thomsen allerede var der og økonomien ikke tillod det. I dag er Børsting slet ikke der hvor Thomsen var da Kusk rejste. Vi kommer til at mangle en kreativ spiller.
Og vi har heller ikke boksspiller som Spalvis i truppen... den spiller der kan og tør slagsmålene i boksen. Her kunne en Pusic i FCM være en mulighed...
Drop nu Pusic.
Der er slet ikke plads til hans personlighed i en så homogen trup og klub som AaB.

N
1. div
1. div

Indlæg af N » 1. dec 2015, 15:22

FlæskeFrank skrev:
N skrev:Skaffe indtægter? Hvilke indtægter? mener du dermed vi skal sælge spillere for at kunne købe spillere? Pengene kommer altså ikke dumpende fordi vi gerne vil, det er absolut sidste chance og hvis AaB allerede efter 15 måneder bryder alle løfter fordi nu vil man gerne være nr 5 fremfor nr 6 rent budgetmæssigt, så har vi da intet lært.
Vi er på randen af at vinde Champions League!!! Så kan vi jo godt (over)forbruge lidt.

Ironi kan være anvendt.

Mere alvorligt. Så snakkes der om, at spillerne bør blive for at vinde et mesterskab i stedet for en god udenlandsk kontrakt. Hvad ville du selv helst kigge på, når du blev gammel ? En reol med en DM pokal eller reol fyldt med penge ? (Den unge storbarmede kone løber rundt i baggrunden i begge tilfælde).
Jeg vil gerne kunne gå på stadion og se AaB spille, som det så ud for 2 år siden, var det et usikkert scenarie. DET var alvorligt, hvis vi skal blive i termologien. Tror på den strategi man har udlagt og indtil videre har den jo vist sig at virke.

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 1. dec 2015, 15:27

Enhver bekymring - herunder min egen - om, at Lars S. ville stå for parker bussen-taktik er i den grad gjort til skamme. Og den måde, vi har skabt dette hold på, er simpelthen imponerende.

I de sidste fire transfervinduer har vi sagt farvel til i hvert fald fire profiler (Lasse N., Kusk, Thelander og AK) og fire halv- eller heletablerede spillere (Due, Curth, Søren Frederiksen og Wichmann) plus det løse (har jeg glemt nogen?).

Ind er i samme periode direkte til startopstillingen udefra kun kommet Ene og til periferien af startopstillingen Jønsson. Desuden har vi hentet nogle udviklingsspillere og blandt dem allerede gjort Thrane og Gilli til spillere på et pænt superliganiveau. Resten er 100 procent egen talentudvikling. Hertil kommer et par fejlkøb som Blomqvist og Helenius.

Spørgsmålet er, hvor længe vores talentudviklingsafdeling, hvis budget vist ikke ligger i toppen af superligaen, kan blive ved med at holde til den slagside. Det er i den grad imponerende, hvad den afdeling leverer. Interessant bliver det også at se, hvilke typer der hentes, når vi mister Thomsen, Spalvis, Dalsgaard mv., og Lars S. for første gang alvor kan sætte sit præg på indkøbene også. Jeg tænker umiddelbart, at der må skulle hentes kræfter til udefra.
Fodbold skal ses med hjertet!

Gamen

Indlæg af Gamen » 1. dec 2015, 16:00

Det er altså ufatteligt, at man kan slippe afsted med at påstå, at det skulle være lig med en kæmpe økonomisk bet hvis vi skruer bare lidt op for investeringen i spillertruppen.

N, vi har ikke ligaens 6. største spillerbudget. Lynge nævnte for et par år siden, at vi vel havde det 3. eller 4. laveste budget, og EB (hov, nu skal jeg passe på Buzz ikke læser med) mente at vide at vi nærmest havde halveret vores spillerbudget fra 41 til 22 mio. siden de guldrandede dage, hvor der var råd til at bidrage til bestyrelsesmedlemmernes privatøkonomi og hælde penge ud af vinduet på fata morgana-projekter. De 22 mio. passer fint med Tipsbladets gennemgang der kunne fortælle at vi stadig lå omkring 10-12 mio. efter f.eks. AGF og Randers, og endnu mere efter FCN.

Vi har næppe øget budgettet meget siden sidste år, og med det in mente, så har vi altså masser af luft til at skrue budgettet op med mindst 10-15 %. Vi kan ikke prædike at vi vil ligge med i toppen, og stadig have et budget som et bundhold. Det holder ikke i længden, og den dag vi rammer en dårlig årgang (hvilket f.eks. var tilfældet med 88/89 årgangen, som kun producerede Lasse Nielsen) så har vi et problem. Vi leverer over evne lige nu, og det bliver vi ikke ved med. Et så lavt lønbudget gør det jo også væsentligt sværere for os at holde på vores spillere.

Når vores erfarne spillere i flere tilfælde sætter lighedstegn mellem for mange unge spillere og for ustabile præstationer, så giver det da også lidt bekymringer. Jeg så gerne at AaB gik ud og hentede en spiller med niveau som erstatning for mindst den ene, så vi også viser omverdenen at AaB gerne vil være med i toppen af dansk fodbold. Og toppen er ikke nr. 6 - det er midten. Den topspiller kan f.eks. få hele den løn vi pt. giver for reserven Jönsson.

Gamen

Indlæg af Gamen » 1. dec 2015, 16:07

Rams skrev: Nogen der ved om finske Kasper Hämäläinen fra Lech Poznan har meldt ny klub ud? Hans kontrakt løber ud ved årsskiftet. Brøndby prøvede at hente ham i sommers uden succes, hvilket jo bevidner at manden ikke er tabt bag en vogn. Han er blevet brugt som angriber i Polen og har scoret en del mål, men af natur er han vist nærmere en 6-er eller 8-er. Med 29 år - og som en bærende kraft på det finske landshold - vil han kunne være en fin rutineret spiller til at øge konkurrencen på den centrale midt.
Hämälainen spiller lidt mere tilbagetrukket på det finske landshold - mere som en egentlig 8'er. I Djurgården var han oftest kantspiller. I Lech Poznan langt mere offensiv, og særligt for et par år siden knasdygtig som off. midtbanespiller i deres 4-4-1-1. Han er meget versatil, og vil være en superspiller for AaB.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 1. dec 2015, 16:10

BoT skrev:
Pastorius skrev:
Eller bliver mestre!
Det kan koste os dyrt at miste dem, men det kan koste os endnu dyrere at beholde dem!

De vinde der blæser på Hornevej er ikke særlig risikovillige, det kan man synes om hvad man vil, men sådan er det, med gode historiske argumenter som baggrund.

Vi kommer aldrid [sic!] til at se et AaB gå ud at skaffe 1-1 erstatninger for nogen som helst længere. Det vi forhåbentlig kommer til at se, er at vi får kontrakter med flere og større talenter (med længere kontrakter) som skal kæmpe om at fylde hullerne ud efter dem der forlader os.

Det bliver dog ikke nemmere. Hvis planerne i Randers går hjem og de begynder at satse på talenter i stor stil. Jeg er lidt i tvivl om hvor stort fokus der er på FCM's akademi i Benham-æraen, men hvis der er, er de jo også stadig en konkurrent til talentmassen så længe skibet flyder.
(Men hverken FCM eller Randers er ret nemme at tage seriøst som konkurrenter)

Jeg er ikke sikker på AaB's strategi (på længere sigt) er den rigtige, men jeg er ret sikker på det er den vej man vil forsøge at gå.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Låst