Der er næppe nogen tvivl om, at de fleste (alle) ønsker en forsvarsstyrmand, hvilket også er tiltrængt. Jeg har ikke umiddelbart noget bud, men håber på en skandinav, da de umiddelbart er lettest at få integreret ret hurtigt. Dette må udover de spillemæssige kvaliteter vægtes højt på så vigtig en position og med KEPs afgang in mente.
En solid gardering (eller udfordring til de to gamle) til en af de centrale pladser på midtbanen vil heller ikke være så skidt, og da man ikke umiddelbart havde den store interesse i Jesper Jørgensen (eller også ville han bare gerne hjem til esbjerg), så ved jeg ikke heller ikke her, hvad man skal stræbe efter. Jeg har i øvrigt nærmest ikke set esbjerg her i foråret, så jeg ved ikke, om vi er gået glip af det store - jeg synes bare, at han "altid" har gjort sig godt bemærket med et forholdsvis højt niveau.
Som erstatning for Thomsen (selvom han ikke er væk endnu), kunne jeg sagtens se det interessante i Søren Rieks. Han har dog umiddelbart god succes i Sverige, hvorfor han muligvis ikke selv har den store interesse i at komme til AaB og måske også vil være for dyr. Jeg husker ham dog som en spændende spiller, som også blev godt skolet i Esbjerg.
Hvad angår en erstatning for Spalvis, så så jeg naturligvis gerne, at vi hentede en bomber er rang, MEN... jeg er en af dem, der tror på, at Helenius nok skal komme i gang igen i Aalborg - indtil videre ser det da også ok ud i Tyskland. Derudover er der milevid forskel på, om det er Spalvis version efterår 2015 eller version forår 2016 vi skal erstatte. Alle ønsker naturligvis, at det er efterår 2015, og så kan vi næppe være tilfredse med Helenius. Faktum er dog, at han indtil videre i foråret ikke har præsteret noget nævneværdigt. Potentialet er til at få øje på og vi så en uhyre skarp Spalvis i efteråret. Spørgsmålet er, om ikke det niveau vi med rette kan forvente ligger et sted midt imellem? I så fald mener jeg, at Helenius godt kan udfylde rollen. Hvis vi samtidig beholder Ene, og Pohl får nogle flere minutter i benene i foråret, så er vi ok besat, selvom vi stadig skal have en kompetent 4. angriber. Pohl har i glimt vist ok takter, omend han tydeligvis mangler skarphed/kynisme. Med ovenstående in mente, mener jeg således, at kræfterne/ressourcerne bør prioriteres
1. Midterforsvar
2. Kant (såfremt Thomsen som forventet smutter)
3. Central midt
4. angriber
Herunder håber jeg, at Ahlmann når tilbage på sit vanlige høje niveau med skaderne holdt fra døren, mens Gilli og Patrick må udfordre hinanden i kampen om højre back. Jeg både tror og håber, at Gilli med mere tilvænning kan blive en ny spændende højreback, som i hård konkurrence med Patrick kan udvikle sig og gøre AaB´s højrekant hurtig og "uforudsigelig" igen.
Slutteligt aner jeg ikke ret meget om niveauet på de spillere, man vil rykke op, men jeg håber dog, at man ikke udelukkende sætter sin lid til, at de unge talenter kan udvikle sig i raketfart, men at de får rutinerede kræfter at læne sig op ad, så de i ro og mag kan udvikle sig.
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14