Den statistiske vinkel er naturligvis en helt igennem fair og relevant vinkel at tage med i vurderingen af holdet. Jeg mener bare ikke man kan danne en éntydig konklussion på baggrund af det.Jesper Schmidt skrev:2009
2010
2011
2012
2013
2015
2016
- Sæsoner hvor vi har sluppet flere, eller for 2015 og 2016's vedkommende ca. samme antal, mål ind i snit, i de seneste 10 sæsoner. Det er altså kun i bronzesæsonen, og de to mesterskabssæsoner at vi har sluppet færre mål ind i snit end i år, og da var det endda kun marginalt mindre.
Jeg siger ikke at vores forsvar er perfekt, men det ALToverskyggende problem i denne sæson er at vi kun scorer 1 mål i snit pr. kamp. Det er meget langt fra at være godt nok, for et hold der vil spille offensivt fodbold, og vi skulle vel næsten score det dobbelte for at kunne blande os i toppen.
Pengene skal bruges i offensiven, og vi skal have høj kvalitet ind, fremfor kvantitet.
Jeg vil f.eks. vove at påstå at AaB i en del perioder har spillet med håndbremset trukket en anelse, især i kalenderåret 2016 hvor det gradvist blev mere og mere udtalt. Det har vi gjort fordi holdet som helhed ikke har fungeret, og fordi vi har været nød til at beskytte vores defensiv væsentligt mere end vi gjorde i årene omkring doublesæsonen. Her spillede vi altså noget mere satset og forsvarede højere på banen med en større grad af mand mod mand dueller. Det kunne vi tillade os fordi holdet var i balance og defensiven bestod af bedre duelspillere (Thelander, Lasse N, KEP).
Vi har ikke den samme kvalitet i centerforsvaret nu, især ikke i duelspillet, og det har medført at midtbanen i højere grad beskytter defensiven forfor at tage offensive løb - det er årsagen til at Risgaard sjældent kom i feltet under Søndergaard, og årsagen til at MC heller ikke gør. Ligeledes har vores backs heller ikke haft lige så frie tøjler som de havde under Kent - heldigvis ser det dog ud til at Wieghorst er ved at indføre dette igen.
Min pointe er at vi med bedre forsvars spillere ville kunne tillade os at satse mere offensivt, og derved score flere mål... og vice versa.
Personligt synes jeg vi mangler kvalitet i begge ender af banen, men kunne jeg kun vælge én spiller, ville jeg vælge en duel- og luftstærk forsvarsspiller.