Transferønsker vol. 23 (sommervinduet 2017)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Transferønsker vol. 23 (sommervinduet 2017)

Indlæg af Hanga » 20. apr 2017, 23:45

Jesper Schmidt skrev:2009
2010
2011
2012
2013
2015
2016

- Sæsoner hvor vi har sluppet flere, eller for 2015 og 2016's vedkommende ca. samme antal, mål ind i snit, i de seneste 10 sæsoner. Det er altså kun i bronzesæsonen, og de to mesterskabssæsoner at vi har sluppet færre mål ind i snit end i år, og da var det endda kun marginalt mindre.

Jeg siger ikke at vores forsvar er perfekt, men det ALToverskyggende problem i denne sæson er at vi kun scorer 1 mål i snit pr. kamp. Det er meget langt fra at være godt nok, for et hold der vil spille offensivt fodbold, og vi skulle vel næsten score det dobbelte for at kunne blande os i toppen.

Pengene skal bruges i offensiven, og vi skal have høj kvalitet ind, fremfor kvantitet.
Den statistiske vinkel er naturligvis en helt igennem fair og relevant vinkel at tage med i vurderingen af holdet. Jeg mener bare ikke man kan danne en éntydig konklussion på baggrund af det.

Jeg vil f.eks. vove at påstå at AaB i en del perioder har spillet med håndbremset trukket en anelse, især i kalenderåret 2016 hvor det gradvist blev mere og mere udtalt. Det har vi gjort fordi holdet som helhed ikke har fungeret, og fordi vi har været nød til at beskytte vores defensiv væsentligt mere end vi gjorde i årene omkring doublesæsonen. Her spillede vi altså noget mere satset og forsvarede højere på banen med en større grad af mand mod mand dueller. Det kunne vi tillade os fordi holdet var i balance og defensiven bestod af bedre duelspillere (Thelander, Lasse N, KEP).

Vi har ikke den samme kvalitet i centerforsvaret nu, især ikke i duelspillet, og det har medført at midtbanen i højere grad beskytter defensiven forfor at tage offensive løb - det er årsagen til at Risgaard sjældent kom i feltet under Søndergaard, og årsagen til at MC heller ikke gør. Ligeledes har vores backs heller ikke haft lige så frie tøjler som de havde under Kent - heldigvis ser det dog ud til at Wieghorst er ved at indføre dette igen.

Min pointe er at vi med bedre forsvars spillere ville kunne tillade os at satse mere offensivt, og derved score flere mål... og vice versa.

Personligt synes jeg vi mangler kvalitet i begge ender af banen, men kunne jeg kun vælge én spiller, ville jeg vælge en duel- og luftstærk forsvarsspiller.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Arendt
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Indlæg af Arendt » 20. apr 2017, 23:59

2010
2011
2012
2013
2015
2016

- Sæsoner hvor vi har sluppet flere, eller for 2015 og 2016's vedkommende ca. samme antal, mål ind i snit, i de seneste 10 sæsoner. Det er altså kun i bronzesæsonen, og de to mesterskabssæsoner at vi har sluppet færre mål ind i snit end i år, og da var det endda kun marginalt mindre.

Jeg siger ikke at vores forsvar er perfekt, men det ALToverskyggende problem i denne sæson er at vi kun scorer 1 mål i snit pr. kamp. Det er meget langt fra at være godt nok, for et hold der vil spille offensivt fodbold, og vi skulle vel næsten score det dobbelte for at kunne blande os i toppen.

Pengene skal bruges i offensiven, og vi skal have høj kvalitet ind, fremfor kvantitet.
Fuldstændig enig i din analyse. Også det jeg argumenterer for tidligere i tråden.

Derfor ville en Mads Albæk, Lucas Andersen eller en spiller af samme type og Kasper Kusk virkelig kunne løfte holdet helt vildt meget.
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 21. apr 2017, 07:47

2010
2011
2012
2013
2015
2016

Det bliver jo lidt mere detaljeret, men selvom det her forsvar måske ikke lukker så mange mål ind så er det ganske enkelt lettere at score imod dem. De har nogle ganske tydelige svagheder bl.a. på indlæg og det er nær scoringsgaranti, hvis man spiller på dem. Derudover fumler spillere som Holger, KP og Blåbjerg rundt i en grad, hvor ingen af vores hidtidige midterforsvare kan være med.
RAUS RAUS SSE!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 21. apr 2017, 08:26

Jakobsen skrev:Det bliver jo lidt mere detaljeret, men selvom det her forsvar måske ikke lukker så mange mål ind så er det ganske enkelt lettere at score imod dem. De har nogle ganske tydelige svagheder bl.a. på indlæg og det er nær scoringsgaranti, hvis man spiller på dem. Derudover fumler spillere som Holger, KP og Blåbjerg rundt i en grad, hvor ingen af vores hidtidige midterforsvare kan være med.
Om lidt begynder vi at snakke om reelle mål !
- FlæskeFrank

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 21. apr 2017, 08:56

Enig i at vores største problem er vores offensiv! Vi skaber nærmest ingen chancer mod Viborg og kriseramte AGF.

Jeg tror primært det skyldes tre ting:
1. Vi spiller med to seksere på den centrale, og savner Risgårds offensive løb.
2. Vi mangler kreative spillere på kanterne der kan udfordre. Her skal Thellufsen nok blive fremtidens mand, men Meilinger kommer aldrig til at kunne sætte en mand, han er simpelthen for langsom.
3. Angribere med mål i støvlerne, de få chancer vi skaber har vi været for uskarpe på, jeg tror dog på Pohl nok skal få gang i målscoringen hvis han får lidt mere at arbejde med.

Vi dog også problemer defensivt, det er primært i hovedspillet hvor vi har lukket 40% af vores mål ind, men det skyldes ligeså meget vores målmand.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 21. apr 2017, 08:58

FlæskeFrank skrev:
Jakobsen skrev:Det bliver jo lidt mere detaljeret, men selvom det her forsvar måske ikke lukker så mange mål ind så er det ganske enkelt lettere at score imod dem. De har nogle ganske tydelige svagheder bl.a. på indlæg og det er nær scoringsgaranti, hvis man spiller på dem. Derudover fumler spillere som Holger, KP og Blåbjerg rundt i en grad, hvor ingen af vores hidtidige midterforsvare kan være med.
Om lidt begynder vi at snakke om reelle mål !
Nej den holder jeg mig helt og holdent fra, men det kan ikke passe at man ikke må komme lidt nuance. Der er jo også en grund til at to vidt forskellige trænere; defensive Søndergaard og den offensivt tænkende Wieghorst begge er endt med at stille en så defensivt orienteret central midtbane med Würtz, MC og Børsten. Det er jo netop for at beskytte et svagt forsvar, at man er nået til den erkendelse. Selvfølgelig er har det også noget at sige, at Risgård er skadet, men jeg kan ikke huske i AaBs historie at vores midtbane har været så defensivt indstillet og det er jo netop fordi vores forsvar er så svagt.
RAUS RAUS SSE!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 21. apr 2017, 10:25

Jeg er enig i, at der skal være plads til nuancer og jeg mener også Jespers liste har den slagside, at man ikke isoleret kan se på, hvor mange mål som går ind.

F.eks. mindes jeg bedst 2008-mesterskabet netop på, at det var lige meget hvormange mål modstanderne scorede, fordi vi altid lavede et mere. Lyngby-kampen f.eks.

Men jeg mener ikke, at det er reelt at holde nogle historiske data op med, at man i denne sæson lider med en bestemt type målscoringer(for lette mål). Vi har sjældent været de bedste til at undgå mål på standardsituationer(min opfattelse), men det kan jeg ikke konkluderer op mod den samlede målscore i 2009 eller 2012.

Mht. Curths mål mod os, så så jeg Viborgs efterfølgende kamp. De kan altså spille rigtig god fodbold og få et forsvar til at se skidt ud.
- FlæskeFrank

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 21. apr 2017, 12:57

Problemet er at vi efterhånden har syltet flere mangler på holdet i flere år.

Derfor har vi efterhånden mangler i alle kæder.

Vi står nu med :
- En hamrende usikker målmand
- Et makkerpar i forsvaret som helst begge skulle skiftes ud, får vi en ny til denne plads skal vi dog nok være lykkelige.
- En reserve for Risgård så 8'eren ikke er så sårbar
- en kreativ kantspiller a la Kusk. Jeg håber meget på vi henter ham til sommer.
- En angriber der har lidt størrelse og tilstedeværelse i feltet.

Vores signings for at opfylde disse behov har samlet været skuffende:
- Holger er en ustabil langsom forsvarer uden nogen evner i opspillet.
- Meilinger kan ikke udfordre på kanten som vores system virkelig kræver.
- Flores er konstant skadet og virker til at have svært ved at tilpasse sig/udfolde sit talent.
- Sylvestr har gjort det nogenlunde, men ligner måske Pohl for meget og er igen ikke den type vi mangler.
- Sloth (og tidligere Blomqvist) har slet ikke kunne bidrage med noget for vores hold på 8'eren.

Selvfølgelig kræver en så stor udskiftning som vi havde i sommers tid. Men jeg synes det er tydeligt at vi har været udfordret på at de generelt set ikke har præsteret. Det skræmmer at flere af spillerne slet ikke lever op til de prædikater som Gaarde gav dem da de blev hentet.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 21. apr 2017, 13:16

Det er virkelig ærgerligt, at vores hold er så meget i ubalance, at det umuligt kan toppe om et år, hvilket ellers var planen. FCK ligner mere og mere et hold, der bliver flået fra hinanden, og selvom de på forhånd har købt ind på nogle pladser, og har pengetanken til at købe endnu flere, så er det stadig en udfordring at skulle spille et nyt hold sammen. Der er virkelig muligheder for, at en anden klub napper mesterskabet næste år, og så er det pisse frustrerende, at vi ikke er der til at gøre os gældende.

Vi mangler bare alt for meget. Et anstændigt midterforsvar, et reelt alternativ på venstre back, sikre arvtagere på 6'eren og 8'eren, en angrebsløsning, osv. osv. Der er nok at tage fat på for Gaarde og WiegHesten.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 21. apr 2017, 13:48

Gnu skrev:Det er virkelig ærgerligt, at vores hold er så meget i ubalance, at det umuligt kan toppe om et år, hvilket ellers var planen. FCK ligner mere og mere et hold, der bliver flået fra hinanden, og selvom de på forhånd har købt ind på nogle pladser, og har pengetanken til at købe endnu flere, så er det stadig en udfordring at skulle spille et nyt hold sammen. Der er virkelig muligheder for, at en anden klub napper mesterskabet næste år, og så er det pisse frustrerende, at vi ikke er der til at gøre os gældende.

Vi mangler bare alt for meget. Et anstændigt midterforsvar, et reelt alternativ på venstre back, sikre arvtagere på 6'eren og 8'eren, en angrebsløsning, osv. osv. Der er nok at tage fat på for Gaarde og WiegHesten.
Enig i det meste, synes dog vi har arvtageren på 6'eren i form af MC.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 21. apr 2017, 13:55

Gnu skrev:Vi mangler bare alt for meget. Et anstændigt midterforsvar, et reelt alternativ på venstre back, sikre arvtagere på 6'eren og 8'eren, en angrebsløsning, osv. osv. Der er nok at tage fat på for Gaarde og WiegHesten.
Jeg er overbevist om Magnus er tiltænkt rollen som arvtager for Würtz på 6'eren.
Risgårds arvtager på 8'er positionen var vel først tiltænkt Blomqvist, og dernæst Sloth, men ingen af dem har været gode nok ganske enkelt, jeg er spændt på hvad vi ender med på den position, for jeg tvivler på Sloth er AaB spiller til sommer hvis AGF eller en anden klub ønsker ham.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 21. apr 2017, 14:19

Jo jo, Magnus er selvfølgelig tiltænkt rollen som 6'er, men jeg synes stadig, vi mangler at se, om han kan bære rollen alene uden Würtz ved sin side. Deraf betegnelsen sikre arvtagere. Det er før set, at en ung spiller starter godt, og siden rammer en bølgedal. Abildgaard, fræksempel. Med andre ord: Juryen er stadig ude.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Arendt
Landshold
Landshold

Indlæg af Arendt » 21. apr 2017, 14:23

Gnu skrev:Jo jo, Magnus er selvfølgelig tiltænkt rollen som 6'er, men jeg synes stadig, vi mangler at se, om han kan bære rollen alene uden Würtz ved sin side. Deraf betegnelsen sikre arvtagere. Det er før set, at en ung spiller starter godt, og siden rammer en bølgedal. Abildgaard, fræksempel. Med andre ord: Juryen er stadig ude.
Det er vel svært for Magnus at bevise, at han kan spille 6'er uden Würtz, når Würtz spiller fast på 6'eren.

Et eksempel er dog 1-1 kampen mod FCM, hvor Magnus spillede fremragende på 6'eren.

Martino
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Martino » 21. apr 2017, 14:56

Arendt skrev:
Gnu skrev:Jo jo, Magnus er selvfølgelig tiltænkt rollen som 6'er, men jeg synes stadig, vi mangler at se, om han kan bære rollen alene uden Würtz ved sin side. Deraf betegnelsen sikre arvtagere. Det er før set, at en ung spiller starter godt, og siden rammer en bølgedal. Abildgaard, fræksempel. Med andre ord: Juryen er stadig ude.
Det er vel svært for Magnus at bevise, at han kan spille 6'er uden Würtz, når Würtz spiller fast på 6'eren.

Et eksempel er dog 1-1 kampen mod FCM, hvor Magnus spillede fremragende på 6'eren.
Selvføglelig skal MC være vores 6er type, men blot spille den anderledes end Wurtz. Ser mere MC som en klassisk italiensk Regista, han mangler lige at blive lidt mere dynamisk, men tror det kommer med antallet af kampe.
Jeg savner Winsnes

Arendt
Landshold
Landshold

Indlæg af Arendt » 21. apr 2017, 16:10

Martino skrev:
Arendt skrev:

Selvføglelig skal MC være vores 6er type, men blot spille den anderledes end Wurtz. Ser mere MC som en klassisk italiensk Regista, han mangler lige at blive lidt mere dynamisk, men tror det kommer med antallet af kampe.
Er helt enig.

seamann

Indlæg af seamann » 21. apr 2017, 16:27

Arendt skrev:
Martino skrev:
Arendt skrev:

Er helt enig.
MC = Busquets, han mangler blot at lære at smide sig noget mere.
Blåbjerg er på vej - jeg tror fortsat på ham. Fx LN tog også tid før han slog igennem.

Iøvrigt har folk da helt gale forventninger, hvis de tror på 5-6 udskiftninger i sommerpausen.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 21. apr 2017, 16:36

seamann skrev:
Arendt skrev:
Martino skrev:
Arendt skrev:

Er helt enig.
Blåbjerg er på vej - jeg tror fortsat på ham. Fx LN tog også tid før han slog igennem.

Iøvrigt har folk da helt gale forventninger, hvis de tror på 5-6 udskiftninger i sommerpausen.
Hvorfor? Jeg er med på, at det ikke just står i strategien. men pga. alle Gaardes fejlskud og den gradvise tapning for kvalitet i truppen står vi en situation, hvor det er det som der er brug for.
RAUS RAUS SSE!

seamann

Indlæg af seamann » 21. apr 2017, 16:41

Jakobsen skrev:
seamann skrev:
Arendt skrev:
Martino skrev:
Arendt skrev:

Er helt enig.

Hvorfor? Jeg er med på, at det ikke just står i strategien. men pga. alle Gaardes fejlskud og den gradvise tapning for kvalitet i truppen står vi en situation, hvor det er det som der er brug for.
Nej, det er der ikke brug for. Så langt er vi ikke fra at have et top 6 hold.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 22. apr 2017, 00:23

Hanga skrev:
2010
2011
2012
2013
2015
2016

Den statistiske vinkel er naturligvis en helt igennem fair og relevant vinkel at tage med i vurderingen af holdet. Jeg mener bare ikke man kan danne en éntydig konklussion på baggrund af det.

Jeg vil f.eks. vove at påstå at AaB i en del perioder har spillet med håndbremset trukket en anelse, især i kalenderåret 2016 hvor det gradvist blev mere og mere udtalt. Det har vi gjort fordi holdet som helhed ikke har fungeret, og fordi vi har været nød til at beskytte vores defensiv væsentligt mere end vi gjorde i årene omkring doublesæsonen. Her spillede vi altså noget mere satset og forsvarede højere på banen med en større grad af mand mod mand dueller. Det kunne vi tillade os fordi holdet var i balance og defensiven bestod af bedre duelspillere (Thelander, Lasse N, KEP).

Vi har ikke den samme kvalitet i centerforsvaret nu, især ikke i duelspillet, og det har medført at midtbanen i højere grad beskytter defensiven forfor at tage offensive løb - det er årsagen til at Risgaard sjældent kom i feltet under Søndergaard, og årsagen til at MC heller ikke gør. Ligeledes har vores backs heller ikke haft lige så frie tøjler som de havde under Kent - heldigvis ser det dog ud til at Wieghorst er ved at indføre dette igen.

Min pointe er at vi med bedre forsvars spillere ville kunne tillade os at satse mere offensivt, og derved score flere mål... og vice versa.

Personligt synes jeg vi mangler kvalitet i begge ender af banen, men kunne jeg kun vælge én spiller, ville jeg vælge en duel- og luftstærk forsvarsspiller.
Jeg vil skam også gerne have en ny midterforsvarer, og er da også tildels enig, i at vi i perioder beskytter vores mål en del mere end i de seneste par sæsoner med Kent. Det synes jeg iøvrigt også gælder under Wieghorst, som indtil nu har for mange perioder med livrem og seler efter min smag... men det er en anden snak.

I angrebet mangler vi kreativitet, vi mangler fasttømrede løbemønstre og vi virker til at mangle en plan. Men vi mangler først og fremmest kvalitet. Vi må meget gerne hente 1-2 offensivspillere fra en hylde som hedder Kasper Kusk og op, efter min mening. Vi skal have en eller to spillere ind som kan løfte og sætte system i offensiven.

Hvis vi vil være et hold som skal leve af en dygtig offensiv, kan det altså bare ikke nytte at vi kun er i stand til at score ét mål i snit pr. kamp. Det er piskende nødvendigt at det ændrer sig, ellers må man gentænke den måde man har arbejdet hen mod at AaB skal spille gennem de senere år.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 22. apr 2017, 11:19

Det er en alt for forsimplet analyse. Fire pointer:

1) Hvis vi blev bedre til i perioder at forsvare dybt ville det give vores angribere mulighed for små pauser i kampene. I dag bruger de fire forreste enormt mange kræfter på vores hidsige presspil og det går selvfølgelig ud over deres overskud til offensive aktioner.

2) Hvis vi blev bedre til at forsvare standarder ville der opstå flere omstillingschancer fra de situationer. I dag er det meget sjældent vi får en god clearing på et hjørnespark eller en clearing og oftest vinder vi kun bolden når der kommer en dårlig standard fra modstanderen, som Nicolai kan gribe eller som går bag mål. Når vi dominerer kampene så meget som vi gør er det vigtigt at vi optimerer antallet af omstillingsmuligheder.

3) Vi har masser af uforløst potentiale på de offensive positioner. Vi har rigtig spændende spillere i Sylvestr, Pohl, Thellufsen, Flores, Meilinger m.fl., som vi bør kunne få meget, meget mere ud af hvis de finder de rette positioner og de rette opspilsmønstre. Fælles for de fem er at de er HELT nye i truppen og forhåbentlig kan blomstre i de kommende sæsoner.

4) På de defensive positioner har vi begrænset potentiale. KP og Blåbjerg viser ingen fremskridt og hverken Rokkedal eller Bytyqi har været i nærheden af spilletid. Mæhle har været en åbenbaring og ham skal vi afgjort satse på - men han er også en type, der tillader mange indlæg og laver fejl hvorfor vi har brug for et stærkere centerforsvar så Mæhle får plads til at lave de svipsere, som han skal lære af, uden at det koster os point weekend efter weekend.

Låst