Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)
Jeg kan ikke se hvor AaB skulle være så meget ringere stillet end andre klubber, når det gælder scoutingarbejde...
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
- Det er halvdelen af startopstillingen på 2014 holdet, som er fundet som unge udenfor klubben på lavere niveau og gjort til superligaprofiler. Det er jo i høj grad også hvad scouting skal bibringe. I øjeblikket har vi Thrane som får mere og mere spilletid, og vi har meget spændende Bassogog i kulissen... jeg synes bestemt ikke det står skidt til, heller ikke i sammenligning med konkurrenterne.
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
- Det er halvdelen af startopstillingen på 2014 holdet, som er fundet som unge udenfor klubben på lavere niveau og gjort til superligaprofiler. Det er jo i høj grad også hvad scouting skal bibringe. I øjeblikket har vi Thrane som får mere og mere spilletid, og vi har meget spændende Bassogog i kulissen... jeg synes bestemt ikke det står skidt til, heller ikke i sammenligning med konkurrenterne.
-
frederikshavneren
- Allstar

- Favoritspiller: messi
Hvis Thomsen bliver solgt så har Gaarde udtalt at der skal hentes en erstatning udefra, her kommer Gaarde og klubbens scoutingarbejde for alvor på prøve da det er en af Superligaens bedste spillere der skal erstattesJesper Schmidt skrev:Jeg kan ikke se hvor AaB skulle være så meget ringere stillet end andre klubber, når det gælder scoutingarbejde...
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
En mand som PC tjener vel ikke under 7-800.000 kr. om året. De penge er bedre investeret i spillerbudgettet, når vi alligevel henter så få spillere udefra, som vi gør for øjeblikket.
AaB får alligevel aldrig muskler til at bedrive "opsøgende" scouting. Det vil altid være en proces, hvor vi får nys om nogle navne og tjekker dem ud. Og den proces har AaB vel rigeligt med folk til at dække - herunder Per Westergaard.
AaB får alligevel aldrig muskler til at bedrive "opsøgende" scouting. Det vil altid være en proces, hvor vi får nys om nogle navne og tjekker dem ud. Og den proces har AaB vel rigeligt med folk til at dække - herunder Per Westergaard.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

Hvis du regner med at der kommer en 1-til-1 erstatning for Thomsen, kan jeg allerede nu advare dig om at du bliver skuffet.frederikshavneren skrev:Hvis Thomsen bliver solgt så har Gaarde udtalt at der skal hentes en erstatning udefra, her kommer Gaarde og klubbens scoutingarbejde for alvor på prøve da det er en af Superligaens bedste spillere der skal erstattesJesper Schmidt skrev:Jeg kan ikke se hvor AaB skulle være så meget ringere stillet end andre klubber, når det gælder scoutingarbejde...
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
Jeg vil iøvrigt stille mig tvivlende overfor om der bliver hentet en erstatning, det tror jeg kommer meget an på om han sælges i vinter eller til sommer, og hvor store spring de unge kommer til at tage i foråret. Allerede nu er situationen jo en helt anden end i sommers, med Børstings gennembrud.
-
frederikshavneren
- Allstar

- Favoritspiller: messi
Børstings gennembrud ændrer ikke på at der skal hentes kvalitet udefra hvis Thomsen bliver solgt i dette transfervindue. Ene kan ikke erstatte Thomsen da han selv og Søndergaard ikke ser ham som kantspiller længere, derudover har Ene også selv udtalt at han ikke længere har fysikken til at spille på kanten. Bruhn og Thrane er habile indskiftningsspillere men ikke mere end det.Jesper Schmidt skrev:Hvis du regner med at der kommer en 1-til-1 erstatning for Thomsen, kan jeg allerede nu advare dig om at du bliver skuffet.frederikshavneren skrev:Hvis Thomsen bliver solgt så har Gaarde udtalt at der skal hentes en erstatning udefra, her kommer Gaarde og klubbens scoutingarbejde for alvor på prøve da det er en af Superligaens bedste spillere der skal erstattesJesper Schmidt skrev:Jeg kan ikke se hvor AaB skulle være så meget ringere stillet end andre klubber, når det gælder scoutingarbejde...
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
Jeg vil iøvrigt stille mig tvivlende overfor om der bliver hentet en erstatning, det tror jeg kommer meget an på om han sælges i vinter eller til sommer, og hvor store spring de unge kommer til at tage i foråret. Allerede nu er situationen jo en helt anden end i sommers, med Børstings gennembrud.
Hvor mange spillere skulle en evt scout hente udefra pr år? Jeg vil tro det er rigtigt når der gættes på 6-800.000 til PC pr år, og jeg kan ikke forestille mig flere spillere ind end max 2. Det er 3-400.000 pr spiller, oveni lønnen.
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Saadan kan du ikke stille det op. Det er muligt vi kun henter to spillere, men der vel jo vaere en kaempe udvaelgelseprocess omkring hvem de to spillere saa skal vaere. Og hvis det forbedrer vores gennesnitssalg med f.eks. 1 million om aaret grundet en stigning i kvalitet, er det jo allerede det vaerd. Ikke at jeg dermed arguemnterer for at vi skal have en scout.9800 skrev:Hvor mange spillere skulle en evt scout hente udefra pr år? Jeg vil tro det er rigtigt når der gættes på 6-800.000 til PC pr år, og jeg kan ikke forestille mig flere spillere ind end max 2. Det er 3-400.000 pr spiller, oveni lønnen.
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
-
Jesper Schmidt
- Halftime

Børstings gennembrud ændrer ikke på at der skal hentes kvalitet udefra hvis Thomsen bliver solgt i dette transfervindue. Ene kan ikke erstatte Thomsen da han selv og Søndergaard ikke ser ham som kantspiller længere, derudover har Ene også selv udtalt at han ikke længere har fysikken til at spille på kanten. Bruhn og Thrane er habile indskiftningsspillere men ikke mere end det.[/quote]frederikshavneren skrev:
Hvis du regner med at der kommer en 1-til-1 erstatning for Thomsen, kan jeg allerede nu advare dig om at du bliver skuffet.
Nu skrev jeg jo også at jeg tror det afhænger af om han bliver solgt i vinter eller til sommer... her og nu vil der alene antalsmæssigt være problemer. Børstings gennembrud nævnte jeg som et eksempel på at rigtigt meget kan have ændret sig når vi når sommeren, hvor både Thrane, Bruhn og Bassogog kan have taget store skridt.
Men jeg må nu sige at selv her og nu ser jeg det ikke som noget absolut tvingende nødvendigt at der hentes en afløser for Thomsen... afhængigt af hvad målsætningen for foråret skulle være. Det er klart i mine øjne at vi under alle omstændigheder næppe har nogen chance for at blive mester, hvis Thomsen sælges, men i forhold til eksempelvis en top 4 placering mener jeg godt der ville være gode muligheder for det, uden at erstatte Thomsen udefra.
Jeg ser Børsting som manden der kan erstatte Thomsen, for jeg forventer at han vil blive endnu bedre i foråret, og så kan jeg altså godt få øje på en gruppe af spillere i Jönsson, PK, Thrane og Bruhn (og måske Bassogog) som kan erstatte Børsting.
En svækkelse? Jo da, men det må vi forvente når der bliver solgt spillere under alle omstændigheder sådan som tingene er her og nu, det er jeg slet ikke i tvivl om, heller ikke selv om der bliver hentet en ny ved et eventuelt salg af Thomsen i vinter, som jeg trods alt tror der bliver.
-
Gamen
Nu går der lidt for meget Manager i den. En chefscout ser som sagt ikke kun på spillere. Hvis man vil se på en potentiel stillingsbeskrivelse, så kan man få et lille indblik i Flemming Bergs profil, da han blev ansat i Brøndby:Yankee skrev:En mand som PC tjener vel ikke under 7-800.000 kr. om året. De penge er bedre investeret i spillerbudgettet, når vi alligevel henter så få spillere udefra, som vi gør for øjeblikket.
http://brondby.com/nyhed/2014/02/09/ny- ... roendby-if
AaB har tabt talentjagten i Jylland stort til en klub som FCM i de sidste 10 år - vi formår stort set aldrig at hente talenter fra de øvrige jyske klubber, og det er bl.a. fordi vi ikke har haft penge til at være opsøgende nok.
AaB har ikke rigeligt med folk til at dække scouting-opgaverne - hvorfor tror du PEA, Jacob Friis m. fl. fra tid til anden er nødt til at varetage den opgave ved siden af deres normale opgaver.
At have en afdanket tidl. AaB-træner til at scoute spillere er vist mere en vennetjeneste end kvalificeret scouting.
Scoutingarbejdet skal struktureres, og jeg synes også det ligner at AaB er ved at lægge op til det - bl.a. fordi man har været håbløst bagud ifht. at kapre talenter fra andre klubber tidligt i forløbet.
Det bør ikke være sådan, at AaB er nødt til at skulle ringe agenter op for at få meningen om en spiller de i den mellemliggende periode kunne have set i aktion flere gange, og taget snakke med. Så bliver det Esbjerg og video-scouting om igen.
-
Gamen
Würtz og scoutingarbejde - det er 14 år siden... Thelander havde jo et hav af kampe i 1. div. og kan vel ikke karakteriseres som specielt ung. Nicolai Larsen er det eneste eksempel jeg lige kan komme på, hvor vi har kapret en ungdomsspiller fra en anden klub på sammenligneligt ungdoms-niveau i de senere år.Jesper Schmidt skrev:Jeg kan ikke se hvor AaB skulle være så meget ringere stillet end andre klubber, når det gælder scoutingarbejde...
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
Vi taler også om at erhverve talenter til ungdomsholdene, og i det hele taget om at hente talenter udenfor Danmark.
-
Gamen
Vi har ikke en type som Thomsen i truppen. Hans drev med bolden, hans kreativitet, hans evne til at sætte sine medspillere op er enestående. Børsting er mere tonser end tekniker, og skal stadig arbejde meget med hans boldomgang. Uanset hvad bliver han næppe den kreative type, og det tror jeg heller ikke er AaB's sigte. Hans primære force er at han er driftsikker, viljestærk og en spiller der bider sig i haserne på modstanderne - men nogen knasdygtig tekniker er hans altså ikke.Jesper Schmidt skrev:
Nu skrev jeg jo også at jeg tror det afhænger af om han bliver solgt i vinter eller til sommer... her og nu vil der alene antalsmæssigt være problemer. Børstings gennembrud nævnte jeg som et eksempel på at rigtigt meget kan have ændret sig når vi når sommeren, hvor både Thrane, Bruhn og Bassogog kan have taget store skridt.
Men jeg må nu sige at selv her og nu ser jeg det ikke som noget absolut tvingende nødvendigt at der hentes en afløser for Thomsen... afhængigt af hvad målsætningen for foråret skulle være. Det er klart i mine øjne at vi under alle omstændigheder næppe har nogen chance for at blive mester, hvis Thomsen sælges, men i forhold til eksempelvis en top 4 placering mener jeg godt der ville være gode muligheder for det, uden at erstatte Thomsen udefra.
Jeg ser Børsting som manden der kan erstatte Thomsen, for jeg forventer at han vil blive endnu bedre i foråret, og så kan jeg altså godt få øje på en gruppe af spillere i Jönsson, PK, Thrane og Bruhn (og måske Bassogog) som kan erstatte Børsting.
En svækkelse? Jo da, men det må vi forvente når der bliver solgt spillere under alle omstændigheder sådan som tingene er her og nu, det er jeg slet ikke i tvivl om, heller ikke selv om der bliver hentet en ny ved et eventuelt salg af Thomsen i vinter, som jeg trods alt tror der bliver.
Uden Thomsen kommer vi til at mangle en kreatør på det niveau som Kusk og Thomsen har budt ind med de seneste 3 år - Thrane, Bruhn og PK har kontraktudløb inden for det kommende år, og der skal først forlænges med dem (hvilket der næppe bliver med alle 3), men PK kommer IKKE til at få en plads på kanten under Søndergaard. Det tør jeg godt garantere. Thrane har spillet én god træningskamp, og scoret et hovsa-mål - han skal bevise sig over en længere periode, inden han overhovedet bør nævnes i sammenhæng med startopstillingen.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

Det er vel ligegyldigt om det er talenter til ungdomsholdene, eller unge spillere som AaB har scoutet, hentet og gjort til superligaprofiler, man har stadig været rigtig dygtig til lige præcist den øvelse, og skabt et halvt mesterhold på den baggrund... uagtet at det er over lang tid, så finder man vel ikke noget tilsvarende i andre klubber, med så stort et antal spillere man har hentet som ufærdige og gjort til superligaprofiler, som de alle 5 er/var.Gamen skrev:Würtz og scoutingarbejde - det er 14 år siden... Thelander havde jo et hav af kampe i 1. div. og kan vel ikke karakteriseres som specielt ung. Nicolai Larsen er det eneste eksempel jeg lige kan komme på, hvor vi har kapret en ungdomsspiller fra en anden klub på sammenligneligt ungdoms-niveau i de senere år.Jesper Schmidt skrev:Jeg kan ikke se hvor AaB skulle være så meget ringere stillet end andre klubber, når det gælder scoutingarbejde...
Würtz
Dalsgaard
Thelander
Nicolai Larsen
Spalvis
Vi taler også om at erhverve talenter til ungdomsholdene, og i det hele taget om at hente talenter udenfor Danmark.
-
FlæskeFrank
- Allstar

- Geografisk sted: Middelfart
Omkring salg og spillerstop i klubben. Vi er altså ikke en klub, som bare kan hente en "lignende" spiller til den tomme plads. Altså hvis Thomsen bliver solgt, så skal vi finde en ny Thomsen på venstrekant. Sådan er det altså ikke.
Det bedste bud på erstatning for Kusk var vel Bruhn i mange af facetterne. Det endte så pt. med Børsting, som udstråler den diamentrale modsætning - fight og fysik, men ikke boldmongol. Så et hold skal bruge forskellige kvaliteter, når holdet skal sammensættes og der findes mere end 2 kvaliteter: fysik og teknik.
F.eks. vil afløseren for Thomsen være VÆSENTLIGT mere scorende end Thomsen, hvilket vil opveje nogle af de andre kvaliteter Thomsen har. Eksempelvis i denne sæson har den nye mand Børsting i 15 kampe(782 minutter) scoret 2 mål, mens Thomsen har i 18 kampe(1620 minutter) også scoret to mål.
Så lad nu være med at kigge på Thomsen2 eller Dalsgaard2, men på en spilletype, som AaB mangler/kan bruge.
Det bedste bud på erstatning for Kusk var vel Bruhn i mange af facetterne. Det endte så pt. med Børsting, som udstråler den diamentrale modsætning - fight og fysik, men ikke boldmongol. Så et hold skal bruge forskellige kvaliteter, når holdet skal sammensættes og der findes mere end 2 kvaliteter: fysik og teknik.
F.eks. vil afløseren for Thomsen være VÆSENTLIGT mere scorende end Thomsen, hvilket vil opveje nogle af de andre kvaliteter Thomsen har. Eksempelvis i denne sæson har den nye mand Børsting i 15 kampe(782 minutter) scoret 2 mål, mens Thomsen har i 18 kampe(1620 minutter) også scoret to mål.
Så lad nu være med at kigge på Thomsen2 eller Dalsgaard2, men på en spilletype, som AaB mangler/kan bruge.
- FlæskeFrank
Hvorfor skal Per Westergaard pludselig hænges ud som afdanket? Han har ydet en kæmpe indsats som netop chefscout på ungdom-elite - eller hvad man nu vil kalde hans stilling. Det er altså for useriøst når du kalder hans enorme arbejde for vores klub for en vennetjeneste.Gamen skrev:
AaB har tabt talentjagten i Jylland stort til en klub som FCM i de sidste 10 år - vi formår stort set aldrig at hente talenter fra de øvrige jyske klubber, og det er bl.a. fordi vi ikke har haft penge til at være opsøgende nok.
AaB har ikke rigeligt med folk til at dække scouting-opgaverne - hvorfor tror du PEA, Jacob Friis m. fl. fra tid til anden er nødt til at varetage den opgave ved siden af deres normale opgaver.
At have en afdanket tidl. AaB-træner til at scoute spillere er vist mere en vennetjeneste end kvalificeret scouting.
Scoutingarbejdet skal struktureres, og jeg synes også det ligner at AaB er ved at lægge op til det - bl.a. fordi man har været håbløst bagud ifht. at kapre talenter fra andre klubber tidligt i forløbet.
Det bør ikke være sådan, at AaB er nødt til at skulle ringe agenter op for at få meningen om en spiller de i den mellemliggende periode kunne have set i aktion flere gange, og taget snakke med. Så bliver det Esbjerg og video-scouting om igen.
-
Gamen
Men han er ikke nogen super-kapacitet, og har ikke noget specielt forgrenet netværk. Han har været på lønningslisten de sidste 15 år, føst som deltid og senere på fuldtid.Yankee skrev: Hvorfor skal Per Westergaard pludselig hænges ud som afdanket? Han har ydet en kæmpe indsats som netop chefscout på ungdom-elite - eller hvad man nu vil kalde hans stilling. Det er altså for useriøst når du kalder hans enorme arbejde for vores klub for en vennetjeneste.
AaB har i de år tabt væsentligt terræn til vores konkurrenter, og ofte måttet se andre jyske klubber løbe med talenter, som de 1-2 år senere har kunnet sælge med millionfortjeneste til udlandet. Det er desuden yderst begrænset hvad vi har hentet uden for Nordjylland til vores ungdomsafdeling.
Per Westergaard blev ansat i 2009 til at styre klubbens scouting-system, og det er stadig ikke-eksisterende. Vi har brug for en helt anden kapacitet til at løfte den opgave.
- Steve-Dave
- Landshold

Det lyder forfærdeligt. Kan du underbygge med eksempler?Gamen skrev: AaB har i de år tabt væsentligt terræn til vores konkurrenter, og ofte måttet se andre jyske klubber løbe med talenter, som de 1-2 år senere har kunnet sælge med millionfortjeneste til udlandet.
I forhold til de andre jyske klubber så synes jeg nu nok vi har vundet vores titler og været i europa og gjort det godt... især med vores anden rangs talenter som vi jo kun har i forhold til alle de andre...Steve-Dave skrev:Det lyder forfærdeligt. Kan du underbygge med eksempler?Gamen skrev: AaB har i de år tabt væsentligt terræn til vores konkurrenter, og ofte måttet se andre jyske klubber løbe med talenter, som de 1-2 år senere har kunnet sælge med millionfortjeneste til udlandet.
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
De Jyske klubber du snakker om kan vel kun vaere FCM. Og deres jyske talentmasse er naesten udelukkende et produkt af deres samarbejdsklubber, eller andre klubber i lokalomraadet. Saa har de godt nok et par AGF'ere, men her taler vi om talenter som Ficher og Duelund, og Viggen fra AGF, som vel allerede har vaeret landskendt da de signede for FCM, og de er naermere produkt af en aggresiv indkoebsstrategi (og ulovlige lommepenge), end et produkt af god scouting. Jeg kan i hvert fald ikke se det skulle falde tilbage paa PW. FCM har en kaempe transfervolumen paa ungdomsplan, og henter bl.a. en del spillere paa sjaelland (og scouter naturligvis ogsaa her), og det er en meget stor del af grunden til de bruger tre gange saa mange penge paa ungdomsarbejdet som AaB. Men at de skulle vaere specielt foran i Jylland i kraeft af scouting kan jeg ikke se.Gamen skrev:Men han er ikke nogen super-kapacitet, og har ikke noget specielt forgrenet netværk. Han har været på lønningslisten de sidste 15 år, føst som deltid og senere på fuldtid.Yankee skrev: Hvorfor skal Per Westergaard pludselig hænges ud som afdanket? Han har ydet en kæmpe indsats som netop chefscout på ungdom-elite - eller hvad man nu vil kalde hans stilling. Det er altså for useriøst når du kalder hans enorme arbejde for vores klub for en vennetjeneste.
AaB har i de år tabt væsentligt terræn til vores konkurrenter, og ofte måttet se andre jyske klubber løbe med talenter, som de 1-2 år senere har kunnet sælge med millionfortjeneste til udlandet. Det er desuden yderst begrænset hvad vi har hentet uden for Nordjylland til vores ungdomsafdeling.
Per Westergaard blev ansat i 2009 til at styre klubbens scouting-system, og det er stadig ikke-eksisterende. Vi har brug for en helt anden kapacitet til at løfte den opgave.
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
-
Gamen
Spillere som FC Midtjylland f.eks. har hentet i andre danske klubber, og solgt videre med millionfortjeneste nærmest inden de kom omkring førsteholdet, bare inden for de senere år:Steve-Dave skrev: Det lyder forfærdeligt. Kan du underbygge med eksempler?
Viktor Fischer - hentet i AGF
Morten Brander Knudsen - hentet i HIK
Joachim Andersen - hentet i FCK
Asger Sørensen - hentet i Silkeborg
Lasse Vigen Christensen - hentet i Esbjerg
Tilsammen er disse spillere solgt for noget der ligner 30-35 mio, og det er uden alt hvad der hedder udviklingspenge og potentielle videresalgsklausuler.
Hvornår har vi sidst solgt et talent til udlandet, som ikke havde fået førsteholdskampe? Det var vel Jacob Barrett Laursen for 3-4 år siden.
-
Gamen
Vigen var fra Esbjerg, Asger Sørensen fra Silkeborg... Hvorfor skulle vi ikke kunne konkurrere med dem? I mine øjne har vi været lysår efter dem allerede før de begyndte at bruge mange penge på akademiet. Tilbage i 2005-2007 mistede vi omkring 6 ud af de 10 bedste spillere fra vores ældste årgang til FCM, og siden har de haft overhånden.Buzz Killington skrev: De Jyske klubber du snakker om kan vel kun vaere FCM. Og deres jyske talentmasse er naesten udelukkende et produkt af deres samarbejdsklubber, eller andre klubber i lokalomraadet. Saa har de godt nok et par AGF'ere, men her taler vi om talenter som Ficher og Duelund, og Viggen fra AGF, som vel allerede har vaeret landskendt da de signede for FCM, og de er naermere produkt af en aggresiv indkoebsstrategi (og ulovlige lommepenge), end et produkt af god scouting. Jeg kan i hvert fald ikke se det skulle falde tilbage paa PW. FCM har en kaempe transfervolumen paa ungdomsplan, og henter bl.a. en del spillere paa sjaelland (og scouter naturligvis ogsaa her), og det er en meget stor del af grunden til de bruger tre gange saa mange penge paa ungdomsarbejdet som AaB. Men at de skulle vaere specielt foran i Jylland i kraeft af scouting kan jeg ikke se.
Ja, det var på slesk vis osv. men det handlede også om at AaB var længder bagefter i deres ungdomsarbejde, og havde talentløse klubkoryfæer som Jens Peter Hansen tilknyttet som trænere, mens FCM havde unge, talentfulde trænere.