Julgranen skrev: ↑15. apr 2021, 15:42
Buzz Killington skrev: ↑15. apr 2021, 15:16
Tha fuck er det for en agenda du snakker vrøvler om?
"Vi kan ikke holde på talenter vi gerne vil holde på".
Selvfølgelig skal klubben udtale at de vil holde på talenter, men hvis de vitterligt ville holde på dem for enhver pris, så lader man dem nok ikke smutte til en klub som Viborg, der ikke engang spiller i U19-ligaen.
Eller Tengstedt, som med agent og far længe havde et mål om ikke at blive i AaB, og havde helt andre højere tanker om udlandet. Man man ikke bebrejde ledelsen at de ikke holder på folk som ikke vil være her. Den magt har AaB som klub nu engang ikke.
Spillere i dag er bare styret af agenter.
Det giver ingen idé at bruge det som løftestang for at AaB ikke længere kan holde på de rigtigt dygtige talenter. Og slet ikke som i at talenter ikke længere kan få spilletid. Hannesbo er et glimrende eksempel, man hev ham op omkring Superligaen så snart man så potentialet i ham. Der er stadig ikke lang vej til førsteholdet, hvis man vitterligt ER et interessant talent, men der er naturligvis meget længere nu end tidligere hvis man er et talent uden spidskompetencer, der øger salgbarheden betragteligt.
Det er her jeg mener at folk herinde er blevet lidt for farvet af Gaarde-tiden, hvor alt med en puls blev hevet op fra U-holdene, uagtet at mange af dem ikke var i nærheden af at have et interessant niveau/spændende kompetencer.
Den der guldrandede talentudvikling har vi altså bare ikke - endnu.
Kan godt nok ikke se at det er
min agenda. Det er nærmere klubbens agenda, og en ret sober betragtning. Det er vist ikke engang plads til uenighed når vi har mistet talenter (vi erklæret meget gerne vil skrive med) i en grad vi ikke har set siden FCM kom forbi for efterhånden mange år siden: igen for prins Prince: Wagner, Tengstedt og nu Klitten.
Så kan man selvfølgelig tolke en masse frem og tilbage. Bl.a. at man er blevet mere påpasselige ift. løn vs. kvalitet. Men det kan jo også være at vi har skabt et mindre tåleligt miljø for nordjyske drenge der så gør at spillerne vil have mere for at blive hængende. For selvfølgelig spiller miljøet også en rolle i forhold til om spillerne har lyst til at blive her, så det er da i den grad noget AaB som klub er herre over (igen, i en grad).
Og så lige til Gaarde, eller nok rettere PEA: så kan jeg slet ikke se problemet i at man hiver mange op, så længe det er på korte kontrakter, eller oprykninger der resulterer i udlejning. Jeg mener e.g. både Abildgaard og Mæhle var spillere hvor man chancede den og hvor det så har givet pote. Det ville nærmere være et problem hvis man så var for langtsom til at sende dem videre.
Nå, men her en lille hurtig (og sikkert fejlfyldt) opgørelse fra transfermarkt:
14/15: Børsting og Ahlmann Jr (røg på udlejning, og derefter væk efter 2 år).
15/16: Abildgaard, Pohl og Asger Bust (røg væk efter 1 år).
16/17: Rokkedal (blev lidt, røg på lån i Thisted og kvittede fodbold efter ca. 1½ år), Bardhec (var konstant på lån, og skiftede permanent til Jammerbling efter 3 år), og Mæhle, MC, Grønning (hurtigt videre), Ramkilde (blev skadet og fik aldrig vist sig frem), Opondo (hurtigt på leje og solgt), Thellufsen.
17/18: Lyngø (væk efter 1 år), Wessam (udlejet, væk efter 2 år)
18/19: Ross
19/20: Højholt, 2xKlitten, Kauf (solgt), Jeppe P (udlejet). Tengeren (ville vi beholde) og Bærtelsen (hurtigt videre).
Jeg syntes egentlig ikke ovenstående liste skal gøres til et problem. I de fleste tilfælde har oprykningen været en slags forlænge prøvetræning hvor de dårligste hurtigt oftest er blevet skibbet videre på fri, eller på leje. Nogle har så fået lidt for mange kampe pga. en fejlslagen transferstrategi, men det er jo lidt et andet problem at man ikke har hentet spillere udefra på et tilstrækkeligt niveau. Og det er nok mere det sidste der har været problemet. I.e. at vi ikke har været gode nok til at hente spillere udefra.