Optimistens arving skrev: ↑14. maj 2025, 09:58
Jeg er relativt fortrøstningsfuld omkring AaB's økonomi i 1. division. Det er en helt anden situation end for to år siden.
I de seneste to år er der jo reduceret kraftigt i de penge som er bundet op i spillertruppen. Dertil kommer at en del kontrakter løber ud i sommer og endnu flere til vinter. Mon ikke også de mange kontrakter som er skrevet de seneste to år har en nedrykningsklausul.
Man må også forvente at pengene som er bundet op i specialtrænere, konsulenter osv er på aftaler, som kan opsiges med kort varsel.
De som får nøglerne til klubben kan med andre ord begynde med nærmest blanke ark, og dermed relativt hurtigt tilpasse klubben til den økonomiske virkelighed.
AaB har matchday-indtægter på omkring 25 millioner og dertil kommer sponsorater og faldskærmspenge. Med den opbakning som der pt stadig er til AaB, så vil man altså få en 1 divisionsklub med et meget solidt udgangspunkt. Vi mangler "bare" nogle helt almindelige, fornuftige fodboldfolk med benene på jorden til at styre butikken.
Min frygt er lidt, at SSE22 ønsker at fortsætte i AaB. Gør de det, bliver vores trup ikke til en top placering i 1. division. Hvis man har et lavt spillerbudget i forhold til de fleste hold i SL, så kræver det, at man er hamrende dygtige og bedre end konkurrenterne på nogle områder. Først og fremmest skal talentudviklingen stå skarpt (fint så langt). Men selve scoutingdelen af vores klub skal blive meget bedre. F.eks. skal vi være helt skarpe på, hvad der rører på sig i 1. division og 2. division. AaB kunne nemt have fundet bedre spillere i 1. division end f.eks. Müller, Diakhité, Jiménez, Jasson, Aarøen, K. John, Seydel. Okay, det er det muliges kunst, da 1. divisionsspillerne ikke er gratis, men hvorfor opgradere sin scouting, hvis man alligevel henter transferfrie discount-spillere fra Tysklands lavere rækker?
Jeg er super glad og tilfreds med investeringerne i akademiet og specialtrænere etc., men den måde man har forvaltet selve transferdelen af at drive en fodboldklub er dumpet BIG TIME. Det er sgu den svageste udnyttelse af et spillerbudget, jeg nogensinde har været vidne til i AaB.
Hvor jeg bor findes der 12-13 årige med større rygrad og "boller" end det skrammel SSE22 har hentet til truppen. Selv en astronaut på Månen og Katy Perry kan jo se, hvad der mangler i vores trup - og alligevel har vores sportslige ledelse ikke reageret på det tilstrækkeligt - og det koster en nedrykning og mange mange millioner kr.
Isoleret set er det jo fint med en masse spilletid til akademiets egne talenter, men U19-ligaen er vel på niveau med bunden i 2. division, så det bliver ikke helt så nemt at rykke op igen.