Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Haure
1. div
1. div
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Haure » 25. mar 2011, 11:17

Køllen I Møllen skrev:
rAaBe skrev:
Køllen I Møllen skrev: Jeg har dig faktisk mistænk for at være intelligent nok til at kunne se at det Elvis skriver er en forfærdelig gang vrøvl og udelukkende har det formål at provokere.
Har jeg overvurderet dig?
Seriøst så synes jeg at der er skrevet andre provokerende ting i denne tråd som ikke er meget værre end det Elvis skrev. Derfor mente jeg at dit udfald mod ham var skudt lidt over målet. Ligesom jeg gerne indrømmer at mit også var det :-)
Ok, fair nok. Jeg havde faktisk også selv tænkt at det var godt at folk havde overset de mest provokerende indlæg her i tråden og holdt et højt debat-niveau men så lod jeg mig selv tirre af Elvis, det var sgu for dumt :)
Køllen på skafottet!
No one can guarantee succes in war but only deserve it

Mogens
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Indlæg af Mogens » 25. mar 2011, 11:34

alithebeast skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.

Så der er hverken specialøl, film eller koncerter andre steder end København? :o

Jeg tror, at du skal se at komme en tur væk fra Sjælland.
Enig, MEN, udbuddet er alt andet lige lidt større herovre. Der er flere koncerter at vælge mellem, uden man behøver at bruge super meget transporttid, flere film i et større antal biografer, men specialøl - hmm, måske jeg bare er for fastgroet i nogle få jeg ved, hvor jeg kan fremskaffe samt de gode gamle klassiske pilsner-øl
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Mogens
Allstar
Allstar

Indlæg af Mogens » 25. mar 2011, 11:42

Elscorpio skrev:Hvorfor hade København?

Her er 10 grunde:

1. FCK
2. Brøndby
3. Langt de fleste store arbejdspladser ligger der
4. De kender ikke udtrykket smørstang hos de københavnske bagere
5. Københavnere holder ikke jordforbindelsen
6. Karbonader ved de heller ikke hvad er, men kalder dem krebinetter "over there"
7. Øl er 50% dyrere
8. De tror de ejer hele Danmark
9. De har ikke Gaden, man skal gå langt for at få billigt øl
10. Man bliver træt af at høre på den københavnske accent.
Nogle af punkterne er gode nok, mens andre ikke holder vand.

Personligt synes jeg, at 4, 6, 7 og til dels 9 ikke er helt rigtige/vigtige...

4. Ski´mæ´smørstang - næh, hvad der er langt vigtigere er, at de ikke fatter, at en jødekage er gudespise og skal laves af bløddej og ikke wienerbrød.
6. Karbonader stinker.
7. Øllene er 50 % dyrere - det afhænger vist lidt af, hvor du går hen. Selvfølgelig kan du finde dyrt øl, men man kan sgu også finde noget billigt, godt øl.
9. Hænger lidt sammen med pkt. 7. Enig i, at de ikke har Gaden, men man behøver kun finde den nærmeste bar/bodega, så er priserne sgu fine.

Hader ikke Kbh. men 9000 er og bliver bedre.
95-99-08-14

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 25. mar 2011, 12:01

Mogens skrev:4. Ski´mæ´smørstang - næh, hvad der er langt vigtigere er, at de ikke fatter, at en jødekage er gudespise og skal laves af bløddej og ikke wienerbrød.
Og her går det så HELT galt for dig!
En jødekage er en småkage, som er drysset med kanelsukker. Jeg aner ikke hvilken idiot, der totalt har mislykket sine kanelsnegle, som har fundet på, at man i stedet kan kalde sit misfoster for en jødekage, men manden bør få en hård og pinefuld straf! På grund af ham, er det næsten umuligt at opdrive en ordentlig snegl i Aalborg og omegn! Føj for pokker!

Lige præcis på bagerfronten rykkede jeg fra bunden af bunden til toppen af poppen, da jeg flyttede fra 9400 til 2720. Der er simpelthen klasseforskel - jeg har aldrig oplevet ringere bagere end i Nordjylland - PUNKTUM!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Mogens
Allstar
Allstar

Indlæg af Mogens » 25. mar 2011, 12:14

Lagkagehuset, Emmerys (som vel egentlig startede i Århus???), Illums/Holm og til dels RvH er gode bagere, javist, men de er satansparkeme også dyre. Er man ligeglad med prisen, men nøjes med at kigge på kvaliteten, så er de ovenstående mine foretrukne - i øvrigt i prioriteret rækkefølge.

Jeg kender ikke til småkagen "jødekage", men jeg takker for oplysningen. Det lader dog heller ikke til, at du er i tvivl om, hvilken slags kage jeg mener, og der formår bagerne i kbh. stadig ikke at lave en ordentlig en af slagsen. Der hvor de nærmer sig bedst er vel nærmest en kanelgiffel???

Hvis du er stødt på andre "rigtige" kanel-kager, så må du meget gerne nævne nogle prisværdige steder - vi befinder os åbenbart ikke så langt fra hinanden geografisk, hvis ellers 2720 holder...
95-99-08-14

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. mar 2011, 12:15

Mogens skrev:Enig, MEN, udbuddet er alt andet lige lidt større herovre. Der er flere koncerter at vælge mellem, uden man behøver at bruge super meget transporttid, flere film i et større antal biografer, men specialøl - hmm, måske jeg bare er for fastgroet i nogle få jeg ved, hvor jeg kan fremskaffe samt de gode gamle klassiske pilsner-øl
Det er jo smag og behag men jeg undrer mig nogle gange over hvad det er for nogle ting i render til derovre der er så fantastiske. Hvad er det for noget øl i drikker man ikke kan få i Nordjylland? Hvad er det for nogle film vi går glip af? Og hvad er det for koncerter?

Jeg var sidste år i Kbh til Metallica-koncert, ellers har de 5-6 rigtig gode koncerter jeg har været til det sidste 10 år været i Jylland. Jeg kan nævne Life of Agony i Århus, Biohazard i Aalborg, Megadeth i Århus... Der har simpelthen ikke været noget andet end Metallica i Kbh som jeg har haft lyst til at se.

Mht at gå i biografen. Er filmene så meget bedre i Kbh? Hvad er det for nogle film? Jeg er nysgerrig fordi jeg ærlig talt ikke synes at det er værd at ofre 70 kr på at gå biografen. Er i biografen en gang om året ca, men det er med ungerne og jeg tvivler på at selv Disney-filmene er bedre i Kbh...

Når jeg drikker bajere foretrækker jeg 2 kolde Aalborg pilsnere til en flad 20`er. Hvis de har bedre øl i Kbh bøjer jeg mig i støvet.

Hvad er det ellers I laver derovre der er så fedt og som vi ikke kan i Jylland?
Janteloven eksisterer IKKE!

seamann

Indlæg af seamann » 25. mar 2011, 12:16

le Cid skrev:
Mogens skrev:4. Ski´mæ´smørstang - næh, hvad der er langt vigtigere er, at de ikke fatter, at en jødekage er gudespise og skal laves af bløddej og ikke wienerbrød.
En jødekage er en småkage, som er drysset med kanelsukker. Jeg aner ikke hvilken idiot, der totalt har mislykket sine kanelsnegle, som har fundet på, at man i stedet kan kalde sit misfoster for en jødekage, men manden bør få en hård og pinefuld straf! På grund af ham, er det næsten umuligt at opdrive en ordentlig snegl i Aalborg og omegn! Føj for pokker!

Lige præcis på bagerfronten rykkede jeg fra bunden af bunden til toppen af poppen, da jeg flyttede fra 9400 til 2720. Der er simpelthen klasseforskel - jeg har aldrig oplevet ringere bagere end i Nordjylland - PUNKTUM!
Nu tager diskussionen da vist en uheldig retning - måske endda uheldigere end den var i forvejen...

Jeg er enig i jødekageproblemet og i at bagere ikke altid er lige heldige i Nordjylland, men der er også mange dårlige af slagsen i Kbh. Men hvordan stiller man et kaffebrød op overfor en russer ?

Og da jeg nu er i gang i en anden tråd med dårlige vitser får bagerhistorien mig til at tænke på en ældgammel københavner en:

Hvorfor er alle københavnere så fede ?

Hver gang de kommer ind til bageren siger de "Jeg skal have en kage..mand"

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. mar 2011, 12:17

le Cid skrev:

Et nysgerrigt spørgsmål siden du kommer fra Nørrenusseby. Har du aldrig prøvet Faunø-bageren på Lindholmsvej? Hvis det er en dårlig bager i forhold til de der er i Kbh så skal jeg da vist liiiige have et par rundere næste gang jeg er i hovedstaden...

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar

Indlæg af le Cid » 25. mar 2011, 12:36

Køllen I Møllen skrev:
le Cid skrev:

Et nysgerrigt spørgsmål siden du kommer fra Nørrenusseby. Har du aldrig prøvet Faunø-bageren på Lindholmsvej? Hvis det er en dårlig bager i forhold til de der er i Kbh så skal jeg da vist liiiige have et par rundere næste gang jeg er i hovedstaden...
Jeg boede i Nørresundby fra 1997 til 2003, og i den periode hørte jeg aldrig om Faunøbageren. Jeg købte som regel bagerbrød hos Guldbageren henne på hjørnet af Godthåbsvej, eller hos Fjordbageren i Sønderport. Jeg boede også et enkelt år ved Skipperen, og i den tid var det bageren på Vestre Allé, der skuffede mig.

Jeg er desuden flyttet tilbage til Jylland, og bor nu i Holstebronx. Her findes både een af de bedste og een af de dårligste bagere, som jeg har stødt på i tidens løb. Så hvis man nogensinde slår et smut omkring Wild Wild Westjylland, så kan jeg anbefale Bager Max - og sige hold jer langt fra Viborgvejs Bageri!

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar

Indlæg af le Cid » 25. mar 2011, 12:41

Mogens skrev:Lagkagehuset, Emmerys (som vel egentlig startede i Århus???), Illums/Holm og til dels RvH er gode bagere, javist, men de er satansparkeme også dyre. Er man ligeglad med prisen, men nøjes med at kigge på kvaliteten, så er de ovenstående mine foretrukne - i øvrigt i prioriteret rækkefølge.

Jeg kender ikke til småkagen "jødekage", men jeg takker for oplysningen. Det lader dog heller ikke til, at du er i tvivl om, hvilken slags kage jeg mener, og der formår bagerne i kbh. stadig ikke at lave en ordentlig en af slagsen. Der hvor de nærmer sig bedst er vel nærmest en kanelgiffel???

Hvis du er stødt på andre "rigtige" kanel-kager, så må du meget gerne nævne nogle prisværdige steder - vi befinder os åbenbart ikke så langt fra hinanden geografisk, hvis ellers 2720 holder...
Lagkagehuset er nok tæt på at være landets bedste bager/konditor, og ja - det er godt nok også en bekostelig affære, at stille sin lækkersult der!

Desværre er kanelkager ikke mit metier, og jeg erindrer heller ikke at være stødt ind i en sådan i Vanløse, Emdup og omegn...

Hvad angår jødekager: Opskrift

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. mar 2011, 12:53

le Cid skrev:
Køllen I Møllen skrev:
le Cid skrev:

Jeg boede i Nørresundby fra 1997 til 2003, og i den periode hørte jeg aldrig om Faunøbageren. Jeg købte som regel bagerbrød hos Guldbageren henne på hjørnet af Godthåbsvej, eller hos Fjordbageren i Sønderport. Jeg boede også et enkelt år ved Skipperen, og i den tid var det bageren på Vestre Allé, der skuffede mig.

Jeg er desuden flyttet tilbage til Jylland, og bor nu i Holstebronx. Her findes både een af de bedste og een af de dårligste bagere, som jeg har stødt på i tidens løb. Så hvis man nogensinde slår et smut omkring Wild Wild Westjylland, så kan jeg anbefale Bager Max - og sige hold jer langt fra Viborgvejs Bageri!
Du har så også valgt de ringeste 2 bagere i Nørresundby! Gå aldrig til en guldbager, så kan du ligeså godt købe rundstykker i Føtex!
Vestre alle som i Bauns bageri??? 3 gange kåret til Danmarks bedste bager (af undertegnede)???? Der er noget galt med dig. Alvorligt!

Og lad så tråden komme tilbage til københavneriet, der findes vist allerede en bagertråd andetsteds :)

Kilde
Allstar
Allstar

Hvorfor hade København?

Indlæg af Kilde » 25. mar 2011, 12:54

Måske trådens navn skulle ændres til "Hvorfor hade jødekager?"

Brugeravatar
Steve-Dave
Landshold
Landshold

Indlæg af Steve-Dave » 25. mar 2011, 13:07

Køllen I Møllen skrev:Det er jo smag og behag men jeg undrer mig nogle gange over hvad det er for nogle ting i render til derovre der er så fantastiske. Hvad er det for noget øl i drikker man ikke kan få i Nordjylland? Hvad er det for nogle film vi går glip af? Og hvad er det for koncerter?

Jeg var sidste år i Kbh til Metallica-koncert, ellers har de 5-6 rigtig gode koncerter jeg har været til det sidste 10 år været i Jylland. Jeg kan nævne Life of Agony i Århus, Biohazard i Aalborg, Megadeth i Århus... Der har simpelthen ikke været noget andet end Metallica i Kbh som jeg har haft lyst til at se.
Som du selv siger, er det jo netop smag og behag. Jeg har givet slip på '80erne og '90erne, så de koncerter, du nævner, ville jeg ikke have taget til, ligesom du næppe ærger dig gul og grøn over at have misset Shit & Shine eller Emeralds, da de spillede i København.
Køllen I Møllen skrev:Mht at gå i biografen. Er filmene så meget bedre i Kbh? Hvad er det for nogle film? Jeg er nysgerrig fordi jeg ærlig talt ikke synes at det er værd at ofre 70 kr på at gå biografen. Er i biografen en gang om året ca, men det er med ungerne og jeg tvivler på at selv Disney-filmene er bedre i Kbh...
Hvad film angår går jeg sjældent i biografen, men heldigvis findes der ting som det her:
http://videodromen.dk/som rammer min smag ganske godt.
Køllen I Møllen skrev: Når jeg drikker bajere foretrækker jeg 2 kolde Aalborg pilsnere til en flad 20`er. Hvis de har bedre øl i Kbh bøjer jeg mig i støvet.
Øl: Jeg sætter satme også stor pris på to Aalborg pilsnere til en 20er og eftersom jeg er i Nordjylland i weekenden, forventer jeg at bruge en del 20ere på den last.
I København kan jeg godt lide at drikke øl her:
http://oelbaren.dk/
http://www.mikkeller.dk/index.php?id=9&land=0
http://www.noerrebrobryghus.dk/

Alt i alt er det min vurdering, at mine interesser plejes bedst i København, ligesom det arbejdsmæssigt ser fornuftigt ud (man skal jo tænke på KARRIEREN, for satan!), så derfor bor jeg her. Hvad angår Aalborg føler jeg, jeg har set det, jeg skulle se dér og sådan får jeg det også med København engang, men så må jeg finde på noget andet.

Men nu skal det hele jo ikke handle om mig, så videre med had.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar

Indlæg af le Cid » 25. mar 2011, 13:11

Kilde skrev:Måske trådens navn skulle ændres til "Hvorfor hade jødekager?"
Ja sorry for hijack!
Blev bare lige nød til at kommentere på at en nordjyde beklagede sig over bagerstandarden i Kbh. Det svarer lidt til at en New Yorker brokker sig over alle Københavns højhuse! :)

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 25. mar 2011, 13:13

Køllen I Møllen skrev: Det er jo smag og behag men jeg undrer mig nogle gange over hvad det er for nogle ting i render til derovre der er så fantastiske. Hvad er det for noget øl i drikker man ikke kan få i Nordjylland? Hvad er det for nogle film vi går glip af? Og hvad er det for koncerter?

Mht at gå i biografen. Er filmene så meget bedre i Kbh? Hvad er det for nogle film? Jeg er nysgerrig fordi jeg ærlig talt ikke synes at det er værd at ofre 70 kr på at gå biografen. Er i biografen en gang om året ca, men det er med ungerne og jeg tvivler på at selv Disney-filmene er bedre i Kbh...

Når jeg drikker bajere foretrækker jeg 2 kolde Aalborg pilsnere til en flad 20`er. Hvis de har bedre øl i Kbh bøjer jeg mig i støvet.

Pointen er vel netop - som du selv siger - at det handler om smag og behag. Du er tilsyneladende fint tilfreds med udbuddet i Nordjylland - og så er der ingen problemer. Men der findes jo ganske givet andre mennesker, der har en helt anden smag end dig (ganske givet en held del - forhåbentligvis! ;) ) Og de vil have langt større chance for at finde noget, der passer til deres smag i København end i Aalborg eller andre provinsbyer for den sags skyld. Simpelthen fordi, udbuddet er langt større og bredere.
For du har jo ret i, at alle de store mainstream-film også vises i Aalborg. Men hvis man har lyst til et mere broget film-udbud, er udvalget langt større i Kbh, der har mange flere uafhængige biografer end Aalborgs ene (Biffen), og desuden med Cinemateket har et forum for dokumentarfilm og temaer, som ikke findes andre steder.
Det samme gælder for teatre, hvor Aalborg pt råder over 4 teatre, mens København har et utal af store og små teatre.
Angående musik er det klart, at de store udenlandske navne ofte kun spiller ét sted i Danmark - og at der er hård kamp om at tiltrække dem mellem mange byer. Derfor kan man nemt opleve, at ens favoritband spiller et helt andet sted end i Kbh. Men overordnet set finder man klart det største og bredeste udbud af koncerter i København.
Samme mønster gælder for butikker, caféer, restauranter osv. Man kan nemt finde en fin tøjbutik og en god restaurant i Aalborg, men i København kan man måske vælge mellem 20 gange så mange.

Så SELVFØLGELIG er der et større og bredere udbud i København end i provinsen, og dermed er chancen for at ramme den enkeltes smag langt større i København. Men igen - dermed ikke sagt, at den enkelte ikke kan være udmærket tilfreds med udbuddet i provinsen.

Om ovenstående har betydning for, hvilken by, der er den bedste, må være ganske op til den enkelte at vurdere. Personligt handler det mest om, hvilke mennesker, der bebor byen - og jeg er ligeledes sikker på, at jeg vil kunne omgås med rigtig mange om det så hed Sønderborg, Odense, Aalborg eller som nu København. Og dermed har jeg ganske svært ved at se argumentet for at hade København. I hvert fald for mit eget vedkommende.

Og helt generelt må jeg sige, at jeg finder termen "hader København" temmelig enøjet, indspist og overfladisk.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. mar 2011, 13:16

Steve-Dave skrev:
Køllen I Møllen skrev:Det er jo smag og behag men jeg undrer mig nogle gange over hvad det er for nogle ting i render til derovre der er så fantastiske. Hvad er det for noget øl i drikker man ikke kan få i Nordjylland? Hvad er det for nogle film vi går glip af? Og hvad er det for koncerter?

Som du selv siger, er det jo netop smag og behag. Jeg har givet slip på '80erne og '90erne, så de koncerter, du nævner, ville jeg ikke have taget til, ligesom du næppe ærger dig gul og grøn over at have misset Shit & Shine eller Emeralds, da de spillede i København.
Køllen I Møllen skrev:Mht at gå i biografen. Er filmene så meget bedre i Kbh? Hvad er det for nogle film? Jeg er nysgerrig fordi jeg ærlig talt ikke synes at det er værd at ofre 70 kr på at gå biografen. Er i biografen en gang om året ca, men det er med ungerne og jeg tvivler på at selv Disney-filmene er bedre i Kbh...
Hvad film angår går jeg sjældent i biografen, men heldigvis findes der ting som det her:
http://videodromen.dk/som rammer min smag ganske godt.
Køllen I Møllen skrev: Når jeg drikker bajere foretrækker jeg 2 kolde Aalborg pilsnere til en flad 20`er. Hvis de har bedre øl i Kbh bøjer jeg mig i støvet.
Øl: Jeg sætter satme også stor pris på to Aalborg pilsnere til en 20er og eftersom jeg er i Nordjylland i weekenden, forventer jeg at bruge en del 20ere på den last.
I København kan jeg godt lide at drikke øl her:
http://oelbaren.dk/
http://www.mikkeller.dk/index.php?id=9&land=0
http://www.noerrebrobryghus.dk/

Alt i alt er det min vurdering, at mine interesser plejes bedst i København, ligesom det arbejdsmæssigt ser fornuftigt ud (man skal jo tænke på KARRIEREN, for satan!), så derfor bor jeg her. Hvad angår Aalborg føler jeg, jeg har set det, jeg skulle se dér og sådan får jeg det også med København engang, men så må jeg finde på noget andet.

Men nu skal det hele jo ikke handle om mig, så videre med had.
Slet ikke uenig med dig i dine betragtninger. Men jeg mener nu stadig at vi har de samme ting i Aalborg som du her nævner. Tror nok, uden at vide det, at "Biffen" viser samme slags film men som sagt er jeg ikke den store filmnørd... Vi har jo også The Wharf, Søgaards Bryghus osv der har "finere" øl og så er der altså også koncerter med nyere navne end de jeg har været inde og se :)

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Gentleman Finn » 25. mar 2011, 13:21

Øl konsortiet bør man nu også frekventere, efter en rum tid i udlandet. Mikkeller øl kan jeg også sige god for :cheers:

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. mar 2011, 13:23

BoT skrev:
Køllen I Møllen skrev: Det er jo smag og behag men jeg undrer mig nogle gange over hvad det er for nogle ting i render til derovre der er så fantastiske. Hvad er det for noget øl i drikker man ikke kan få i Nordjylland? Hvad er det for nogle film vi går glip af? Og hvad er det for koncerter?

Pointen er vel netop - som du selv siger - at det handler om smag og behag. Du er tilsyneladende fint tilfreds med udbuddet i Nordjylland - og så er der ingen problemer. Men der findes jo ganske givet andre mennesker, der har en helt anden smag end dig (ganske givet en held del - forhåbentligvis! ;) ) Og de vil have langt større chance for at finde noget, der passer til deres smag i København end i Aalborg eller andre provinsbyer for den sags skyld. Simpelthen fordi, udbuddet er langt større og bredere.
For du har jo ret i, at alle de store mainstream-film også vises i Aalborg. Men hvis man har lyst til et mere broget film-udbud, er udvalget langt større i Kbh, der har mange flere uafhængige biografer end Aalborgs ene (Biffen), og desuden med Cinemateket har et forum for dokumentarfilm og temaer, som ikke findes andre steder.
Det samme gælder for teatre, hvor Aalborg pt råder over 4 teatre, mens København har et utal af store og små teatre.
Angående musik er det klart, at de store udenlandske navne ofte kun spiller ét sted i Danmark - og at der er hård kamp om at tiltrække dem mellem mange byer. Derfor kan man nemt opleve, at ens favoritband spiller et helt andet sted end i Kbh. Men overordnet set finder man klart det største og bredeste udbud af koncerter i København.
Samme mønster gælder for butikker, caféer, restauranter osv. Man kan nemt finde en fin tøjbutik og en god restaurant i Aalborg, men i København kan man måske vælge mellem 20 gange så mange.

Så SELVFØLGELIG er der et større og bredere udbud i København end i provinsen, og dermed er chancen for at ramme den enkeltes smag langt større i København. Men igen - dermed ikke sagt, at den enkelte ikke kan være udmærket tilfreds med udbuddet i provinsen.

Om ovenstående har betydning for, hvilken by, der er den bedste, må være ganske op til den enkelte at vurdere. Personligt handler det mest om, hvilke mennesker, der bebor byen - og jeg er ligeledes sikker på, at jeg vil kunne omgås med rigtig mange om det så hed Sønderborg, Odense, Aalborg eller som nu København. Og dermed har jeg ganske svært ved at se argumentet for at hade København. I hvert fald for mit eget vedkommende.

Og helt generelt må jeg sige, at jeg finder termen "hader København" temmelig enøjet, indspist og overfladisk.
Nu er det også mit indtryk at vi forlængst er kommet videre fra det tråden startede med (Hader København) og har nuanceret debatten til at omhandle kulturtilbud og lignende. Når jeg snakker kultur handler det bestemt ikke om at jeg hader København fordi Biohazard spillede på Studenterhuset i Aalborg for 10 år siden :)

Ja, det er smag og behag. Og hvis man gerne vil prøve en ny restaurant hver uge er det nok ikke Aalborg man skal vælge. Hvis man vil til koncert hver anden dag med et stort internationalt navn er det nok heller ikke Aalborg man skal vælge. Men hvis man, som jeg, afskyr at gå på cafè, får rigeligt af restaurant-besøg ude i den store verden gennem arbejdet og generelt ikke grov-tænder på at gå i biografen men hellere bruger tid på skumle værtshuse eller i Zoo med ungerne så er Aalborg det helt rette sted. Dejlig by med dejlige mennesker. Og når vi nu snakker kultur og ting at lave må vi jo heller ikke glemme det store plus Aalborg har fremfor København : AaB spiller hver anden weekend og man har altid muligheden for at slå en smut omkring Hornevej og se træningen og få en snak med vores allesammens Onkel Lynge. Det er sgu da også en herlig ting :)

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 25. mar 2011, 13:33

Køllen I Møllen skrev: Nu er det også mit indtryk at vi forlængst er kommet videre fra det tråden startede med (Hader København) og har nuanceret debatten til at omhandle kulturtilbud og lignende. Når jeg snakker kultur handler det bestemt ikke om at jeg hader København fordi Biohazard spillede på Studenterhuset i Aalborg for 10 år siden :)

Ja, det er smag og behag. Og hvis man gerne vil prøve en ny restaurant hver uge er det nok ikke Aalborg man skal vælge. Hvis man vil til koncert hver anden dag med et stort internationalt navn er det nok heller ikke Aalborg man skal vælge. Men hvis man, som jeg, afskyr at gå på cafè, får rigeligt af restaurant-besøg ude i den store verden gennem arbejdet og generelt ikke grov-tænder på at gå i biografen men hellere bruger tid på skumle værtshuse eller i Zoo med ungerne så er Aalborg det helt rette sted. Dejlig by med dejlige mennesker. Og når vi nu snakker kultur og ting at lave må vi jo heller ikke glemme det store plus Aalborg har fremfor København : AaB spiller hver anden weekend og man har altid muligheden for at slå en smut omkring Hornevej og se træningen og få en snak med vores allesammens Onkel Lynge. Det er sgu da også en herlig ting :)
Især din sidste pointe er svær at argumentere imod!!

Min egen slut-bemærkning om det at hade er heller ikke så meget møntet på dig. Som jeg har forstået dig, "hader" du mest folk, som ser ned på og håner provinsen. Og det kan jeg give dig ret i. Jeg er nok mere efter de, der helt uargumenteret sviner København til og mener, at det er en lorteby. Det mener jeg er indspist, intolerant og uintelligent.

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Magic » 25. mar 2011, 13:50

For lige at vende tilbage til jødekagen, så er det da korrekt, at det er navnet på en småkage. Men det er så sandelig også navnet på den mest fedtede og velsmagende kanelsnegl - i hvert fald i Boogie Down Vejgaard, hvor jeg har tilbragt min barn- og ungdom.

I Århus er det nærmeste man kommer en Molbosnegl og i København har jeg fundet noget der ligner bl.a hos bageren overfor Christianshavn Metro. De kalder det en Direktørsnegl. Nogen gange har jeg også set det som en Mandags/Tirsdags/Onsdagssnegl osv.

Besvar