Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 23. okt 2009, 22:34

Det er jo to forskellige gudsbegreber, der arbejdes med i de to testamenter. Derfor bør man jo også i en religionshistorisk kontekst adskille dem som var det to forskellige religioner. Hvilket det jo reelt også er.

Brugeravatar
Kristian60
1. div
1. div

Indlæg af Kristian60 » 23. okt 2009, 22:39

og eftersom emnet oprindeligt var religion i danmark, bør det fokuseres på det nye testamenta, eftersom det er det centrale i lutheranismen.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Indlæg af jydenfranord » 23. okt 2009, 23:39

Kristian60 skrev:og eftersom emnet oprindeligt var religion i danmark, bør det fokuseres på det nye testamenta, eftersom det er det centrale i lutheranismen.
Ja det er det centrale, men kirken i Danmark bruger forsat det gamle testamente og det nye testamente, imodsætning til f.eks. jøderne der kun har det gamle testamente.
I det gamle testamente er det "øje for øje, tand for tand" hvor imod det nye testamente er "vend den anden kind til" Men den danske folkekirke acceptere fuldt ud det gamle testamente, men mener blot at der ved Jesus fødsel skete en ændring.

Men al religion pisser mig af, hvordan kan man tilbede en Gud der lader millioner af mennesker dø af sult og nød, mens et svin som Mugabe lever godt og trygt. Nå ja det er jo den der frie vilje menneskerne har, den fritager jo gud for al skyld.
Spørg en dybt kristen person om hvorfor der ikke er omtalt dinoerne ikke er omtalt i det gamle testamente, så er det noget med at Gud lavede dem for vi havde noget at grave op!!
Sidst men ikke mindst, hvordan kan man tro på, samt forme sit liv efter noget der er 2000 år gammelt. For at citere "Ernst og lyset"
Ja, hvis jeg ventede 2000 år, så ville jeg sgu stadig køre Fiat. Forstår du hva' jeg mener?!
Tiderne skifter ... Man må følge ed! Jamen, havde I så bare sagt ... øhh .. Han vender tilbage om 50 år, men nu ... Det' sgu for sent du!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 24. okt 2009, 07:54

jydenfranord skrev:
Kristian60 skrev:og eftersom emnet oprindeligt var religion i danmark, bør det fokuseres på det nye testamenta, eftersom det er det centrale i lutheranismen.
Ja det er det centrale, men kirken i Danmark bruger forsat det gamle testamente og det nye testamente, imodsætning til f.eks. jøderne der kun har det gamle testamente.
I det gamle testamente er det "øje for øje, tand for tand" hvor imod det nye testamente er "vend den anden kind til" Men den danske folkekirke acceptere fuldt ud det gamle testamente, men mener blot at der ved Jesus fødsel skete en ændring.

Men al religion pisser mig af, hvordan kan man tilbede en Gud der lader millioner af mennesker dø af sult og nød, mens et svin som Mugabe lever godt og trygt. Nå ja det er jo den der frie vilje menneskerne har, den fritager jo gud for al skyld.
Spørg en dybt kristen person om hvorfor der ikke er omtalt dinoerne ikke er omtalt i det gamle testamente, så er det noget med at Gud lavede dem for vi havde noget at grave op!!
Sidst men ikke mindst, hvordan kan man tro på, samt forme sit liv efter noget der er 2000 år gammelt. For at citere "Ernst og lyset"
Ja, hvis jeg ventede 2000 år, så ville jeg sgu stadig køre Fiat. Forstår du hva' jeg mener?!
Tiderne skifter ... Man må følge ed! Jamen, havde I så bare sagt ... øhh .. Han vender tilbage om 50 år, men nu ... Det' sgu for sent du!
Præcist. Det svarer jo til at man om 2000år ofrer til Anders And og mener at Andeby er et sted der har eksisteret i virkeligheden....
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 24. okt 2009, 07:59

Køllen I Møllen skrev:Præcist. Det svarer jo til at man om 2000år ofrer til Anders And og mener at Andeby er et sted der har eksisteret i virkeligheden....
Har det ikke eksisteret i virkeligheden???? :o Det pisser mig totalt af!!! :P
Ska' vi hak'?

SkadefroDenBedsteFro
Drenge
Drenge
Geografisk sted: 9000

Indlæg af SkadefroDenBedsteFro » 24. okt 2009, 10:55

jydenfranord skrev:
Jesus og det nye testamente er generelt et eller to skridt op fra den ubeskriveligt nærtagende, hævngerrige og blodtørstige gud i det gamle testamente. Men Jesus siger på den anden side, at alt det, der hidtil er givet i det gamle testamente - inkl. samtlige profetier, love, straffe og trusler om drab og folkemord - stadig er gældende.
I det hele taget virker det som om, man fra kirkeligt hold er enig om ikke at læse om alle Jesus' lidet næstekærlige gerninger, selvom biblen nævner sådanne eksempler i flæng. Her tænker jeg ikke bare på den perverterede Åbenbaringen, hvor Jesus i en kappe af blod dræber alle sine fjender, eller den populære introduktion af "Helvede". Næh, Jesus gør - biblen igennem - de mærkværdigste ting, der ikke just strutter af overskud og næstekærlighed.

I Markus 7, 9-13 kritiserer han eksempelvis forældre, der ikke slår ulydige børn ihjel:
"Hvor kønt! I forkaster Guds bud for at indføre jeres egen overlevering. Moses har jo sagt: 'Ær din far og din mor!' og: 'Den, der forbander sin mor eller far' skal lide døden'."

Markus 5, 11-12 narer Jesus folk med vilje, så de kommer i helvedet:
"Til jer er Guds riges hemmeligheder givet, men til dem udenfor kommer alt i lignelser for at de skal se, men intet forstå, de skal høre, men intet fatte, for at de ikke skal vende om og få tilgivelse."

I Matthæus 11, 20-24 dømmer han mennesker og hele byer til en frygtelig død og evig pinsler i helvedets flammer, fordi de ikke har lyttet til ham: "I dødsriget skal du styrtes ned... Det skal gå Sodomas land tåleligere på dommes dag end dig."

I Lukas 12, 47 opfordrer Jesus til at man slår sine slaver: "Den tjener, som kender sin herres vilje, men ikke har forberedt eller gjort noget efter hans vilje, han skal have mange prygl."

I Markus 11, 13-14 bliver Jesus hidsig og slår et figentræ ihjel, fordi det ikke bærer frugter (og dét selvom det ikke er sæson): "Aldrig mere i evighed skal nogen spise frugt af dig."

I Markus 5, 12-13 sender han 2000 djævlebesatte svin i døden ved at smide dem udover en skrænt.

Jesus pisser mig af.

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Konsulenten » 24. okt 2009, 11:24

Jesus rocks. Han finder sig ikke i dovne træer eller dårligt bacon.
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

gwailo
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af gwailo » 24. okt 2009, 11:25

Lindvang skrev:Det er jo to forskellige gudsbegreber, der arbejdes med i de to testamenter. Derfor bør man jo også i en religionshistorisk kontekst adskille dem som var det to forskellige religioner. Hvilket det jo reelt også er.
Der er en tendens til at sige, at Gud i GT er ond og Gud i NT er god, og dermed at det er 2 forskellige guder. Men sagen er den, at det er den samme Gud i begge testamenter.

Kort fortalt er GT blot historien om Guds udvalgte folk, der vender sig væk fra Gud igen og igen. Gud bruger så strenghed (retfærdighed) som redskab til at tugte sit folk. Den man tugter, elsker man. Kærlighed kræver jo også, at man kan være streng og sige sandheden. Andet vil være misforstået kærlighed.

Når det så er sagt, så er der selvfølgelig enkelte elementer i GT (og også NT for den sags skyld) der ikke kan overføres til Danmark anno 2009 - specielt når det kommer til indretningen af samfundet, retsregler o.l.
// gwailo

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 24. okt 2009, 11:55

Folk der vælger at tro på gud, skal være velkommen til det, så længe de ikke bruger ting der står i en bog, der er ældre end Jes Thorup, som argument for deres frygt overfor fremmede, homoseksuelle, osv. Først her pisser religiøse mig af, men så gør de det også voldsomt. Disse findes heldigvis i et fåtal i Danmark, hvorimod det vrimler med de idioter i USA. De er ikke en pind bedre end ekstremistiske muslimer, og de er lige så fyldte med had og ondskab.

En debat om eksistensen af gud og alt det gøgl pisser mig lidt af. Man bliver jo aldrig enige. Hvis ikke man allerede har indset, at det umuligt kan være andet end en gammel sød opdigtet historie, så indser man det nok aldrig. Jeg har det fint med, at nogle har brug for religionen at læne sig op ad i hverdagen. Os andre der ikke har, vi kan vel være ligeglade, så længe de troende ikke "hæver fingeren" eller forsøger og overbevise os om deres bavl? Lad dem da leve i deres fantasiverden hvis de har brug for det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 24. okt 2009, 13:26

Hanga skrev: Disse findes heldigvis i et fåtal i Danmark, hvorimod det vrimler med de idioter i USA. De er ikke en pind bedre end ekstremistiske muslimer, og de er lige så fyldte med had og ondskab.
Klart der er masser af mennesker i USA og Danmark der skærer hovedet af folk eller sprænger dem i luften med sømbomber fordi de ikke er kristne eller kristne på den rigtige måde.

Klart, klart.

Det er jo ingen forskel....
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Indlæg af jydenfranord » 24. okt 2009, 18:14

Provst i Brovst skrev:
Klart der er masser af mennesker i USA og Danmark der skærer hovedet af folk eller sprænger dem i luften med sømbomber fordi de ikke er kristne eller kristne på den rigtige måde.

Klart, klart.

I usa har der ellers ofte været begået drab på abort læger, af kristne, med henvisning til det er en synd at foretage abort. Se på Nord-Irland, der er ofte kampe mellem protestanter og katoliker, pga. religionen. Derudover kan en muslim jo efterhånden ikke parkere ulovligt uden at han udråbes som fundamentalist, samt når en muslim begår noget kriminelt råber han op om at det er pga. hans religion. Det er intet med religionen at gøre, men derimod det at loven brydes der er problemet.

Sidst men ikke mindst kan man jo vælge at se på krigen i Irak som en religionskrig, der var masseødelæggelsesvåben dernede, men man fandt dem aldrig, der var en kontakt mellem Saddam og Bin Laden, men ingen af delene har kunnet bevises.

Derudover har vi en Bandekrig, den siger Rockerne er en kultur kamp (religions kamp), det kan man så vælge at tro på eller ej........

Men uanset hvad, så bruges religionen gang på gang til at retfærdiggøre det som der foretages her i vesten

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 24. okt 2009, 18:19

Provst i Brovst skrev:
Hanga skrev: Disse findes heldigvis i et fåtal i Danmark, hvorimod det vrimler med de idioter i USA. De er ikke en pind bedre end ekstremistiske muslimer, og de er lige så fyldte med had og ondskab.

Klart, klart.

Det er der jo ingen grund til, hvis man har råd til alt mulig smart udstyr og dyre våben som man kan transportere langt væk fra sin egen baghave.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 24. okt 2009, 18:37

jydenfranord skrev: I usa har der ellers ofte været begået drab på abort læger, af kristne, med henvisning til det er en synd at foretage abort.
Der har været ni mord begået mod abortlæger. Alle af enkelte galninge og ikke sanktioneret af nogen kirke eller paven i
Rom. Der er en massiv forskel på enkelte galninge og så organiseret mord og mord der er åbenlyst tilskyndet og åbenlyst påskønnes.
jydenfranord skrev: Se på Nord-Irland, der er ofte kampe mellem protestanter og katoliker, pga. religionen.
At Nord-Irland skulle være en religionskonflikt er dybt misforstået. IRA har aldrig krævet at protestanter skulle konvertere. Nord-Irland var en national konflikt. Paven har ikke bakket op om konflikten og erklæret hellig krig ej heller den angloskaiske kirke i england.
jydenfranord skrev: Sidst men ikke mindst kan man jo vælge at se på krigen i Irak som en religionskrig, der var masseødelæggelsesvåben dernede, men man fandt dem aldrig, der var en kontakt mellem Saddam og Bin Laden, men ingen af delene har kunnet bevises.
Det kan man jo vælge at gøre, det vil være forkert men man kan jo vælge at gøre det. De enste der ser det som en religionskrig er vel Bin Laden.

Begrundelsen for Irakkrigen er offentlige og alle kan genlæse dem hvis der skulle være misforståelser.
jydenfranord skrev: Men uanset hvad, så bruges religionen gang på gang til at retfærdiggøre det som der foretages her i vesten
ja vi er jo så styret af folkekirken, Lars Løkke kan jo intet foretage sig uden at have en fatwa fra en biskop.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 24. okt 2009, 19:52

gwailo skrev: Kort fortalt er GT blot historien om Guds udvalgte folk, der vender sig væk fra Gud igen og igen. Gud bruger så strenghed (retfærdighed) som redskab til at tugte sit folk. Den man tugter, elsker man. Kærlighed kræver jo også, at man kan være streng og sige sandheden. Andet vil være misforstået kærlighed.
Retfærdighed? Er der noget gud ikke er i det gamle testamente så er det dælentæskeme da retfærdig.
En ung mand siger at han ikke længere tror på gud, moses spørger gud hvad de skal stille op med ham. Guds svar : Han skal stenes til døde... Gud er værre end både Satan, Saruman, Darth Vader, Voldemort og Claus Hjort Frederiksen TILSAMMEN!

Nej, jeg kan ikke bare være ligeglad fordi de kristne ikke påtvinger mig at tro på Gud. De skal holde op med at være så retarderede/hjernevaskede. Det forringer min livskvalitet at bo i nærheden af sådanne idioter...

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 24. okt 2009, 20:00

Køllen I Møllen skrev: sådanne idioter...
Jeg håber du også er udmeldt, ellers pisser det mig af.

Yngvesson
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Yngvesson » 24. okt 2009, 20:39

Køllen i Møllen pisser mig af..

En tilværelse hvor alt skal drejes til noget negativt må da til sidst tage livet af dig?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 24. okt 2009, 21:32

Yngvesson skrev:Køllen i Møllen pisser mig af..

En tilværelse hvor alt skal drejes til noget negativt må da til sidst tage livet af dig?
Hvis du kan vende den historie om den unge mand der ikke troede på gud og som derefter blev beordret stenet til døde af bossen hamselv må du vist gå ind under kategorien lalleglad... Personligt har jeg svært ved at se det positive i det.

Hvad ved du iøvrigt om hvorvidt jeg vender alting til noget negativt? Det var da en besynderlig påstand.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 24. okt 2009, 21:33

Provst i Brovst skrev:
Køllen I Møllen skrev: sådanne idioter...
Jeg håber du også er udmeldt, ellers pisser det mig af.
Du kan bande på at jeg er meldt ud for 100 år siden. Og et oplyst menneske som du burde gøre det samme... Du har jo, trods alt, gået i skole længere end til 3. klasse.

RBAalborg
2. div
2. div
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: 9000 AALBORG

Indlæg af RBAalborg » 24. okt 2009, 21:36

Klaus bo larsen pisser mig af!. Håber ikke det er ham der skal dømme AaB-Brøndby imorgen!
Klubfølelsen sidder i hjertet!

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 24. okt 2009, 22:06

RBAalborg skrev:Klaus bo larsen pisser mig af!. Håber ikke det er ham der skal dømme AaB-Brøndby imorgen!
http://www.dbu.dk/sr/matchInfo.aspx?mat ... olid=88910" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Besvar