Det får smilet frem tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Buzz Killington » 8. okt 2012, 18:27

Provst i Brovst skrev:
MHJ skrev:
Provst i Brovst skrev:
MHJ skrev:
Pastorius skrev:
MHJ skrev: Øh, må indrømme jeg forventede noget andet end et link til en time lang youtube-video.

Men denne video fortæller altså at det at følge de generelle retningslinjer som kostpyramider forskriver gør os ekstremt overvægtige sammenholdt med alternativet (at æde hvad vi har lyst til)?
Mjae, alt hvad du har lyst til, bortset fra sukker og hurtige kulhydrater. Det er rigtig at pointen er at den traditionelle kostpyramide gør os fede og syge - særligt sukkersyge. En anden pointe er at der åbenbart ikke er belæg for at mættet fedt giver flere hjerte/karsygdomme.

Arne Astrup - som ellers har været arg modstander af Atkins og den slags - er slev blevet omvendt og taler om at al evidens peger i retning at man skal undgå sukker og hurtige kulhydrater (ris, pasta, hvedebrød etc.)
Har hørt om sammenhængen mellem kulhydrater og sukkersyge. Det er blot en hamrende vigtig pointe at man ikke dermed blot skal spise som man har lyst, som jeg tolkede Provstens indlæg. Den store gut på billedet er næppe blevet så koloenormt overvægtig af at følge pyramiden slavisk. Nærmere ved - netop - at fylde sig med fastfood i form af simple kulhydrater og mættet fedt.
Kostpyramidens bund, det man skal spise mest af, er netop kulhydrater. Med hans vægt er jeg også sikker på at han har spist sin del af lowfat produkter som indeholder kulhydrater istedet for fedt og alt imens er han bare vokset og vokset. Han er blevet fed af kulhydrater, ikke fedt. Havde han blot spist fedt var han bare blevet mæt.

What if It's All Been a Big Fat Lie?
By Gary Taubes
Published: July 07, 2002
Du blander så vidt jeg kan se et par ting sammen. Ja, hvis han havde spist rent fedt var han måske ikke blevet fed. Men jeg skriver jo netop en kombination af fedt og simply kulhydrater. Eftersom disse er de billigste former for mad, bliver amerikansk fastfood jo proppet med dem. Det er meget svært at blive fed kun af kulhydrater, da det er svært for kroppen at omdanne disse til fedtsyrer sammenlignet med fedt. Derfor er den værste cocktail simple kulhydrater og fedt i forhold til fedme.
Jeg har på fornemmelsen at du bare vil diskutere.

Jeg har på fornemmelsen at det er lettere for dig at fastholde dine forfejlede synspunkter* hvis du fortæller dig selv at folk der er uenige blot er interesserede i at diskutere.

Men sådan er der så meget.

*at kostpyramiden er årsag til ekstrem overvægt.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 8. okt 2012, 18:31

MHJ skrev:
Jeg har på fornemmelsen at det er lettere for dig at fastholde dine forfejlede synspunkter* hvis du fortæller dig selv at folk der er uenige blot er interesserede i at diskutere.

Jeg har givet dig links hvor der er masser af kilder, du har givet mig et synspunkt. Det er derfor du ikke kan lide jeg giver dig en kilde. Se videoen, læs artiklen.

Hele bunden af den gamle kostpyramide består af komplekse kulhydrater som brød, ris, pasta og kartofler. Det er det ALLER sundeste ifølge kostpyramiden. Det har medført en epidemi af fedme og sukkersyge.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. okt 2012, 18:52

MHJ skrev: Jeg har på fornemmelsen at det er lettere for dig at fastholde dine forfejlede synspunkter* hvis du fortæller dig selv at folk der er uenige blot er interesserede i at diskutere.

Prøv at se hele linket - der er en ganske god evidens bag postulatet om at det netop er kulhydraterne der er årsag til fedme. Samtidig henviser han til undersøgelser der påviser at der ikke er sammenhæng mellem hjertekarsygdomme og indtag af mættet fedt. Jeg har ikke sat mig grundigt ind i emnet, men at Arne Astrup fremfører de samme synspunkter som svenskeren her, er for mig ret overbevisende, fordi jeg kan huske ham som meget kritisk overfor Atkins og de andre kulhydrat-frie kure. Han gik ind i undersøgelserne af dem for at påvise at de ikke virkede på sigt, men det kunne han ikke - tværtimod - og har derfor revideret sit eget syn på tingene (omend han stadig er noget mere moderat end svenskeren).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 8. okt 2012, 19:08

@Pastorius
Jeg er ikke uenig i det synspunkt. Jeg anerkender fuldt ud at en for stor mængde kulhydrater i det hele taget er problematisk i forbindelse med fedme og sukkersyge. Jeg er uenig med Provsten i en lille bette detalje; at det at følge kostpyramiden vil resultere i ekstrem overvægt.
Provst i Brovst skrev:
MHJ skrev:

Jeg har givet dig links hvor der er masser af kilder, du har givet mig et synspunkt. Det er derfor du ikke kan lide jeg giver dig en kilde. Se videoen, læs artiklen.

Hele bunden af den gamle kostpyramide består af komplekse kulhydrater som brød, ris, pasta og kartofler. Det er det ALLER sundeste ifølge kostpyramiden. Det har medført en epidemi af fedme og sukkersyge.
Kan jeg ikke lide at du giver mig en kilde? Hvad taler du om? Jeg har sagt jeg ikke har i sinde at se en times video, hvor måske 1 minut er relevant. Hvis du vitterligt har forstået indholdet af videoen skulle til være en simpel sag at henvise til punktet hvor der bliver draget en direkte sammenhæng mellem kostpyramiden og ekstrem overvægt. Ellers kunne man jo få den fornemmelse at det blot er misledning.

Dertil så har jeg skimmet artiklen, som ikke kritiserer pyramiden, men i stedet overdrevet indtag af kulhydrat, specielt simple kulhydrater og fastfood. Jeg anerkender at overdrevent kulhydratindtag kan give sukkersyge, specielt simple kulhydrater (som artiklen også nævner) men den bombastiske påstand du præsenterede tidligere om at kostpyramiden er skyld i ekstrem overvægt er overdrevet.

Din avatar antyder du er libertarianer (eller blot anti-stat) og så det er måske en mere spiselig forklaring for dig at offentlige eksperter er skyld i ekstrem overvægt, end fastfoodindustrien.

Her til slut (for jeg gider vitterligt ikke denne diskussion): mener du at en person der slavisk følger kostpyramidens fordeling, vil ende som ham på billedet, eller bare i nærheden?
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. okt 2012, 19:32

MHJ skrev:@Pastorius
Jeg er ikke uenig i det synspunkt. Jeg anerkender fuldt ud at en for stor mængde kulhydrater i det hele taget er problematisk i forbindelse med fedme og sukkersyge. Jeg er uenig med Provsten i en lille bette detalje; at det at følge kostpyramiden vil resultere i ekstrem overvægt.
Er du også uenig i Darwins evolutionsteori?

Hvilken del af evidensen er det du ikke mener holder?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 8. okt 2012, 19:38

Pastorius skrev:
MHJ skrev:@Pastorius
Er du også uenig i Darwins evolutionsteori?

Hvilken del af evidensen er det du ikke mener holder?
Hvad har dette med evolutionsteorien at gøre?
edit: I get it. Men igen, vi taler ikke om en diæt udelukkende af sukker og stivelse her, vi taler om en kostpyramide der henviser til varieret kost, hvor en stor del er komplekse kulhydrater.

Hvilken evidens taler du om? Hvor står der at det at følge kostpyramiden gør os ekstremt overvægtige?
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 8. okt 2012, 19:43

Jeg synes I 3 skulle løbe en tur. Det er meget bedre mod overvægt end at sidde og tælle kalorier, hvad enten de kommer fra burgere eller pasta.

Kom igang, i fede, dovne svin!
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. okt 2012, 19:44

Køllen I Møllen skrev:Jeg synes I 3 skulle løbe en tur. Det er meget bedre mod overvægt end at sidde og tælle kalorier, hvad enten de kommer fra burgere eller pasta.

Jeg er ikke doven....
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 8. okt 2012, 19:47

MHJ skrev: Dertil så har jeg skimmet artiklen, som ikke kritiserer pyramiden, men i stedet overdrevet indtag af kulhydrat, specielt simple kulhydrater og fastfood. Jeg anerkender at overdrevent kulhydratindtag kan give sukkersyge, specielt simple kulhydrater (som artiklen også nævner) men den bombastiske påstand du præsenterede tidligere om at kostpyramiden er skyld i ekstrem overvægt er overdrevet.
Hele bunden af kostpyramiden, som er det sundeste og det der skal mest af på tallerkenen, er komplekse kulhydrater. Både Gary Taubes og Andreas Eenfeldt siger at kulhydrater er årsagen til fedme. Hvis du vil tabe dig skal du undgå dem. Overdrevet forbrug af kulhydrat er at spise sukker, pasta, ris, kartofler eller brød.

Spis hvad du kan af kød og grøntsager. Hamburgerbollen i en mcd hamburger er for meget kulhydrat for en dag hvis du vil tabe dig effektivt.

Se videoen fra 13.00 (15.58 er kostpyramiden vist) hvis det absolut er nødvendigt for din forståelse af at den gamle kostpyramide er skadelig ifølge Andreas Eenfeldt og Gary Taubes siden den hævder at det sundeste er komplekse kulhydrater som eks. brød.

26:30 er kostpyramiden også nævnt. Der kommer også et eksempel på god mad lige efter.

(Flaget er fra den amerikanske borgerkrig.)
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 8. okt 2012, 19:48

Køllen I Møllen skrev:Jeg synes I 3 skulle løbe en tur. Det er meget bedre mod overvægt end at sidde og tælle kalorier, hvad enten de kommer fra burgere eller pasta.

Motion medfører blot sult. Det er uvæsentligt hvis man vil tabe sig. Det er derimod nødvendigt hvis man vil i bedre form. Jeg tæller ikke kcal.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 8. okt 2012, 19:52

Provst i Brovst skrev:

Motion medfører blot sult. Det er uvæsentligt hvis man vil tabe sig. Det er derimod nødvendigt hvis man vil i bedre form. Jeg tæller ikke kcal.
Motion medfører sult?? Kan du finde en video der fortæller lidt om det, for det har jeg da aldrig nogensinde hørt om eller oplevet :)

Jeg synes stadig du skal løbe en lille tur.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 8. okt 2012, 19:55

Køllen I Møllen skrev:
Provst i Brovst skrev:

Motion medfører sult?? Kan du finde en video der fortæller lidt om det, for det har jeg da aldrig nogensinde hørt om eller oplevet :)
OK, så din krop bliver ikke sulten af at forbruge energi?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. okt 2012, 20:15

Køllen I Møllen skrev:
Provst i Brovst skrev:

Jeg synes stadig du skal løbe en lille tur.
Da jeg spillede halvseriøs bold (basket) tog jeg først lidt på når sæsonen var slut, hvorefter jeg tabte mig til noget under alm. vægt, indtil sæsonen gik igang igen. Så tog jeg igen på, indtil jeg en måneds tid eller to inde i sæsonen, igen fandt min balance og holdt vægten resten af sæsonen. Jeg vil tro du kan finde rigtig mange med samme forløb, hvis man blot spiser uden at tænke over det og træner forholdsvis hårdt (3-4 gange ugentlig + kamp), og ikke gider sommertræne seriøst.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 8. okt 2012, 20:21

Provst i Brovst skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Provst i Brovst skrev:

Nej. Jeg prøver gerne at tvinge mig selv til at spise efter at have løbet. Det er svært.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 8. okt 2012, 20:23

Køllen I Møllen skrev:
Provst i Brovst skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Provst i Brovst skrev:

Nej. Jeg prøver gerne at tvinge mig selv til at spise efter at have løbet. Det er svært.
Det er uvæsentligt om dit højere indtag af energi sker lige efter (usandsynligt pga. puls mv) eller timer eller dagen efter.

Al sundheds debat kan fortsætte her: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 9. okt 2012, 09:10

Brøndbys kommende trænertem med Auri og Faxe - lad klovneriet fortsætter. I øvrigt interessant at tænke på, hvordan ledelsesformen i Brøndby passer godt med det man har set i dokumentarfilm om de gamle kommunistiske lande. Faxe er bare endnu en ny marionet sat ind af politbureauet - eller hov mener selvfølgelig bestyrelsen :D

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 10. okt 2012, 17:28

Dagens side 9 pige må siges at være godkendt. Man må ikke linke til hende herinde, men du sider med www lige foran dig, såe simpel søgning efter ekstra bladet og hun er indenfor rækkevidde:)
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 10. okt 2012, 17:43

634 skrev:Dagens side 9 pige må siges at være godkendt. Man må ikke linke til hende herinde, men du sider med www lige foran dig, såe simpel søgning efter ekstra bladet og hun er indenfor rækkevidde:)
Altså når du siger godkendt så er det sarkastisk ment, ikke? Hun er sateme klam! Håber hun er pænere i virkeligheden. Generelt set yder Photoshop godt nok ikke mange af de piger retfærdighed. De ligner jo aliens de fleste.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 10. okt 2012, 17:49

Køllen I Møllen skrev:
634 skrev:Dagens side 9 pige må siges at være godkendt. Man må ikke linke til hende herinde, men du sider med www lige foran dig, såe simpel søgning efter ekstra bladet og hun er indenfor rækkevidde:)
Altså når du siger godkendt så er det sarkastisk ment, ikke? Hun er sateme klam! Håber hun er pænere i virkeligheden. Generelt set yder Photoshop godt nok ikke mange af de piger retfærdighed. De ligner jo aliens de fleste.
Hun er da flot og velformet, men ja photoshop kan godt have hjulpet med billedet. Er der egentlig nogen af jer som kender hende, eller er hun mon bare en russisk model som billgt kan være EBs side 9 pige?
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Konsulenten » 10. okt 2012, 17:51

Køllen I Møllen skrev:
Her må jeg virkelig give Køllen ret. Hun ser da totalt freaky ud hende der. Kæmpe WTF.
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

Besvar