Schredni skrev:astonvilla skrev:le Cid skrev:Jeg kommer næppe til at løbe mere end 5 km - jeg er i meget dårlig form pt.
Vil overveje at udskifte noget af baconen med Bresaola - hvis jeg kan finde det. Det er jo ikke sikkert, at det er så let at drive op her i Udkantsdanmark...! Jeg har prøvet en anden kur, som også lovpriste bacon til morgenmaden, og med den tabte jeg ca. 4 kg. på 10 dage...
Der er vel en Føtex, SuperBest (eller en alm Slagter) - der kan du altid få Bresaola. Super lækkert.
Såfremt du er i kamp dårlig form (hvilket jeg også var tilbage først på året), så overvej at starte ud med at gå nogle ture i et raskt tempo. Tag hunden med - hvis du har sådan en. Det var min model. Begyndte først at løbe lidt efter ca 1 måned med lange "speedwalks".
Nu er alle øjne fixed mod dig! Meld tilbage næste onsdag - vi forlanger en status

Hej til alle der har skrevet inde i denne her tråd og som har deltaget med en virkelig god snak om sundhed og slankekur, men især hej til dig Astonvilla. Jeg blev ret inspireret af dit første lange indlæg her i tråden. Jeg selv kunne godt tabe mig 20 kg. og jeg har set lidt på den kur du foreslog. Jeg er selv helt vild med hvid brød og kartofler men det kunne være sjovt, som et lille forsøg, at prøve med en omlægning som du har lavet. Jeg er ikke specielt glad for ideen i atkins kuren hvor man bare laver et trade off fra kulhydrater til uanet fedt. Jeg syntes det lyder godt at der er guidelines for fedt i dukan kuren. Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber du kan svare på.
Ved du hvorfor man ikke må få svinekød i dukan kuren? Svinemørbrad er for eksempel virkeligt magert og bacon er jo ikke specielt fedt når først den er stegt. Ligeledes forstår jeg ikke hvorfor at sukkerfrit slik er banlyst. Er der en grund til man ikke må få det når nu man må få sukkerfri sodavand ad libitum?
Jeg er ret interesseret i hvor effektiv kuren er. Hvor hurtigt kan man se frem til at tabe sig? Hvis det virkeligt er så hurtigt som det er beskrevet i kuren så lyder det næsten for nemt. Syntes du kuren er svær at holde?
Hej Schredni,
Først dine konkrete spørgsmål.
-Svinekød: så længe det er den magre variant, så æd alt hvad du kan. Jeg tror bestemt jeg har spist svinekød mest af alt under omlægningen (det er ikke en kur ;o). Masser af svinemørbrad, godt med krydderi og så i ovnen eller på grillen (de 2 dage det kunne lade sig gøre i juli). Jeg har også spist en god kamsteg - ja endda pulled pork (uden brødet/bollen naturligvis). Nakkefilet (pulled pork) er dog temmelig fed, så alt med måde. Jeg har også spist masser af parma skinke. Så gi den bare gas med svinekød (Dukan siger det samme).
-Sukkerfri sodavand: Jeg drikker utroligt meget Cola Light hver dag (også alt for meget må jeg indrømme - tror sku ikke det er så sundt). Og det er absolut intet problem. Det mener Dukan heller ikke det er, når man taler direkte vægttab - han skriver dog om, at det er problematisk med sukkerfri sodavand og slik, da kroppen kommer til at føle sig "snydt" for rigtig sukker når den får "fake-sukkeret". Jeg har ikke rigtig en sød tand, så det er intet problem for mig. Så skyld du bare svinemørbrad'en ned med Cola Light - det ser jeg ikke noget problem i.
Overordnet har jeg spist det samme hver dag fra 1. februar til 1. september:
Morgen: Fromage Frais (0.1%) med et lille drys havregryn over (lørdag/søndag morgen, nogle gange varieret med æg og eksempelvis Bresaole/Parma Skinke)
Frokost: Kød/Grønt fra aftensmad dagen før (lørdag/søndag tilberedes det friskt)
Aften: Kød (svinemørbrad, steak, kylling, Bolognese eller en gryderet (Gullash eksempelvis), osv.) Dertil Grønt. En Bolognese med grønne bønner i stedet for pasta er god. En solid Gullash bestående af magert kød med porrer, gulerødder, løg, pebre osv osv - og naturligvis ikke jævnet er også lækker. Også dagen efter til frokost. Når jeg laver gullash har jeg ofte købt en roastbeef og skåret ud i tern (kan ofte fås på tilbud).
Jeg har naturligvis en .xls fil hvor jeg følger med i vægttabet. Det lyder således:
Februar: 10 kg
Marts: 4kg
April: 4,2 kg
Maj: 3,7kg
Juni: 2kg
Juli: 2,7 kg
August: 3,9 kg
September hvor jeg har introduceret forskellige ting som fuldkornspasta og rugbrød stille og roligt gik i 0 (vægttab på 0,2 kg ;o)
Jeg synes "kuren" har været utroligt let at holde, faktisk. Især med de resultater. Hvis du læser om Dukan's råd, så er det faktisk sådan at man dag 1 kun må spise kød og dag 2 er det kød/grønsager - også en dag med rent kød igen (pure protein days). Den har jeg hoppet over og spist kød/grønt hver dag. Ellers ville det være for træls.
Jeg havde som target at tabe mig 20 kg inden start september (hvor jeg skulle på Monza) - men det blev til over 30 kg.
Jeg har som nævnt kombineret med lidt motion også.
Et godt råd (synes jeg selv!) er at du skal veje dig hver dag! Så kan du følge med i hvad der virker og ikke virker. Eksempel: Dukan skriver at man skal vare sig lidt med gulerødder. Jeg tænkte han måtte være skør - kan da ikke ske noget ved gulerødder. Så spiste jeg et kæmpe bjerg revet gulerod til frokost en dag - og levede eller efter kuren morgen og aften - og dagen efter havde jeg taget på! Gentog eksperimentet et par uger senere - og samme resultat. Derfor vej dig selv dagligt og se hvad der virker og hvad der ikke virker.
Og ÆD alt det du kan så ofte du vil. Jeg tror jeg spiser mængdemæssigt mere nu end jeg gjorde før (det er jeg ret sikker på jeg gør).
Som nævnt er jeg ved at "indsluse" mig selv til en mere "normal" kost. Men jeg vil aldrig se på pasta, brød, ris osv som jeg gjorde før. Det bliver fremover blot et "krydderi" ikke en hjørnesten af min kost.
Håber du kan bruge det til noget - ellers bare skriv.