Hvorfor hade FCM 2

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Re: Hvorfor hade FCM 2

Indlæg af limey » 15. jan 2015, 09:59

Frygah skrev:
limey skrev:
Nå ja, Poul Sørensen som var kraftigt medvirkende til at køre AaB A/S i sænk og som skamfuldt forlod klubben i utide. Det undrer ikke, at han ville have forsøgt sådan et stunt.

Man kunne jo læse den gamle tråd der hedder økonomiske problemer og se hvordan majoriteten på debatsiden reagerede da det så allerværst ud. Dengang var reaktionen, at vi burde tage turen ned i divisionerne og bygge klubben op fra bunden igen, så man slap ud af det økonomiske kvælertag som smarte forretningsfolk holdt vores elskede klub i.

Men hvis man kigger længe nok, skal der nok være nogle der nævner ordet "rigmand" så man kan se, hvad virkeligheden er.
Undskyld limey, men hvad?

Poul Sørensen ankom til AaB i 2008 da finanskrisen ramte, og stoppede igen i 2012. Manden blev ansat da det hele pludselig ramlede, og var med til at skære og skære i en organisation, blandt andet med ishockey, håndbold og college, ligesom han var med helt frem til sidste bygningssalg. Samtidig skred Per Søndergaard og 2 andre i bestyrelsen i 2010, hvorefter Poul Sørensen fik en ny bestyrelse at arbejde under.

Hvis man tror at den balance vi har ramt i klubben udelukkende er sket fra sommeren 2012 hvor Poul Sørensen stoppede og frem til vinteren 2014, tager man i mine øjne fejl. Meget af den økonomiske turnaround vi har oplevet blev da startet i årene før, hvor netop Poul Sørensen sad som direktør. Han forlod da ikke klubben skamfuldt i utide, men efter 4 års enormt slid med en økonomisk åg i form af bygninger, college, ishockey og håndbold. Det synes jeg sgu ikke man kan klandre ham, og det er ærlig talt lidt synd hvis det er sådan et eftermæle manden skal have.
Jeg er med på, at det var nogle hårde år han sad på posten, men måske er jeg bare så gammeldags, at jeg synes, man bør gøre arbejdet færdigt. Da Poul Sørensen forlod posten, så det altså helt håbløst ud med likviditeten - ja, værre end nogensinde. At han så tilsyneladende samtidig har gået rundt og faldbudt klubben, gør ikke eftermælet bedre i min optik.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 15. jan 2015, 10:57

Frygah skrev:
limey skrev:
Nå ja, Poul Sørensen som var kraftigt medvirkende til at køre AaB A/S i sænk og som skamfuldt forlod klubben i utide. Det undrer ikke, at han ville have forsøgt sådan et stunt.

Man kunne jo læse den gamle tråd der hedder økonomiske problemer og se hvordan majoriteten på debatsiden reagerede da det så allerværst ud. Dengang var reaktionen, at vi burde tage turen ned i divisionerne og bygge klubben op fra bunden igen, så man slap ud af det økonomiske kvælertag som smarte forretningsfolk holdt vores elskede klub i.

Men hvis man kigger længe nok, skal der nok være nogle der nævner ordet "rigmand" så man kan se, hvad virkeligheden er.

Poul Sørensen ankom til AaB i 2008 da finanskrisen ramte, og stoppede igen i 2012. Manden blev ansat da det hele pludselig ramlede, og var med til at skære og skære i en organisation, blandt andet med ishockey, håndbold og college, ligesom han var med helt frem til sidste bygningssalg. Samtidig skred Per Søndergaard og 2 andre i bestyrelsen i 2010, hvorefter Poul Sørensen fik en ny bestyrelse at arbejde under.

Hvis man tror at den balance vi har ramt i klubben udelukkende er sket fra sommeren 2012 hvor Poul Sørensen stoppede og frem til vinteren 2014, tager man i mine øjne fejl. Meget af den økonomiske turnaround vi har oplevet blev da startet i årene før, hvor netop Poul Sørensen sad som direktør. Han forlod da ikke klubben skamfuldt i utide, men efter 4 års enormt slid med en økonomisk åg i form af bygninger, college, ishockey og håndbold. Det synes jeg sgu ikke man kan klandre ham, og det er ærlig talt lidt synd hvis det er sådan et eftermæle manden skal have.
Det er altså historieforvanskning at påstå, at det hele ramlede med finanskrisen. AaB var en dårlig forretning og bygningerne var usælgelige længe inden finanskrisen ramte. Finanskrisen har naturligvis ikke gjort det lettere, men de dårlige dispositioner, som bragte AaB i knæ, blev truffet længe inden. Men den økonomiske krise har også været et belejligt figenblad, som diverse ledelses- og bestyrelsespersoner i AaB har gemt sig under.

Poul Sørensen blev ganske rigtigt ansat til at rydde op, men jeg er ikke imponeret af, at man render af pladsen inden arbejdet er gjort færdigt. Eller også er han blevet bedt om at gå.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 15. jan 2015, 11:09

Beklager, faldt over citatet da jeg ledte efter en oversigt, og synes trodsalt det passede i trådens åbd ;-)
forvirringen giver fint mening, jeg skulle have udtrykt mig mere klart
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Indlæg af Spanky » 15. jan 2015, 11:30

Gnu skrev:
Frygah skrev:
limey skrev:

Det er altså historieforvanskning at påstå, at det hele ramlede med finanskrisen. AaB var en dårlig forretning og bygningerne var usælgelige længe inden finanskrisen ramte. Finanskrisen har naturligvis ikke gjort det lettere, men de dårlige dispositioner, som bragte AaB i knæ, blev truffet længe inden. Men den økonomiske krise har også været et belejligt figenblad, som diverse ledelses- og bestyrelsespersoner i AaB har gemt sig under.

Poul Sørensen blev ganske rigtigt ansat til at rydde op, men jeg er ikke imponeret af, at man render af pladsen inden arbejdet er gjort færdigt. Eller også er han blevet bedt om at gå.
Første etape af ejendommene blev faktisk solgt fra forholdsvis hurtigt. Det var det salg som gav os muligheden for at hente spillere som Califf, Johansson, Nomwethe, Prica osv. Men anden etape af ejendommene blev desværre ikke solgt. Som jeg husker det var vi meget tæt på, men det skete desværre ikke - og så kom finanskrisen efterfølgende og gjorde det helt umuligt.

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar

Indlæg af Spanky » 15. jan 2015, 11:30

Gnu skrev:
Frygah skrev:
limey skrev:

Første etape af ejendommene blev faktisk solgt fra forholdsvis hurtigt. Det var det salg som gav os muligheden for at hente spillere som Califf, Johansson, Nomwethe, Prica osv. Men anden etape af ejendommene blev desværre ikke solgt. Som jeg husker det var vi meget tæt på, men det skete desværre ikke - og så kom finanskrisen efterfølgende og gjorde det helt umuligt.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 15. jan 2015, 11:45

Spanky skrev:
Gnu skrev:
Frygah skrev:
limey skrev:

Jeg er med på, at bygningerne gav os nogle muligheder, vi ellers ikke havde. Men det ændrer ikke på, at der lang tid før finanskrisen var voldsom kritik af bygningskøbet, fordi de allerede dengang blev anset som for uattraktive, for dyre og for svære at sælge. Det viste sig jo så at holde stik for i hvert fald anden etape, selvom vi var tæt på. Men lige ved og næsten kan som bekendt ikke bruges til noget.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Anubit
1. div
1. div
Favoritspiller: Chris Rolfe
Geografisk sted: Svenstrup

Indlæg af Anubit » 15. jan 2015, 13:42

Lidt sjov/spændende læsning til dem, der ikke har læst den
http://www.tipsbladet.dk/blog/troels-ba ... eber-en-ny" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet som AaB-fan er ikke hvad det har været, men lever det i medgang og modgang!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 15. jan 2015, 14:27

Nu er der jo en verden til forskel på at sondere terrænet for eventuelle investorer til hjælp med spillerkøb og på at overdrage hele klubben til udlandet. At få økonomisk hjælp af en hedgefund svarer til at pisse i bukserne for at få varmen. At sælge sig selv svarer til at flå bukserne af og bukke sig forover på en måde, som jeg og andre tiårige ikke må skrive om.

Om noget viser det link jo netop, at AaB ikke gik FCM-vejen, selv om klubben var i en desperat situation og havde kurs mod afgrunden. Poul Sørensen forholder sig i artiklen til linjen i Brøndby og FCM og svarer, at man i AaB vil se på sagen med AaB-briller. Men i sidste ende gik man altså en anden vej. Man skar man ind til benet og justerede forretningen – og man beholdt frem for alt klubben på nordjyske hænder. I FCM valgte man den stik modsatte vej: Man solgte klubben til en englænder for at leve på et udgiftsniveau, man ikke har potentiale til på andre måder.

Man skal anstrenge sig hårdt for at sætte lighedstegn mellem de to situationer. At overveje at pisse i bukserne en kold vintermorgen, men i stedet binde en knude på dilleren og holde sig tør, er alligevel helt ikke det samme som at lade sig bagpukle af en udenlandsk milliardær ved højlys sommerdag, mens man råber ”VERDENSKLASSE!” I Herning er det åbenbart det samme, men ikke hos mig.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 15. jan 2015, 14:29

Anubit skrev:Lidt sjov/spændende læsning til dem, der ikke har læst den
http://www.tipsbladet.dk/blog/troels-ba ... eber-en-ny" onclick="window.open(this.href);return false;
Manden er jo fuldstændig blændet af janteloven og mindreværdskomplekser over for FC Midtjylland! Lige som resten af landet. Fy for satan!

Peder V Mikkelsen
Junior
Junior

Indlæg af Peder V Mikkelsen » 24. jan 2015, 09:44

white splash skrev:FCM har vundet Atlantic Cup!!
De har også vundet reserveligaen:

http://da.wikipedia.org/wiki/Reservelig ... ld_2011-12
Turneringen blev vundet af FC Midtjylland, som dermed vandt Reserveligaen for første gang. Holdet sikrede sig mesterskabet på sæsonens sidste spilledag den 14. maj 2012, hvor midtjyderne på udebane besejrede Esbjerg fB med 2-0. Andenpladsen gik for anden sæson i træk til AaB, mens de de forsvarende mestre fra Brøndby IF denne sæson måtte nøjes med tredjepladsen.
Glen Riddersholm udtalte bl.a. i den forbindelse (der er flere godter i artiklen):

http://fcm.web03.nrd.dk/index.php?ID=18 ... laes_nyhed
Sejren til trods, er der dog en ting, cheftræneren gerne havde set anderledes. Divisionsforeningen, der arrangerer Reserveligaen, havde ingen repræsentanter i Esbjerg i dag. Det betød, at der hverken var håndtryk, medaljer eller pokal til det nykårede mesterhold.

- Jeg synes, det er drønhamrende ærgerligt. Det er mere end tyndt. Vi gør alt for, at skabe professionelle forhold for vores spillere i den her turnering. Vi spiller på MCH Arena, og kampdagene er som når Superligaholdet spiller. Vi lever op til en masse regler for overhovedet at være med, og så synes jeg det er skidt, at det bliver overset fuldstændig, at vi har vundet den her turnering, siger cheftræneren.
Kom så de Hviie

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 30. jan 2015, 23:58

Hvornår var det FCM's regnskab skulle løbe rundt?

I indestående transfervindue har de smidt 15 mil afsted efter en keeper og en angriber, eksklusiv sign-on fees osv. Det er fandme ikke så lidt, for en klub hvis drift allerede i forvejen mildest talt går i rødt.

Det må i den grad være mærkeligt at være vidne til som FCM-fan, hvordan ens klub pludselig kan være ligeglad med ansvarsfuld økonomi, og bare kan købe spillere som det passer dem. Jeg må tilstå det ikke ville tiltale mig, såfremt det skete i AaB, når den første FM-euforiske følelse var overstået.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 31. jan 2015, 00:13

Frygah skrev:Hvornår var det FCM's regnskab skulle løbe rundt?

I indestående transfervindue har de smidt 15 mil afsted efter en keeper og en angriber, eksklusiv sign-on fees osv. Det er fandme ikke så lidt, for en klub hvis drift allerede i forvejen mildest talt går i rødt.

Det må i den grad være mærkeligt at være vidne til som FCM-fan, hvordan ens klub pludselig kan være ligeglad med ansvarsfuld økonomi, og bare kan købe spillere som det passer dem. Jeg må tilstå det ikke ville tiltale mig, såfremt det skete i AaB, når den første FM-euforiske følelse var overstået.
Sorry, men det er så meget helligt bullshit efterrationaliseret ud af klubbens nuværende situation. AaBs mesterskab i 2008 var også baseret på et galoperende underskud både før og efter, tror ikke det smagte mindre sødt af den grund. Husker personligt ikke noget trist mumlen i gaderne til karneval, men måske husker jeg forkert?

Det er kedeligt at se på, mens de andre klubber køber ind med arme ben (heldigvis har Ståle og Per Rud været urimeligt dårlige), men det tager ikke noget fra et evt. mesterskab at en klub bruger de penge de nu engang har fået ind. På den anden side får det dog FCN og AaBs mesterskaber til at se langt mere imponerende ud, når man tænker på at de er lavet på nogenlunde 0-drift.

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 31. jan 2015, 00:53

Eksil skrev:

Sorry, men det er så meget helligt bullshit efterrationaliseret ud af klubbens nuværende situation. AaBs mesterskab i 2008 var også baseret på et galoperende underskud både før og efter, tror ikke det smagte mindre sødt af den grund. Husker personligt ikke noget trist mumlen i gaderne til karneval, men måske husker jeg forkert?

Det er kedeligt at se på, mens de andre klubber køber ind med arme ben (heldigvis har Ståle og Per Rud været urimeligt dårlige), men det tager ikke noget fra et evt. mesterskab at en klub bruger de penge de nu engang har fået ind. På den anden side får det dog FCN og AaBs mesterskaber til at se langt mere imponerende ud, når man tænker på at de er lavet på nogenlunde 0-drift.
God stil med "hellige bullshit" kommentaren, når du tilsyneladende bevidst ønsker at misforstå andres indlæg...

Men husker du så også de efterfølgende økonomiske og sportslige konsekvenser? Vi vandt et mesterskab, og det var fedt. Derefter røg vi også ud i økonomisk uvejr af dimensioner, der kostede os sportsligt (omend Champions League alligevel nok reddede klubben). FCM i deres nuværende situation har ingen økonomiske konsekvenser at tænke på, intet behov for at sælge spillere (som vi gjorde med Prica).

Der er da enormt forskel på at køre med store underskud, og derefter tage konsekvenserne af det efterfølgende, og så som vi har gjort komme ud på den anden side (med The Double som belønning), end at kunne hente 4(?) spillere i et vindue man ellers skulle have solgt 3-4 profiler for at overleve. Og ikke skulle bekymre sig om økonomien overhovedet.

Jeg synes det er en trist udvikling.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 31. jan 2015, 09:16

Frygah skrev:
Eksil skrev:

God stil med "hellige bullshit" kommentaren, når du tilsyneladende bevidst ønsker at misforstå andres indlæg...

Men husker du så også de efterfølgende økonomiske og sportslige konsekvenser? Vi vandt et mesterskab, og det var fedt. Derefter røg vi også ud i økonomisk uvejr af dimensioner, der kostede os sportsligt (omend Champions League alligevel nok reddede klubben). FCM i deres nuværende situation har ingen økonomiske konsekvenser at tænke på, intet behov for at sælge spillere (som vi gjorde med Prica).

Der er da enormt forskel på at køre med store underskud, og derefter tage konsekvenserne af det efterfølgende, og så som vi har gjort komme ud på den anden side (med The Double som belønning), end at kunne hente 4(?) spillere i et vindue man ellers skulle have solgt 3-4 profiler for at overleve. Og ikke skulle bekymre sig om økonomien overhovedet.

Jeg synes det er en trist udvikling.
Jeg husker sagtens tiden efter og netop derfor er jeg heller ikke en af dem, der råber på 3 nye spillere hvert vindue, men tvivler stærk på at det vil tage noget fra mesterskabet for FCM fans af den grund. De har fået mange millioner ind og bruger dem nu for at sikre det mesterskab de smed væk sidste år.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 31. jan 2015, 11:57

Man må sige at FCM har valgt den diametralt modsatte strategi af vores. 15 millioner brugt på 2 spillere og forlænget med flere profiler. Der bliver virkelig satset benhårdt på sportslig succes nu og her.

Ja, de har fået en kapitaltilførsel, men husk på at denne var i samme størrelsesorden som vores, ja faktisk lidt mindre (67 mil mod 75 mil).
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

AaB-Jones
Allstar
Allstar

Indlæg af AaB-Jones » 31. jan 2015, 12:43

Eksil skrev:Jeg husker sagtens tiden efter og netop derfor er jeg heller ikke en af dem, der råber på 3 nye spillere hvert vindue, men tvivler stærk på at det vil tage noget fra mesterskabet for FCM fans af den grund. De har fået mange millioner ind og bruger dem nu for at sikre det mesterskab de smed væk sidste år.
Egentlig er jeg ikke tosset med overskriften i denne tråd - den er, efter min mening, under lavmålet, så derfor har jeg ikke lavet indlæg i denne før nu.

Jeg vil bare kort minde om, hvordan det gik sidste gang FCM købte en Superliga-topscorer i Esbjerg - den gode Janssen er vist betydeligt mere populær i Aalborg end på Heden. Så jeg vil være forbeholden med at sende guldmedaljerne til Herning, selvom Pusic uden tvivl rummer mere kvalitet end Janssen.

FCM burde kunne køre guldet hjem selv uden Pusic, men når jeg alligevel tvivler, så handler det mere om det Ridderholmske "taber-gen" end meget andet. Jeg tvivler på, at hans management-bullshit og Steinleins arrogance er den rette cocktail for et team, der skal præstere under et enormt pres fra omgivelserne. Historien har ikke vist, at Glen og klubben ikke tidligere har haft, hvad der skulle til i lignende situationer - og det ved alle i og omkring Heden også.

Det mentale setup virker simpelthen for individualiseret i FCM med deres mange personprofiler, scouting-værktøjer og talentprogrammer - men lad os se, om de kan bygge teamet rigtigt op dette forår. Ellers kommer Erik Østenkjær (som tidligere har været tilknyttet FCM) eller en tilsvarende parodi på en sportspsykolog/mentaltræner nok til hjælp i løbet af sæsonen.

Min største drøm for foråret - at se Christian Keller løfte mesterskabstrofæet den 7. juni! Forza Randers og AaB i foråret :aabfan:

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 31. jan 2015, 14:36

Jeg syntes ikke det tager meget fra et potentielt FCM-mesterskab hvis de vinder i aar, at de bruger penge. Grundsatmmen af deres hold er stadig den samme som fra sidste aar. Men paa et tidspunkt saa naas kvalmegraensen og det punkt hvor et mesterskab tydeligvis udelukkende er koebt, og saa tror jeg de fleste syntes der gaar noget af konkurrenceelementet og charmen forsvinder. Det er en af de der ting hvor greansen ikke er tydelig, men hvor dette ikke betyder den ikke findes.

Derudover, saa skal vi forresten bare haabe FCM og Brentford faar masser af success og begge kommer i europaeisk fodbold. For saa skal Benham enten traekke den ene klub ud af turneringen, eller saelge sine aktier, da UEFA ikke tillader dobbelt ejerskab i disse turneringer.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar

Indlæg af Spanky » 31. jan 2015, 14:38

Pusic-handlen øger vores chance for at avancere i pokalen, så handlen er fin med mig. Spændende hvad FCM har tænkt sig. Duncan og Pusic på samme tid? Eller skal de skiftes? Det sidste tror jeg ikke de begge to vil bryde sig om. Glen skal nok fucke det op...

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 31. jan 2015, 15:28

Buzz Killington skrev:Jeg syntes ikke det tager meget fra et potentielt FCM-mesterskab hvis de vinder i aar, at de bruger penge. Grundsatmmen af deres hold er stadig den samme som fra sidste aar. Men paa et tidspunkt saa naas kvalmegraensen og det punkt hvor et mesterskab tydeligvis udelukkende er koebt, og saa tror jeg de fleste syntes der gaar noget af konkurrenceelementet og charmen forsvinder. Det er en af de der ting hvor greansen ikke er tydelig, men hvor dette ikke betyder den ikke findes.
Der er dog stadig det faktum at FCM skulle have solgt 2-4 profiler i i løbet sommerens og dette transfervindue. Det synes jeg da er en klar faktor når vi i stedet ser de kunne låne svenskeren og Urena, i stedet for at skulle sælge ud af profilerne. Havde de været så klart i front i denne sæson, hvis de havde mistet 2 profiler i sommers og ingen indkøb? Og hvordan vil en forårssæson gå, såfremt de havde skulle sælge 2 profiler mere, fremfor at kunne spytte 15 mil efter 2 spillere? Vi aner det selvfølgelig ikke, men mon ikke de fleste klubber ville mærke forskellen på at miste 2-3 profiler, fremfor at hente tilsvarende?

Jeg er enig i at mesterskabet som FCM med al sandsynlighed tager er baseret på udviklingen af egne spillere, krydret med nogle erfarne kvalitetsspillere. Havde englænderen, og før ham inderen, ikke dukket op med en stor sum penge, havde de bare ikke haft samme stamme af spillere, da de skulle have udvist bare et minimum af økonomisk ansvar. Noget de fleste andre klubber i Suppen er blevet nødt til at forholde sig til.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 2. feb 2015, 10:26

Hanga skrev:Man må sige at FCM har valgt den diametralt modsatte strategi af vores. 15 millioner brugt på 2 spillere og forlænget med flere profiler. Der bliver virkelig satset benhårdt på sportslig succes nu og her.

Ja, de har fået en kapitaltilførsel, men husk på at denne var i samme størrelsesorden som vores, ja faktisk lidt mindre (67 mil mod 75 mil).
FCMs økonomi kan bestemt ikke være dårlig med alle de penge de har brugt på transfers. Iflg. medier har de tilmed netop afslået et bud på 30 mill. kr. på Sisto. Det skulle være FC Porto og Sporting Lissabon som meget gerne vil købe Sisto.

FCM bruger mange penge, men hvis de vil kan de også hurtigt tjene mange penge. De har nogle meget attraktive spillere som er meget værd. Især Sisto og Sviasjenko kommer de til at score kassen på (med mindre de er solgt til playerinvest).

Besvar