Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af FlæskeFrank » 2. dec 2015, 14:36

Yankee skrev:De nykårede svenske mestre Norrköping ville knap nok være top 4-hold i Danmark, efter min mening. Det tekniske og taktiske niveau er simpelthen langt under Superligaen.
Hvad ??? Er der billige mesterskaber i Sverige også ???
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 2. dec 2015, 14:43

[quote="Yankee"]

Og hvad er det for nogle europæiske resultater, der er så beundringsværdige? quote]

Beundringsværdigt - er dit ordvalg. Jeg konstaterer bare, at 2 x norsk i årets Europa League gruppespil og Malmö i ChL to år i streg ikke peger i retning af at norsk og svensk fodbold er markant ringere end dansk fodbold, når det måles op mod europæisk modstand.
In verbis simus faciles

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 2. dec 2015, 14:50

Gamen skrev:
Det vil naivt at tro, at vi kan erstatte Thomsen med spillere der ikke er kreative, eller har samme drive. En af årsagerne til at han er så vigtig for vores spil er hans hurtighed (og dygtighed) med bold, og hans evne til at se sine medspillere. Læg især mærke til hvor ofte han er boldførende i kontrafasen. At tro at Bassogog, Børsting, Thrane eller Bruhn kan udfylde den rolle må være en joke.
Børsting er stadig lidt af en tonser. Mere en fighter, end en begavet boldspiller, men til gengæld så er han en type der aldrig slår op i banen. De tre andre er letbenede kantspillere, men slet ikke i nærheden af at kunne nå Thomsen-niveau.
Vi skal have en kreativ spiller ind á la Andreas Johansson (bare med lidt mere hurtighed), i stedet for Jönsson. Vi har så Helenius og Pohl til frontløberpladsen, og så må vi se om ikke det er tilstrækkeligt til at starte med. Et frækt bud kunne være at afprøve Bassogog der på sigt - har en god timing i sine løb, er lynhurtig og ser ud til at afslutte godt.
Helt enig. Thomsen er i mine øjne tæt på at være uerstattelig - der findes stort set ikke spillere som ham i ligaen (Kusk ligner en smule). Vi har ingen i truppen, der kan overtage hans link mellem bolderobringsfase på egen banehalvdel og scoringschance i den anden ende - i den fase er han second to none i Danmark.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 2. dec 2015, 14:55

BoT skrev:
Gamen skrev:
Det vil naivt at tro, at vi kan erstatte Thomsen med spillere der ikke er kreative, eller har samme drive. En af årsagerne til at han er så vigtig for vores spil er hans hurtighed (og dygtighed) med bold, og hans evne til at se sine medspillere. Læg især mærke til hvor ofte han er boldførende i kontrafasen. At tro at Bassogog, Børsting, Thrane eller Bruhn kan udfylde den rolle må være en joke.
Børsting er stadig lidt af en tonser. Mere en fighter, end en begavet boldspiller, men til gengæld så er han en type der aldrig slår op i banen. De tre andre er letbenede kantspillere, men slet ikke i nærheden af at kunne nå Thomsen-niveau.
Vi skal have en kreativ spiller ind á la Andreas Johansson (bare med lidt mere hurtighed), i stedet for Jönsson. Vi har så Helenius og Pohl til frontløberpladsen, og så må vi se om ikke det er tilstrækkeligt til at starte med. Et frækt bud kunne være at afprøve Bassogog der på sigt - har en god timing i sine løb, er lynhurtig og ser ud til at afslutte godt.
Helt enig. Thomsen er i mine øjne tæt på at være uerstattelig - der findes stort set ikke spillere som ham i ligaen (Kusk ligner en smule). Vi har ingen i truppen, der kan overtage hans link mellem bolderobringsfase på egen banehalvdel og scoringschance i den anden ende - i den fase er han second to none i Danmark.

Og så det faktum, at han kan løbe mere end nogen andre i DK. 3-2 målet imod Randers bygger jo på, at hvor alle andre er trætte kører han stadig. Derfor er jeg også sikker på, at han bliver en succes i Frankrig eller hvor han nu ender. Han kan knokle den hjem.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 2. dec 2015, 15:16

Rams skrev:
Yankee skrev:
Og hvad er det for nogle europæiske resultater, der er så beundringsværdige? quote]

Beundringsværdigt - er dit ordvalg. Jeg konstaterer bare, at 2 x norsk i årets Europa League gruppespil og Malmö i ChL to år i streg ikke peger i retning af at norsk og svensk fodbold er markant ringere end dansk fodbold, når det måles op mod europæisk modstand.
8 ud af de sidste 10 sæsoner har vi haft to hold i gruppespil. Det er 18 gruppespilsdeltagelser. Norge og Sverige har i samme periode hver haft 7 deltagelser.

5 ud af de sidste 10 sæsoner har et dansk hold deltaget i Champions League. Norge har haft 1 deltagelse og Sverige 2.

5 gange har danske hold de sidste 10 sæsoner deltaget efter nytår. Norge haft haft 2 og Sverige slet ingen.

Det synes jeg er markant ringere. Du kan også nøjes med at kigge på de sidste fem eller tre år.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 2. dec 2015, 15:20

Eksil skrev:
BoT skrev:
Gamen skrev:

Og så det faktum, at han kan løbe mere end nogen andre i DK. 3-2 målet imod Randers bygger jo på, at hvor alle andre er trætte kører han stadig. Derfor er jeg også sikker på, at han bliver en succes i Frankrig eller hvor han nu ender. Han kan knokle den hjem.
Jeg frygter også at hvis man sælger Thomsen vil det være slut med det sprudlende offensive spil, han er stort set involveret i alt offensivt, og en spiller som Spalvis er nødtil at have nogle kreative kræfter omkring sig for at kunne fungere

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 2. dec 2015, 15:31

Yankee skrev:
Rams skrev:
Yankee skrev:

8 ud af de sidste 10 sæsoner har vi haft to hold i gruppespil. Det er 18 gruppespilsdeltagelser. Norge og Sverige har i samme periode hver haft 7 deltagelser.

5 ud af de sidste 10 sæsoner har et dansk hold deltaget i Champions League. Norge har haft 1 deltagelse og Sverige 2.

5 gange har danske hold de sidste 10 sæsoner deltaget efter nytår. Norge haft haft 2 og Sverige slet ingen.

Det synes jeg er markant ringere. Du kan også nøjes med at kigge på de sidste fem eller tre år.
En del af forklaringen kunne så være, at i hvert fald der i hvert fald for svensk fodbolds vedkommende har været en større eksport af talenter til det store udland. Talenter, der vel og mærke generelt har klaret sig bedre i udlandet end de tilsvarende danske talenter. Der har også været en forskerordning i DK som har sendt mange svenske spillere fra andet og tredje geled til dansk fodbold, hvor - indrømmet - indtrykket har været mere svingende.

Det er dog mit klare indtryk, at mens dansk fodbold er stagnerende, så er svensk og norsk fodbold i øjeblikket i fremgang.
In verbis simus faciles

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 2. dec 2015, 15:41

BoT skrev:
Gamen skrev:
Jeg er sådan set enig.
Men vi er nød til at forholde os til at Thomsen med stor sandsynlighed er væk. Ihvertfald senest til sommer.
Jeg kan slet ikke pege på nogen i ligaen med Thomsens evner (Altså vi ville have råd til)
Bedste bud må være Absalonsen. Og JA jeg ved godt han ikke er lige så god som Thomsen!!

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. dec 2015, 15:41

Yankee skrev:Michael Ishak kom fra ophold i FC Köln og Parma. Han var ikke ligefrem en middel-spiller fra Allsvenskan.

Jeg ser en del kampe fra Allsvenskan og jeg synes det er fuldstændig indiskutabelt at niveauet generelt er lavere end i Superligaen. De nykårede svenske mestre Norrköping ville knap nok være top 4-hold i Danmark, efter min mening. Det tekniske og taktiske niveau er simpelthen langt under Superligaen.

Og hvad er det for nogle europæiske resultater, der er så beundringsværdige? De har fået flere point end os de sidste par år, men det skyldes jo kun at de indtil til denne sæson er trådt tidligere ind i turneringerne og har haft færre hold med. Det er jo ikke fordi de har haft flere hold i gruppespil eller flere hold med efter nytår. De har bare vundet en masse kval-kampe mod sekundahold i 1. og 2. kvalrunde, hvor de danske hold har været oversiddere og derfor ikke har skrabet point sammen.

Hvad angår Tippeligaen anerkender jeg at f.eks. Køllen er langt mere indsigtsfuld end jeg, så det skal jeg ikke kloge mig yderligere på.
Ishak kom fra den svenske næstbedste række, direkte til Köln. Fik 11 kampe i Bundesligaen, 11-12 kampe i den schweiziske Super League og en lille håndfuld i 2. Bundesliga, som talent. Fik ingen kampe i Parma, og en halvsæson i Crotone i Serie B. Han var et talent, da han blev skibet afsted fra Sverige, og et talent da han kom hjem.
Karl Johan Johnsson havde en rædselsfuld sæson med Lasse Nielsen og Conboy i Nijmegen. Og tog så til Danmark. Det er ikke ligefrem superstjerner der her er tale om.

Norrköping har spillet meget direkte og målsøgende fodbold i år, god fodbold i min optik. Derudover så er deres titel lidt a la AaB's titler de seneste gange - de har profiteret af nogle svingende præstationer fra hold der på papiret er bedre, men har haft en fantastisk holdånd krydret med store enkeltpræstationer over hele sæsonen af målmand Mitov Nilsson, back Linus Wahlqvist, midtbanespilleren Traustason og særligt bomberen Kujovic i front.

Flere af klubberne har da haft ret fine præstationer de senere år. Helsingborg og AIK i 2012 og Malmö de seneste 3 år. Malmö har præsteret større resultater end nogle af de danske hold de sidste 3 år.
Du tager over et spænd på 10 år, Yankee, og det er vel ikke helt fair. Al den stund at den danske liga længe havde en betydelig konkurrencefordel i skatteforholdene, og at den svenske liga først i de sidste 4-5 år har fået forløst potentialet med stort set nybyggede arenaer til alle hold og en betydelig større interesse omkring svensk klubfodbold. Noget der giver langt flere penge til klubberne, bl.a. via den nye tv-aftale, som øger indtægterne markant.
Når man skal vurdere produktet Allsvenskan, så skal man også se på indramningen, og ikke kun spillet på banen. Det giver en helt anden dimension til det pres der er på spillerne, nøjagtig som når de herhjemme træder ind på f.eks. et fyldt Brøndby Stadion, og det er bl.a. det der giver pote internationalt i min optik.

Interessen for svensk klubfodbold har aldrig været større, mens den er ikke-imponerende i Danmark.

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. dec 2015, 15:52

Yankee skrev:

Vi har også haft klubber med en væsentligt bedre økonomi. Bl.a. pga. 51 procents reglen, som gør at ingen svenske klubber bare sådan lige kan børsnoteres og/eller hente fremmed kapital ind.

Sverige har scoret flere point end vi har de seneste 5 år. De har nået CL-gruppespil de to seneste år, hvilket vi ikke har været i nærheden af. De begynder at præstere bedre internationalt, se bare på Helsingborg og AIK's præstationer i 2012.

Det er nyttelyst at skue 10 år bagud, hvis du vil sammenligne, al den stund at forudsætningerne har været vidt forskellige. Med adskillige storstadions, og langt flere tilskuere end vi kan prale af i dansk fodbold, så vokser interessen for svensk fodbold markant, og dermed også TV-pengene. Man siger at klubfodbolden i Sverige har fået en revival, mens vi herhjemme har slatne tilskuertal og vigende interesse for landshold og klubhold.
Se bare på vores eget stadion. Vi har aldrig haft færre syngende fans, og billedet er det samme i Århus, Odense og Brøndby. Dansk klubfodbold, og særligt interessen for den, ER stagneret.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 2. dec 2015, 17:14

Gamen skrev:
Yankee skrev:

Vi har også haft klubber med en væsentligt bedre økonomi. Bl.a. pga. 51 procents reglen, som gør at ingen svenske klubber bare sådan lige kan børsnoteres og/eller hente fremmed kapital ind.

Sverige har scoret flere point end vi har de seneste 5 år. De har nået CL-gruppespil de to seneste år, hvilket vi ikke har været i nærheden af. De begynder at præstere bedre internationalt, se bare på Helsingborg og AIK's præstationer i 2012.

Det er nyttelyst at skue 10 år bagud, hvis du vil sammenligne, al den stund at forudsætningerne har været vidt forskellige. Med adskillige storstadions, og langt flere tilskuere end vi kan prale af i dansk fodbold, så vokser interessen for svensk fodbold markant, og dermed også TV-pengene. Man siger at klubfodbolden i Sverige har fået en revival, mens vi herhjemme har slatne tilskuertal og vigende interesse for landshold og klubhold.
Se bare på vores eget stadion. Vi har aldrig haft færre syngende fans, og billedet er det samme i Århus, Odense og Brøndby. Dansk klubfodbold, og særligt interessen for den, ER stagneret.
Økonomiske regler og antallet af syngende fans er altså fuldstændig ligegyldigt når vi snakker om kvaliteten af de enkelte spillere i Allsvenskan. Der må vi se på spillerne og deres niveau isoleret set.

Antallet af koefficient-point er også komplet ligegyldigt, som jeg beskriver i en anden post. De har kun flere point fordi de har trådt tidligere ind i kval-runderne.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 2. dec 2015, 17:22

http://tipsbladet.dk/nyhed/superliga/fr ... han-er-dyr

Lyder ikke som om det bliver Nantes der render med Thomsen, så chancen for at vi beholder ham, blev lige lidt større. Det er også en lille klub, der sjældent bruger penge på transfers, så det er lidt uforståeligt hvorfor de har target på en ung dansk spiller der har været omkring landsholdet, og tror de kan få ham for pebernødder.

Lad os håbe der dukker nogle op, med lidt flere penge på bogen, der ikke ser 15 millioner som en formue.
Aalborg BK 1885!

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. dec 2015, 17:34

Yankee skrev:
Økonomiske regler og antallet af syngende fans er altså fuldstændig ligegyldigt når vi snakker om kvaliteten af de enkelte spillere i Allsvenskan. Der må vi se på spillerne og deres niveau isoleret set.

Antallet af koefficient-point er også komplet ligegyldigt, som jeg beskriver i en anden post. De har kun flere point fordi de har trådt tidligere ind i kval-runderne.
Økonomi er da en væsentlig forudsætning for at kunne udvikle og fastholde spillere.

Hvis vores liga er så meget bedre burde det også udmønte sig i flere gruppespil, hvor man naturligvis optjener flere koefficientpoint end det er tilfældet i kval-runderne. Men vi er altså dårligere end Sverige over de seneste 5 år.

Hvordan vil du ellers måle det indbyrdes styrkeforhold?

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. dec 2015, 17:55

Interessant afsnit, i Peter Brüchmanns skriv om AaB:

"AaB er meget andet end Poul Erik Andreasen. Succesen handler også om god ledelse og sunde værdier. For nylig samlede Allan Gaarde hele sit sportslige slæng for at prioritere kommende indsatser. Skal vi bruge vores penge på spillere (kontraktrettigheder), på scouting, på faciliteter eller noget helt fjerde? Svaret var tydeligt på faciliteter og rammerne om ordentlig udvikling af spillere. Altså ikke den kortsigtede gevinst på nye spillere. Det fortæller om involvering, om et langsigtet fokus og om vejen til varig succes."

Lige præcis faciliteterne har været eneste slange i paradis de seneste 2 år. Under Kent bankede spillerne flere gange i bordet for at få bedre faciliteter - der var stor utilfredshed i truppen med det.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 2. dec 2015, 19:39

Gamen skrev:Interessant afsnit, i Peter Brüchmanns skriv om AaB:

"AaB er meget andet end Poul Erik Andreasen. Succesen handler også om god ledelse og sunde værdier. For nylig samlede Allan Gaarde hele sit sportslige slæng for at prioritere kommende indsatser. Skal vi bruge vores penge på spillere (kontraktrettigheder), på scouting, på faciliteter eller noget helt fjerde? Svaret var tydeligt på faciliteter og rammerne om ordentlig udvikling af spillere. Altså ikke den kortsigtede gevinst på nye spillere. Det fortæller om involvering, om et langsigtet fokus og om vejen til varig succes."

Lige præcis faciliteterne har været eneste slange i paradis de seneste 2 år. Under Kent bankede spillerne flere gange i bordet for at få bedre faciliteter - der var stor utilfredshed i truppen med det.
Nu har du jo et par gange ment jeg er for enig med AaB... men det her burde/bør man altså være langt bedre til at kommunikere, især når vi nu allesammen på baggrund af få linjer fra Brüchmann kan sidde og tænke "aha, jamen det giver jo mening at man foretager det valg, når hele den sportslige sektor står bag det". Jeg håber virkelig at man fremover ikke bare nøjes med at offentliggøre de valg man gør, investeringsmæssigt, men også hvilke overvejelser der ligger bag beslutningerne.

Iøvrigt en fabelagtig artikel, man bliver både stolt... og glad for at PEA endelig får noget af den anderkendelse som han i den grad fortjener.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 2. dec 2015, 21:51

Jesper Schmidt skrev:
Gamen skrev:Interessant afsnit, i Peter Brüchmanns skriv om AaB:

Nu har du jo et par gange ment jeg er for enig med AaB... men det her burde/bør man altså være langt bedre til at kommunikere, især når vi nu allesammen på baggrund af få linjer fra Brüchmann kan sidde og tænke "aha, jamen det giver jo mening at man foretager det valg, når hele den sportslige sektor står bag det". Jeg håber virkelig at man fremover ikke bare nøjes med at offentliggøre de valg man gør, investeringsmæssigt, men også hvilke overvejelser der ligger bag beslutningerne.

Iøvrigt en fabelagtig artikel, man bliver både stolt... og glad for at PEA endelig får noget af den anderkendelse som han i den grad fortjener.
Men en af de "fede" ting ved PEA er også at han ikke hungrer efter anerkendelsen. Han kan bare godt lide det han laver. Vel også derfor han tidligt valgte trænerjobbet fra.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 2. dec 2015, 22:06

Fortjent anerkendelse til PEA, selvom han sikkert ikke har hungret efter den fra medierne. Man kan kun være overrasket over, at Peter Brüchmann har lavet den artikel. Dejligt at se medierne kigge udenfor København for en gangs skyld, og så oven i købet med gode fodboldfaglige observationer.

Lad os håbe at PEA har mod på en del år endnu, men alderen må snart begynde at trykke...
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Mogens
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Indlæg af Mogens » 2. dec 2015, 22:06

Selvfølgelig håber jeg også, at vi beholder stammen og dermed profilerne Spalvis og Thomsen (og at vi på mirakuløs vis får lavet et eller andet med Dalsgaard) til sommerpausen. Vi skal have metal (gerne meget gyldent) og med i europa. Derefter er jeg ret fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden. Helenius tror jeg stadig på - han skal dog bruge en del tillid, men jeg har stadig tiltro til ham. Derudover har vi ikke den oplagte afløser til Thomsen, men jeg tror dog på, at vores unge spillere nok skal udvikle sig (det har de forhåbentlig et ½ år til).

Hvad mener folk om Songani fra SE? Jeg har ikke set dem spille ret meget i år, men i sidste sæson synes jeg, at han ofte var ret god, og jeg havde faktisk regnet med, at Søndergaard ville tage ham med nordpå (eller at der i det mindste ville komme rygter herom).

Det er altid svært at spå om fremtiden, men som andre peger på, så mener jeg, at vi skal have en central spiller, som kan presse Risgaard og Würtz. Måske har vi ham allerede i skikkelse af en af de unge, dem kender jeg bare slet ikke godt nok. Derudover skal vi selvfølgelig også have en mere til det centrale forsvar.

Med Gilli og PK i højre side og Ahlmann og Blåbjerg i venstre synes jeg, at det ser fornuftigt ud. Også selvom Gilli stadig er en ubekendt og Blåbjerg stadig har noget at lære. Vi har jo ikke økonomien til at have tre kvalificerede venstrebacks som eksempelvis bif, hvoraf den ene er på græs i rend os.

Sidst, men ikke mindst, skal man ikke være blind for, at Jønsson også snart har kontraktudløb. Her skal det naturligvis vurderes, hvorvidt han er pengene og fremtiden værd.

Kort og godt, så synes jeg, at fremtiden ser lys ud, omend jeg naturligvis også godt gad, at man "bare" kunne shoppe 2-3 profiler, for uagtet at jeg elsker vores talentudvikling, så vil jeg også mægtig gerne have resultater. Det gør det lidt sjovere at komme på arbejde på vestegnen og færdes i København:-)
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 2. dec 2015, 22:08

Søgaard skrev:http://tipsbladet.dk/nyhed/superliga/fr ... han-er-dyr

Lyder ikke som om det bliver Nantes der render med Thomsen, så chancen for at vi beholder ham, blev lige lidt større. Det er også en lille klub, der sjældent bruger penge på transfers, så det er lidt uforståeligt hvorfor de har target på en ung dansk spiller der har været omkring landsholdet, og tror de kan få ham for pebernødder.

Lad os håbe der dukker nogle op, med lidt flere penge på bogen, der ikke ser 15 millioner som en formue.
Jeg synes mest det lyder som forhandlingstaktik.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. dec 2015, 23:53

Hanga skrev:
Lad os håbe at PEA har mod på en del år endnu, men alderen må snart begynde at trykke...
Der er (desværre) nok en grund til, at man bringer Jacob Friis tættere på A-truppen og har haft Jacob Larsen i "lære" i et par år efterhånden. Men lad os bare nyde så længe han holder.

PEA er enormt overset - historien om hvordan det var ham der satte kursen, da spillerne var utilfredse med Kent efter en dårlig start i klubben, fortæller alt om hvor stor en stjerne han har hos spillerne, og ikke mindst i klubben. Han var manden bag små ændringer i spillemønstrene der gav pote, og noget siger mig at han havde enormt meget at sige i valget af Søndergaard. Hvilket jo har vist sig at være helt rigtigt so far.

Og undervurdér slutteligt ikke, hvor ufattelig stor betydning han har for integrationen af de unge spillere på holdet. Jeg vil gå så langt som at sige, at han er den vigtigste brik i AaB's succes de seneste 15-20 år.

Låst