Transferønsker vol. 21 (Sommervinduet 2016)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Re: Transferønsker vol. 21 (Sommervinduet 2016)

Indlæg af Yankee » 17. feb 2016, 09:34

Pastorius skrev:Personligt ville jeg hellere have at AaB begyndte at bruge noget af deres økonomiske fundament på at skrive længere kontrakter med vores unge spillere (så snart det er muligt) og var lidt mere proaktive i trupsammensætningen, så vi lavede flere Thelander-deals, med lovende spillere, vi selv kunne udvikle det sidste stykke til superligaerprofiler, i god tid inden kontraktudløb på vores profiler. Alt det i modsætning til at hente lidt større profiler end vi har haft for vane de seneste år.
Men vel ikke som tingene står lige nu og de næste par år? Vi står med et ekstremt stort antal talentfulde spillere, men mangler nogle ledertyper - herunder især en rutineret stopper.

Jeg kan hurtigt pege på 3-4 spændende, unge divisionsspillere, men er det virkelig hvad vi har brug for i den nuværende situation?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 17. feb 2016, 09:57

Yankee skrev:
Pastorius skrev:Personligt ville jeg hellere have at AaB begyndte at bruge noget af deres økonomiske fundament på at skrive længere kontrakter med vores unge spillere (så snart det er muligt) og var lidt mere proaktive i trupsammensætningen, så vi lavede flere Thelander-deals, med lovende spillere, vi selv kunne udvikle det sidste stykke til superligaerprofiler, i god tid inden kontraktudløb på vores profiler. Alt det i modsætning til at hente lidt større profiler end vi har haft for vane de seneste år.
Men vel ikke som tingene står lige nu og de næste par år? Vi står med et ekstremt stort antal talentfulde spillere, men mangler nogle ledertyper - herunder især en rutineret stopper.

Jeg kan hurtigt pege på 3-4 spændende, unge divisionsspillere, men er det virkelig hvad vi har brug for i den nuværende situation?
Sikkert ikke, hvis man som fan ser på den næste sæson. Jeg tror dog at horisonten i AaB-ledelsen er noget længere end det, og vi kan formentlig stadig ikke gøre begge dele, så vi må vælge. Uanset så tror jeg stadig mere på at udenlandsdanskere (eller svenskere eller nordmænd) der skal have genstartet karrieren herhjemme, end på etablerede hjemlige profiler.

Jeg er enig i at vi fra sommeren kan stå i en håbløs situation, hvor vi selv med et optimalt sportsligt år med et mesterskab, står for at skulle skifte mange profiler op til en europæisk kvalifikation, der virkelig kunne gøre en forskel for os på sigt.

Det er ret stor usikkerhed på vores bærende kræfter:
KEP - væk
Spalvis - væk
Thomsen - senest væk til nytår
Jönsson - stor risiko for manglende forlængelse til sommer
Risgaard - alder og til dels helbred
Würtz - alder
Larsen - hvis han bliver ved med at præstere nogenlunde som hidtil, kan vi ikke blive ved med at holde på ham.
Ene - Usansynligt han forlænger (hvis han holder niveau) og stadig med udlængsel.
Ahlmann - kommer han nogensinde tilbage til topniveau?

Dem vi kender niveauet på (i mere end enkelte indhop) der kunne gå ind og afløse er:
KEP - Ingen
Thomsen - ingen
Spalvis - Helenius
Jönsson - Børsting/Ando?
Risgaard - Abildgaard?
Würtz - ingen?
Larsen - Ingen?
Ene - ingen?
Ahlmann - Gilli? (det ser ikke ud til at han har overbevist AaB om det skal være ham)

...og så er der et par boblere. Bassosgog, Thrane og en masse unge talenter.

Så det er bestemt ikke fordi jeg er uenig i at udfordringerne tårner sig op, og vi kommer til at mangle rutine.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 17. feb 2016, 10:30

Pastorius skrev:
Sikkert ikke, hvis man som fan ser på den næste sæson. Jeg tror dog at horisonten i AaB-ledelsen er noget længere end det, og vi kan formentlig stadig ikke gøre begge dele, så vi må vælge. Uanset så tror jeg stadig mere på at udenlandsdanskere (eller svenskere eller nordmænd) der skal have genstartet karrieren herhjemme, end på etablerede hjemlige profiler.

Jeg er enig i at vi fra sommeren kan stå i en håbløs situation, hvor vi selv med et optimalt sportsligt år med et mesterskab, står for at skulle skifte mange profiler op til en europæisk kvalifikation, der virkelig kunne gøre en forskel for os på sigt.

Det er ret stor usikkerhed på vores bærende kræfter:
KEP - væk
Spalvis - væk
Thomsen - senest væk til nytår
Jönsson - stor risiko for manglende forlængelse til sommer
Risgaard - alder og til dels helbred
Würtz - alder
Larsen - hvis han bliver ved med at præstere nogenlunde som hidtil, kan vi ikke blive ved med at holde på ham.
Ene - Usansynligt han forlænger (hvis han holder niveau) og stadig med udlængsel.
Ahlmann - kommer han nogensinde tilbage til topniveau?
Det er helt klart at Gaarde får travlt i det kommende vindue. Det bliver en pæn udrensning, hvilket er resultatet af the double, som dels har skabt lønpres, dels gode spillere. Jeg er enig i din liste, og hvis alt går skævt, bliver det et spændende nyt hold vi skal forsvare det resultat vi opnår i denne sæson med.

Noget er indiskutabelt på din liste. KEP, Spalvis og Thomsen. Her er Thomsen det største problem, tror jeg. Hvis vi kan erstatte ham, og der mener jeg holde niveauet på midtbanen, er jeg ikke nervøs for vores spids. En boksangriber som Spalvis er afhængig af, at han får noget at arbejde med. Derfor er Thomsen nøglen.

Würtz har lige skrevet en ny kontrakt, og han viser ingen svaghedstegn, så ham vil jeg slette på listen. Alder alene er ingen grund til at være nervøs for ham. Det lugter også af, at Risgård forlænger. Hvis han kun præsterer 80 % nu på grund af skader vil han alligevel være superklar. Ham sletter jeg også af listen.

Jønne vil jeg gerne beholde 2 år mere. Jeg tror AaB vil strække sig ret langt for at det skal blive en realitet.
Larsen har kontrakt, så ham er jeg ikke bekymret over. Hvis AaB får et godt tilbud vil Gaarde finde en ny ung målmand. AaB har tradition for at introducere unge målmænd. Det vil ikke betyde noget.

Ene har også kontrakt med AaB. Han bliver, med mindre, der dukker noget helt usædvanligt op, eller pengene bliver så store, at AaB ikke kan sige nej. Nu skal han først fortsætte sin scoringsform, og jeg er temmelig kritisk i forhold til om han kan det. Jeg håber det, men ved ikke rigtigt hvad jeg tror.

Ahlmann. Selvfølgelig kommer han tilbage, og mon ikke han forlænger med et år, så der bliver fred til at finde en afløser, og så han bevise, at han kan blive helt fit igen
Endelig skal vi huske, at bare fordi man ikke kender en spiller, er det ikke ensbetydende med, at han ikke dur. Det har vi set mange gange. Det er selvfølgelig meningen, at de unge spillere, der stepper op til sommer, skal have en rolle. Jeg kan ikke forestille mig, at AaB bare ønsker at have dem rendende uden at have et mål med dem.

Jeg er helt klart fortrøstningsfuld. Vi har penge, traditioner, og vi skal efter alt at dømme spille europæisk, men inden det sker, skal vi lige vinde et par fodboldkampe. Hvis det står til mig. kan vi lige så godt sende FC Midtjylland på hoved og r.. ud af topkampen med det samme.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 17. feb 2016, 12:13

Transfervinduet er ikke lukket i Norge Sverige endnu(som jeg husker det). Kan vi undvære nogen ?
- FlæskeFrank

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 17. feb 2016, 13:19

FlæskeFrank skrev:Transfervinduet er ikke lukket i Norge Sverige endnu(som jeg husker det). Kan vi undvære nogen ?
Hvad? Undvære nogen? Vi er tyndt besat alle steder undtagen frontpladserne og målmandsposten.

Derudover så er jeg enig i Yankee og Pastorius omkring, at vi står foran et vildt vigtigt vindue til sommer.

Jeg prøvede at argumentere for, at vi i vintervinduet skulle have hentet en spiller med et niveau og erfaring, som kan erstatte Thomsen og Risgård og gerne konkurrere om højrekanten.

Ikke fordi det er presserende, men for at bevare kontinuiteten, så overgangen efter sommerferien ville være mindre drastisk, med indkøringen af 2-4 nye mand i startopstillingen.

Det som Pastorius forslår, er vel det vi forsøgte med Blomqvist? Selvom det mislykkedes, synes jeg ideen var rigtig god. Som jeg ser det skyldes det dårlig scouting. Noget som jeg håber vi investere i de kommende år. Så øges succesraten for at finde de næste AK'ere og Thelandere'ere og knap så mange som Blomqvist og Jon Roi.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 17. feb 2016, 13:34

Sønderhof skrev:
Jeg prøvede at argumentere for, at vi i vintervinduet skulle have hentet en spiller med et niveau og erfaring, som kan erstatte Thomsen og Risgård og gerne konkurrere om højrekanten.

Ikke fordi det er presserende, men for at bevare kontinuiteten, så overgangen efter sommerferien ville være mindre drastisk, med indkøringen af 2-4 nye mand i startopstillingen.
Hvordan skulle det hjælpe på kontinuiteten? Hvis vi antager at vi fra efteråret spiller med Mr. X + Frederik Børsting på kanterne, så vil det alligevel kun være én af dem, der har spillet i forårsæsonen. Så kan det lige så godt være Frederik Børsting som Mr. X, der får chancen i foråret - og vi har jo i øvrigt masser af reserver til både Risgårds og Børstings pladser.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 17. feb 2016, 13:54

Yankee skrev:
Sønderhof skrev:

Hvordan skulle det hjælpe på kontinuiteten? Hvis vi antager at vi fra efteråret spiller med Mr. X + Frederik Børsting på kanterne, så vil det alligevel kun være én af dem, der har spillet i forårsæsonen. Så kan det lige så godt være Frederik Børsting som Mr. X, der får chancen i foråret - og vi har jo i øvrigt masser af reserver til både Risgårds og Børstings pladser.
Det handler jo ikke bare om hvorvidt der er masser af reserver. Lad os sige vi skal undvære Børsting er det noget møg, men vi kan klare det. Vi har Jönsson der kan spille kant + vi har Thrane, Basso og Bruhn som alle udvikler sig. Vi kan tilmed godt leve med, at vi måske spiller med en lidt dårligere spiller. Kig på Risgårds rolle på holdet, han er næsten uundværlig. Tilmed er vores reserver ikke bare lidt dårigere, men meget dårligere. Vi har altså en uhyre vigtig spiller og ingen kvalificeret backup. Augu virker over the hill, Kakeeto og Bust er meget langt fra at kunne udfylde pladsen. Vi er ikke på røven længere og vi kan godt tåle at have kvalificerede back-ups på de pladser, hvor vi ikke lige har et talent der er klar og det er vigtigt for holdet, at vi altid har en stærk spiller.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 17. feb 2016, 13:59

Sønderhof skrev:Hvad? Undvære nogen? Vi er tyndt besat alle steder undtagen frontpladserne og målmandsposten.

Derudover så er jeg enig i Yankee og Pastorius omkring, at vi står foran et vildt vigtigt vindue til sommer.

Det kan godt være, at du mener det er en kvalitet kun at fokusere på en ting, men AaB kan jo godt f.eks. udleje Pohl i foråret og alligevel kigge på noget til sommervinduet eller står der noget i reglementet som jeg har overset :thumbsup:

At folk konsekvent snakker om en ny Risgård forstår jeg simpelthen ikke. Her viser man Abildgaard tillid på pladsen, hvorfor søren tror du/I så at man kigger efter andre til pladsen ?!

Og verden går jo ikke under, når vi mister Thomsen. Han betyder sindssygt meget for vores spil pt, men det er altså samme offensiv spiller, som i et år ikke scorede. I øvrigt havde Thomsen vel samme status som Børsting har nu, da Kusk forsvandt og den arv løftede Thomsen jo fint. Men selvfølgelig skal vi finde en ny mand til pladsen, men stjernen på kanten i efteråret kan sagtens vise sig at være Børsting og ikke et sommerindkøb.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 17. feb 2016, 15:20

thomasjn skrev:
Det handler jo ikke bare om hvorvidt der er masser af reserver. Lad os sige vi skal undvære Børsting er det noget møg, men vi kan klare det. Vi har Jönsson der kan spille kant + vi har Thrane, Basso og Bruhn som alle udvikler sig. Vi kan tilmed godt leve med, at vi måske spiller med en lidt dårligere spiller. Kig på Risgårds rolle på holdet, han er næsten uundværlig. Tilmed er vores reserver ikke bare lidt dårigere, men meget dårligere. Vi har altså en uhyre vigtig spiller og ingen kvalificeret backup. Augu virker over the hill, Kakeeto og Bust er meget langt fra at kunne udfylde pladsen. Vi er ikke på røven længere og vi kan godt tåle at have kvalificerede back-ups på de pladser, hvor vi ikke lige har et talent der er klar og det er vigtigt for holdet, at vi altid har en stærk spiller.
Rasmus Jönsson var da en rigtig fin afløser da vi spillede i Brøndby. På sigt skal Oliver Abildgaard sandsynligvis tage over - og hvis ikke, så må vi tage den til den tid. Risgård er langt fra færdig.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 17. feb 2016, 15:41

FlæskeFrank skrev:
Sønderhof skrev:Hvad? Undvære nogen? Vi er tyndt besat alle steder undtagen frontpladserne og målmandsposten.

Det kan godt være, at du mener det er en kvalitet kun at fokusere på en ting, men AaB kan jo godt f.eks. udleje Pohl i foråret og alligevel kigge på noget til sommervinduet eller står der noget i reglementet som jeg har overset :thumbsup:

At folk konsekvent snakker om en ny Risgård forstår jeg simpelthen ikke. Her viser man Abildgaard tillid på pladsen, hvorfor søren tror du/I så at man kigger efter andre til pladsen ?!

Og verden går jo ikke under, når vi mister Thomsen. Han betyder sindssygt meget for vores spil pt, men det er altså samme offensiv spiller, som i et år ikke scorede. I øvrigt havde Thomsen vel samme status som Børsting har nu, da Kusk forsvandt og den arv løftede Thomsen jo fint. Men selvfølgelig skal vi finde en ny mand til pladsen, men stjernen på kanten i efteråret kan sagtens vise sig at være Børsting og ikke et sommerindkøb.
Jeg er ikke enig i at Børsting er på niveau med Thomsen i vores guldsæson. Thomsen var en meget mere afgørende profil den gang end Børsting er nu, men Børsting har jo langtfra toppet så det kan nåes endnu.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 17. feb 2016, 18:24

Yankee skrev:
thomasjn skrev:
Rasmus Jönsson var da en rigtig fin afløser da vi spillede i Brøndby. På sigt skal Oliver Abildgaard sandsynligvis tage over - og hvis ikke, så må vi tage den til den tid. Risgård er langt fra færdig.
Jönsson ser jeg ikke som en permanent løsning på den plads. Han løste det jo fint mod snifferne, men de er også dårlige. Ifht. Abildgaard glemte jeg ham. Han virker moden til indhop, men ikke til startopstillingen (kun fordi vi ikke har andre), men skulle vi spille med Abildgaard i 10 kampe i træk ville jeg bestemt ikke sove godt om natten.

Gamen

Indlæg af Gamen » 17. feb 2016, 18:52

Freddie skrev: Ene har også kontrakt med AaB. Han bliver, med mindre, der dukker noget helt usædvanligt op, eller pengene bliver så store, at AaB ikke kan sige nej. Nu skal han først fortsætte sin scoringsform, og jeg er temmelig kritisk i forhold til om han kan det. Jeg håber det, men ved ikke rigtigt hvad jeg tror.
Altså, det her forstår jeg ikke. Du ville have ham ned på kanten igen, og spille med Helenius fremme, efter en halvsæson hvor han har lavet et hav af mål og ikke mindst assists. Han er vores mest stabile spiller offensivt, og har fortsat den kurs i træningskampene. Han viste sidste år i Europa sig som vores allerfarligste spiller offensivt.
Hvad indikerer at han IKKE skulle være en holdbar løsning i front?

Gamen

Indlæg af Gamen » 17. feb 2016, 18:58

FlæskeFrank skrev:
Ingen har den betydning for vores spil, som Thomsen har. Hans drev med bolden, hans dynamiske boldomgang, hans løbevillighed, evne til konstant at gøre sig selv og sine modspillere farlige, evnen til at afgøre kampe på egen hånd uden nødvendigvis at have sidste fod på bolden.
Jeg ved ikke hvad du ser i Børsting, men jeg ser en helt, helt anden type, der aldrig kommer til at lave mange mål eller assists, men som har potentiale til at være en yderst driftsikker midtbanespiller. En fighter, der ofrer sig i holdets tjeneste, og har en enorm ærgerrighed og vilje i sit spil. Dertil er han, af en ung spiller at være, utroligt stabil i sine præstationer.

Derfor er det ikke Børsting der skal tage over fra Thomsen, men en spiller udefra. Vi har ingen type som ham i truppen, og heller ikke nogen der har tilnærmelsesvis samme potentiale.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 17. feb 2016, 19:19

Enig med Gamen. Thomsen er den bedste AaB spiller siden greven.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 17. feb 2016, 19:52

Gamen skrev: Ingen har den betydning for vores spil, som Thomsen har. Hans drev med bolden, hans dynamiske boldomgang, hans løbevillighed, evne til konstant at gøre sig selv og sine modspillere farlige, evnen til at afgøre kampe på egen hånd uden nødvendigvis at have sidste fod på bolden.
Jeg ved ikke hvad du ser i Børsting, men jeg ser en helt, helt anden type, der aldrig kommer til at lave mange mål eller assists, men som har potentiale til at være en yderst driftsikker midtbanespiller. En fighter, der ofrer sig i holdets tjeneste, og har en enorm ærgerrighed og vilje i sit spil. Dertil er han, af en ung spiller at være, utroligt stabil i sine præstationer.

Derfor er det ikke Børsting der skal tage over fra Thomsen, men en spiller udefra. Vi har ingen type som ham i truppen, og heller ikke nogen der har tilnærmelsesvis samme potentiale.
Du har fuldstændig ret i din vurdering af Thomsen, han er AaB's vigtigste spiller. Men det har han jo ikke altid været. Han brugte lige præcis et år inden han begyndte at tage fra. Første gang han nævnes i kamprapporten som en spiller med indflydelse, var i hans kamp nr. 24 hvor han blev noteret for en afgørende assist i en 1-0 sejr over Silkeborg.

Den har Børsting tangeret, for han lavede faktisk også sin første assist i sin 24. kamp, der var 1-1 kampen mod Hobro. Da havde han allerede scoret et par mål, og der slår han Thomsen sønder og sammen. Faktisk har han også slået Thomsen på assistdelen, for Børsting har nu spillet 37 kampe for AaB og lavet 5 assist, mens Thomsen efter 37 kampe kun havde lavet 4 assist. Vi taler altså om, at Børsting på de kampafgørende parametre har slået Thomsen i de to målbare discipliner.

Altså, Gamen, er der al mulig grund til at tro på, at Børsting kan være med blandt de allerbedste. Jeg kan ydermere oplyse dig om, at Børsting har spillet 2.235 minutter for AaB i sine 37 kampe. Da Thomsen havde spillet 37 kampe havde han kun spillet 1.915, og det gælder alle kampe.

Jeg ser ikke den mindste grund til at nedvurdere Børsting i forhold til nogen spiller i den danske liga, heller ikke Thomsen. Får han de rigtige betingelser er her sandsynligvis en, der tager taktstokken meget snart, måske allerede om et par uger, selvfølgelig med mindre AaB følger dit råd. Det sker dog næppe.

Gamen

Indlæg af Gamen » 17. feb 2016, 20:26

Freddie skrev: Du har fuldstændig ret i din vurdering af Thomsen, han er AaB's vigtigste spiller. Men det har han jo ikke altid været. Han brugte lige præcis et år inden han begyndte at tage fra. Første gang han nævnes i kamprapporten som en spiller med indflydelse, var i hans kamp nr. 24 hvor han blev noteret for en afgørende assist i en 1-0 sejr over Silkeborg.

Den har Børsting tangeret, for han lavede faktisk også sin første assist i sin 24. kamp, der var 1-1 kampen mod Hobro. Da havde han allerede scoret et par mål, og der slår han Thomsen sønder og sammen. Faktisk har han også slået Thomsen på assistdelen, for Børsting har nu spillet 37 kampe for AaB og lavet 5 assist, mens Thomsen efter 37 kampe kun havde lavet 4 assist. Vi taler altså om, at Børsting på de kampafgørende parametre har slået Thomsen i de to målbare discipliner.

Altså, Gamen, er der al mulig grund til at tro på, at Børsting kan være med blandt de allerbedste. Jeg kan ydermere oplyse dig om, at Børsting har spillet 2.235 minutter for AaB i sine 37 kampe. Da Thomsen havde spillet 37 kampe havde han kun spillet 1.915, og det gælder alle kampe.

Jeg ser ikke den mindste grund til at nedvurdere Børsting i forhold til nogen spiller i den danske liga, heller ikke Thomsen. Får han de rigtige betingelser er her sandsynligvis en, der tager taktstokken meget snart, måske allerede om et par uger, selvfølgelig med mindre AaB følger dit råd. Det sker dog næppe.
At du kan anvende superstats.dk ændrer ikke synderligt på min vurdering af, at det er to vidt forskellige spillere. Og jeg håber så sandelig ikke nogen herinde seriøst mener at Børsting er Thomsen's arvtager. Han er helt sin egen, og i min optik ekstremt undervurderet som _type_.
Men han er ikke en spiller der sprudler af kreativitet, og han har slet ikke samme internationale niveau i sine aktioner som Thomsen. Han har dog noget, som jeg synes der har været meget langt imellem hos de midtbane-spillere vi har skabt de seneste 5-7 år: En modenhed i sit spil, der afspejler sig positivt i hans attityde og hans vindermentalitet. Kreatør og offensivt omdrejningspunkt bliver han dog aldrig - og det skal han heller ikke!

AaB har historisk set med mellemrum skabt spillere, der satte sig igennem på banen, uden at være de store teknikere. Til gengæld gav de altid holdet 5 % ekstra i modgang, og blev med tiden blandt de mest driftssikre midtbanespillere vi har haft. I den gruppe tror jeg meget vel Børsting kan komme til at befinde sig, hvis han fortsætter med at lægge på sit spil og ikke mindst ageren på banen.

PEA kom med flg. karakteristik af ham, da han blev introduceret i AaB. Den synes jeg ligger jævnt godt op af den spillertype jeg beskiver ovenfor: "Frederik Børsting er egentlig god til det hele; han har stor løbekapacitet, han er en stærk erobringsspiller og han er boldsikker og kan afdrible en mand."

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 17. feb 2016, 21:02

Gamen skrev:
At du kan anvende superstats.dk ændrer ikke synderligt på min vurdering af, at det er to vidt forskellige spillere. Og jeg håber så sandelig ikke nogen herinde seriøst mener at Børsting er Thomsen's arvtager. Han er helt sin egen, og i min optik ekstremt undervurderet som _type_.
Men han er ikke en spiller der sprudler af kreativitet, og han har slet ikke samme internationale niveau i sine aktioner som Thomsen. Han har dog noget, som jeg synes der har været meget langt imellem hos de midtbane-spillere vi har skabt de seneste 5-7 år: En modenhed i sit spil, der afspejler sig positivt i hans attityde og hans vindermentalitet. Kreatør og offensivt omdrejningspunkt bliver han dog aldrig - og det skal han heller ikke!

AaB har historisk set med mellemrum skabt spillere, der satte sig igennem på banen, uden at være de store teknikere. Til gengæld gav de altid holdet 5 % ekstra i modgang, og blev med tiden blandt de mest driftssikre midtbanespillere vi har haft. I den gruppe tror jeg meget vel Børsting kan komme til at befinde sig, hvis han fortsætter med at lægge på sit spil og ikke mindst ageren på banen.
De tal jeg fremlægger for dig kan man ikke finde på Superstats i den præcise form. Superstats har ikke data på alle kampe. Den her statistik har jeg selv lavet ved at opdatere efter hver eneste kamp. Der er andre end dig, der er passioneret.

Men du forholder dig overhovedet ikke til, at Børsting allerede nu er tæt på at have slået sit navn fast, i modsætning til Thomsen på samme tidspunkt i karrieren. Børsting er klart foran Thomsen i udvikling, og han har desuden den fordel frem for Thomsen, at han scorer mål. 5 mål i 37 kampe. Efter 37 kampe havde Thomsen slet ikke scoret endnu. Så du har ret i, at det ikke er identiske spillere, men alle data falder ud til fordel for Børsting. Hvis jeg var Allan Gaarde, ville jeg straks forsøge at få en ny 5-års kontrakt med ham.

Som jeg ser det, er Thomsen heller ikke specielt kreativ. Hans boldbehandling ligner overhovedet ikke en kreatørs. Han er en slider, og han er så god, at han ind imellem kan vise kreative træk, lige som han besidder en løbevillighed, som ikke mange andre besidder. Han er en stjerne uden stjernenykker, og hvis han havde haft nykker, ville han ikke have været en stjerne. Faktisk er det lidt den samme karakteristik jeg ville give Børsting.

Men ikke mere om den her sag. Jeg har lagt gode info på bordet, og jeg kender dig efterhånden så godt, at jeg ved, at du bare tromler videre, uden at tage dig af noget så irriterende som facts, der ikke passer til din dagsorden.

Gamen

Indlæg af Gamen » 17. feb 2016, 21:33

Freddie skrev: Som jeg ser det, er Thomsen heller ikke specielt kreativ. Hans boldbehandling ligner overhovedet ikke en kreatørs. Han er en slider, og han er så god, at han ind imellem kan vise kreative træk, lige som han besidder en løbevillighed, som ikke mange andre besidder. Han er en stjerne uden stjernenykker, og hvis han havde haft nykker, ville han ikke have været en stjerne. Faktisk er det lidt den samme karakteristik jeg ville give Børsting.
Thomsen er ikke kreativ? Okay. Det tror jeg du skal forklare hans medspillere, herunder Spalvis, der ellers netop har understreget hvor vigtige hans evner som kreatør er, op til flere gange.
Med du ved, som sædvanlig, selvfølgelig bedst. Ligesom med Blomqvist, Spalvis, og alle de andre...

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 17. feb 2016, 21:49

Gamen skrev:
FlæskeFrank skrev:
Ingen har den betydning for vores spil, som Thomsen har. Hans drev med bolden, hans dynamiske boldomgang, hans løbevillighed, evne til konstant at gøre sig selv og sine modspillere farlige, evnen til at afgøre kampe på egen hånd uden nødvendigvis at have sidste fod på bolden.

Jeg er ikke uenig i beskrivelsen af Thomsens talent og betydning, det er der vel ingen som er. Men jeg kan ikke helt forstå præmissen om at de spillere som forlader os, absolut skal erstattes med samme typer. Thomsen er en fantastisk dygtig og vigtig spiller, men der er jo også ting som man kan vinde ved at have en anden type, det kunne være i forhold til direkte udfordringer mand mod mand og det kunne være i forhold til mængden af scoringer. Vi finder under alle omstændigheder ikke en klon som kan alt det samme.

Jeg hører i øvrigt også til dem som har store forventninger til Børsting, som jeg ikke synes mangler vanvittigt meget i at være blandt vores allerbedste spillere. Hans evne til at tilføre hele holdet energi er jeg helt vild med, og modsat f.eks. Thomsen, har han en næse for at komme i de rigtige positioner i feltet på næsten striker-agtig faceon - her mangler der så bare stadig lidt koldblodighed i afslutningerne, men det tror jeg nok skal komme.

Jeg bliver overrasket hvis ikke Børsting er en af vore helt store profiler, og superligaprofil, om 1-1½ år.

Dermed ikke sagt at der ikke skal en erstatning ind for Thomsen, for det tror jeg der skal. Men verden kan altså se meget anderledes ud om et år, og har vi Thomsen til kontraktudløb, kan der sagtens være kommet gennembrud både fra Børsting og Bassogog, samt måske andre, og så kan situationen være en anden. Så kunne det være at pengene var bedre brugt på andre positioner. Jeg synes billedet af angrebet med krystalkuglen fremme potentielt ser noget mere broget ud end kanterne et år fra nu.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 17. feb 2016, 22:07

Gamen skrev: Thomsen er ikke kreativ? Okay. Det tror jeg du skal forklare hans medspillere, herunder Spalvis, der ellers netop har understreget hvor vigtige hans evner som kreatør er, op til flere gange.
Med du ved, som sædvanlig, selvfølgelig bedst. Ligesom med Blomqvist, Spalvis, og alle de andre...
Jeg har ikke altid ret, kun næsten. Sagde jeg ikke til dig, at man ikke kan sælge Blomqvist? Sagde jeg ikke til dig, at hans kontrakt var for lang, og at hans løn var for høj. Det er mærkeligt at du netop tager det op, for Blomqvists kontrakt blev lige præcis ophævet som ventet, og han blev ikke solgt som du snakkede om. Det betyder ganske enkelt, at AaB og han er blevet enige om at rive kontrakten i stykker, og så har han lavet en ny aftale med Norrköping i stedet.

Nu skal jeg så fortælle dig hvad ophævet betyder. Det betyder, at der har været forhandlet om hvad Blomqvist skulle have for at AaB kunne slippe for at overholde den kontrakt selskabet havde indgået. Parterne er så blevet enige om, at han har fået et gyldent håndtryk. Det er ikke meldt ud til fondsbørsen særskilt, men det er 99.9 % sikkert skjult i den opskrivning AaB udsendte i forbindelse med Spalvis-salget. Et meget løst gæt kunne være at han har forhandlet sig til 30.000 pr. måned der var igen af kontrakten. Var det 42 måneder? Ialt 1.260.000 kr. netto lige ned i foret minus forskerskat. Oven i det har AaB måttet afskrive resten af det transferbeløb og den sign on fee Blomqvist fik i sin tid. Måske 1.500.000 million. Tallene er gætteri, men realistiske. Dermed påvirker Blomqvists afgang AaB's regnskab negativt med 2,8 mio i dette tænkte tilfælde. Er det svar nok?

Omkring kreatør, så er det ikke sikkert at den sportsjournalist, der har oversat det, aner hvad det betyder. Han er måske nok AaB's kreatør, men der er altså et stykke vej fra ham til Michael Laudrup. Det var faktisk det jeg forsøgte at forklare dig, men selvfølgelig fuldkommen forgæves.

Låst