Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pontoppi » 4. nov 2025, 10:26

Spanky skrev:
4. nov 2025, 10:21
[
Nordjyske / Ydesen spekulere i at det kan medføre ændringer i ejerstrukturen. Altså at SSE forhåbentlig er på vej ud.
det vigtigste er ikke at de kommer ud men at det er de rigtige der afløser dem

AaB har kylet penge væk i 20 år…. det kan ikke fortsætte når alle andre tjener penge og konsolidere deres forretning mens vi taber penge

håber det er starten på et nyt (positivt) kapitel for AaB :aabfan:
hjertet i nord :aabfan:

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold

Indlæg af emenike » 4. nov 2025, 11:01

Bestyrelsesformandens udmelding i Nordjyske tegner ikke ligefrem et billede af nogen stor masterplan omkring klubbens langsigtede strategi eller ejerskabsstruktur med emissionen, men nærmere bare et behov for kapital fordi kassen snart er tom.

Der er pt. ingen tilkendegivelser, men et håb om at folk vil spytte i kassen, fordi en nedrykning er jo dyr...

Det virker ekstremt optimistisk.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 4. nov 2025, 11:12

troelsh skrev:
4. nov 2025, 09:50
Kokkefar skrev:
4. nov 2025, 09:17
KongGulerod skrev:
4. nov 2025, 09:05
Bold.dk melder at AaB vil hente 75 mio. i en kapitaludvidelse. Det virker godt nok en smule ambitiøst. Jeg har svært ved at se, hvem der ved sine fulde fem vil smide penge i den butik. Men altså, jeg håber på at blive positivt overrasket.
Jeg er mere end forvirret over det her. Emissionen skal jo godkendes af bestyrelsen, altså SSE. Hvis de godkender den, er de jo nødt til at smide flere penge i AaB hvis de vil beholde deres majoritet. Det har jeg svært ved at forestille mig de gør. Dertil er det jo ikke den oplagte vej ud for dem. Hvis de ville ud af AaB ville løsningen jo være at sælge. Ved en emission bliver deres aktier i AaB mindre værd og de mister deres majoritet. I don’t get it.
Ja der er noget der, som ikke giver mening, eller noget vi ikke ved noget om.
Jeg tror ikke på de smider så meget som en bøjet femøre mere i AaB, de hiver deres månedlige honorar, og venter på et købstilbud de vil takke ja til.
Jeg synes umiddelbart det giver fint mening.
Alle kan se at SSE22 ikke har en fremtid i AaB. SSE22 befinder sig pt. i et limbo hvor de på de fleste områder har afgivet kontrollen med klubben selvom de har majoriteten. Det er de helt bevidste om selv. At bevare majoriteten har derfor ikke så stor betydning for dem længere. At der ikke er sket salg skyldes at der ikke har budt sig en køber til der har kunnet indfri deres forventning til salgsprisen. De kommer ikke til at skyde mere kapital ind i klubben, men i og med at driften i AaB stadig er milevidt fra at hænge sammen, er der brug for at nogle skyder penge ind. Det man håber er vel at de interesserede købere der har været har lyst til at købe aktier nu. På den baggrund synes 75 mio. at være ambitiøst, men i det større perspektiv er det jo blot endnu en kapitaludvidelse, der skal lukke AaBs økonomiske huller men som ikke efterlader kapital til store investeringer.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 4. nov 2025, 11:28

Det her forekommer genialt.

SSE22s ejerskab tryktestes - vil de bevare deres ejerskab, skal de hoste op med penge

Vil de ikke, udvandes deres ejerskab...

Jeg tror bestemt der er venlige investorer, der byder ind på vejen mod de 75 millioner

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 4. nov 2025, 11:45

Min umiddelbare tanke er, at SSE godt kan se, at de nok ikke får det manøvrerum og den tid/plads de mener er nødvendigt, hvis de da overhovedet stadig tror på at de kan lykkedes med deres mission.

De kan dog nok også godt se, at der er flere penge i ~30% af en superligaklub end 50% af en 1. divisionsklub. Hvis der kommer nogenlunde succes med emissionen, vil jeg gætte på at de går efter at afhænde det meste af deres andel når vi rykker op, og evt. resten hvis vi formår at holde os oppe. Det er i hvert fald mit gæt. De har vel, med deres 50%, veto ift. at igangsætte sådan en emission, eller hvad, og jeg kan ikke forestille mig, at de selv har tænkt sig at komme med de 30-35 mio. kr. der skal til for at opretholde deres ejerandel.

Det må i øvrigt være et oplagt tidspunkt for fanforeningen at komme igang med noget aktiekøb.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 4. nov 2025, 12:34

Havde SSE villet bruge deres veto, så havde vi vel ikke den nyhed i dag, som vi står med.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

haghdk
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af haghdk » 4. nov 2025, 12:54

Funky skrev:
4. nov 2025, 12:34
Havde SSE villet bruge deres veto, så havde vi vel ikke den nyhed i dag, som vi står med.
Det er også min tanke. Det må betyde at de ikke vil ikke spytte flere penge i kassen for at få flere aktier. Som de jo har muligheden for og retten til.

Synes dog det leder til flere spørgsmål end svar:

Er det den danske del af bestyrelsen der har kørt det igennem mod den tyske del?

Hvis SSE22 har godkendt det, hvorfor den her vej, i stedet for at sælge deres andel til nogle af de interesserede?

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 4. nov 2025, 13:02

Funky skrev:
Enig, den her emission er på SSE22's nåde.

Ift. SSE22 ser jeg 3 mulige årsager til den her emission

1. SSE22 vil lukke det økonomiske hul og sikre, at klubben overleve på kort sigt. SSE22 sørger samtidig for, at de lige præcis beholder 50,1 % af aktierne.

2. SSE22 er på vej ud, og der er allerede en dialog med potentielle overtagere af SSE22's aktiepost. SSE22 beholder en symbolsk aktiepost efter emissionen.

3. SSE22 har fundet flere godtroende tyske opsparere, som de har lokket til at smide penge efter projektet og SSE22 går dermed efter at forøge andelen af aktierne.

Af de 3, så ser jeg klart nr. 2 som den mest realistiske. Heldigvis! Dog stiller det spørgsmålstegn ved, om det ikke har været mere logisk at SSE22 havde fundet en køber før en emission, da det alt andet lige vil udvade den nuværende beholdning af aktier.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

AalborgLife
Miniput
Miniput
Favoritspiller: Bjarne Pudel

Indlæg af AalborgLife » 4. nov 2025, 13:13

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 4. nov 2025, 13:20

Bestyrelsesformanden siger simpelthen, at man ikke ved, hvad majoritetsejerne vil. Man har sat gang i den her proces uden at have afstemt det med dem, der kan vende tomlen op eller ned på det hele.

Det virker helt hen i vejret.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 4. nov 2025, 13:22

doukas skrev:
4. nov 2025, 13:02
Funky skrev:
Enig, den her emission er på SSE22's nåde.

Ift. SSE22 ser jeg 3 mulige årsager til den her emission

1. SSE22 vil lukke det økonomiske hul og sikre, at klubben overleve på kort sigt. SSE22 sørger samtidig for, at de lige præcis beholder 50,1 % af aktierne.

2. SSE22 er på vej ud, og der er allerede en dialog med potentielle overtagere af SSE22's aktiepost. SSE22 beholder en symbolsk aktiepost efter emissionen.

3. SSE22 har fundet flere godtroende tyske opsparere, som de har lokket til at smide penge efter projektet og SSE22 går dermed efter at forøge andelen af aktierne.

Af de 3, så ser jeg klart nr. 2 som den mest realistiske. Heldigvis! Dog stiller det spørgsmålstegn ved, om det ikke har været mere logisk at SSE22 havde fundet en køber før en emission, da det alt andet lige vil udvade den nuværende beholdning af aktier.
Der er vel en fjerde, som også antydes i et indlæg ovenfor: At SSE satser på, at deres aktier er mere værd, den dag AaB er tilbage i superligaen, og derfor egentlig bare beholder deres aktier for nærværende, selv om de mister majoriteten.
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 4. nov 2025, 13:25

Gnu skrev:
4. nov 2025, 13:20
Bestyrelsesformanden siger simpelthen, at man ikke ved, hvad majoritetsejerne vil. Man har sat gang i den her proces uden at have afstemt det med dem, der kan vende tomlen op eller ned på det hele.

Jeg gætter på, det er udtryk for, at manden ved en hel del, han bare ikke kan stå og sige. Og vi ved i hvert fald, at SSE ikke har ønsket at nedlægge veto i bestyrelsen.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 4. nov 2025, 13:39

Funky skrev:
4. nov 2025, 13:25
Gnu skrev:

Jeg gætter på, det er udtryk for, at manden ved en hel del, han bare ikke kan stå og sige. Og vi ved i hvert fald, at SSE ikke har ønsket at nedlægge veto i bestyrelsen.
Dét tror jeg ikke på. Så står han jo og lyver i et interview og som formand for et aktieselskab må man ikke komme med urigtige oplysninger. Han kunne jo bare have sagt, at man selvfølgelig er i dialog med de tyske ejere, men at man ikke kan komme nærmere ind på de drøftelser.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 4. nov 2025, 13:44

Gnu skrev:
4. nov 2025, 13:39
Funky skrev:
Gnu skrev:

Dét tror jeg ikke på. Så står han jo og lyver i et interview og som formand for et aktieselskab må man ikke komme med urigtige oplysninger. Han kunne jo bare have sagt, at man selvfølgelig er i dialog med de tyske ejere, men at man ikke kan komme nærmere ind på de drøftelser.
Men igen: Vi ved jo om de tyske ejere, at de ikke har ønsket at nedlægge veto. Det har selvfølgelig taget nogle drøftelser i bestyrelsen at nå frem til en sådan beslutning - man går jo næppe bare gennem døren og siger ud af det blå: "I dag skal vi stemme om aktie-emission, værsgo at stemme, tak for i dag".

Er det så på nogen måde sandsynligt, at SSE vil forøge deres aktie-andel? Nej.
Vil de sælge ud? Det virker som et dårligt tidspunkt...
Hvad er der så tilbage? Og hvad har AaB egentlig behov for at vide meget mere om lige netop SSE?

At der ikke har været uformelle drøftelser mellem flere parter forinden, arh, mon dog ikke.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 4. nov 2025, 13:54

Gnu skrev:

Så dum tænker jeg trods alt ikke, at en dreven erhvervsmand som Thing er. Det må arbejdes på et eller andet, hvor nogle nye spillere er i pipeline.

Måske nogle, som tyskerne har afvist at sælge til.
Ædruelighedens stemme

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 4. nov 2025, 13:58

Bestyrelsen i AaB består af 5 danskere og 3 fra SSE22. Bestyrelsen har vel fint mandat til at gøre, hvad der passer dem uden at skulle have majoritetsejernes velsignelse. Eller hvad? Altså rent juridisk.

At majoritetsejerne ikke har skabt en majoritetsbestyrelse er jo deres egen hovedpine.

Majoritetsejerne har så som modtræk at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 4. nov 2025, 13:59

Funky skrev:
Gnu skrev:

Jeg er egentlig heller ikke i tvivl om, at der er mere i sådan noget end man lige siger.
Det her giver f.eks. også SSE en mulighed for at sige, at de selv valgte ikke at opretholde deres engagement fremfor, at de blev jaget ud af byen med fakler og høtyve.
Det kan også ses som en presball til tyskerne i den forstand, at hvis de skal udnytte deres warant eller forkøbsret jo både tvinges til at hoste op med pengene for at beholde magten og at det efterfølgende vil være deres opgave at skaffe yderligere penge som de ikke gider bruge.

Jeg tror vi kan være helt sikre på, at der ligger mere under. Det kan også være det er en kreativ løsning ala. Esbjerg, hvor det jo var noget med de brugte en konklursbegæring mod et datterselskab eller sådan noget noget til at presse Pacific Media Group ud. Ikke, at det her er det samme, men jeg kan godt forestille mig det her er en kreativ løsning på SSE ud.
SSE22 Indexet

Skrid ad helvedes til 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Få en chance for at bevise de kan rette op på tingene

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 4. nov 2025, 14:05

R Rosenberg skrev:
4. nov 2025, 13:58
Bestyrelsen i AaB består af 5 danskere og 3 fra SSE22. Bestyrelsen har vel fint mandat til at gøre, hvad der passer dem uden at skulle have majoritetsejernes velsignelse. Eller hvad? Altså rent juridisk.

At majoritetsejerne ikke har skabt en majoritetsbestyrelse er jo deres egen hovedpine.

Majoritetsejerne har så som modtræk at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling.
Det lyder korrekt alt sammen. Man kan så sige, at SSE's beslutning om ikke at nedlægge veto trækker helt tilbage til etableringen af bestyrelsen. Det er lidt same-same for mig, idet jeg formoder, de har tænkt de mulige konsekvenser deraf igennem forinden.

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Indlæg af Spanky » 4. nov 2025, 14:12

Funky skrev:
4. nov 2025, 14:05
R Rosenberg skrev:

Det lyder korrekt alt sammen. Man kan så sige, at SSE's beslutning om ikke at nedlægge veto trækker helt tilbage til etableringen af bestyrelsen. Det er lidt same-same for mig, idet jeg formoder, de har tænkte de mulige konsekvenser deraf igennem forinden.
Jeg går stærkt ud fra at bestyrelsen har afklaret kap. udvidelsen med SSE, alt andet vil ikke give mening. Alle kommer da til at ligne en flok amatører, hvis ikke det er tilfældet.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 4. nov 2025, 14:58

Spanky skrev:
4. nov 2025, 14:12
Funky skrev:
4. nov 2025, 14:05
R Rosenberg skrev:

Det lyder korrekt alt sammen. Man kan så sige, at SSE's beslutning om ikke at nedlægge veto trækker helt tilbage til etableringen af bestyrelsen. Det er lidt same-same for mig, idet jeg formoder, de har tænkte de mulige konsekvenser deraf igennem forinden.
Jeg går stærkt ud fra at bestyrelsen har afklaret kap. udvidelsen med SSE, alt andet vil ikke give mening. Alle kommer da til at ligne en flok amatører, hvis ikke det er tilfældet.
Medmindre det er en reel magtkamp og armlægning. En "vil I noget med den her klub" fra en bestyrelse, der har større ambitioner end ejerne.
Ædruelighedens stemme

Besvar