Freddie skrev: ↑14. sep 2019, 01:21
sulakvelidze skrev: ↑13. sep 2019, 21:31
Freddie skrev: ↑13. sep 2019, 17:29
sulakvelidze skrev: ↑13. sep 2019, 16:18
FlæskeFrank skrev: ↑13. sep 2019, 16:01
Hovedet skrev: ↑13. sep 2019, 11:32
Og nej, vi skal ikke indføre regional lodtrækning, om end den synes at være blevet gennemført. Dels bliver evige opgør mod Nørresundby, Vejgaard, Thisted og Jammerbugt hurtigt uinteressante, hvad jeg i grunden i forvejen synes, de er. Dels er det vanskeligt at gennemføre i praksis.
Helt enig. Nu har vi mødt Nørresundby to gange på 3-4 år. Dem skal vi ikke møde de næste fem år, hvis magien skal bevares.
Jeg er helt enig. Men magien forsvandt vel, da opgøret ikke længere var et nogenlunde ligeværdigt slag om Aalborg? Det trak mange tusinde tilskuere i 3. division i 1983 og 1984 - men kun få tusinde til en pokalkamp 10 år senere, mens AaB buldrede ud af starthullerme på vej mod første mesterskab. (Der var så vist nok også folketingsvalg samme aften).
Det er hyggeligt og sjovt med kampe mod de andre nordjyske hold, men de appellerer først for alvor, når der er spænding om udfaldet.
ALTSÅ. At tro, at Nørresundby fB og Nørresundby Boldklub er samme klub, er som at tro at Brøndby og Nordsjælland er det samme.
Jo, selvfølgelig. Men forskellen er heller ikke større end at AaB selv refererer til den berømte kamp fra 1984 med 17300 tilskuere.
AaB's skribent kan jo referere til det han vil. Han kender jo heller ikke historien. Forskellen er, at Nørresundby Boldklub var sportsligt falleret, mens Lindholm stadig holdt fanen højt. I den første trup efter fusionen kunne en Nørresundbyspiller lige knibe sig ind på en reserveplads på det bedste hold. resten var Lindholm-folk.
Nørresundby BK er en lige så stor del af Nørresundby FB, som KB er af FC København. Og altså ikke ubetydelig, trods alt.
Men det var nu heller ikke min pointe. Den er, at et opgør mellem AaB og Nørresundby/Vejgaard/Gug kun kan opnå magi, hvis der er tale om en reel styrkeprøve om rollen som Nordjyllands førerhund. Som i 1984, da 17.300 stormede stadion til en episk kamp i 3. division, mens få tusinde gad møde op 10 år senere, da forskellen mellem de samme to klubber var enorm.
Det er ikke kun geografien, der skaber de historiske lokalbrag. Det er i endnu højere grad kampens betydning og spændingen om udfaldet.
Nåja, og så den hype, der er omkring kampen. I 1984 blev den markedsført og promoveret med Sparekassen Nordjylland som sponsor for et “nordjysk mesterskab” i de interne opgør mellem de fire nordjyske klubber i 3, division, mens flittig omtale i Aalborg Stiftstidende var med til at øge interessen. På den måde blev kampen også et tidligt bevis på, hvordan pressen kan opdyrke en interesse. Det viste TV2 og senere Viasat alt om, da de besluttede at agere reklamesøjle for Brøndby IF, der aldrig havde opnået den tilhængerskare, hvis det ikke havde været for relativt få menneskers beslutning om at dyrke dem massivt.
Så fik vi lige dén presset ud mellem sidebenene også.