U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Julgranen » 21. jun 2021, 17:31

R Rosenberg skrev:
21. jun 2021, 17:25
Jo, men det er vel heller ikke det, vi taler om. Vi taler vel om, hvorvidt der er korrelation mellem, hvor godt et hold er, og hvor gode dets spillere er?
Jo, men det behøver der jo ikke være.

Der er mange eksempler på, at man sagtens kan udklække gode spillere, uden nødvendigvis at skabe resultater som hold. Og så bestemmer gode spillere jo ikke selv hvilke årgange de er landet i.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 21. jun 2021, 17:33

Julgranen skrev:
21. jun 2021, 17:31
R Rosenberg skrev:
Jo, men det er vel heller ikke det, vi taler om. Vi taler vel om, hvorvidt der er korrelation mellem, hvor godt et hold er, og hvor gode dets spillere er?
Jo, men det behøver der jo ikke være.

Der er mange eksempler på, at man sagtens kan udklække gode spillere, uden nødvendigvis at skabe resultater som hold. Og så bestemmer gode spillere jo ikke selv hvilke årgange de er landet i.
Nej, det er da sandt. Men der er vel en vis logik i, at bedre spillere skaber et bedre hold. Og at et bedre hold ender højere i tabellen.
Desuden skaber bedre medspillere jo også ofte i sig selv en skærpelse af de bedste.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Indlæg af Moen » 21. jun 2021, 17:39

R Rosenberg skrev:
Julgranen skrev:
21. jun 2021, 16:54
Yankee skrev:
21. jun 2021, 15:21
Men det er godtnok en underlig årsagssammenhæng. Jo flere kampe man taber jo bedre er ens bedste spillere?
Nej, bevares - det er jo ingen selvfølge.
Men man gør jo det man tror virker bedst. I tilfældet FC Nordsjælland går de vel også en anelse på kompromis på resultatsiden for at udvikle unge spillere.

Jeg vil til enhver tid hellere se AaB score 30 mio. på transferindtægter på spillere fra et hold der bliver nummer 7 i U19 DM, end score 10 mio. på et U19-hold der bliver nummer 1.
Kusk og Helenius vil jeg vove at påstå, er et af de bedste outcome fra en årgang i de senere år. Deres sidste sæson som u19 sluttede holdet nummer 6.

Når man ikke har de bedste faciliteter eller de bedste hold, må man gå på kompromis og satse på de bedste. Og så kan jeg godt lide, at man fylder op nedefra, fremfor at bruge spillere, som måske er bedre LIGE NU, men som ikke har en Superligafremtid.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 21. jun 2021, 18:56

R Rosenberg skrev:
Julgranen skrev:
21. jun 2021, 16:54
Yankee skrev:
21. jun 2021, 15:21
Men det er godtnok en underlig årsagssammenhæng. Jo flere kampe man taber jo bedre er ens bedste spillere?
Nej, bevares - det er jo ingen selvfølge.
Men man gør jo det man tror virker bedst. I tilfældet FC Nordsjælland går de vel også en anelse på kompromis på resultatsiden for at udvikle unge spillere.

Jeg vil til enhver tid hellere se AaB score 30 mio. på transferindtægter på spillere fra et hold der bliver nummer 7 i U19 DM, end score 10 mio. på et U19-hold der bliver nummer 1.
Nah, vi taler om hvor gode de kan blive.
Selvfølgelig betyder resultater noget - en del faktisk. Men det vigtige er at man ikke trænerungdomsspillere med resultatfokus.

Man skal være bevidst om at det ikke nødvendigvis er de ungdomsspillere der er de bedste ungdomsspillere der bliver de bedste seniorer. Oftest er det bare dem der er født først på året eller hurtigst modne. Groft sagt har man allerede sorteret dem fra der er født i andet halvår ved 16-årsalderen. Der er et potentiale at hente hvis man vil prøve at overhale nogle af de større klubber indenom.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kenneth K » 22. jun 2021, 08:15

Prica22 skrev:
21. jun 2021, 17:39
Når man ikke har de bedste faciliteter
Halter vi stadig efter der? Og hvor meget og på hvad?

Man har igennem efterhånden en del år hørt på investeringer i rammer og faciliteter på Hornevej, men er det stadig bare ren lort eller hvad?

Hvis man gerne vil udvikle topspillere fatter jeg simpelthen ikke, at man ikke at man fortsat tager til takke med tvivlsomme setups.

Nu snakkede andre om en bredere geografisk rekruttering, men ift. det må faciliteterne vel også spille ind. Vi er nok ikke de eneste som kan få øje på et potentielt guldæg i eksempelvis Baltikum, men hvis vi halter bagefter på faciliteter vinder vi nok ikke kapløbet om det guldæg.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 22. jun 2021, 08:20

Pastorius skrev:
21. jun 2021, 18:56
Selvfølgelig betyder resultater noget - en del faktisk. Men det vigtige er at man ikke trænerungdomsspillere med resultatfokus.

Man skal være bevidst om at det ikke nødvendigvis er de ungdomsspillere der er de bedste ungdomsspillere der bliver de bedste seniorer. Oftest er det bare dem der er født først på året eller hurtigst modne. Groft sagt har man allerede sorteret dem fra der er født i andet halvår ved 16-årsalderen. Der er et potentiale at hente hvis man vil prøve at overhale nogle af de større klubber indenom.
Det er lidt en outdated fordom. Det er blevet meget bedre de sidste 5-10 år og på det nuværende landshold er det kun 8 ud af 26, der er født i første kvartal og ud af de 5 yngste kun én (Jonas Wind). De fleste klubber er i dag langt bedre i deres scouting og udvælgelse og kvartalsproblematikken spiller i dag primært ind på U5-U10, hvor 95% af drengene møder en forældretræner, der ikke er uddannet til at se ud over størrelse og resultat.

Under alle omstændigheder - det kan aldrig være positivt at ens U17- og U19-hold laver dårlige resultater.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22. jun 2021, 08:49

Yankee skrev:
22. jun 2021, 08:20
Pastorius skrev:
21. jun 2021, 18:56

Det er lidt en outdated fordom. Det er blevet meget bedre de sidste 5-10 år og på det nuværende landshold er det kun 8 ud af 26, der er født i første kvartal og ud af de 5 yngste kun én (Jonas Wind). De fleste klubber er i dag langt bedre i deres scouting og udvælgelse og kvartalsproblematikken spiller i dag primært ind på U5-U10, hvor 95% af drengene møder en forældretræner, der ikke er uddannet til at se ud over størrelse og resultat.

Under alle omstændigheder - det kan aldrig være positivt at ens U17- og U19-hold laver dårlige resultater.
Det er muligt at fodbold er blevet bedre, men ikke bedre at at jeg hørte Hjulmand nævne det med fødselsmåneden på et foredrag for nogle få måneder siden. Andre steder er det i hvert fald stadig et problem. Når man kommer helt op i senioralderen skal det nok udjævne sig, det er ungdomsholdene der har et problem, som du også er inde på.

Vi er enige om at dårlige resultater i hvert fald ikke er en fordel i sig selv. Man må godt lave gode hold, så længe man bare træner korrekt, og ikke sorterer fra for tidligt, fx pga manglende fysik eller modenhed.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 22. jun 2021, 10:01

Yankee skrev:
Det der tæller er at vi får brugbare, salgbare spillere ud af det. Udover at tiltrække spillere, så har vi vel ingen gavn af topplaceringer i U-rækkerne, hvis ikke det resulterer i spillere der gør en forskel på førsteholdet.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 22. jun 2021, 10:05

Julgranen skrev:
22. jun 2021, 10:01
Yankee skrev:
Det der tæller er at vi får brugbare, salgbare spillere ud af det. Udover at tiltrække spillere, så har vi vel ingen gavn af topplaceringer i U-rækkerne, hvis ikke det resulterer i spillere der gør en forskel på førsteholdet.
Ungdomsspillere bliver altså bedre af at spille med kammerater på højeste niveau. Det gør deres udvikling bedre.
Desuden er ungdomsspillere (og ungdom anno 2021) utroligt påvirkelige af omgivelserne. Og ikke just tro mod rødderne på samme måde som for 20 år siden.
Så kan en bedre klub lokke med fx europæisk ungdomsbold eller bare "et federe hold", vil de ofte kunne nappe de bedste fra et hold, der ligger svagt i tabellerne.
Bl.a. derfor er det væsentligt, at AaB bliver bedre som hold på ungdomsfronten.
Ædruelighedens stemme

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 22. jun 2021, 10:50

R Rosenberg skrev:
22. jun 2021, 10:05
Ungdomsspillere bliver altså bedre af at spille med kammerater på højeste niveau. Det gør deres udvikling bedre.
Desuden er ungdomsspillere (og ungdom anno 2021) utroligt påvirkelige af omgivelserne. Og ikke just tro mod rødderne på samme måde som for 20 år siden.
Så kan en bedre klub lokke med fx europæisk ungdomsbold eller bare "et federe hold", vil de ofte kunne nappe de bedste fra et hold, der ligger svagt i tabellerne.
Ja, det er der da ingen tvivl om. Jeg siger bare; det er bedøvende ligegyldigt med et godt ungdomshold, hvis ingen af dem slår igennem på førsteholdet.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 22. jun 2021, 11:08

Julgranen skrev:
22. jun 2021, 10:50
R Rosenberg skrev:
22. jun 2021, 10:05
Ja, det er der da ingen tvivl om. Jeg siger bare; det er bedøvende ligegyldigt med et godt ungdomshold, hvis ingen af dem slår igennem på førsteholdet.
Ja, dét er sandt. Jeg tror blot, at det ene fordrer sandsynligheden for det andet.
Ædruelighedens stemme

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 22. jun 2021, 11:54

R Rosenberg skrev:
22. jun 2021, 11:08
Ja, dét er sandt. Jeg tror blot, at det ene fordrer sandsynligheden for det andet.
Der er også undtagelser - en spiller som Jeppe Kjær fra Horsens, kom f.eks. fra en klub der så vidt vides sparede deres talentsatsning væk.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 22. jun 2021, 12:01

Julgranen skrev:
22. jun 2021, 11:54
R Rosenberg skrev:
Der er også undtagelser - en spiller som Jeppe Kjær fra Horsens, kom f.eks. fra en klub der så vidt vides sparede deres talentsatsning væk.
Hvilken klub er det?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 22. jun 2021, 12:02

jonas386 skrev:
22. jun 2021, 12:01
Julgranen skrev:
R Rosenberg skrev:
Hvilken klub er det?
Det er Horsens
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 22. jun 2021, 12:05

Buzz Killington skrev:
22. jun 2021, 12:02
jonas386 skrev:
22. jun 2021, 12:01
Julgranen skrev:
R Rosenberg skrev:
Hvilken klub er det?
Det er Horsens
Ah okay. Vidste ikke at de havde skåret i deres talentarbejde

Edit: Det var faktisk mit indtryk, at de ville skrue op, men kender ikke til Jeppe Kjærs historik, så tænkte at det kunne være den klub Kjær kom fra
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 22. jun 2021, 12:20

jonas386 skrev:
22. jun 2021, 12:05
Ah okay. Vidste ikke at de havde skåret i deres talentarbejde

Edit: Det var faktisk mit indtryk, at de ville skrue op, men kender ikke til Jeppe Kjærs historik, så tænkte at det kunne være den klub Kjær kom fra
https://hsfo.dk/artikel/ac-horsens-tale ... -selv-igen

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 22. jun 2021, 12:30

Julgranen skrev:
R Rosenberg skrev:
Naturligvis er der altid undtagelser.
Min pointe (og erfaringer) er blot, at unge mennesker bliver dygtigere med dygtigere kammerater. Og at de desuden, i denne tid, vi lever i, er ekstremt opportunistiske - kan de se noget sjovere eller for dem mere umiddelbart interessant, er de altid frisk på grønnere græs.

Og derfor er jeg bange for, at det at spille på et ringere hold vil kunne få de bedre af talenterne til at hoppe til mere interessante ungdomshold i fx Ikast, Odense, Esbjerg, hvis muligheden byder sig.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 22. jun 2021, 15:19

Kenneth K skrev:
22. jun 2021, 08:15
Prica22 skrev:
21. jun 2021, 17:39
Når man ikke har de bedste faciliteter
Halter vi stadig efter der? Og hvor meget og på hvad?

Man har igennem efterhånden en del år hørt på investeringer i rammer og faciliteter på Hornevej, men er det stadig bare ren lort eller hvad?

Hvis man gerne vil udvikle topspillere fatter jeg simpelthen ikke, at man ikke at man fortsat tager til takke med tvivlsomme setups.

Nu snakkede andre om en bredere geografisk rekruttering, men ift. det må faciliteterne vel også spille ind. Vi er nok ikke de eneste som kan få øje på et potentielt guldæg i eksempelvis Baltikum, men hvis vi halter bagefter på faciliteter vinder vi nok ikke kapløbet om det guldæg.
Faciliteter var nok ikke det rigtige ord. Træningsanlægget er klasse. Men rammerne omkring talentudviklingen halter stadig. Med målsætningen om at få skandinaviens bedste akademi, opruster man nok også snart på området. Samarbejdet med Netcompany er et skridt i den rigtige retning.

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 22. jun 2021, 15:36

Prisuddeling på Akademiet:

Årets spiller på u19: Casper Gedsted
Årets fighter på u19: Daniel Skovgaard Mortensen

Årets fidus på u17: Oscar Meedom
Årets spiller på u17: Oliver Ross

Efter sommerferien ser det sådan ud for dem:

Meedom: 2. års u17
Ross: 1. års u19
Mortensen: 1. div med Jammerbugt
Gedsted: Superliga med AaB

I øvrigt lyder trænerens ord om Gedsted som en hvis anden højreback, der engang slog til i AaB.

"Historien omkring dig kommer jeg til at fortælle i mange år i min trænerkarriere. Det er en succeshistorie om en spiller, som startede sæsonen lidt svært, men endte sæsonen med en superligakontrakt.
Det er også en historie om, at det kan gå hurtigt i fodboldverdenen, hvis man lige knækker koden og finder det rette spor. Jeg husker tydeligt din frustration, da du sad på bænken i de to første kampe og i kamp nr.2 kommer du ind og viser en fantastisk attitude og indstilling, at nu skal jeg virkelig vise jer. Du har ikke set dig tilbage lige tiden.
Det har været fedt at se, hvordan du næsten har smadret GPS data, her i foråret selvom det ikke har gået som vi havde håbet. Det er et tydeligt tegn på, at hvis man arbejder hårdt i vinterpausen, så er alt næsten muligt.
Det har virkelig været en fornøjelse at arbejde med dig, selvom jeg nogle gange har haft lyst til at rive hovedet af dig.
Jeg glæder mig til at følge din fodboldkarriere, nu hvor det hedder superligakontrakt efter sommerferien."

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 23. jun 2021, 12:14

Prica22 skrev:
22. jun 2021, 15:36
Prisuddeling på Akademiet:

Årets spiller på u19: Casper Gedsted
Årets fighter på u19: Daniel Skovgaard Mortensen

Årets fidus på u17: Oscar Meedom
Årets spiller på u17: Oliver Ross

Efter sommerferien ser det sådan ud for dem:

Meedom: 2. års u17
Ross: 1. års u19
Mortensen: 1. div med Jammerbugt
Gedsted: Superliga med AaB

I øvrigt lyder trænerens ord om Gedsted som en hvis anden højreback, der engang slog til i AaB.

"Historien omkring dig kommer jeg til at fortælle i mange år i min trænerkarriere. Det er en succeshistorie om en spiller, som startede sæsonen lidt svært, men endte sæsonen med en superligakontrakt.
Det er også en historie om, at det kan gå hurtigt i fodboldverdenen, hvis man lige knækker koden og finder det rette spor. Jeg husker tydeligt din frustration, da du sad på bænken i de to første kampe og i kamp nr.2 kommer du ind og viser en fantastisk attitude og indstilling, at nu skal jeg virkelig vise jer. Du har ikke set dig tilbage lige tiden.
Det har været fedt at se, hvordan du næsten har smadret GPS data, her i foråret selvom det ikke har gået som vi havde håbet. Det er et tydeligt tegn på, at hvis man arbejder hårdt i vinterpausen, så er alt næsten muligt.
Det har virkelig været en fornøjelse at arbejde med dig, selvom jeg nogle gange har haft lyst til at rive hovedet af dig.
Jeg glæder mig til at følge din fodboldkarriere, nu hvor det hedder superligakontrakt efter sommerferien."
Virkelig, virkelig fedt at læse, tak Prica22!

Som jeg har set Gedsted har han nogle meget stærke fysiske kompetencer, hvilket jo er et godt fundament. Hans spilforståelse og teknik er ikke på Superliga-niveau, men i hvert fald teknikken er jo noget man kan lære.

Apropos lige et bud på U19-opstillingen næste år - hvad siger du Prica22? Nok ikke et hold vi skal have kæmpe forventninger til i den kommende sæson, men nogle rigtigt spændende typer iblandt.

Daniel Veiby (05)
Marius Jacobsen (04) - Lasse Ørnborg (03) - Noah Holmstrøm (04) - Christoffer Ravn (03)
Gustav Dahl (04) - Oliver Henriksen (03) - Kasper Davidsen (05)
Jacob Gaardsøe (03) - Oliver Ross (04) - Magnus Koch (04)

Besvar