Er generelt enig med OP. Der er lige et par ting i svar rubrikkerne her der undrer mig.
I poker skemaet, vil der på debatsiden altid være en overrepresntation af "krigere". Det er (i hovedregel) dem der er aktive herinde, men det giver jo ikke et bredt billede af fans. Det giver et utrolig indsnævret billede, bygget på nogen spørgsmål, der er udledt af diskussioner herinde. Den "intellektuelle" bruger vil oftest være passiv bruger fx.
Der bliver sagt at man er ligeglad fan hvis man er "3" altså i midten. Hvordan kan man udlede at hvis man godt kan lide at se en fodboldkamp, hvor man nyder spillet siddende det meste af tiden, stående hvis der sker noget spændende, ikke synger med hele tiden, jubler som en sindsyg, har en god dag med familien, kan råbe af dommeren eller spillere til tider, jammen.... så er man LIGEGLAD -_-.
Man kan være passioneret fan på mange måder.
Noget helt andet "Fodbold er kampen mellem fans" tingen

Jøsses.....
Der var engang hvor man spillede fodbold, folk så det, folk hyggede sig, og det er der ikke noget galt i.
Nu har vi efterhånden en anden fankultur, det gør at mange ikke kan hygge sig mere, fordi at hade en anden klub er vigtigere end at elske sin egen...
Hvornår skete det egentlig? Hvornår blev det vigtigere at hade FCM end elske AaB? Hvornår blev kampen mellem uanstændighed fans imellem, vigtigere end kampen på banen?
Jeg gik glip af det memo....
Jeg er ikke naiv nok til at tro at noget kan ændres, kulturen og mentaliteten (især bland visse demografiske grupper) er markant anderledes end for 20-30 år siden, og det bliver nok ikke bedre.
Men jeg har stadig et utopisk håb om at komme til et stadion i Danmark, hvor fansne gir den max gas (for det er der intet galt i, tværtimod så længe det er respektfuld) på en ordentlig måde, hvor der ikke behøver være hegn, vagter, politi osv ved udefans, hvor familier ikke er betænkelige ved at tage børn med....
Men det sker aldrig, for fodbold blev for længst overtaget af HAD, istedet for kærlighed til den lille runde bold, og den magi den leverer...